Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2010 - 10'ende trinn (AVSLUTTET)


  

77 stemmer

  1. 1. Hvilken langsvarsoppgave valgte du?



Anbefalte innlegg

Jeg kom opp i engelsk og er storfornøyd. :) Har 6 i engelsk, så tror det kommer til å gå bra, selvom jeg er veldig misfornøyd med temaet.

 

Jeg forbereder meg med å lese gjennom heftet og ta notater, lese Harry Potter and the Deathly Hallows om igjen og skrive ned avanserte ord og uttrykk.

 

Tror jeg satser på A1 eller A2, har ikke bestemt meg helt enda.

 

Jeg er forresten ganske sikker på at kortsvarsoppgavene blir veldig lik eksamen fra i fjord. (Vi fikk den til tentamen) I den ene kortsvarsoppgaven skulle vi skrive hvordan vi jobbet, og i den andre skulle vi skrive en liten tekst om noe vi leste i den delen vi valgte. (F. eks A1)

 

Hvordan jobber dere? Noe dere leser mer på enn annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)

 

1. Although

2. At first

3. Despite

4. Even If

5. In case

7. Still

8. Then

9. Whenever

10. Wherever

11. Wheter

12. While

13. Usually

 

:thumbup:

 

 

Tuuusen taaak, tror jeg lagrer de.

Er dette rett oversatt???

Selv

Ved første

Til tross for

Selv om

I tilfelle

Fremdeles

Deretter

Når

Uansett hvor

Wheter

Mens

Vanligvis

 

BRUKTE GOOGLE TRANSLATION, så det er litt feil...

 

 

1. Allikevel

2. I begynnelsen/ først ( At first I was reluctant)

3. Til tross (despite the changes in her life)

4. Selv om

5.I tilfell

6.Fremdeles

7. da ( The world had changed since then)

8. når som helst ( come to me whenever you feel sad)

9 hvor som helst

10. Wheter I liked it or not

11 mens

12 :) Vanligvis

Lenke til kommentar

er jeg den eneste som klarer å forstå alt som skrives på engelsk, men ikke klarer å oversette det?

jeg forsto alt av de orda sdr94 skrev, men klarte ikke å tenke ut hva de betyr på Norsk <.<

 

1. Allikevel

2. I begynnelsen/ først ( At first I was reluctant)

3. Til tross (despite the changes in her life)

4. Selv om

5.I tilfell

6.Fremdeles

7. da ( The world had changed since then)

8. når som helst ( come to me whenever you feel sad)

9 hvor som helst

10. Wheter I liked it or not

11 mens

12 Vanligvis

Lenke til kommentar

Hvordan skriver du det? Du kopierer vel kke bare linken??? Enn dere andre? Jeg oppgav kke kilder på tentamen og fikk ingen kommentarer på det...ü,,

Jeg skriver kilder slik:

https://pgsf.udir.no/LoginKandidat.aspx 25.05 - 16:36

 

Jeg kommer også til å ta med kildekritikk.

 

Hva mener du med kildekritikk? Kritisere kildene? ^^

Ja. At man vurderer kildene kritisk, og skriver noe om bruken av kilder i slutten av oppgave.

For eksempel:

Jeg regner *navn på textbook* som en pålitelig kilde ettersom lærerne baserer undervisningen på den. Dessuten er boken gitt ut av seriøse forfattere i seriøse forlag. Wikipedia er en annen kilde jeg har brukt. Denne kilden stiller jeg meg vanligvis svært kritisk til ettersom hvem som helst kan skrive inn informasjon der. Allikevel regner jeg stoffet jeg hentet derifra som pålitelig. Grunnen til dette er at jeg har skjekket oppdateringer og endringer, samt diskusjoner i forbindelse med artikkelen.

 

 

Dette var altså bare et eksempel.

 

Takk :-)

Lenke til kommentar

Velger alle dere en av A1,A2,A3, eller velger dere alle? Det jeg har gjort på alle mine tidligere engelsk tentamener, har vært å lese alle, og søke opp informasjon om de ulike temaene.

Må dessverre ty til bumping av mitt forrige innlegg. Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg har fått inntrykk av at dere bare velger ett tema, og ikke fler/alle. Og dette gjør dere vel fordi det ikke er nok tid til å utdype seg innen alle temaene. Eller tar jeg feil nå?

