Gå til innhold

Falske Win7 / Office 2007 versjoner på QXL.


Anbefalte innlegg

Det kan skje ja, men hvor sannsynlig er det?

Hvor raskt man evt. støter på aktiverings-problemer henger vel også sammen med hvor "grisk" selger har vært? dvs. hvis den samme lisensen er solg/"sendt pr. epost" 10 ganger/10 forskjellige kjøpere, og etterhvert når disse formaterer/re-innstalerer Windows så begynner morroa? Eller motsatt, jo færre kopier, jo lengre tid før problemer oppstår.

 

Dette er dog bare en hypotese jeg har.

 

MS har vel andre måter å oppdage/blokkere disse lisensene på også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

WGA sjekker om lisensen er gyldig eller ikke. Microsoft kan stenge ute lisenser hvor det er brudd på lisensavtalen og man kan få beskjed om at man kjører en ugyldig lisens med alle de ulempene det medfører.

Lett å fjerne uansett. Trodde det het WAT nå, men wiki fører til linken din om man søker på "windows activation technologies". Jaja.

 

"Lett å fjerne uansett"...

Utifra det jeg husker så er det slik at dersom du vil benytte deg av automatiske oppdateringer er WGA i mange tilfelle påkrevet (som første del av en update).

 

Du har sikkert rett i at det er penger som styrer de fleste valg, men det finnes da vitterig mindre bemidlede personer som har moral.

:)

Faktisk er det nok heller slik at de som har nok gjerne velger piratversjoner/tyvegods der de ser mulighetene byr seg.

Uavhengig om det er "fysiske objekter" eller software.

 

Forøvrig synes jeg det er rett i å gi kudos til Mykhen for jobben han gjør istedet for å komme med spydige kommentarer.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Herlig at det finnes folk der ute som myhken, og at de fleste som svarer på de to postene han har gående om dette temaet støtter han. Jeg har ofte erfart på diverse forum at folk tar for lett på software som et produkt, at de ser det som mer logisk å betale for en harddisk enn innholdet på den.

 

Hyggelig at vi her ser at arbeidet hans bærer frukter, og at både selgeren og noen kjøpere tar det alvorlig og ønsker å gjøre det rette.

 

Godt jobbet! Vi ser mange gode folk med gode holdninger på forumet nå :)

Lenke til kommentar

Hei.

Noen som her som har fått validert Home Premium opp som uekte og fått tilbud fra Microsoft? Hvilken pris opererer de i så fall med på den versjonen?

Dersom jeg har forstått dere riktig så gjelder dette ikke bare Ultimate.

 

Q

 

Du får et godt tilbud på Home Premium også, tror den er nede i 6-700 kroner, kan sette opp en test versjon for å gi deg en nøyaktig sum.

 

Til dere andre, mange spørsmål, prøver å svare litt.

 

Man bryter ingen formell lov ved å selge MSDN/Technet lisenser. Man bryter EULA betingelsene til Microsoft. Siden de bestemmer "loven" der, bestemmer de også over hvilke lisenser som blir svartelistet og hvilke som forblir gyldige.

 

Når man skaffer seg en MSDN/Technet konto følger det med nye EULA betingelser. Der står det bl.a at lisensene er knyttet opp til personen / selskapet som eier kontoen, og at f.eks MSDN lisenser kun kan brukes til utvikling, testing og testproduksjon, mens Technet lisenser er til evaluering av programvaren.

 

Begge steder står det at man ikke får med "iternal use" rettigheter, som betyr at man ikke kan bruke en lisens på en pc man eventuelt ikke bruker til evaluering eller utvikling/testing.

 

Videre står det at man ikke kan selge lisenser fra disse kontoene, men jeg skjønner at det er lov å selge hele Technet kontoer (eller overføre dem til en annen person, men selvsagt via Microsoft).

 

I klartekst betyr det at enhver som gir ut lisenser fra en MSDN/Technet konto til andre en seg selv eller selskapet som eier kontoen bryter med betingelsene. Et vært salg av enkelt lisenser fra disse kontoene er ikke lov i følge EULA. MS kan da sperre hele kontoen, og blokkerer da alle lisensne, og ikke bare Windows 7 lisenser, men Vista, XP, Office etc som du har fått på den kontoen.

 

Som noen sier handler dette om griskhet hos de ulike selgerene. Hvor mange lisenser de faktisk selger fra en konto vil avgjøre når kontoen blir blokkert. I teorien kan de selge 100 lisenser per produkt (altså 100 Ultimate, 100 Pro, 100 Home Premium etc).

Er de "fornuftige" selger de kun 10 lisenser av hvert produkt, og det tar da lengre tid før MS oppdager dette.

