Gå til innhold

Vordende gardister foren eder!


Pimmy

Anbefalte innlegg

Har fullført over halvveis i førstegangstjenesten min i Garden, og har ikke hatet så mye som folk skal ha det til.

 

Rekrutten på Terningmoen består av mye hat og lite fritid. Og for all del - ikke kom inn i tropp 1. Tropp 2 eller 3 er (som regel) de beste, både befal- og tjenestemessig.

 

Da du er ferdig med rekruttperioden på terningmoen (om du ikke blir sendt til FLO, vakt og sikring etc) har du en gardeperiode på Huseby i vente. Fra 3-5 uker, avhengig om du er vaktgardist eller kun paradegardist (som undertegnede)

 

Juli-kontigenten har vel mulighet til å søke seg inn i enten KP2 (gevær, vaktkompani) eller KP5 (evt. forsette i KP6 (gardeskolen) på terningmoen eller KP7, som stabspersonell i GBU). Jeg anbefaler KP5, selv om det ikke er et direkte "militært" kompani. Du får ikke vært like mye i felt og på vakt som de andre kompaniene, men du får muligheten til å ha en unik stilling, ikke bare være "en av de i geværtroppen".

 

I KP5 har du logistikk, transport, vedlikehold, sanitet og stabstropper. Sistnevnte anbefaler jeg mest. Bra befal, gode "arbeidstider" samt at du får unike stillinger, som ikke bare gjør deg til en i flokken. Endt tjeneste tidlig hver dag (som betyr at du får mulighet til å trene mye på eget insj, som hvertfall er et pluss for undertegnede) og du drar på perm kl 2 på fredager, kontra kl 4 for de andre kompaniene (Dette gjelder hele KP5). Det er få stillinger i stabstroppen som står vakt, så du har så og si perm hver helg. Bor du på vestlandet, kan du dra ut på fylla i Oslo i helgene sammen de mange som blir på leir under permen.

 

Men alt er smak og behag. Lykke til :cool:

Endret av Dalh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si meg enig i det. Syntes alltid synd på Tr.4 siden de bodde helt latterlig mye dårligere enn oss på ny-kasserna.

 

Men Hauenschild er rå han!

 

Bajs :/

Har hørt en del rykter om at mesteparten av rekrutten som kommer inn 20.juli skal inn i Tr.4.

La oss satse på at det er løse rykter ihvertfall :p

Lenke til kommentar

Hey, jeg skal også inn i Garden 20.juli, men fikk en melding fra forsvaret idag der det stod at de ikke hadde fått inn min svarslipp til innkallelsen. Selv sendte jeg inn en et ark der det stod "svarslipp" for 10-11 dager siden. Men når jeg ser igjennom arkene var det et ark til der det stod "Vedlegg til søknad".

 

Jeg skulle sende inn det arket der du skulle klippe av nedre halvdel sant? Blir litt urolig nå, hehe.

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i det. Syntes alltid synd på Tr.4 siden de bodde helt latterlig mye dårligere enn oss på ny-kasserna.

 

Men Hauenschild er rå han!

 

Bajs :/

Har hørt en del rykter om at mesteparten av rekrutten som kommer inn 20.juli skal inn i Tr.4.

La oss satse på at det er løse rykter ihvertfall :p

Så vidt jeg vet skal mesteparten av dette innrykket inn i KOMPANI fire, ikke tropp fire.

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i det. Syntes alltid synd på Tr.4 siden de bodde helt latterlig mye dårligere enn oss på ny-kasserna.

 

Men Hauenschild er rå han!

 

Bajs :/

Har hørt en del rykter om at mesteparten av rekrutten som kommer inn 20.juli skal inn i Tr.4.

La oss satse på at det er løse rykter ihvertfall :p

Så vidt jeg vet skal mesteparten av dette innrykket inn i KOMPANI fire, ikke tropp fire.

 

Hva er forskjellen? :p er kompaniene inndelt i tropper?

Lenke til kommentar

Dropp garden.

 

Hilsen gardist.

 

Muffinss: Kompaniene er inndelt i tropper, ja. Jeg er i KP4 og vi har tropp 1, 2, eskorte og jeger. Sånn er det også for KP1 og 2, mens KP3 er drilltroppen og KP5 er stab. Stab er helt klart det slappeste, KP2 er slokompani og KP4 er feltkompani.

 

På sommeren er alt greit nok, men har du ikke opplevd YMER i 30 minus (9 dagers øvelse) kan du holde kjeft.

 

Edit: Les det som sto på forrige side. Gir et greit bilde på garden. Mye hating, veldig gode kompiser, mer hating og vakt til du har lyst til å ta i bruk skarpt på deg selv.

Endret av Sono Juventino
Lenke til kommentar

Dropp garden.

 

Hilsen gardist.

 

Muffinss: Kompaniene er inndelt i tropper, ja. Jeg er i KP4 og vi har tropp 1, 2, eskorte og jeger. Sånn er det også for KP1 og 2, mens KP3 er drilltroppen og KP5 er stab. Stab er helt klart det slappeste, KP2 er slokompani og KP4 er feltkompani.

 

På sommeren er alt greit nok, men har du ikke opplevd YMER i 30 minus (9 dagers øvelse) kan du holde kjeft.

 

Edit: Les det som sto på forrige side. Gir et greit bilde på garden. Mye hating, veldig gode kompiser, mer hating og vakt til du har lyst til å ta i bruk skarpt på deg selv.

 

En utfordring altså? :)

Ser fram til det.

Lenke til kommentar

Dropp garden.

