Gå til innhold

Trene til befalskolen


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å søke befalskolen når den tid kommer, pga. mange i familien har gjort det og det virker spennende.

Jeg er 14 år så jeg har tid på meg til å komme i form, men jeg lurer på hvordan jeg skal trene, fordi jeg er i elendig form på en måte.

Jeg har middels kondis, klarer null push- ups helt ned, sit-ups kan jeg mer enn gjennomsnittet og jeg kan null hang-ups.

Jeg er en gutt ca. 174 høy og normal kroppsbygning.

Noen som vil gi meg tips til hvordan jeg skal trene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ser ut til å være Forsvaret sine treningstips til MJK/HJK/FSK eller lignender, altså litt høyere minstekrav enn BS. Så lenge du klarer å svømme 200 meter er det egentlig bare pushups, situps, hangups og 3000m som er relevant i forhold til tester på selve opptaket. Likevel er det meste her relevant for selve tjenesten/utdanningen, så hvis du har motivasjon til å trene forberedende kan dette være svært aktuelt for deg.

 

Her er Forsvaret sin offisielle treningsplan for opptak til BS og KS.

 

Husk at ettersom du i dag kun er 14 år, og det dermed er 4-5 år til du tidligst kommer til å dra på opptak, kan mye ha endret seg innen den tid.

Lenke til kommentar

Du er 14 år, og har sånn sett veldig god tid på deg. Dessuten er det en ung alder å begynne og trene styrke i, selv om det er fokus på utholdende styrke. Men det lar seg gjøre, bare du begynner veldig lett. Jeg anbefaler deg å jogge et par ganger i uka, evt. begynne på en eller annen aktivitet som kampsport, fotball el.

 

For Push-upsene så kan du begynne å ta så mange du klarer på knærne. Klarer du ingen da heller, så kan du legge noe under henda dine mens du har knærne i gulvet, evt. ta push-ups inntil en vegg.

 

For pull-ups kan du få noen til å hjelpe deg med å løfte deg opp. Men du trenger ikke å stresse med pull-ups enda. Tren kondisjon 2-3 ganger i uka, styrke 1-2 ganger i uka, eller begynn på et treningsstudio og få profesjonell hjelp og veiledning der, også kan du heller konsentrere deg om mer konkret og hardere trening etterhvert.

Lenke til kommentar

Støtter Goldshoten. Det har egentlig lite for seg å begynne på en treningsplan tilrettelagt for BS-opptak i en alder av 14 år.

Jeg personlig liker dårlig å trene bare for treningens skyld - selv om jeg vet jeg får noe ut av det er det ufattelig kjedelig å ta pushups og løfte benk bare for å gjøre det, og det dreper motivasjonen min. Jeg foretrekker en organisert idrett, og for meg er kampsport midt i blinken. Forhør deg i kampsportforumet om hvilken kamsport som er godt egnet for en 14-åring som vil forbedre styrke og kondis hvis dette virker interessant.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å søke befalskolen når den tid kommer, pga. mange i familien har gjort det og det virker spennende.

 

Noen som vil gi meg tips til hvordan jeg skal trene?

 

Spør dem vel?

Det er litt andre tider nå, vettu. Hvis det er onkler, fedre og besteforeldre og sånn så er det tvilsomt at de har så mye fornuftig å komme med.

 

Ellers anbefaler jeg å finne en idrett du liker å holde på med.

Lenke til kommentar

Bør ikke være umulig, en trillrund kar fra hjembygda mi på 160cm klarte å bli befal på Setermoen. Han var alltid typen som drakk mest øl på bygdefester og var mest full og brølete. Så man ble litt paff når man hørte hva karrieren hans hadde blitt noen år senere.

Lenke til kommentar

Bruker bare denne topicen:

 

Hei, jeg er en gutt på 17 år. Vill si at jeg ligger mid på tretet på Fysisk form.

 

Jeg driver med vekt og jogging ute i skog. Prøver å ta meg tid vær dag på 3000 meter.

 

Mitt ønske er å verve meg inn i Telemarkbataljon begrunn at jeg vill jobbe med de "beste", og liker motivasjon i det.

 

Noen som vet de fysisk kravene til Telemarkbataljon og andre krav.

 

Jeg vet krav som feks:

Fulført Førstegangstjenesten

Plettfri vandel

 

Jeg er relativ kraftig bygd opp og min høyde er 1.84m

 

Takk for alle svar.

Endret av Steindau
Lenke til kommentar

Ikke våpen og muligens ikke GRU.

Har løpt det pakningsløpet en gang selv. Du løper i marsjstøvler og uniform, med en sekk på ryggen som veier 22 eller 23 kg mener jeg det var. Du har et tidskrav på 52 minutter, og jo bedre tid du klarer, jo større kjøttsår får du på ryggen som svir når du går i dusjen etterpå :)

Lenke til kommentar

Steindau: Ingen vits i å teste seg hver dag på 3000. Tren heller med en variasjon av intervaller (4x4) og rolig langkjøring. 3000 kan du teste deg på innimellom, ikke daglig. De fysiske minstekravene er lave, men du bør gjøre det så bra på disse som mulig da det er mange om plassene og hard konkurranse.

7km pakningsløp løpes i idrettstøy, joggesko og med 22kg sekk på TMBN-opptaket. Tidskravet er 49 min, men som sagt, dette er en tid du bør knuse og ikke så vidt slå. For øvrig er det andre ting på opptaket til TMBN som er viktigere enn de fysiske testene, men alt hjelper.

 

Zhensic: Ikke løp med sekk, det er dårlig deal. Noen får skader av det, andre ikke. Gå med sekk i terreng er bra, løping kan du gjøre uten sekk. Kombinasjon av intervaller og rolig langkjøring funker. Forøvrig er det viktigere å trene kondis framfor styrke, bare sørg for at du er godt innenfor kravene på styrke, gjerne vær litt ekstra god på pushups da dette er en typisk straffemetode blant befalet.

Lenke til kommentar

7km pakningsløp løpes i idrettstøy, joggesko og med 22kg sekk på TMBN-opptaket. Tidskravet er 49 min, men som sagt, dette er en tid du bør knuse og ikke så vidt slå. For øvrig er det andre ting på opptaket til TMBN som er viktigere enn de fysiske testene, men alt hjelper.

 

7 km, joggesko og 49 minutter?

Er det særegent for TMBN? Vi løp med Felt 2, marsjstøvler og 7.5 km på max. 52 minutter på mitt opptak, og jeg har hørt alle andre som har tatt lignende løp bruker uniform.

Lenke til kommentar

7km pakningsløp løpes i idrettstøy, joggesko og med 22kg sekk på TMBN-opptaket. Tidskravet er 49 min, men som sagt, dette er en tid du bør knuse og ikke så vidt slå. For øvrig er det andre ting på opptaket til TMBN som er viktigere enn de fysiske testene, men alt hjelper.

 

7 km, joggesko og 49 minutter?

Er det særegent for TMBN? Vi løp med Felt 2, marsjstøvler og 7.5 km på max. 52 minutter på mitt opptak, og jeg har hørt alle andre som har tatt lignende løp bruker uniform.

Om det er særegent for TMBN vet jeg ikke, men det er slik pakningsløpet gjennomføres på opptaket der. Ellers er standardkravet 52 min, men når jeg løp pakningsløp i min avdeling var det med arbeidsuniform, joggesko, 22kg og krav 52 min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...