Gå til innhold

Vordende gardister foren eder!


Pimmy

Anbefalte innlegg

Hans Majestet Kongens Garde

420x260_hmkg_40460a.jpg

 

Hei, da det finnes en rekke tilsvarende tråder for andre avdelinger tenkte jeg det kunne være kjekt å opprette en tråd for oss som er kalt inn i HMKG. Gamle ringrever som kan lære bort et triks eller to taes selvsagt godt imot.

 

Er det noen flere som er blitt kalt inn? Har sett i trådene her at mange har søkt over i andre avdelinger, men jeg tror det blir en fin tjeneste. Inntrykket jeg har fått på nett er at det er en elsk/hat tjeneste, men sånn er det kanskje med all førstegangstjeneste. Jeg skal til sessvollmoen den 20. juli, noen av dere på forumet her jeg kan treffe på der?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal dit, samme tid. Fikk brevet i posten i dag, og vi sees nok der. :thumbup:

Har hørt det er ganske lurt å trene litt på forhånd, kan bli ganske hardt hvis man kommer dit utrent. Skal selv trene litt kondis og styrke, med vekt på kondis. ^^ Jeg tror det blir en spennende tjeneste. Gleder meg til å komme meg litt vekk fra hverdagen.

 

Et lite spørsmål til de som kan svare:

Har hørt at relativt få blir ekte gardister i slutten av rekruttperioden, men hvor blir det av resten?

Lenke til kommentar

Det er relativt få som ikke blir gardister. De som er helt på jordet blir sendt til vakt og sikring andre steder i landet. Hvertfall det som skjedde når jeg var der. Ellers så kan jeg si at dere kommer til å hate omtrent 90% av tiden inne til førstegangstjeneste. Det eneste positive er at miljøet er veldig godt, og man blir kjent med massevis av folk.

Lenke til kommentar

Det er relativt få som ikke blir gardister. De som er helt på jordet blir sendt til vakt og sikring andre steder i landet. Hvertfall det som skjedde når jeg var der. Ellers så kan jeg si at dere kommer til å hate omtrent 90% av tiden inne til førstegangstjeneste. Det eneste positive er at miljøet er veldig godt, og man blir kjent med massevis av folk.

Takker for godt og raskt svar. Hat gir styrke hvis man bruker det rett. Ser fram til det. ;)

Lenke til kommentar

Åssen stilling har broren din, og jobber han på Terningmoen eller Huseby?

 

Var delvis tull. Kun om noen skal stå utenfor slåttet (jeg vet ikke om dere gjør det i fgtj, det kan vel du selv svare på?), om han ikke har skiftet stilling siden han visstnok har blitt kaptein (rykter fra min eldste bror da det ikke er lett å henge mye med brødrene sine på andre siden av landet).

Lenke til kommentar

Er ikke noe å se fram til. Denne tjenesten er til tider på grensen til slaveri.

 

Hva er det som feiler deg?

Selv om du hatet kjempemye, så betyr ikke at at andre ser negativt på det.

Eneste du gjør, er å være en gledesdreper mot andre som faktisk ser frem til tjenesten.

Kjenner 2 stykke som var i Garden ifjor, begge i forskjellige avdelinger. Og begge likte seg kjempegodt.

Hating og dritt er det i de fleste tjenester til tider, men man vil tenke positivt på det i ettertid. At man har hatt en tjeneste som er noe slitsom og krevendes. I tillegg så er man ikke helt alene om det, da man som oftest har resten av troppen og medsoldatene dine som har det like jævlig,. Skaper dritgod stemning å snakke om sånne ting i ettertid. Da ler man av det.

Endret av baBuShKa
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært inne enda, men jeg har fått inntrykk av at det er "hat-elsk" i samtlige avdelinger omtrent. Jeg kjenner en som akkurat ble ferdig i Garden, og han har satt pris på det året han har hatt. Klart, han har opplevd en del dritt, og han har hatet vakttjenesten, men han angrer ikke på noe som helst.

 

Med det sagt, så var det noen som nevnte at Garden var den avdelingen med høyest dimmeprosent eller hva det var?

Lenke til kommentar

Er ikke noe å se fram til. Denne tjenesten er til tider på grensen til slaveri.

 

Hva er det som feiler deg?

Selv om du hatet kjempemye, så betyr ikke at at andre ser negativt på det.

