Gå til innhold

Utfylling av skademeldingsskjema. Hvordan?


Eulogy

Anbefalte innlegg

Ble utsatt for en bitteliten uhell forrige uke. En gammel mann på 79år med henger skal til venstre. Han blinker til venstre, plasserer seg riktig, stopper opp. Han er såpass langt ute i motsatt kjørefelt at det er plass til å kjøre forbi. Jeg prøver det, men når jeg er ved siden av hengeren så svinger han litt til venstre og plutselig setter han opp farten og kjører foran meg, svinger altså tilbake til høyre. Jeg trykker bremsen i bånn og stopper, men det hjelper ikke for da kommer hengeren og skraper opp bilen på venstre side. Han nektet å fylle ut skademeldingsskjema, og oppga feil telefonnummer, han hevdet at det var nummeret til kona. Heldigvis fant jeg han på nett, men han nekter fortsatt på å skrive under.

 

Men da lurer jeg på. Hvordan fyller jeg ut skjemaet? Skal jeg fylle ut for kjøretøy A og B?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også vært i den samme situasjonen der motparten ikke ville skrive under. Enkelte folk tror vel at de kan slippe unna bare de ikke skriver under på noe. Men det er helt feil. Du leverer bare din part og melder ifra til forsikringsselskapet ditt at motparten ikke vil skrive under.

 

Uten å være diskriminerende, jeg har også hørt historier der gamle folk har oppført seg veldig uaktsomt i trafikken. Det er akkurat som syn, hørsel og motorikk ikke er bra nok. Denne 79-åringen burde sendes til legesjekk (helst en annen enn fastlegen). Heldigvis gikk det bra denne gangen. Men hvem vet, kanskje neste gang vil 79-åringen påføre mer skade og i verste fall et dødsfall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal levere skjema imorgen, har vært opptatt med jobb, men idag var det noen som prøvde å få tak i meg. Tok et søk på nett og det var fra Gjensidige. Samme forsikringsselskap som vi har og som han gamle mannen. Kan det ha seg at han faktisk har sendt inn skademeldingsskjema selvom det ikke kom noen skader på hengeren hans og bil? Det var det han sa på telefon, at han ville at forsikringsselskapene skulle krangle seg imellom.

 

Jeg har ingenting imot gamlinger i trafikken, men når de rett og slett prøver å lure seg unna når det er de som har skylda så blir jeg forbanna. Han her vet at det var hans feil, men prøver å lure seg unna. Dessuten var han veldig vinglete i kjøringen ettersom jeg kjørte bak han en liten stund. Men vi får se hva forsikringsselskapet sier. Hadde vært utrolig kjipt hvis dette går utover oss.

Lenke til kommentar

Ta gjerne en telefon og informer Politiet om at han nekter å samtykke til skademelding. Du vil da få et saksnummer som du kan referere til når du snakker med forsikringsselskapet ditt.

 

I utgangspunktet har man dessverre ikke plikt til å fylle ut skademelding sammen:

 

"Vegtrafikklov § 12. Plikter ved trafikkuhell. [...] De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Fører av kjøretøy skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle motorvognens kjennemerke. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#12 for hele Vegtrafikklov.

Lenke til kommentar

Ta gjerne en telefon og informer Politiet om at han nekter å samtykke til skademelding. Du vil da få et saksnummer som du kan referere til når du snakker med forsikringsselskapet ditt.

 

I utgangspunktet har man dessverre ikke plikt til å fylle ut skademelding sammen:

 

"Vegtrafikklov § 12. Plikter ved trafikkuhell. [...] De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Fører av kjøretøy skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle motorvognens kjennemerke. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#12 for hele Vegtrafikklov.

Nå har ikke jeg tilgang til forskift her jeg sitter, men lovteksten her kan vel tolkes både "kort" og "langt".

 

Uansett skader det aldri å ha Politiet på sin side i slike saker.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tilgang til forskift her jeg sitter, men lovteksten her kan vel tolkes både "kort" og "langt".

 

Uansett skader det aldri å ha Politiet på sin side i slike saker.

