Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R2 Eksamen 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok opp dette med vektorer/plan i går. Skal prøve å lese litt mer om det, men problemet er at sånn jeg har lært vektorer så har det nesten ene og alene vært rene fill-in-the-blanks-oppgaver. Står ingenting i boka mi (Aschehoug R2) spesifikt om det heller. Man skulle hatt ekstremt god generell kunnskap for å løse hele Oppg2 Oppg3 forrige høst.

 

Åja fan. Jeg mener Oppg3. :blush:

 

Oppg2 er enkel. Å krysse vektorer og alt det der klarer jeg i søvne.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

a)

Det første uttrykket finner du ved å argumentere for at de to trekantene er formlike.

Så skal du vise en egenskap. Det står "bruk pytagoras' setning", da er det greit å skrive opp den:

chart?cht=tx&chl=a^2 + b^2 = c^2. Ifra den første delen av a), har vi at chart?cht=tx&chl=ab=ch. Løser vi denne for a, b, og c, får vi:

chart?cht=tx&chl=a= \frac{ch}{b}, chart?cht=tx&chl=b= \frac{ch}{a}, og chart?cht=tx&chl=c= \frac{ab}{h}.

Setter vi dette inn i pytagoras' setning, får vi da:

chart?cht=tx&chl=(\frac{ch}{b})^2 + (\frac{ch}{a})^2 = (\frac{ab}{h})^2. Vi ganger så med chart?cht=tx&chl=\frac{1}{(ch)^2}, som gir:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{b^2} + \frac{1}{a^2} = \frac{(ab)^2}{(ch)^2h^2}. Men vi vet jo at ch=ab, så høyresiden kan skrives:

chart?cht=tx&chl=\frac{(ab)^2}{(ab)^2h^2} = \frac{1}{h^2}. Vi har da at:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{b^2} + \frac{1}{a^2} = \frac{1}{h^2}. Hvilket var det vi skulle vise.

 

b-oppgaven sa du at du klarte.

For øvrig er det bare å finne, samt krysse sammen to vektorer, for så å se på chart?cht=tx&chl= \frac{1}{2}|\vec{AB} \times \vec{AC}|

chart?cht=tx&chl=\vec{AB} = (-a,b,0), chart?cht=tx&chl=\vec{AC} = (-a, 0, c)

chart?cht=tx&chl=\vec{AB} \times \vec{AC} = bc \mathbf{\hat{i}} + ac \mathbf{\hat{j}} + ab \mathbf{\hat{k}}

Arealet er gitt ved:

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{2} |\vec{AB} \times \vec{AC}| = \frac{1}{2} \sqrt{(bc)^2 + (ac)^2 + (ab)^2}

 

Haha, bare fortsetter jeg. Dette var jo gøy!

 

c)

chart?cht=tx&chl=F_{\triangle{ABC}}^2 = F_{\triangle{OAC}}^2 + F_{\triangle{OBC}}^2 + F_{\triangle{OAB}}^2.

Arealet av trekant ABC fant en i oppgave b).

På venstre side, får en da: chart?cht=tx&chl=\frac{1}{4} ((ac)^2 + (bc)^2 + (ab)^2)

Arealet av trekant OAC er lik: chart?cht=tx&chl=\frac{ac}{2}. Som kommer av at en "arealformel", eller hva en vil kalle det. På samme måte finner en at arelaet av trekant OBC, er:

chart?cht=tx&chl=\frac{bc}{2}, og arealet av trekant OAB, er: chart?cht=tx&chl=\frac{ab}{2}.

Putter en dette inn i formelen en skal vise gjelder i dette tilfellet, får en på høyre side:

chart?cht=tx&chl=(\frac{ac}{2})^2 + (\frac{bc}{2})^2 + (\frac{ab}{2})^2 = \frac{1}{4}((ac)^2+(bc)^2+(ab)^2) = F_{\triangle{ABC}}^2

 

d)

Vi vet at, om en finner volumet av denne trekanten, så kommer vi til å få høyden involvert.

Uttrykket for volumet finner vi ved: chart?cht=tx&chl=V= \frac{1}{2} |\vec{OC} \cdot (\vec{OA} \times \vec{OB})|

chart?cht=tx&chl=\vec{OA} \times \vec{OB} = 0 \mathbf{\hat{i}} + 0 \mathbf{\hat{j}} + ab \mathbf{\hat{k}} = (0,0,ab). Så:

chart?cht=tx&chl=\vec{OC} \cdot (\vec{OA} \times \vec{OB}) = (0,0,c) \cdot (0,0,ab) = abc. Derfor er:

chart?cht=tx&chl=V = \frac{abc}{2}. Men vi vet også at volumet er gitt ved grunnflate ganger høyde, altså: chart?cht=tx&chl=F_{\triangle{ABC} \cdot h = V.

Vi får da at:

chart?cht=tx&chl=F_{\triangle{ABC}} \cdot h = \frac{abc}{2} \to F_{\triangle{ABC}}= \frac{abc}{2h}

 

e)

Vi putter svaret fra d), inn i c), og får:

chart?cht=tx&chl=(\frac{abc}{2h})^2 = \frac{1}{4} ((ac)^2 + (bc)^2 + (ab)^2), vi ganger nå chart?cht=tx&chl=\frac{4}{(abc^2)}, da får vi:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{h^2} = \frac{(ac)^2}{(abc^2)} + \frac{(bc)^2}{(abc^2)} + \frac{(ab)^2}{(abc^2)} = \frac{1}{b^2} + \frac{1}{a^2} + \frac{1}{c^2}. Hvilket vi skulle vise.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

113 sider for et løsningsforslag, han læreren må være j*vlig glad i slides! :p

 

Jeg har sett på den oppgaven nok, tror ikke det er noe vits å se noe mer over det. Jeg tror jeg skjønner a) når jeg ser litt mer på det og d) og e) er jo samme prinsippet.

 

Vet ikke med dere, men jeg få 5 eller bedre for å få akseptert studieplassen min for elektronikk i England.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Har gått til innkjøp av av Eksamenshefte i Matematikk R2 som er en veldig fin bok å ha med seg på eksamen. Her er det løsningsforslag på Eksempeloppgaver 2008 og V09 samt mange oppgaver fra 3MX kurset som er relevante.

 

Har ikke startet med å øve enda, men regner med å starte i løped av morradagen sitte ut helga og frem til onsdag med matte. Hvor mye regner dere med å pugge?

Lenke til kommentar

Har gått til innkjøp av av Eksamenshefte i Matematikk R2 som er en veldig fin bok å ha med seg på eksamen. Her er det løsningsforslag på Eksempeloppgaver 2008 og V09 samt mange oppgaver fra 3MX kurset som er relevante.

 

Har ikke startet med å øve enda, men regner med å starte i løped av morradagen sitte ut helga og frem til onsdag med matte. Hvor mye regner dere med å pugge?

 

What? Kan du ha med en slik bok på eksamen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...