Gå til innhold

AMDs 6-kjerner er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg bruke denne prossesoren til dette hovedkortet :

 

ASUS M3A79-T Deluxe - hovedkort - ATX - AMD 790FX ? :whistle:

 

Har lest en eller annen plass at Asus jobber med en ny bios til dette kortet, for og kunne støtte X6, så du kan vel det etter vert, hvis ikke bios oppdateringen allerede er kommet.. ;)

Lenke til kommentar
Og du mener det er noe annet enn skuffende at AMD's 6 kjerner er tregere enn Intel's 4 kjerner?

Hvis det er X6 1090T vs i7 870/950 du mener så ser det ut til at det er omtrent like kraftige (summa summarum). Men legg merke til at AMDs alternativ koster fra 2200 kr, mens begge intels firekjerner koster fra rundt 4200 kr.

 

Som Elkjøp skremmer kundene med: Det er dumt å betale for mye. Får man samme ytelse for 2200 kr som for 4200 kr så velger man....?

Lenke til kommentar
Og du mener det er noe annet enn skuffende at AMD's 6 kjerner er tregere enn Intel's 4 kjerner?

Hvis det er X6 1090T vs i7 870/950 du mener så ser det ut til at det er omtrent like kraftige (summa summarum). Men legg merke til at AMDs alternativ koster fra 2200 kr, mens begge intels firekjerner koster fra rundt 4200 kr.

 

Som Elkjøp skremmer kundene med: Det er dumt å betale for mye. Får man samme ytelse for 2200 kr som for 4200 kr så velger man....?

 

 

Lite å gjøre med at AMD dumper prisene, går kun ut over dem selv. Ingen som nekter for at å kjøpe en Toyota er mer fornuftig enn å kjøpe en Ferrari heller.

 

Poenget mitt er at når en prosessor med 6 kjerner ikke engang klarer å matche en med 4 kjerner er det ikke annet enn skuffende. Tenk hva du selv hadde sagt om Intel's 6 kjerner hadde hatt samme ytelse som Phenom x4.....

Lenke til kommentar

Vel, når du tar den sammenligningen, så er det ytterst få som kjøper ferrarier. Det er lite av markedet som utgjøres av 3000+-markedet.

 

Om man har ubegrenset budsjett, er vel egentlig det irrelevant om den har 6 eller 4 kjerner.

 

At AMDs 6-kjerner holder mål med 4-kjerner, men til halvparten av prisen er vel helt greit? Ser egentlig ikke det helt store poenget her.

 

Si at du brukte 2 båtmotorer som ga samme effekt som 1 motor, men kostet halvparten totalt. Betyr det at de motorene er noe dårligere? De er ihvertfall et bedre kjøp.

 

 

Lenke til kommentar

Nå må du ikke se deg blind på antall kjerner, LoveAmiga. Det blir som å være skuffet over et kamera med 10 MP som tar ca like gode bilder som et kamera med 7 MP som koster dobbelt så mye.

AMD's prosessorer heller ikke HT, og er heller ikke 32nm.

 

Jeg synes det er flott at AMD har kommet med et alternativ som kan konkurrere med i7 920, som har vært ytelseskneiken så langt. Alt under dette prissegmentet (og denne ytelsen) har AMD konkurransedyktige produkter til en bedre pris. Nå har de det også i high-end segmentet. Der Intel er rådende er ulta high-end, med prosessorer som koster fra 5000 og opp, men det er en utrolig liten del av markedet.

 

Kan sitere litt av Benchmarkreviews sin konklusjon:

Benchmark Reviews begins our conclusion with a short summary for each of the areas that we rate. The first is performance, which considers how effective the AMD Phenom-II X6-1090T processor performance in operations against similar desktop CPU products. The first challenge is properly defining the competition, which by merit of price would be Intel's Core i7-920 processor, or could be the Intel Core i7-980X Extreme Edition CPU if you want to match the physical core count. If we base the competition by price (assuming AMD's assertion of a sub-$300 MSRP is legitimate), the Phenom-II X6-1090T is the hands-down winner on all fronts, as it beats the i7-920 in nearly all performance measures while also offering an unmatched price-performance ratio over the expensive i7-980X.

Aside from encryption scores, which shot Intel's i7-980X off the charts, AMD's X6-1090T delivered impressive results. The Music tests in PCMark Vantage certainly lend proof to at least one area of dominance, while the TV and Movies tests showed us that the X6-1090T could match performance with the 980X... and cost nearly $840 less. Gaming performance was moot, since most critics would agree that 1 FPS of difference is barely enough measure, and not enough to notice. In terms of real-world professional design application performance, nearly all 4-thread SPECviewperf benchmarks agreed that AMD made the best processor for their tasks.

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=508&Itemid=63&limit=1&limitstart=11

Lenke til kommentar
for lite apps som drar nytte av hexacore for øyeblikket til min bruk desverre.

Noe jeg kunne sagt lenge før både 6 og 4-kjernene kom på markedet. Ikke vær overrasket. Flere kjerner har vist seg å ha stor effekt på en liten andel av programmer som finnes. Enkeltrådytelse er fortsatt viktigst om man må velge. Men nå trenger man egentlig ikke ofre særlig mye enkeltrådytelse for å få mer flertrådytelse så flere kjerner er ofte bare et tillegg som ofte er effektløst og bare noen ganger har stor effekt.