 

  • Linken til loven i innlegget mitt fungerer fint den...
  • Hvordan mener du at f.eks "plikt til å oppgi navn og adresse" kan tolkes "langt"?
  • Hvordan mener du at man vil få politiet på sin side ved å informere om at motparten har nektet å gjøre noe han (dessverre) ikke er forpliktet til å gjøre?

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tilgang til forskift her jeg sitter, men lovteksten her kan vel tolkes både "kort" og "langt".

 

Uansett skader det aldri å ha Politiet på sin side i slike saker.

 

  • Linken til loven i innlegget mitt fungerer fint den...
  • Hvordan mener du at f.eks "plikt til å oppgi navn og adresse" kan tolkes "langt"?
  • Hvordan mener du at man vil få politiet på sin side ved å informere om at motparten har nektet å gjøre noe han (dessverre) ikke er forpliktet til å gjøre?

Linken fungerer, ingen tvil. :)

 

Når det gjelder tolkning av lov er det som oftest sentrale momenter i forskriftene. Det å "oppgi navn og adresse" kan eksempelvis (uten at jeg vet hva som står, ettersom jeg som sagt ikke har tilgang til forskrift her jeg sitter) innebære å oppgi relevante opplysninger på skademeldingsskjema. Det står jo vitterlig ikke på hvilken måte man skal oppgi disse opplysningene. :)

 

Dersom man melder et slikt forhold til Politiet, vil man motta et saksnummer som man ved senere anledning med fordel kan henvise til. Har selv gjort dette i en tilsvarende situasjon, bortsett fra at parten med skyld ikke var klar over hva han gjorde. Den andre parten kom kjørede mot meg, og mistet last fra sin tilhenger som traff min bil. Han var selvsagt ansvarlig for sin last, og jeg anmeldte derfor forholdet for å ha mitt på det rene, og et saksnummer å henvise til. Forsikringsselskapet satte stor pris på dette. Jeg hadde også vitner til hendelsen, som selvsagt også vitnet til Politiet.

 

Hilsen en med erfaring på området. :)

Lenke til kommentar

Linken fungerer, ingen tvil. :)

 

Når det gjelder tolkning av lov er det som oftest sentrale momenter i forskriftene. Det å "oppgi navn og adresse" kan eksempelvis (uten at jeg vet hva som står, ettersom jeg som sagt ikke har tilgang til forskrift her jeg sitter) innebære å oppgi relevante opplysninger på skademeldingsskjema. Det står jo vitterlig ikke på hvilken måte man skal oppgi disse opplysningene. :)

 

Du har helt rett i at det kunne ha vært forskrifter til loven som påbyr utfylling av skademelding på stede eller i fellesskap. I så fall hadde selvfølgelig reglen i forskriften gjeldt i tillegg til lovteksten. Dessverre er det ingen slik bestemmelse i noen av forskriftene.

 

Hvis du ikke orker å lete igjennom alle forskriftene kan man f.eks stole på Gjensidige: https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Dette-gjor-du-nar-skaden-har-skjedd/Bil-og-MC/Kollisjon/Gode-tips-for-utfylling-av-en-skademelding-ved-kollisjon

 

Dersom man melder et slikt forhold til Politiet, vil man motta et saksnummer som man ved senere anledning med fordel kan henvise til. Har selv gjort dette i en tilsvarende situasjon, bortsett fra at parten med skyld ikke var klar over hva han gjorde. Den andre parten kom kjørede mot meg, og mistet last fra sin tilhenger som traff min bil. Han var selvsagt ansvarlig for sin last, og jeg anmeldte derfor forholdet for å ha mitt på det rene, og et saksnummer å henvise til. Forsikringsselskapet satte stor pris på dette. Jeg hadde også vitner til hendelsen, som selvsagt også vitnet til Politiet.

