Gå til innhold

Refleksjon: Fra amatør til fanatiker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel nå man skal være så slem at man slenger inn en MTF-graf, "I" vs. "II".

Personlig finner jeg det veldig artig at det er så mye å henge seg opp i. Minste brennvidde, lengste brennvidde, beste "rask normal", beste portrettobjektiv, og har man lekt et 1:1-makroobjektiv, får man fort lyst til å forsøke på veien mot 2:1 og videre.

 

For egen del er jeg ganske fornøyd. Men en værtettet kort tele er jo alltids kjekt å ha...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Takk for artig lesing!

 

Utstyrsgalopp og fanboy'isme er noe alle kjenner seg mer eller mindre igjen i og vil vel alltid være en del av livet. Dette opptrer vel innen alle tekniske genré, både hi-fi leiren og pc freakene kan melde om lignende tendenser. Jaget etter de "riktige tingene" ligger vel dypt forankret i vår sjel.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Indeed. En refleksjon man kjenner seg igjen i.

 

Takk for denne. Denne, og en tråd på POTN har fått meg til å sette en selvpålagt objektivkjøpskarantene på seks år etter at jeg har anskaffet meg først Tokina 11-16 mm f/2.8, og Canon EF 200 mm f/2.8. Wish me luck :roll:

Lenke til kommentar

70-200 ble solgt siden ikke har IS og fordi jeg trengte pengene til 24-105'en.

..Og nå angrer du? ;)

Nei, men vurderer en 70-200 f/2.8 L IS USM. ;)

 

Vet det er mange andre og som vurderer dette objektivet, men det skal vel ganske sære behov til for å velge dette kontra etterfølgeren til det du hadde?

Canon EF 70-200mm F4.0 L IS USM

Dette har vist seg å være et svært bra objektiv, og f4.0 i hele brennvidden er ganske sterkt på en zoom, og å forsvare en f2.8 til over dobbel pris...

 

MEN på en annen side så har du kjøpt en EOS 1Ds, så det er vel selvforklarende :-)

Lenke til kommentar

uff, vel, godt at jeg ikke er alene!

 

Kjøpte 50D + 70-200 f4 IS med ideer at hundene skal fanges i bevegelse på marka. På Sørlandet er det ikke mye åpent mark igjen + at 200 mm er ikke nok brennvidde.

Nåja, ett normalzoom objektiv trengtes, så jeg reiste inn til sjappa 1 uke senere og dro hjem lykkelig med en 24-105.

Mangel på vidvinkel presset frem neste kjøp, 17-40, som kom 2 mnd senere.

 

Så kom Canon med 7D'en, og, rykter og renome, det måtte jo være mye bedre enn 50D'en som tross alt hadde ett litt rufsete rykte.......

Nytt drag med kortet, og 7D'en var min.

 

Hangen etter detaljer, etter mye pixel peeping, så kom jeg frem til at 17-40 ikke var skarp nok, tur tilbake til sjappa for reklamasjon.

Mens en butikk ansvarlig sjekka over 7D'en og 17-40'en, så måtte jeg drive tida mi til noe fornuftig, så jeg tok en liten titt over objektiv utvalget.

 

En sort dings tiltrakk mitt syn mer og mer, tenkte, ett adapter + denne må passe perfekt på 7D'en, jeg dro VISA kortet frem, og 14-24'en var min.

Adapteret ble bestilt fra England og har enda ikke kommet.

Etter 1-2 mnd, så sprakk jeg, man skal ikke la ett godt objektiv ligge urørt, så der landet D3'en.......

 

 

Heldigvis har jeg en trivelig arbeidsgiver som forer meg med mye overtid, slik at jeg kan fortsette med hobby'en min :!:

Lenke til kommentar
Heldigvis har jeg en trivelig arbeidsgiver som forer meg med mye overtid, slik at jeg kan fortsette med hobby'en min :!:
Som er å sikle etter og kjøpe nytt fotoutstyr? :p

 

Håper du kommer deg til å faktisk ta bilder en eller annen gang. Møtes på fototreff om 4-5 år?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Huff, sitter og humrer litt for meg selv nå.

 

Kjøpte et 500D med kit-objektiv, for en drøy mnd siden. Av en eller annen grunn hadde jeg planlagt og berge med dette.

Så gikk det en uke eller to, en EX-430 blits og en gorillapod.

Jaja tenkte jeg. Nå har jeg det klart.

 

Så begynte jeg og vurdere andre brennvidder. Fant ut at jeg skulle kjøpe meg noe i tillegg. Bestemte meg for en 10-22 mm vidvinkelzoom fra Canon. Etter og ha lest mye om denne, hadde jeg også lest masse om andre objektiv. Så fikk veldig lyst på en telezoom. Dette kom jeg fram til at måttte bli en Canon 70-200 f/2.8 L IS USM.