 

Hilsen gardist.

 

Muffinss: Kompaniene er inndelt i tropper, ja. Jeg er i KP4 og vi har tropp 1, 2, eskorte og jeger. Sånn er det også for KP1 og 2, mens KP3 er drilltroppen og KP5 er stab. Stab er helt klart det slappeste, KP2 er slokompani og KP4 er feltkompani.

Hva mener du med det? Eneste forskjellen på geværkompaniene er da innrykksdato.

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i det. Syntes alltid synd på Tr.4 siden de bodde helt latterlig mye dårligere enn oss på ny-kasserna.

 

Men Hauenschild er rå han!

 

Bajs :/

Har hørt en del rykter om at mesteparten av rekrutten som kommer inn 20.juli skal inn i Tr.4.

La oss satse på at det er løse rykter ihvertfall :p

Så vidt jeg vet skal mesteparten av dette innrykket inn i KOMPANI fire, ikke tropp fire.

April-kontingenten skal i Kp. 4 og juli-kontingenten i Kp. 2

 

På Terningmoen blir rekruttene selvsagt spredt jevnt utover de fire troppene

Lenke til kommentar

Tiden i garden blir akkurat det du gjør den til. Ha en god innstilling, gjør det som blir sagt og ikke la deg påvirke av de som går rundt og klager og lengter hjem til mamma. Spre glede og positivitet, ta hatet som en utfordring og yt ditt beste. Klarer du dette får du en flott og variert førstegangstjeneste, med mye relevant erfaring du kan ta med deg videre i livet.

 

Det vil bli mye vakt og mange timer sluttet orden (marjsering, oppstilling, våpenhåndgrep osv.), men det vil også bli en god del grønn tjeneste (ut i skogen). Da jeg dimmet hadde jeg rundt 35 vaktdøgn (døgn på vakt) og nærmere 40 feltdøgn (døgn på øvelse). Det var hat begge veier. På vakt lengtet jeg ut i skogen og i skogen lengtet jeg til vaktbua. Slik er livet, og det er godt. En relativt bekymringsfri tilværelse med masse gode venner og artige stunder. Det er slik jeg husker det nå, 2 år etter at jeg var i tjeneste.

 

Yt litt ekstra, bli korporal, lagfører og avløsningsfører. Jeg garanterer at du vil få en bra tjeneste på den måten.

 

Når det kommer til det som ble sagt over her, om at du "bare" er en av "geværgutta" i et vaktkompani (1,2,4) er jeg sterkt uenig i. Den største gleden i førstegangstjenesten var det å føle seg som en del av et fellesskap. Slik jeg ser det, er det overhode ingenting negativt med å være en av mange. Dessuten har alle sin unike rolle i et geværkompani.

 

Du har en tropp som er delt inn i 3-4 lag. I et geværlag har du ca. 10 soldater. De er delt opp i 3-4 makkerpar som jobber tett sammen og er vanlige infanterister, men kan ha helt spesifikke roller som de utspiller i strid.

I laget er ett av makkerparene oppsatt meg MG3 (maskingevær) som er grunnpillaren i et slikt lag. De gir støtteild og rom for manøvrering til de andre parene.

Til slutt har du ledelsen. Det er en nestlagfører som er sjef for MG-gutta. Han styrer dem og sørger for at de virker på best mulig måte. I tillegg har han en god del mer ansvar enn resten, i og med at han ofte får delegert praktiske oppgaver fra lagføreren. Han tar også over for lagfører hvis den personen er borte.

Øverst på rangstigen innad i laget har du lagføreren. I garden er han som regel korporal, men kan også være sersjant. Han er den som har det overordnede ansvaret for laget. Han styrer geværgutta. Sørger for at ordre blir fulgt og at laget utfører sine oppgaver. I forsvar er han ansvarlig for å finne gode stillinger, plassere ut parene og sørge for at laget til enhver tid fungerer optimalt. I strid er det han som gir ordre til laget om hvordan de skal manøvrere og hva de skal gjøre. Han har også ansvaret for alt av lagsmatriell. Ammo, nattoptikk, våpen, osv. Er det noe som mangler, er det han som får pes.

 

Edit: Umotivert tempusskifte :dremel:

Endret av Gene
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Garden er et år preget av jævli mye blandede følelser, for min egen del har det vært en berg og dalbane, rekrutten pisker deg i form og Huseby blir hva du gjør det til.

 

En god erfaring å ha, men gud hvor lei man blir av å bli behandlet som en barnehageunge og denne gjennomgående lokingen på 0-plan. På tross av det lærer man veldig mye, og kjenner hvordan det er å bo tett innpå andre mennesker, du blir kjent med deg selv for å si det sånn.

 

Snart ferdig med tjenesten selv, har vært i Sanitetstroppen i kp 5 noe som nok er et av de bedre stedene å være i og med at man ikke står vakt, får nyttig opplæring i akutt førstehjelp og opplever til tider en variert tjeneste.

 

Hvis du liker å stå opp for deg selv i forhold til autoriteter og blir provosert av i dine øyne meningsløse oppgaver, ja du burde du holde deg langt unna garden.

 

Les: EKSTREMT DIMME LÆLL akkurat nå=)

Lenke til kommentar

I rekrutten ble ihvertfall vi skinna ned til 1mm iløpet av den første dagen. Etter det må det holdes kort i nakken og rundt ørene. Det er vanlig å ta den ned til 3-5mm med jevne mellomrom. Mange som prøvde å snike seg unna, men man blir fort beordret til en hårklipp hvis befalet ser det (noe de gjør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...