 

Hilsen en med erfaring på området. :)

 

Situasjonen du beskriver her passer perfekt til "§ 12. Plikter ved trafikkuhell", siden den andre bilisten (fordi han ikke oppdaget uhellet) ikke har oppgitt navn og adresse til deg. Han har dermed brutt reglen, og gjort noe som i utgangspunktet er straffbart. I trådstarters tilfelle har motparten oppgitt navn og adresse (?), og dermed har han ikke brutt regelen.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Linken fungerer, ingen tvil. :)

 

Når det gjelder tolkning av lov er det som oftest sentrale momenter i forskriftene. Det å "oppgi navn og adresse" kan eksempelvis (uten at jeg vet hva som står, ettersom jeg som sagt ikke har tilgang til forskrift her jeg sitter) innebære å oppgi relevante opplysninger på skademeldingsskjema. Det står jo vitterlig ikke på hvilken måte man skal oppgi disse opplysningene. :)

 

Du har helt rett i at det kunne ha vært forskrifter til loven som påbyr utfylling av skademelding på stede eller i fellesskap. I så fall hadde selvfølgelig reglen i forskriften gjeldt i tillegg til lovteksten. Dessverre er det ingen slik bestemmelse i noen av forskriftene.

 

Hvis du ikke orker å lete igjennom alle forskriftene kan man f.eks stole på Gjensidige: https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Dette-gjor-du-nar-skaden-har-skjedd/Bil-og-MC/Kollisjon/Gode-tips-for-utfylling-av-en-skademelding-ved-kollisjon

 

Dersom man melder et slikt forhold til Politiet, vil man motta et saksnummer som man ved senere anledning med fordel kan henvise til. Har selv gjort dette i en tilsvarende situasjon, bortsett fra at parten med skyld ikke var klar over hva han gjorde. Den andre parten kom kjørede mot meg, og mistet last fra sin tilhenger som traff min bil. Han var selvsagt ansvarlig for sin last, og jeg anmeldte derfor forholdet for å ha mitt på det rene, og et saksnummer å henvise til. Forsikringsselskapet satte stor pris på dette. Jeg hadde også vitner til hendelsen, som selvsagt også vitnet til Politiet.

 

Hilsen en med erfaring på området. :)

 

Situasjonen du beskriver her passer perfekt til "§ 12. Plikter ved trafikkuhell", siden den andre bilisten (fordi han ikke oppdaget uhellet) ikke har oppgitt navn og adresse til deg. Han har dermed brutt reglen, og gjort noe som i utgangspunktet er straffbart. I trådstarters tilfelle har motparten oppgitt navn og adresse (?), og dermed har han ikke brutt regelen.

Fint å få klarhet rundt lovteksten, jeg synes den var uklar og kunne tolkes på flere måter. Jeg velger selvsagt å stole på at Gjensidige har rett. :)

 

Når det gjelder dette med saksnummer hos Politiet er jeg likevel ikke enig med deg. Poenget med et saksnummer og et "godt forhold" til Politet når man skal snakke med forsikringsselskapet er ikke å påvise et lovbrudd, men å medvirke til at tolkningen (ja, for det er en fortolkning forsikringsselskapet foretar) går i riktig retning. Dette er i mange tilfeller ikke gitt. I denne sammenhengen hadde begge parter sågar samme forsikringsselskap. Er du med? :)

 

EDIT: Med fare for at noen misforstår - man oppretter ikke en sak på at den andre parten ikke har godtatt å skrive skademelding, men at den andre parten f.eks. har brutt vikeplikten. Det er selve hendelsen som med fordel kan ligge i Politiets register.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Ja det er mulig å sende hver for seg. I vårt tilfelle så skjønner jeg ikke hvorfor han vil sende eget skademeldingsskjema når han ikke fikk noen skader på bilen, eller tilhengeren. Gamlingen var rimelig vrien på telefon og nekta på alt. Han snøvla om at vi sender vår og han sender sin egen. Påpekte også at man bør fylle det ut sammen og at det står på skjemaet, og da sa han at han ikke hadde noe skjema. Uansett så kommer denne saken til å ta lang tid. Gjensidige kommer til å kontakte han, han kommer til å nekte osv osv, Gjensidige sender purring osv osv. Kommer til å ta mange mange uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...