Jeg velger kun 1, men dette er fordi jeg rett og slett ikke har tid eller krefter til å utdype meg i alle. Du kan jo velge alle om du vil, men jeg syns dette er unødvendig.Du er godt forbredt dersom du bare velger en, for det er jo det som står på forbredelsesarket :)

Lenke til kommentar

Velger alle dere en av A1,A2,A3, eller velger dere alle? Det jeg har gjort på alle mine tidligere engelsk tentamener, har vært å lese alle, og søke opp informasjon om de ulike temaene.

Må dessverre ty til bumping av mitt forrige innlegg. Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg har fått inntrykk av at dere bare velger ett tema, og ikke fler/alle. Og dette gjør dere vel fordi det ikke er nok tid til å utdype seg innen alle temaene. Eller tar jeg feil nå?

Jeg velger kun 1, men dette er fordi jeg rett og slett ikke har tid eller krefter til å utdype meg i alle. Du kan jo velge alle om du vil, men jeg syns dette er unødvendig.Du er godt forbredt dersom du bare velger en, for det er jo det som står på forbredelsesarket :)

Jeg skriver notater til alle tre, men velger ett emne (tror det blir A2) som jeg fordyper meg litt ekstra i og noterer mer om. Søker gjerne litt på nettet og finner tilleggsinformasjon også. Kommer garantert ikke til å få brukt for alle, men syns det er greit å ha litt om alt sånn i tilfelle. :)

Lenke til kommentar

IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)

 

1. Although

2. At first

3. Despite

4. Even If

5. In case

7. Still

8. Then

9. Whenever

10. Wherever

11. Wheter

12. While

13. Usually

 

:thumbup:

 

 

Tuuusen taaak, tror jeg lagrer de.

Er dette rett oversatt???

Selv

Ved første

Til tross for

Selv om

I tilfelle

Fremdeles

Deretter

Når

Uansett hvor

Wheter

Mens

Vanligvis

 

BRUKTE GOOGLE TRANSLATION, så det er litt feil...

 

ehm. Hva betyr Wheter??? ü,,

 

 

Wheter betyr enten. "Wheter they were black or white, it didn't matter" dårlig eksempel men du skjønner dikkert :)

 

IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)

 

1. Although

2. At first

3. Despite

4. Even If

5. In case

7. Still

8. Then

9. Whenever

10. Wherever

11. Wheter

12. While

13. Usually

 

:thumbup:

 

 

Tuuusen taaak, tror jeg lagrer de.

Er dette rett oversatt???

Selv

Ved første

Til tross for

Selv om

I tilfelle

Fremdeles

Deretter

Når

Uansett hvor

Wheter

Mens

Vanligvis

 

BRUKTE GOOGLE TRANSLATION, så det er litt feil...

 

ehm. Hva betyr Wheter??? ü,,

 

 

Wheter betyr enten. "Wheter they were black or white, it didn't matter" dårlig eksempel men du skjønner dikkert :)

Lenke til kommentar

IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)

 

1. Although

2. At first

3. Despite

4. Even If

5. In case

7. Still

8. Then

9. Whenever

10. Wherever

11. Wheter

12. While

13. Usually

 

:thumbup:

 

 

Tuuusen taaak, tror jeg lagrer de.

Er dette rett oversatt???

Selv

Ved første

Til tross for

Selv om

I tilfelle

Fremdeles

Deretter

Når

Uansett hvor

Wheter

Mens

Vanligvis

 

BRUKTE GOOGLE TRANSLATION, så det er litt feil...

 

ehm. Hva betyr Wheter??? ü,,

 

 

Wheter betyr enten. "Wheter they were black or white, it didn't matter" dårlig eksempel men du skjønner sikkert :)

Lenke til kommentar

Velger alle dere en av A1,A2,A3, eller velger dere alle? Det jeg har gjort på alle mine tidligere engelsk tentamener, har vært å lese alle, og søke opp informasjon om de ulike temaene.

Må dessverre ty til bumping av mitt forrige innlegg. Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg har fått inntrykk av at dere bare velger ett tema, og ikke fler/alle. Og dette gjør dere vel fordi det ikke er nok tid til å utdype seg innen alle temaene. Eller tar jeg feil nå?

