Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R2 Eksamen 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har R2 eksamen på onsdag og det er noe jeg lurer litt på.

 

Jeg har sett at mange skriver Q.E.D (det som skulle bevises) etter de har bevist forskjellige ting som for eksempel ved induksjonsbevis, er dette virkelig nødvendig? Kan man bli trukket i poeng for å ikke ha med dette? Vi har nemlig aldri lært det!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hmm, slik som sikkert uendelig mange som skal ha eksamen i matte og fysikk før meg har tenkt, er det ikke sinnsykt lett å jukse med å programmere inn tekst på Casio og Texas kalkulatorene? Jeg satt å programmerte inn Vektorprodukt program til min casio og la merke til at det ville blitt svært vanskelig å bli tatt for juks hvis man programmerer inn en sekvens for å løse matte og fysikkoppgaver. Sjekker de dette i det hele tatt? Det er nesten 400 stk som skal ta eksamen i begge fag på mitt forkurs samtidig, og læreren oppforder oss til å ha med programmer slik som vektorprodukt. Jeg tør ikke å gjøre det uansett, konsekvensene er for store og matten er ikke så vanskelig at jeg hadde hatt mye nytte av det uansett men for en som sliter ville det jo vært en svær forskjell. Noen som vet hvilke kontroller de har på en slik eksamen?

Lenke til kommentar

Tja. Nå er jo alle hjelpemidler lov på del to. Jeg ser ingen grunn til at noe slikt faller under kategorien for kommunikasjonshjelpemidler. Kjekt å ha vektorproduktet programmert inn på kalkulatoren, da. Ikke at det er så fantastisk vanskelig å krysse to vektorer, men det er ofte lett å slurve (Husker det hvertfall sånn fra da jeg gikk R2).

 

Jeg er egentlig strengt tatt veldig imot denne "alle hjelpemidler tillatt"-politikken. Tilbake med slik det var før, mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg mener da for de som har R2 pensum men som kjører den gamle varianten av eksamen(3mx) hvor du kun har lovt å ta med formelsamling uten notater og kalkulator. Samme med Fy2. Å plotte inn ferdige snudde formler osv ville jo gjort begge eksamener veldig lette om så kun for å spare tid. Det er jo ikke noen stor forskjell fra før da de hadde lovt å notere i formelsamlingene men nå som det ikke er..

Lenke til kommentar

Jeg tipper jeg klarer å krysse to vektorer før du har stappa de inn på kalkissen :p Skjønner om det er større oppgaver. Uansett så må man nesten skjønne det for å vise sensor at du har god forståelse.

 

Det jeg liker med R2 er at man blir tvunget til å kunne gjøre oppgaver uten at mamma holder deg i hånda (les: formelsamling og kalkissen). Det er greit at du klarer 2*2 i huet og vet hvordan man prikker to vektorer.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor noen som helst kan være for "alle hjelpemidler tillatt"-eksamenen. Eksamen ville vært mye enklere om det ikke var tillatt å ha med seg fagboken. Når det skal være lov å ta med seg fagboken, må oppgavene lages slik at en ikke kan lese seg til svaret i boka. Dette er nok mer vanskelig for flesteparten, enn det ville vært å ikke ha med seg hjelpemidler, hvor eksamenen kjører "lettere" oppgaver.

 

Dessuten er det med på å skape større avstand fra videregående til universitet, og det siste vi trenger er ENDA større avstand.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker den typen oppgaver man får på "alle hjelpemidler"-prøver. Tok en titt på den typen oppgaver lærerne på skolen min ga på prøvene før Kunnskapsløftet, og der kunne man i mange tilfeller i praksis få seksere uten å kunne noe annet enn å mekanisk løse en rekke typer oppgaver. Å ha oppgaver der man må tolke grafer o.l. er da mer avslørende. Husk at R2-eksamen ikke utelukkende har som formål å forberede elevene til studier på universitetet. Jeg vil tro at halvparten av de som tar R2 ikke fortsetter med matte på et høyere nivå på universitetet.

Lenke til kommentar

Dessuten er det med på å skape større avstand fra videregående til universitet, og det siste vi trenger er ENDA større avstand.

 

Vel, at man fjerner sannsynlighet og setter inn diff.likninger i stedet er noe jeg ser på som positivt ettersom jeg er relativt sikker på at dette er noe man har en del av på universitet.

 

Den hovedsaklige forskjellen mellom R2 og 3MX er at man må ha en bedre, mer grundig forståelse av hvert enkeltemne for å ha muligheten til å se løsninger av oppgaver.

 

Er uansett enig i at det kanskje er enklere å oppnå en bedre karakter ettersom man har så mange hjelpemidler men jeg klager ikke. :whistle:

Lenke til kommentar

Jo, de har jo prioritert diff.likninger fremfor statistikk og polarkoordinater. Poenget mitt med avstand, er at på universitetet, er det strenge krav til hva du kan ha med deg. Det eneste jeg får lov til å ha med meg på eksamen er en enkel kalkulator. Altså, enklere enn det som blir brukt gjennom videregående.

Faglig er det også en forskjell, i forhold til hvor fort emnene gjennomgåes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...