Gå til innhold

Akambrukernes bilder - mai 2010


Anbefalte innlegg

Du skyter i raw

 

ORLY? Hva med å si, du skyter i Raw, også forklare hvorfor RAW ikke holder på de instillingene man lagrer? Går det ann å få tilbake de kreative innstillingene man hadde i CS4?

 

RAW har som format ikke noe begrep om hvorvidt bildet ditt er i farger eller sort/hvitt, det er kun numeriske avlesninger på de forskjellige kanalene. For å omsette disse til det vi vanligvis forbinder med et bilde må disse dataene tolkes. Enten ved at kameraet gjør dette underveis og lagrer resultatet som jpg-filer, eller ved at du importerer RAW-filen inn i eksempelvis DPP (Canon), Lightroom, Photoshop eller tilsvarende.

 

Når du tar bilder i RAW gir det altså i utgangspunktet ikke så mye mening å snakke om de kreative innstillingene lenger, siden disse kun påvirker jpeg-resultatet. Vanligvis vil ditt kamera likevel lagre dine kreative innstillinger som metadata i RAW-filen, slik at de programmene som vet hva metadataene innebærer kan applisere innstillingene dine når din pc tolker (eller fremkaller, som noen kaller det) din RAW-fil til et bilde (jpg, etc).

 

Dette forutsetter altså at du benytter programvare som 1) kan lese metadataene ut av RAW-filen, og 2) kjenner de nøyaktige innstillingene som ligger til grunn slik at programvaren kan gi det samme resultat som kamera ville gitt deg med samme innstillinger. For Canon er det (så vidt jeg vet) kun Digital Photo Professional som følger med ditt kamera som kan dette.

 

Jeg mistenker at Canon ikke ønsker å dele sine innstillinger for kreative valg i kameraet med bl.a. Adobe, og at dette er hovedårsaken til at verken Lightroom eller Photoshop kan nyttiggjøre seg de kreative innstillingene du valgte på ditt kamera da du tok bildet, slik som om at bildet skal være sort/hvitt, sepia eller med selektiv farge, osv.

 

Jo mer du benytter programvare som Photoshop eller Lightroom, desto mer tror jeg du vil se at de kreative innstillingene du gjør i kamera ikke er så interessante lengre, siden du har langt større frihet til å gjøre slike valg selv i etterkant i programvaren, når du skyter RAW.

 

Dette ble langt, men jeg håper det gav mening :)

 

Det gjorde det ;) Ante at det var noe sånt, og du satt ord på det så det ble forståelig. Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ute på tur med Scott

 

Exif i spoiler.

 

 

Camera: Canon EOS 7D Exposure: 0.004 sec (1/250) Aperture: f/2.8 Focal Length: 55 mm ISO Speed: 100 Exposure Bias: 0 EV Flash: On, Fired Lens: EF-S17-55mm f/2.8 IS USM

 

 

 

Link til Flickr for større bilde.

 

4582642564_fba1e71670.jpg

 

 

Ein kammerat av meg tok seg friheiten og redigerte litt på bildet i CS5... resultatet kan du sjå her.

 

 

Exif i spoiler her også

 

 

Camera: Canon EOS 7D Exposure: 0.004 sec (1/250) Aperture: f/2.8 Focal Length: 55 mm ISO Speed: 125 Exposure Bias: 0 EV Flash: On, Fired Lens: EF-S17-55mm f/2.8 IS USM

 

 

 

4582650724_67954e49f6.jpg

 

 

Edit: Fixa flickr linken i første bilde...

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Slenge meg inn i tråden jeg også, spilt årets første tennis på Rena i dag, jeg er grusomt elendig, men det er så moro <3

 

Lite bilde av likbleke broren min :D

50mm, f/5, 1/1000s, ISO100

4589555782_e304bb313a.jpg

 

 

Så et lite bilde av meg, tatt av broren min

50mm, f/5, 1/640s, ISO100

4588930463_50bc2f4750.jpg

Lenke til kommentar

Eksponer etter området rundt. Her er det litt undereksponert ettersom det er ganske sterke lys fra terminalen og PAPI lysene ved siden av rullebanen. Ellers beveger jo flyene på seg så man får kun med lysene på dem.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...