Jeg pleier å lese igjennom (og printe) alle alternativene, når jeg da får oppgavene på eksamensdagen velger jeg det temaet jeg synes passer best til oppgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)

 

1. Although- Selvom

2. At first- i starten

3. Despite - Til tross for

4. Even If - Selv om

5. In case- I tilfelle

7. Still - Uansett

8. Then - Da

9. Whenever - Når som helst

10. Wherever - Uansett hvor

11. Wheter - ALDRI HØRT OM..

12. While - Mens ( While he was standing ) f.eks..

13. Usually - Vanligvis

 

:thumbup:

Kan noen oversette disse?

 

Klarte ikke alle, men prøvde hvertfall på noen ;)

Tusen takk! Jeg skal finne de siste selv.

 

Noen som lukter artikkel?

lukter ingen ting her!

Det var dumt!!

Endret av Dopingfortapere
Lenke til kommentar

Velger alle dere en av A1,A2,A3, eller velger dere alle? Det jeg har gjort på alle mine tidligere engelsk tentamener, har vært å lese alle, og søke opp informasjon om de ulike temaene.

Må dessverre ty til bumping av mitt forrige innlegg. Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg har fått inntrykk av at dere bare velger ett tema, og ikke fler/alle. Og dette gjør dere vel fordi det ikke er nok tid til å utdype seg innen alle temaene. Eller tar jeg feil nå?

Jeg pleier å lese igjennom (og printe) alle alternativene, når jeg da får oppgavene på eksamensdagen velger jeg det temaet jeg synes passer best til oppgaven.

Jeg leser igjennom alle tre alternativene og fordyper meg i en del. Har med alle delene på eksamen.

Lenke til kommentar

Hvordan oversetter man "å stille seg" til engelsk?

Eksempel:

Hvordan jeg stiller meg til dette spørsmålet (...)

Om jeg stiller meg åpen til dette kommer an på (...)

Hvordan stiller du deg til (...)

 

ikke heelt sikker på hva du mener... men jeg tenker

 

"Stand by"

 

Do you stand by this?

 

kan hende jeg tar helt feil, men det var et godt spørsmål... det er ikke alltid like lett å finne en oversetting som passer både på norsk og engelsk så det kan hende du må finne en annen måte ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på: Får vi tilgang til heftet på eksamensdagen, eller er det lurt å ta det med selv?

Veldig lurt å ta det med selv! Vi får i allefall ikke tilgang til heftet på eksamensdagen.

 

Hvordan oversetter man "å stille seg" til engelsk?

Eksempel:

Hvordan jeg stiller meg til dette spørsmålet (...)

Om jeg stiller meg åpen til dette kommer an på (...)

Hvordan stiller du deg til (...)

 

ikke heelt sikker på hva du mener... men jeg tenker

 

"Stand by"

 

Do you stand by this?

 

kan hende jeg tar helt feil, men det var et godt spørsmål... det er ikke alltid like lett å finne en oversetting som passer både på norsk og engelsk så det kan hende du må finne en annen måte ;)

Ikke helt det jeg mener, men takk. Jeg leter etter et ord/setning som ikke kan direkte oversettes ja, for alt blir jo helt feil. Noen?

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i engelsk og er storfornøyd. :) Har 6 i engelsk, så tror det kommer til å gå bra, selvom jeg er veldig misfornøyd med temaet.

 

Jeg forbereder meg med å lese gjennom heftet og ta notater, lese Harry Potter and the Deathly Hallows om igjen og skrive ned avanserte ord og uttrykk.

 

Tror jeg satser på A1 eller A2, har ikke bestemt meg helt enda.

 

Jeg er forresten ganske sikker på at kortsvarsoppgavene blir veldig lik eksamen fra i fjord. (Vi fikk den til tentamen) I den ene kortsvarsoppgaven skulle vi skrive hvordan vi jobbet, og i den andre skulle vi skrive en liten tekst om noe vi leste i den delen vi valgte. (F. eks A1)

 

Hvordan jobber dere? Noe dere leser mer på enn annet?

 

Jeg jobber veldig likt, men smart det med å lese Harry Potter. Kortsvarsoppgavene regner jeg med blir ganske like. Har hatt to tidligere eksamener til tentamener og begge har hatt sånne oppgaver.

Synes temaet er litt vanskelig. Jeg leser A2 og der synes jeg det virker som å passe inn/ skille seg ut er hovedtema. Hvordan dette for noen er positivt og andre negativt? Jeg vet ikke, tenker bare høyt. Har ikke lest så mye enda..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...