 

Det blir litt som å kjøre 5-seters bil kontra 2-seter. Man kommer seg ikke raskere frem hvis man er 1 eller 2 i bilen, men de få gangene man er flere så sparer man mye tid*.

 

*tenk at alternativet er å kjøre flere runder for å få med seg alle.

Lenke til kommentar

...

Poenget mitt er at når en prosessor med 6 kjerner ikke engang klarer å matche en med 4 kjerner er det ikke annet enn skuffende. Tenk hva du selv hadde sagt om Intel's 6 kjerner hadde hatt samme ytelse som Phenom x4.....

 

Veldig overrasket? Som om ikke alle visste hvordan Phenom II x6 skulle yte. Disse har jo blitt solgt som opteron i snart et år.

 

Det er jo bare phenom x4 med 2 ekstra kjerner.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Man får da greit en Intel 4 kjerner for rundt 2000,-

Selv disse (920-930) yter i mange sammenhenger bedre enn X6.

 

Jeg fanget imidlertid litt interesse for 890FX+SB850, denne gir økt onboard båndbredde for lagring samt IOMMU for virtualisering. Jeg hadde imidlertid ventet mer av 6 kjerneprossesoren.

 

Ser ikke bort i fra at det kan bli et kjøp her.

Lenke til kommentar

Personlig trenger jeg hverken 6 eller 4 kjerner, men så lenge de ekstra kjernene er såpass billige og enkelktkjerneytelsen får et hopp med Turbo Core -funksjonen så er jeg godt fornøyd. Jeg tipper det blir 1055T på meg om ikke 960T (4-kjerne med Turbo) kommer snart. Håper forsåvidt at hele serien med 2, 3 og 4 kjerner får Turbo snart.

Lenke til kommentar

Skulle vært intressant å sett ytelsen på Phenom II x6 med trekanals minne :yes:

 

Av det jeg har fått med meg av benchmarks, så er ikke minnebåndbredden en flaskehals for phenom ii, ettersom x4 ikke henter mye av å gå fra ddr2 til ddr3. Disse nye støtter vel også 1600 MHz minne, eller?

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Og du mener det er noe annet enn skuffende at AMD's 6 kjerner er tregere enn Intel's 4 kjerner?

Hvis det er X6 1090T vs i7 870/950 du mener så ser det ut til at det er omtrent like kraftige (summa summarum). Men legg merke til at AMDs alternativ koster fra 2200 kr, mens begge intels firekjerner koster fra rundt 4200 kr.

 

Som Elkjøp skremmer kundene med: Det er dumt å betale for mye. Får man samme ytelse for 2200 kr som for 4200 kr så velger man....?

 

 

Lite å gjøre med at AMD dumper prisene, går kun ut over dem selv. Ingen som nekter for at å kjøpe en Toyota er mer fornuftig enn å kjøpe en Ferrari heller.

 

Poenget mitt er at når en prosessor med 6 kjerner ikke engang klarer å matche en med 4 kjerner er det ikke annet enn skuffende. Tenk hva du selv hadde sagt om Intel's 6 kjerner hadde hatt samme ytelse som Phenom x4.....

 

Kan du linke til en seriøs test eller flere, hvor 1090T ikke matcher Intels firekjerner?

 

Det første avsnittet ditt er så lamt, at det burde brukes som sig.

Lenke til kommentar
Skulle vært intressant å sett ytelsen på Phenom II x6 med trekanals minne :yes:

også med 32 nm og integrert gpu med 400 shadere. :D (Det blir vel neste milepæl.)

 

Men du kan jo sjekke ut ytelsen med 4 minnekanaler per sokkel (Opteron 8-kjerne, 1 sokkel). Hvis jeg får tak i et sånt hovedkort som lar seg overklokke så tror jeg det blir mitt neste system hjemme.

 

Av det jeg har fått med meg av benchmarks, så er ikke minnebåndbredden en flaskehals for phenom ii, ettersom x4 ikke henter mye av å gå fra ddr2 til ddr3. Disse nye støtter vel også 1600 MHz minne, eller?

Tidligere var det vanlig med dobbeltkanals minne i "ganged mode" for høy båndbredde. Nå som multiprosessering har blitt vanligere er det vanligere at minnekanalene jobber indivituelt med ulike forespørsler samtidig. Det gir ikke bedre båndbredde per forespørsel enn en enkel kanal ville gitt, men det gir muligheter for flere forespørsler i parallell. Altså en fordel for multiprosesserings-oppgaver. Dette er spesielt viktig nå som vi ser 2-3 kjerner per minnekanal. 3 minnekanaler kan altså være et poeng selv om ikke båndbredden har så mye å si.

Lenke til kommentar

Herregud det var mye syting og klaging her :thumbdown:

Jeg synes ivertfall det er supert at AMD har kommet med noe nytt, og som kan konkurrere med Intel ang. pris/ytelse/antall kjerner.

 

Nå ble det ikke den ytelsen mange tydeligvis forventet men dette visste vi jo :roll:

 

Tenk på hvor mange som ser seg blind på Elkjøp reklamen der de reklamerer med "superpc med 2gigg minne". Det de ikke sier er at skjemkortet er av billigste kvalitet og slett ikke egner seg til gaming... men folk kjøper likevel pga at de lar seg "lure" av reklamen.

 

Nå kan de tilføye i reklamen at pc´en har en prosessor med 6 kjerner... det kommer nok til å selge :cool:

 

Konklusjon: AMD tjener penger på vanlige folk som er så "dumme" å kjøper pc på feks Elkjøp :D

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...