Gå til innhold

Aske og Flyavganger


Anbefalte innlegg

 

Det er vår. Flere og flere reiser. Eyjafjallajökull har hatt et nytt utbrudd og fortsetter å spytte ut akse i rykk og napp.

Tenkte derfor at vi kunne samle noen kilder for opplysninger i en og samme tråd.

Meteorologisk institutt har allerede samlet noe på denne siden,

der det blant annet linker til islandske kilder rolleyes.gif

SAS har en oversikt over hvilke fly som har dratt når, eller er planlagt når på denne siden.

VAG_1273511084.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som veit noe om hvor man kan finne kart over hvor flyene flyr?

Eller ihvertfall litt info..

Tenker spess på oslo - larnaca.. da vi skal dit på fredag..

Men er redd for at aska kan sette en stopper for denne turen :(

Ikke noe spesifikk kart hvor flyene flyr, men du kan se Metoffice sine kart, der hvor rød sone betyr at man ikke kan fly mellom 20000 og 35000 fot. Dette er en oversikt som går fra dag til dag, senest nå til i morgen kl 12Z.

 

 

Noe jeg undrer meg over, er hvorfor man ikke kan fly i f.eks 40000 fot, der det ikke er aske i det hele tatt.. Men for sikkerhetsskyld flyr man heller ikke der.

 

En ny Boeing 737 kan fly opp til 41000 fot mener jeg.

 

Så det er nok for tidlig å si enda hvordan det vil bli på fredag.

 

 

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html

Endret av Glenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Iceland Air ville ikke bet en krone pga streik , har hatt utgifter på nesten 2k....de sier at jeg må kontakte cc company eventuelt forsikringsselskap :/

 

BA gidder ikke en gang svare på epostene.....ansvarsfraskrivelse lang vei , imo.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Noe jeg undrer meg over, er hvorfor man ikke kan fly i f.eks 40000 fot, der det ikke er aske i det hele tatt.. Men for sikkerhetsskyld flyr man heller ikke der.

 

En ny Boeing 737 kan fly opp til 41000 fot mener jeg.

Problemet oppstår ved avgang og landing ettersom flystripene meget sjelden ligger så høyt ...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Håper det er greit at jeg poster i denne tråden i stedet for å lage en ny "hjelp jeg skal til USA!!!" tråd eller "hjelp, hvor kommer asken til å være i sommer!?!?" etc.

 

Jeg skal til New York rundt 27. juli og hjem igjen fra Calgary Canada rundt 20 august. Til New York så blir det vel fort til at jeg tar Continentals direkte flight fra OSL, men hjemover igjen så er jeg litt mer i tvil. Når jeg prøver meg på forskjellige søk så skal den ofte sende meg via Heathhrow og det har fått meg til å tenke at denne flyplassen kanskje er litt mer utsatt for aske enn det feks Frankfurt er. Har hvert fall fått dette inntrykket de siste ukene.

 

Jeg vet dette blir mye synsing og gjetting, men det er det jeg er litt ute etter. Ville dere tatt noen hensyn til det om dere skulle booke en reise? Vil dere si noen flyplasser er mer utsatt enn andre?

Lenke til kommentar

Mulig du er inne på noe, men det var også stengte flyplasser "nedover i Europa" mens London-flyplassene var åpne.

Om du drar via London bør du ta hensyn til at dette kan medføre transport mellom flyplasser. Noen hundrelapper spart kan for forsvinne i denne transporten og det er neppe slik en vil bruke ferien.

 

Du bør også kikke litt på rettigheter de forskjellige flyselsekapene gir. De europeiske er underlagt EU-lovgivning og må (i utgangspunktet) sørge for at du har hus og mat til de får deg hjem, dette gjelder, etter det jeg skjønner ikke de som er utenfor EU.

 

Sam

Lenke til kommentar

Hmmm, da er det kanskje bare å kjøre på med det alternativet som passer meg best men prøve å reise med et europeisk selskap. Så får man bare satse på at vulkanen roer seg litt ned... ;)

 

I forhold til London så er jeg klar over at det kan være flyplassskifter inne i bildet så er oppmerksom på dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...