 

Men, det sier seg selv at det røde lyset begynner å lyse hos MS når en lisens blir aktivert i Norge, en i Kina, en i USA, en i India etc.

Samme gjelder jo om personer faktisk får feil med produktet eller Win7 installasjonen. De ringer da MS, gir dem produkt IDen og så ser kundebehandleren "jøss, den lisensen tilhører en MSDN/Tedchnet konto i Kina". Dere skjønner tegningen?

 

Derfor blir lisenser sperret i bolker. For de som vil se hvor mange som har blitt utsatt for denne type svindel er dette forumet å lese på: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/genuinewindows7/threads

 

Der er det nå tusenvis med samme problem.

 

Ang de minst 50 kundene av Jonas, vil de nok kunne oppleve følgende scenarioer:

 

1. Leverandøren i Asia har brukt samme MSDN/Technet konto til alle pakkene som er sendt til jonas85, og alle lisensene blir sperret på en gang.

Leverandøren kan også ha brukt samme kredittkort ved kjøp av MSDN/Technet kontoer, og alle blir sperret på en gang.

 

2. Leverandøren i Asia har brukt ulike MSDN/Technet kontoer og ulike kreditt kort. Da vil det nok bli sperret noen lisenser her og noen der. Alt i alt kan dette ta måneder. Frem til det vil lisensen være helt "ekte", du kan aktivere den på automatisk og over telefon, du kan sjekke den på nett etc, og alt ser lovlig ut.

 

Men jeg garanterer, en gang blir den sperret. Og da får ikke kunden noe annet tilbud enn om å kjøpe en ny utgave til en redusert pris direkte fra MS.

 

Pengene man har betalt til selgeren på QXL, Ebay etc, er trolig tapt. Om man ikke agerer kjapt da.

 

Helt seriøst, dere som har kjøpt lisenser fra Jonas85, begynn å ta grep nå. Lisensene er 100% garantert fra MSDN/Technet. Og du vil få opp piratstempel en gang i fremtiden. For noen i nær fremtid, garantert.

 

Ang nummere til MSDN/Technet (en spurte om det).

Det finnes en mengde PID nummere, og ikke alle produktnøkkelene under 065, 066 eller 067 eller 230 og 231 for Home Premium eller 220 er sperret.

Jeg har f.eks en gyldig MSDN og Technet konto og har gyldige lisenser i 067 PID på Ultimate rekken.

Og det finnes mange andre nummere også, men de jeg har nevnt her, har vært de som til nå har vært mest utsatt for piratkopiering.

 

Skal man være 100% sikker hvor og hvilken type lisens man har, må man kontakte Microsoft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er eposten fra Jonas så alle ser at han faktisk selv også har funnet ut at lisensene stammer fra MSDN/Technet.

 

Han tar fullt ansvar, og virker å være åpen og ryddig rundt det som eventuelt vil skje fremover.

 

Så ta hensyn til dette når man eventuelt kontakter ham ang temaet. Ikke "kjeft" unødvendig. Jeg fester faktisk lit til at han selv har blitt lurt.

Men som han sier selv, han burde nok å sjekket litt mer opp rundt dette her. Kanskje faktisk sendt en lisens for sjekk hos MS etc.

 

Men gjort er gjort, det viktigste er at nye kunder ikke får tak i et "falskt" produkt.

 

qxl1j9.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit:

 

Bestemte meg for å fjerne navnet på en annen selger ved QXL, som sendte meg et eks. av Windows 7 Ultimate med blokkert lisens. Jeg fikk pengene tilbake via Payex, og jeg ønsker å tro at selgeren ikke var ute etter å svindle meg, men han unnlot å svare noen av mine oppfølgende meldinger etter å ha bekreftet beløpet som skulle overføres, og kommenterte heller ikke ved Payex. En noenlunde ærlig selger ville gjort som han trådstarter nevnte, og samarbeidet for å rydde opp i problemet.

 

Jeg kjøpte Windows 7 Home Premium ved en seriøs nettbutikk, og boksen med Windows 7 Ultimate ligger i skapet som en påminnelse om at det er lov å bruke hodet. Jeg måtte riktignok nøye meg med en OEM-utgave, men siden hovedkortet er spiller nytt og har både USB 3.0 og S-ATA 6 støtte, vil det neppe bli byttet ut i løpet av de nærmeste årene.

 

Kjøp Windows OS fra en seriøs forhandler. Den ekstra tryggheten er verdt prisen, fremfor å plutselig få beskjeden om at lisensen er ugyldig noen måneder etter at du kjøpte systemet ved en nettauksjon.

Endret av Sugarbeats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...