Gå til innhold

Faller verdien på Canon DSLR fort?


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Jeg var på vei til å kjøpe meg Canon 7D, men så like før i en reklame at 50D hadde falt til 3999, - hos FotoVideo. Det er jo like billig som 1000D. Jeg husker for litt over ett år siden at det lå på mellom 10-12000,-. Dette bekymrer meg, fordi jeg har sett dette også på 30D og 40D. Noe av poenget med å kjøpe litt dyrt utstyr er å ha muligheten til å selge det som brukt ved en eventuell oppgradering.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett lignende prisfall eller tilbud med Nikon, Pentax, Sony og Olympys DSLR. Jeg lurer derfor på om jeg tør kjøpe 7D allikevel, og heller satse på et annet merke som holder seg bedre i pris.

 

Synspunkter og forklaringer er velkomne! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50D for 3995 er utrolig mye kamera for pengene.

 

Det er vel slik at 50D nærmer seg end-of-sales med stormskritt, og 60D nærmer seg butikkene.

På de fleste områder som kjennetegnes av rask utvikling vil nye modeller utløse prisras på forgjengeren.

 

50D blir jo ikke noe dårligere av at 60D kommer på markedet, bare billigere (:

Lenke til kommentar

"Faller verdien på Canon DSLR fort?"

 

- Ja, svært fort.

Men om det er noen trøst; Det gjelder alle merker.

Det er så kort tid mellom hver kameragenerasjon, at når neste modell kommer, er ingen interessert i å betale noe særlig for den forrige modellen.

 

 

"Noe av poenget med å kjøpe litt dyrt utstyr er å ha muligheten til å selge det som brukt ved en eventuell oppgradering."

 

- Da putter du pengene i optikk. GOD optikk.

God optikk faller lite i verdi, og er viktigere enn kamerahuset for å lage gode bilder.

Produsentene kan produsere de samme (gode) objektivene i årtider, og de er ettertraktet på bruktmarkedet.

 

 

Den billigste måten å skaffe seg godt fotoutstyr på er å kjøpe et (enkelt) billig kamerahus (gjerne forrige modell), og GOD optikk på bruktmarkedet.

Da unngår du verditap på objektivene, og minimaliserer tapet på kamerahuset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men om det er noen trøst; Det gjelder alle merker.

Jeg har fulgt med på bruktmarkedet en stund og mitt inntrykk er at Canon faller fortere i pris enn for eksempel Nikon og Olympus. Det har sikkert en sammenheng med at Canon har en raskere oppdateringstakt enn de andre også.

 

Bare for å ta et eksempel: D300 nærmer seg tre år gammel, men går fortsatt for 7-8000 brukt. 50D kom et år senere og selges nå altså for 4-5000 ny!

Lenke til kommentar

Hallo,

 

Jeg var på vei til å kjøpe meg Canon 7D, men så like før i en reklame at 50D hadde falt til 3999, - hos FotoVideo. Det er jo like billig som 1000D. Jeg husker for litt over ett år siden at det lå på mellom 10-12000,-.

 

Litt korrigering på priser her: Dagens pris hos FV er 4995,-. Da jeg kjøpte 50D for et år siden på samme plass betalte jeg 6900,-.

 

Men at prisene stuper? Det har de alltid gjort, og det vil de nok fortsette med også...!

Lenke til kommentar

Canon faller nok fortere i pris fordi de er så raske med å lansere oppgraderte modeller.

 

Hvis du gjør som Canon ønsker og oppgraderer kamera hver eneste gang en oppgradering kommer så taper du mye på dette. Om du heller 'tar til takke' med forrige generasjon så kan du derimot spare mye. Jeg kjenner mange som kjøpte 40D nytt for 4-5000, og det gir jo veldig mye kamera for pengene.

 

Hvis det er et kamera som har holdt seg legendarisk godt i pris er det mitt eget, Nikon D700. Jeg kjøpte det flunka nytt første dag det var i Norge, for 20.000. Nå ligger det på 17.990 2 år senere ;)

Lenke til kommentar

Eneste unntaket jeg kommer på i farta er vel Leica, men det er rimelig sære kameraer sammenlignet med japanske masseproduserte D-SLR.

 

Det er alltid dyrt å stå først i køen når nye produkter lanseres, jeg har lite tid til feks å se film om dagen, så ender i de tilfellene jeg kjøper DVD med mye penger spart bare ved å vente 2-3 måneder med å kjøpe filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...