Gå til innhold

Burde mennesker beskyttes fra seg selv?


Anbefalte innlegg

Det er påbudt med bilbelte i Norge. Jeg vet ikke detaljene, men noe ala at myndige personer må ha på bilbelte. Folk under 18 tror jeg ikke får bot da de ikke er myndige.

 

Hva sier egentlig politikere når de vedtar en slik lov? Prøv å tenk litt etter; hvorfor i allverden skulle det være påbudt med bilbelte?? Alle fornuftige mennesker bruker jo bilbelte?

 

Jeg kan ikke se noen annen utvei enn at politikerne mener de er bedre skikket til å styre våre liv, og vi må beskyttes fra oss selv. Mener politikerne at vi er dumme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at det er påbud om bilbelte sparer i tillegg mye penger for staten. En person som krasjer med bilbelte har større en sjanse for å unngå skader, kontra en uten bilbelte. Regner med det er staten som betaler for mesteparten av behandlingen.

 

Ser egentlig bare positive sider ved bruk av bilbelte. Økt sikkerhet og sparte penger. Sparte penger kan brukes på enda mer sikkerhet! :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har ikke staten noe med å beskytte modne, oppegående mennesker fra å skade seg selv, men det finnes mange unntak. For eksempel er veitrafikk en situasjon samfunnet legger til rette for, og da er det greit at reglene blir litt annerledes. Dessuten kan man jo si at bilbelte beskytter andre fra den lite hyggelige opplevelsen det er å finne maltrakterte lik etter bilulykker. Ikke helt og holdent, selvsagt, men det hjelper veldig.

 

EDIT: Man er forpliktet ved lov til å stoppe og hjelpe hvis man er først til et ulykkessted. Javel, vil jeg si, det kan jeg saktens finne meg i, men da vil jeg at visse forholdsregler skal være ivaretatt så opplevelsen blir så lite jævlig for meg som mulig, jeg er ikke akuttlege og ser ikke slike ting hver dag. Blant annet vil jeg at alle skal bruke bilbelte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Staten skal kontrollere latterlig mye av hva vi gjør med oss selv, men bilbeltet er ikke bare for å beskytte deg selv.

 

Har du en i baksetet uten belte, og du kræsjer, og vedkommende flakser som ei kule i bakhodet på deg. Liten sjangs for å overleve.

Lenke til kommentar

Hva sier egentlig politikere når de vedtar en slik lov? Prøv å tenk litt etter; hvorfor i allverden skulle det være påbudt med bilbelte?? Alle fornuftige mennesker bruker jo bilbelte?

 

Jeg kan ikke se noen annen utvei enn at politikerne mener de er bedre skikket til å styre våre liv, og vi må beskyttes fra oss selv. Mener politikerne at vi er dumme?

 

Mener du at vi ikke er dumme? Min erfaring er at 100% av befolkningen til tider er ekstremt dumme, med varierende individuell frekvens.

 

"Alle fornuftige mennesker bruker jo bilbelte" - generaliserende vås. Sorry, men det er det.

Lenke til kommentar

Av tungbilsjåfører som en skulle tro var profesjonelle og mer oppegående i trafikken enn befolkningen generelt, bruker kun 25% bilbelte på motorvei. TS påstand er som Rata101 sier: "vås".

Skal egentlig ikke forundre meg om det faktisk er slik. De fleste trailersjåfører tror vel de er uskadelige i sitt kjøretøy med høy masse.

Lenke til kommentar

Det er påbudt med bilbelte i Norge. Jeg vet ikke detaljene, men noe ala at myndige personer må ha på bilbelte. Folk under 18 tror jeg ikke får bot da de ikke er myndige.

Folk under den kriminelle lavalder (15 år) får ikke bot. Isteden får sjåføren bot for hver person under 15 år i bilen som ikke har belte på, fordi sjåføren da er ansvarlig for at de har på seg belte

 

...mener jeg å ha lest en plass.

 

 

Man er forpliktet ved lov til å stoppe og hjelpe hvis man er først til et ulykkessted. Javel, vil jeg si, det kan jeg saktens finne meg i, men da vil jeg at visse forholdsregler skal være ivaretatt så opplevelsen blir så lite jævlig for meg som mulig, jeg er ikke akuttlege og ser ikke slike ting hver dag. Blant annet vil jeg at alle skal bruke bilbelte.

Jeg vil at alle trafikanter skal ta kurs i førstehjelp, ikke bare som en del av teorikurset for lappen, men også regelmessig hvert x. år. Evt. også kurs i skadestedsledelse.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er påbudt med bilbelte i Norge. Jeg vet ikke detaljene, men noe ala at myndige personer må ha på bilbelte. Folk under 18 tror jeg ikke får bot da de ikke er myndige.

Folk under den kriminelle lavalder (15 år) får ikke bot. Isteden får sjåføren bot for hver person under 15 år i bilen som ikke har belte på, fordi sjåføren da er ansvarlig for at de har på seg belte

 

...mener jeg å ha lest en plass.

 

 

Man er forpliktet ved lov til å stoppe og hjelpe hvis man er først til et ulykkessted. Javel, vil jeg si, det kan jeg saktens finne meg i, men da vil jeg at visse forholdsregler skal være ivaretatt så opplevelsen blir så lite jævlig for meg som mulig, jeg er ikke akuttlege og ser ikke slike ting hver dag. Blant annet vil jeg at alle skal bruke bilbelte.

Jeg vil at alle trafikanter skal ta kurs i førstehjelp, ikke bare som en del av teorikurset for lappen, men også regelmessig hvert x. år. Evt. også kurs i skadestedsledelse.

Jeg er egentlig enig i det. De som tar trafikalt grunnkurs i dag får et slikt kurs, men kun dette tror jeg ikke er tilstrekkelig bra nok. Det er jo snakk om å kunne redde liv..

Lenke til kommentar

mennesker burde få lov til og gjøre som de vil, så lenge det ikke påvirker andre. sånn som det er i dag, så er det alle andres feil at noen gjør ting de ikke burde, det er statens feil at noen mennesker lever som konger på byen og sliter med kreditorer som vil ha pengene sine.

Lenke til kommentar

Før bilbelter ble påbudt var det fordømt vanlig å ikke bruke bilbelte. Etter påbudet begynte folk å bruke bilbelte. Det er 99 % større sjanse for å overleve en bilulykke uten skade om man bruker bilbelte (kilde: fattern, akuttsykepleier med snart 30 års erfaring).

 

Det handler ikke bare om å din egen sikkerhet, du kan forsvinne ut gjennom frontruta og treffe noen. Selv om du ikke bryr deg om din egen skalle gir det deg ingen rett til å utsette andre for fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...