 

Siden jeg ikke klarte og bestemme meg, for hva slags glass jeg ville ha først, sitter jeg nå og venter på at begge disse skal komme med posten, for og gjøre et kraftig innhugg på kontoen.

 

Etter og ha lest såpass mye frem og tilbake om disse to, og mange andre objektiv, har jeg også kommet frem til at kit-objektivet må byttes ut. Kan jo ikke gå rundt med slikt allemannseie, når telen og vidvinkelen ikke passer til formålet. Så det klør i fingra etter og bestille en Canon EF 24-105 L IS USM. Macro hadde jeg egentlig slått fra meg. Skal prøve og ikke lese noe om sånt. Men vet jo egentlig på forhånd hvordan det kommer til og gå. Etterhvert vil vel huset sette en liten begrensing også, har jeg allerede begynt og tro.

 

Et stativ, større bag/sekk må vel også til.

Og jeg må vel helt klart ha noen filter, radiostyrt utløser og kanskje en blits til. Det vil vel ingen ende ta.

 

Uskyldninga er og forbli at minnene i familien foreviges. Det kunne de jo aldri blitt uten dette utsyret...? Vel...

 

Hmm, så var det denne fastoptikken da. Kjekt med noe lyssterkt for og ta 99% av familiebildene. Hehe.. Ler av meg selv like mye nå, som da jeg leste artikkelen. Men har ingen planer om og redusere innkjøpene.

 

Så sånn går dagene...

 

Noen som vil kjøpe kit-objektiv kanskje:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Huff, sitter og humrer litt for meg selv nå.

 

Kjøpte et 500D med kit-objektiv, for en drøy mnd siden. Av en eller annen grunn hadde jeg planlagt og berge med dette.

Så gikk det en uke eller to, en EX-430 blits og en gorillapod.

Jaja tenkte jeg. Nå har jeg det klart.

 

Så begynte jeg og vurdere andre brennvidder. Fant ut at jeg skulle kjøpe meg noe i tillegg. Bestemte meg for en 10-22 mm vidvinkelzoom fra Canon. Etter og ha lest mye om denne, hadde jeg også lest masse om andre objektiv. Så fikk veldig lyst på en telezoom. Dette kom jeg fram til at måttte bli en Canon 70-200 f/2.8 L IS USM.

 

Siden jeg ikke klarte og bestemme meg, for hva slags glass jeg ville ha først, sitter jeg nå og venter på at begge disse skal komme med posten, for og gjøre et kraftig innhugg på kontoen.

 

Etter og ha lest såpass mye frem og tilbake om disse to, og mange andre objektiv, har jeg også kommet frem til at kit-objektivet må byttes ut. Kan jo ikke gå rundt med slikt allemannseie, når telen og vidvinkelen ikke passer til formålet. Så det klør i fingra etter og bestille en Canon EF 24-105 L IS USM. Macro hadde jeg egentlig slått fra meg. Skal prøve og ikke lese noe om sånt. Men vet jo egentlig på forhånd hvordan det kommer til og gå. Etterhvert vil vel huset sette en liten begrensing også, har jeg allerede begynt og tro.

 

Et stativ, større bag/sekk må vel også til.

Og jeg må vel helt klart ha noen filter, radiostyrt utløser og kanskje en blits til. Det vil vel ingen ende ta.

 

Uskyldninga er og forbli at minnene i familien foreviges. Det kunne de jo aldri blitt uten dette utsyret...? Vel...

 

Hmm, så var det denne fastoptikken da. Kjekt med noe lyssterkt for og ta 99% av familiebildene. Hehe.. Ler av meg selv like mye nå, som da jeg leste artikkelen. Men har ingen planer om og redusere innkjøpene.

 

Så sånn går dagene...

 

Noen som vil kjøpe kit-objektiv kanskje:)

 

 

 

Må nesten spørre, kjøper du bare for du vil ha dette eller for at du trenger dette?

 

Kan ikke skjønne at du på så kort tid har klart å måtte ha alt dette, hvis du ikke har noen bakkunskap innen foto.

 

Kan anbefale deg å slutte å handle som en gal, heller bruke det du har å utvikle kreativiteten din med det. Det er da du klarer å få til de gode bildene. Det er fotoustyr som trengs, men øynene dine er viktigere.

 

Og et bilde blir ikke bra bare at det er tatt i et "L glass".

 

Slutt å kjøp, gå ut å ta bilder å bruk ktativiteten din.

Lenke til kommentar
Heldigvis har jeg en trivelig arbeidsgiver som forer meg med mye overtid, slik at jeg kan fortsette med hobby'en min :!:
Som er å sikle etter og kjøpe nytt fotoutstyr? :p

 

Håper du kommer deg til å faktisk ta bilder en eller annen gang. Møtes på fototreff om 4-5 år?

Verdagen har forandret seg for min del, er blitt isammen med en trivelig dame som gav meg AF-S 85mm f/1,4G i gebursdagsgave :!:
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...