Gå til innhold

Bruker vi for mye penger på innvandrere i Norge?


  

73 stemmer

  1. 1. Er innvandrere et pengesluk?

    • Ja
      55
    • Nei!
      15
    • Usikker.
      7


Anbefalte innlegg

Nylig ble det kjent at det skal bevilges 90 millioner kroner til å få innvandrere som oppholder seg ulovlig her ut av landet, kunne dette vært unngått med en mer restriktiv innvandringspolitikk? Bruker vi for mye penger på innvandrere generelt i Norge?

 

kilde

Endret av -Void-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si vi bruker for mye av vår tid på innvandringspolitikk. Kjem du til Norge får du lære deg norsk til beste evne og jobbe for penger og framgang i systemet på lik linje som nordmenn (Litt start hjelp).

 

Det er no min meining. Har ikkje problem at folk kjem til Noreg, men å komme her og leve luksus liv på andre sine "skattepenger" er feil.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

 

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Her står det blant annet at:

 

 

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

 

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836877.ece

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Hva er ratioen for alle disse cash støtteordningene til nordmenn da? De 17 milliardene kommer sikkert fra innvandrere som ikke mottar så mye av slik støtte. Vil det da si at for hver 10 innvandrer som tjener penger finnes det ca 6 innvandrere som mottar uten å bidra? Det vil jo anslå en enorm arbeidsledighet/snylting hos innvandrere som ikke bidrar til noe. I tillegg kommer alle utgifter som vi må beregne på skole osv. Ikke for å være pessimistisk men dette virket som en romantisk fremstilling av noe som er råttent. Det er vel viktigst å se på totalregnskapet med alt om de går i pluss eller minus. Hvis de hadde fått mer i økonomisk støtte enn de skattet som gruppe ville noe vært fullstendig galt.

 

Nå er jeg ikke så veldig innvandrerfientlig, iallefall ikke for de som bidrar, men man kan jo begynne å lure med mindre jeg tar helt feil som jo kan hende siden jeg ikke har noen konkrete tall utenom de ovenfor.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Hvis disse menneskene oppholder seg ulovlig i kongeriket har det slik jeg ser det ingenting med innvandringspolitikken å gjøre, men med midler og vilje til å drive effektiv grensekontroll og midler og vilje til å frakte de man kommer over tilbake dit de kom fra. Vi har lenge hatt passfrihet i de nordiske land, og i senere tid passfrihet innefor Schengenområdet. Om man brukte penger på å stanse samtlige biler over grensene og samtlige ferjepassasjerer fra utlandet som ankommer Norge og sjekke pass, eller ID opp mot oppholdstillatelser ville man bli kvitt deler av problemet. Jeg vet at at mennesker uten oppholdstillatelse i Norge beveger seg fritt i Europa med bil og ferjer da det ikke er kontroll av annet enn "tax-free posen" ved grensepassering.

 

90 mill høres ut som vel anvendte penger for å sende hjem mennesker uten oppholdstillatelse. Siden statens kontrollrutiner og skattekåthet er diametralt motsatt er det nemlig slik at mange uten oppholdstillatelse er i jobb og betaler skatt så en hjemsendelse er bortimot selvfinansiert.

Lenke til kommentar

Må si vi bruker for mye av vår tid på innvandringspolitikk. Kjem du til Norge får du lære deg norsk til beste evne og jobbe for penger og framgang i systemet på lik linje som nordmenn (Litt start hjelp).

 

Det er no min meining. Har ikkje problem at folk kjem til Noreg, men å komme her og leve luksus liv på andre sine "skattepenger" er feil.

 

Nå vet du hvorfor land som har store mengder innvandrer og er flerkulturelt har det så vanskelig å skape en velferd stat. Late ola nordman med hvit hud som svindler skattepengene skaper mindre uro enn Muhammed selv om OLa(te) nordman har mye mindre problemer med rasisme og språk for å finne jobb.

Lenke til kommentar

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

 

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Her står det blant annet at:

 

 

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

 

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836877.ece

 

Bør vell nevnes at her, som ellers, viser statistikken det man ønsker at den skal vise. 11,7 milliarder i velferdsgoder er en ting, men hva koster det med: Flyktningmottak, saksbehandlinger med muligheter for anking, den voldsomme ekstra kriminaliteten man får og tapene rent økonomisk med alle som blir ødelagt på grunn av vold fra innvandrere osv. Tror nok ganske sikkert at hvis du faktisk satte deg ned og lagde ett skikkelig "innvandrerregnskap" ville man finne at man taper betydelig mer enn det man fremstiller det som.

Lenke til kommentar

Det er vell ikke noe godt arguement for noe som helst egentlig?

