Gå til innhold

Akambrukernes bilder - mai 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var akkurat på skoletur og tenkte jeg skulle ta noen bilder:) Kritikk? :D

Tatt med nikon d40 og kitlinsen 18-55 3,6-5,6f

Kan begynne med at himmel på begge bilder er nærmest totalt utbrent. Når det gjelder motivet, har jeg ingen tilbakemelding.

Ja jeg la også merke til himmelen og likte ikke det noe særlig jeg heller:(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

 

Du skyter i raw

 

ORLY? Hva med å si, du skyter i Raw, også forklare hvorfor RAW ikke holder på de instillingene man lagrer? Går det ann å få tilbake de kreative innstillingene man hadde i CS4?

 

RAW har som format ikke noe begrep om hvorvidt bildet ditt er i farger eller sort/hvitt, det er kun numeriske avlesninger på de forskjellige kanalene. For å omsette disse til det vi vanligvis forbinder med et bilde må disse dataene tolkes. Enten ved at kameraet gjør dette underveis og lagrer resultatet som jpg-filer, eller ved at du importerer RAW-filen inn i eksempelvis DPP (Canon), Lightroom, Photoshop eller tilsvarende.

 

Når du tar bilder i RAW gir det altså i utgangspunktet ikke så mye mening å snakke om de kreative innstillingene lenger, siden disse kun påvirker jpeg-resultatet. Vanligvis vil ditt kamera likevel lagre dine kreative innstillinger som metadata i RAW-filen, slik at de programmene som vet hva metadataene innebærer kan applisere innstillingene dine når din pc tolker (eller fremkaller, som noen kaller det) din RAW-fil til et bilde (jpg, etc).

 

Dette forutsetter altså at du benytter programvare som 1) kan lese metadataene ut av RAW-filen, og 2) kjenner de nøyaktige innstillingene som ligger til grunn slik at programvaren kan gi det samme resultat som kamera ville gitt deg med samme innstillinger. For Canon er det (så vidt jeg vet) kun Digital Photo Professional som følger med ditt kamera som kan dette.

 

Jeg mistenker at Canon ikke ønsker å dele sine innstillinger for kreative valg i kameraet med bl.a. Adobe, og at dette er hovedårsaken til at verken Lightroom eller Photoshop kan nyttiggjøre seg de kreative innstillingene du valgte på ditt kamera da du tok bildet, slik som om at bildet skal være sort/hvitt, sepia eller med selektiv farge, osv.

 

Jo mer du benytter programvare som Photoshop eller Lightroom, desto mer tror jeg du vil se at de kreative innstillingene du gjør i kamera ikke er så interessante lengre, siden du har langt større frihet til å gjøre slike valg selv i etterkant i programvaren, når du skyter RAW.

 

Dette ble langt, men jeg håper det gav mening :)

Lenke til kommentar

Litt skadeverk fra siste to dagers testing av LX3.

post-139385-1273183570,2843_thumb.jpg

post-139385-1273183507,8795_thumb.jpg

 

[Det kan visst ta bilder også i farver om man går inn for det.]

 

Virker som et kjekt lite kamera. Å stille blender med en liten joystick er jeg ikke akkurat vant med, men det går nå ikke så verst effektivt når man får satt seg inn i det. Å ha f/2 på kompaktkamera er mildt sagt behagelig, det forrige jeg hadde var en småsuspekt Sony-sak med største blender f/3.5.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Til slutt et bilde som ikke ble helt det jeg håpet på ...

post-126935-1272997297,4494_thumb.jpg

 

Art by accident? f/1,4 og 1/1600s på ISO 200 ...

Synes det ble ganske stilig! :yes: Hadde det ikke vært for at det er stengt for innsending, kunne du sendt det inn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...