Gå til innhold

Turnusordning på fregattene våre!


Anbefalte innlegg

Har endelig fullført rekrutten, bare parademarsjen igjen, og har fått vite at jeg skal bruke resten av året mitt på fregatten KNM Helge Ingstad! Syns vi har fått veldig dårlig info om hvordan det kommer til å bli, så derfor prøver jeg her!

 

1. Hvordan er turnusene på fregattene!? regner med det er forskjellig om det er landligge eller i operasjon!?

 

2. Hva skjer når vi kommer til håkonsvern, er det rett i tjeneste, eller får vi overføringsperm!?

 

Håper på svar!

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har endelig fullført rekrutten, bare parademarsjen igjen, og har fått vite at jeg skal bruke resten av året mitt på fregatten KNM Helge Ingstad! Syns vi har fått veldig dårlig info om hvordan det kommer til å bli, så derfor prøver jeg her!

 

1. Hvordan er turnusene på fregattene!? regner med det er forskjellig om det er landligge eller i operasjon!?

 

2. Hva skjer når vi kommer til håkonsvern, er det rett i tjeneste, eller får vi overføringsperm!?

 

Håper på svar!

 

Takk

 

Jeg spør deg om noe annet i stedet om noe jeg lurer VELDIG på :p

Har noen havnet på KNM Roald Amundsen, i og med at den har ligget til kai det siste året. Tenkte kanskje noen fra kullet fra Madla skulle bemanne den i år....

Lenke til kommentar

Det er ingen form for turnus på fregatt. Om dere må rett ut i jobb eller får en liten perm kommer ann på fartøyets seilingsprogram. Hvis du skal et år på fregatt kan du regne med å få være svært lite hjemme, om du ikke bor i Bergen fra før.

Endret av kanikas
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hva du skal så kan det også bli et par uker med kursing før du mønstrer. Når det gjelder turnus så var det ikke eksisterende når jeg var ombord. Når vi lå til kai hadde vi vakt hvor vi sto ved gangbrua, passet telefonen, vasket dassen o.l hver tredje dag og hver tredje helg. På sjøen hadde vi 6t på - 6t av eller 6t på 12t av avhengig av hva vi gjorde på og hvor mange menige som var ombord, med jevne brudd grunnet skyteøvelser og diverse annet. Det kan bli ekstremt lite søvn på øvelser hvis du er maks uheldig og det skjer ting på frivakten din. et eksempel er: 6t vakt, 6t gunex på frivakten, nye 6 timer vakt, 3t kjemisk krigføring eller annet tull, 3t vasking, nye 6t vakt så kanskje, hvis du er heldig så får du 3 timer i bingen etter mer vask før det er på an igjen. :)Slit men morro

Lenke til kommentar

Pleya: Jepps, det er noen her som skal på Roald Amundsen, elektriker og maskinist fra min tropp vertfall, blir vel stemning for dei det? Peiling om den blir liggende som delebåt eller??

 

Dobain: Har fagbrev som skipselektriker, og har fått stillingen som elektriker ombord, så håper å slippe vakttjenester på bro og dassvask! I tillegg håper jeg å slippe unna mesteparten av det andre du skriver, i og med at eg tydeligvis skal være 1 av 2 trikkere ombord! Har du vore på fregatt eller? Korleis det er med bekledning og fasiliterter ombord? Lurer veldig på om vi må fortsette å gå i gakkgakk eller om en får "fetere" uniform, og korleis forholdene ombord er, med tanke på størrelse og utseende på oppholdsrom, lugarer og lignende!

 

Håper på et spennende år ombord på Helge Ingstad, men skepstisk på om det kanskje er et dummt valg fremfor å evt velge kystvakt som har en 6/3 ordning og mye fri! Noen innspill??

Lenke til kommentar

Pleya: Jepps, det er noen her som skal på Roald Amundsen, elektriker og maskinist fra min tropp vertfall, blir vel stemning for dei det? Peiling om den blir liggende som delebåt eller??

 

Dobain: Har fagbrev som skipselektriker, og har fått stillingen som elektriker ombord, så håper å slippe vakttjenester på bro og dassvask! I tillegg håper jeg å slippe unna mesteparten av det andre du skriver, i og med at eg tydeligvis skal være 1 av 2 trikkere ombord! Har du vore på fregatt eller? Korleis det er med bekledning og fasiliterter ombord? Lurer veldig på om vi må fortsette å gå i gakkgakk eller om en får "fetere" uniform, og korleis forholdene ombord er, med tanke på størrelse og utseende på oppholdsrom, lugarer og lignende!

 

Håper på et spennende år ombord på Helge Ingstad, men skepstisk på om det kanskje er et dummt valg fremfor å evt velge kystvakt som har en 6/3 ordning og mye fri! Noen innspill??

 

Om folk inne til førstegangstjeneste er plasser på Amundsen blir den vel ikke liggende ved kai lengre regner jeg med.

 

Har vært på Nansen og lugar og messe og standarden i det hele tatt er mye bedre enn de fleste fregatt-klasser. Masse med plass og driiiit fett!!!!!! Men kjipt at vi ikke har mottatt NSM enda da, skal vel ikke testes før sommern 2011 eller seinere...???..

Lenke til kommentar

Trodde de fregattene var temmelig like innvendig også?

ALLE fregattene er bemannet. Men nesten ingen av dem seiler noe særlig. De er bemannet for å holde fregattene i drift og pga beredskap. Regner med at Nansen kommer til å ligge til kai i ett år eller to også ;p

 

Litt burn egentlig.. Alle søker seg til fregatt for å få reise mye, men så er de så lite operative i vann at man likegodt kan velge landtjeneste. de jeg snakket med på fregattene sier det er veldig mye "kassernevakter" på fregattene og mye kjedelig tjeneste.

Så går de gutta og klager på V&S, som faktisk har øvelser hele tiden ;p

 

Vil man ut til sjøs, så velger man minevåpenet eller Kystvakten.

Lenke til kommentar

Altså.. Nansen har jo "nettopp" vært i Adenbukta da, så de som var med der må jo ha fått opplevelse for livet.

Ellers så seiler faktisk fregattene endel, selv om det ikke er på langt nær av samme aktivitet som kystvaktbåtene, som omtrent er ute hele tiden.

Ingstad, Nansen og Amundsen seiler litt frem og tilbake stadig vekk, men de to siste seiler ikke spesielt mye...

Lenke til kommentar

Var det med noen vernepliktige på den turen da?

 

Emme... ja, det mener jeg at det var. Selv om jeg ikke har noen andre kilder enn en diverse samling av offiserer på FOH... Altså: Mener de sa det var med vernepliktige, men det KAN være jeg surrer det sammen med noe annet...

 

Edit: For å være litt på topicen også, så kan jeg spørre de når jeg skal tilbake til Bodø om en uke anngående turnusen. Det er mange der som har vært på de båtene. De vet kanskje noe, hvis du ikke har fått svar før det da :)

Endret av siggii
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...