 

Og jeg tviler på at SSB vil gi deg alle tallene de har og at du får hentet alle nødvendige tall ellers da dette er statistikker man helst vil tie i hjel da den neppe vil støtte den innvandringslinjen som har blitt ført. De færreste har vell tid heller. Mener å huske at noen gjorde det for et par år siden og kom fram til noe mer dystre tall. Finner den ikke i farten men har ett par andre ganske gamle linker som jeg synes viser litt om hvor upålitelig statistikken er.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article340872.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2842971.ece

 

Virker ganske åpenbart at bildet i virkeligheten er helt annderledes enn det man gjerne fremstiller det som. Antagelig også derfor man ikke vil lage ett skikkelig innvandrerregnskap.

Lenke til kommentar

Føre var? Poenget mitt er at det regnskapet som legges frem er ekstremt missvisende og, tror jeg, laget nettop med det som hensikt. Hvis du ser den ene artikkelen jeg linket til viser den at noe slikt som 5 milliarder ble brukt på asylmottak osv. i 02. (mener det var det som sto.) Da skal det ikke store matematikeren til for å se at utgiftene er vanvittig mye større enn det som vises i regnskapet.

 

Jeg mener et skikkelig regnskap og en grundigere, mer saklig redegjørelse for fordeler og ulemper med innvandring hadde vert på sin plass. Skal velgerne få avgjøre hvordan innvandringspolitikken vår skal se ut framover bør de også få tall å basere seg på, ikke bare påstander og rot fra begge leirer.

Lenke til kommentar

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

 

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Her står det blant annet at:

 

 

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

 

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836877.ece

 

Bullshit. For det første så sier de bare "innvandrere" hvor ordet innvandrere innebærer ikke afrikanere / arabere men også polakker, svensker, folk fra europa/øst-europe som faktisk jobber. Hvis vi hadde laget en statistikk for kun ikke-vestlige hadde vi nok fått andre resultater, men det hadde jo vært rasistisk :wallbash:

Lenke til kommentar

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

 

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Her står det blant annet at:

 

 

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

 

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836877.ece

 

Bullshit. For det første så sier de bare "innvandrere" hvor ordet innvandrere innebærer ikke afrikanere / arabere men også polakker, svensker, folk fra europa/øst-europe som faktisk jobber. Hvis vi hadde laget en statistikk for kun ikke-vestlige hadde vi nok fått andre resultater, men det hadde jo vært rasistisk :wallbash:

 

Det er ikke bullshit, nei. Du innrømmer selv at det nok stemmer at vi er tjent med innvandring. Det du vil er å luke ut innvandrere fra spesifikke land.

 

Selvfølgelig dekker "innvandrer" både svensker og pakistanere.

Lenke til kommentar

Ikke-vestlige får oss i minus, vestlige får oss i pluss. simple as that.

 

Somaliere er den innvandrergruppen med størst arbeidsledighet og lavest gjennomsnittsinntekt, begge deler kan hovedsakelig forklares med kort botid i Norge. Blant de med 0-4 års botid er 21 % i arbeid, mens 34% er i arbeid blant de med 7 års botid eller mer. De som har kommet til landet de siste årene, er også dem som har opplevd lengst tid med et samfunn i total oppløsning, med nesten total mangel på infrastruktur. Dette har medført at under 20 % av av befolkningen får tilbud om skolegang.[2]

 

Avisen viser til en rapport fra Statistisk sentralbyrå som avslører at 50 prosent av befolkningen arbeider for inntekten. For innvandrere er andelen 42 prosent, og blant ikke-vestlige innvandrere er det bare 33 prosent som er i lønnet arbeid.

 

 

 

Men sett i forhold til sin andel av den totale befolkningen, er - hovedsakelig såkalte ikke-vestlige - innvandrere overrepresentert både som gjerningspersoner og som ofre i en rekke ulike kriminalstatistikker, og i større grad for mer alvorlig kriminalitet

Endret av thael
Lenke til kommentar

Nylig ble det kjent at det skal bevilges 90 millioner kroner til å få innvandrere som oppholder seg ulovlig her ut av landet

 

Jeg tror problemet her, er at det som regel er relativt enkelt for de som blir kastet ut, å komme tilbake. Dvs. pengene er bortkastet.

 

Hadde heller sett at vi brukte pengene til integrering. Norge er jo helt talentløse på å integrere innvandrere, hvis du sammenligner feks. med USA.

Lenke til kommentar

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

 

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Her står det blant annet at:

 

 

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

 

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836877.ece

Det er lenge siden AKP-ere overtok Aftenpostens politiske redaksjon. Innvandrere som betaler mest skatt er vestlige, innvandrere som mottar mest støtte er ikke-vestlige.

 

"Se så mye skatt svenskene betaler, så nå må vi få inn flere somaliere" er logikken deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...