Eneste du gjør, er å være en gledesdreper mot andre som faktisk ser frem til tjenesten.

Kjenner 2 stykke som var i Garden ifjor, begge i forskjellige avdelinger. Og begge likte seg kjempegodt.

Hating og dritt er det i de fleste tjenester til tider, men man vil tenke positivt på det i ettertid. At man har hatt en tjeneste som er noe slitsom og krevendes. I tillegg så er man ikke helt alene om det, da man som oftest har resten av troppen og medsoldatene dine som har det like jævlig,. Skaper dritgod stemning å snakke om sånne ting i ettertid. Da ler man av det.

 

Jeg var kanskje litt bombastisk. Du har helt rett i det du sier. Etter fullført tjeneste er jeg veldig glad for å ha vært der. Men sånn er det vel i alle avdelinger? Jeg ble kjent med masse kule folk, og det er en tid jeg aldri kommer til å glemme. Når det er sagt, så var det sikkert 80% av min tropp, som hata utrolig mye, tjenesten er dørgende kjedelig. Jeg snakker om selve tjenesten og ikke i ettertid, og da syns jeg det kan være lurt å ikke gjøre folka overgira ved å si at det var en fantastisk tjeneste, for det var det vitterlig ikke. Det var gode tider, men 80% av tiden gikk med til tullball som der og da fikk meg til å få lyst til å knekke beinet for å kunne dimme.

 

Til dere som skal inn. Dere bør vite på forhånd litt om de forskjellige kompaniene og troppene da det kan være stor forskjell på tjenesten. Vi fikk utrolig lite info på rekrutten om hva vi kunne søke oss til, så vi visste liksom ikke hva vi gikk til i det hele tatt når vi skulle til huseby. Jeg havna i eskortetropp i kp4, noe som jeg var veldig glad for. Jeg ble vognfører og fikk tilogmed ta blålys-kurs, noe av det absolutt beste jeg har vært med på i hele mitt liv. Kp 1, 2 og 4 er helt likt, med 4 tropper i hvert kompani. 2 geværtropper, 1 eskortetropp og 1 jegertropp. Geværtroppene er bare vanlig "krig", lag i angrep, troppen i angrep osv, såvidt jeg har forstått. Eskortetropp var mye moro med bilkjøring i kolonne og en del blålys og sirene midt i oslo i rush-tiden. Det var utrolig kult. Jegertropp er snipere og de "harde" gutta som må sove ute hver natt og gå utrolig mye på øvelser med dobbelt så stor sekk som alle andre. Det jeg sier nå er veldig snevert, prøver bare å gi dere et lite innblikk i det. Kp3 er musikk og drill, regner med ingen av dere skal dit. Der er det utrolig strengt på klær og vask osv, og sinnsykt mye slutta orden. Men det er sikkert en fantastisk opplevelse å kunne dra til utlandet og "fremføre". Kp5 blir vel kalt "chillekompaniet". Der er det mye slappere, og her finnes det masse forskjellige stillinger, som scania-sjåfør, sanitet, og diverse andre (husker ingen nå). Kp5 står også mye mindre vakt.

 

Selv om jeg prater som om det var en fantastisk tjeneste nå, så står jeg fortsatt på at det var veldig kjedelig. Grunnen til dette er at grønn tjeneste nesten uteblir i garden. Rekrutt på 3 mnd, deretter 1,5 mnd med bare slo på huseby (gardeperioden), og etter det er det rett ut i vakt og parader. Vakt og parader preger tjenesten, og dette tror jeg alle som har vært inne på huseby syns er helt latterlig kjipt. En annen ting som spiller inn på om det blir en bra eller dårlig tjeneste er befalet ditt. Er du heldig kan du få helt sykt fett befal, da blir alt MYE lettere. Dette fikk ikke jeg. Løytnanten min var stort sett en idiot, fenriken min var stort sett en idiot, mens sersjantene mine var knallbra.

 

Mitt tips til dere som skal inn: Søk dere til Kp5, eller evt eskortetropp! :)

 

PS: Ikke vær redd for sersjanter på rekrutten. De er rett over dere i rang. På rekrutten er det som regel de som styrer showet, og de kjører dere knallhardt. Når dere kommer til huseby vil dere merke at serjanter er stort sett svært joviale folk, ofte på din egen alder, som lett kunne vært din beste kamerat!

 

God Vakt!

Endret av jonastra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...