Gå til innhold

synspunkter på tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II på D300


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lyst på et raskt objektiv og vurderer Tamron eller Sigma til min D300.

Fra før har jeg Nikon 18-200 VRII, Nikon 50mm 1,8 og Sigma 10-20mm.

 

Blir dette mye overlapp og vil jeg få bedre bilder med dette enn 18-200 ?

(burde være bedre med Tamron 2,8 når det er dårlig lys, men det er her VR kommer inn).

 

Veldig usikker på om dette er et fornuftig valg.

 

Kanskje jeg bare trenger Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f1.8 ??

 

 

Synspunkter (Alternativer) ?

 

/LL

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamronen er jo en normalzoom med bra pris/ytelse. Du vil nok få noe bedre bildekvalitet enn 18-200VR, og du vil i hvertfall få bedre mulighet til å velge hvor mye dybdeskarphet du vil ha. Kjøper du VC-versjonen kompenserer det til en viss grad for bedre lysstyrke på 35mm F1.8. Jeg har ikke prøvd de to mot hverandre, men antar 35mm har bedre skarphet, og selvsagt ennå større muligheter for liten dybdeskarphet.

 

Jeg har så vidt prøvd en D90 med 35mm F1.8 og det var en veldig behagelig kombinasjon, men det er uten stabilisator og for innebruk er 35mm kanskje litt trangt på et crop-kamera. Til syvende og sist spørs det hva du er på jakt etter. For bra skarphet og stor blender så vil 35-millimeteren være førstevalget, men 17-50mm F2.8 er nok mer allsidig. Personlig ville jeg nok enten valgt zoomen eller sett på fastoptikk som hadde mer vidvinkel, spesielt siden du allerede har 50mm F1.8.

Lenke til kommentar

Er nok veldig fysen på Nikon sin 35mm/f/1,8 etter og ha lest på masse forumer, men er litt engstelig for at dette blir noe begrensende ved dagligdags fotografering, eller tar jeg helt feil her (har aldri sjekket mine bilder mht. hva som er gjennomsnitt mht. brennvidde). Vet bare at jeg bruker Tele mye mindre nå enn tidligere, så derfor tror jeg at en fast 35mm kan være passende. Fin pris og dersom den er like skarp som 50mm f/1,8 så er jeg nesten ved å ta en beslutning.

 

/LL

Lenke til kommentar

Driver og tester litt nå i vanlig lampelys og har satt sammen tre bilder uten noe redigering (kun kroppet de kanske tøft, men med samme utsnitt og betingelser), se vedlegg:

 

50mm ved 1,8 i samme lys ved blender prioritet går silkemykt på ISO 1100 og er nesten uten støy ved S=1/60. 18-200 VR linsa greier ikke bedre enn bilde #1 her på ISO=3200. Veldig stor forskjell her mao. Så det blir nok ennå 35 /1,8.

 

Skal teste og sjekke i butikk i morgen. Kunne vært greit med litt slingringsmonn, som Tokina 17-50mm, så det er derfor jeg er litt i tvil (feriebilder på kvelden etc.)

 

/LL

 

OBS: Sorry glemte å croppe fila til WEB størrelse, den siste er 50mm, 1/60, f1,8

post-83377-1271881702,0001_thumb.jpg

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Vær obs på at det nylig er lansert nye versjoner av Sigma og Tamrons f/2,8 normalzoomer med stabilisering:

 

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM

Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical IF SP AF

 

Jeg har ikke sett tester av de ennå, men regner med at begge er rimelig gode basert på testresultater av deres tidligere modeller med lignende spesifikasjoner.

 

Selv vil jeg velge i både pose og sekk: 17-50mm f/2,8 + 30mm f/1,4 (sensorstabilisert). Men foreløpig har jeg bare kjøpt sistnevnte. En 17-50 f/2,8 står på ønskelista for framtidige kjøp.

Lenke til kommentar

Vær obs på at det nylig er lansert nye versjoner av Sigma og Tamrons f/2,8 normalzoomer med stabilisering:

 

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM

Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical IF SP AF

 

Jeg har ikke sett tester av de ennå, men regner med at begge er rimelig gode basert på testresultater av deres tidligere modeller med lignende spesifikasjoner.

 

Selv vil jeg velge i både pose og sekk: 17-50mm f/2,8 + 30mm f/1,4 (sensorstabilisert). Men foreløbig har jeg bare kjøpt sistnevnte. En 17-50 f/2,8 står på ønskelista for framtidige kjøp.

Tamrons 17-50 med VC er visstnok ikke bra, i alle fall på full åpning. Her sammelignet med den gamle.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på akkurat det samme for noen mnd siden, men havnet på 35mm. Kan ikke si jeg har angret på det, men bruker fortsatt 50mm og en 90mm mest og hiver på 35mm kun når det blir for trangt inne. For bilder innendørs uten blits er selv 1.8 ikke nok til tider.

Lenke til kommentar
For bilder innendørs uten blits er selv 1.8 ikke nok til tider.

Enig i det, men til generelle innebilder blir det fort for liten dybdeskarphet med større blenderåpning. Jeg synes derfor at høyere ISO (helst med god kvalitet) er rette vei å gå da.

 

Min 30mm f/1,4 setter jeg i sånne situasjoner på f/2 og øker ISO til 1600 for å få kort nok lukkertid. Det blir som regel bedre enn f/1,4 og ISO 800 etter min mening.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill på dette. Det skal ikke være så lett. Jeg tipper jeg kjøper 30mm 1,8 og så for jeg kikke på de nye 2,8 objektivene som har VR. Tamron har generelt fått veldig bra tester på den uten VR, så det er litt skuffende dersom nyere objektiv er dårligere. I utgangspunktet liker jeg Sigma sine ojektiver bedre (lydløs fokusmotor, bedre feeling, bedre byggekvalitet, men jeg har til gode å se at sigma banker Tamron på skarphet, noe jeg prioriterer høyt.

 

Jeg for lese meg opp litt før dette valget besluttes

 

/LL

Lenke til kommentar

Var innom FotoVideo i dag og gjorde et valg. Nikor 35-1,8.

Syns det i utgangspunktet ga et litt begrenset utvalg mht. motiv avstand, men dette er en vanesak. Har desverre ikke fått tatt så mange bilder med dette, men rusla ned til HAUSMANIA bygningen som er fargerik.

 

 

 

Måtte en del unna for å få meg "bygget", men slik er det med fast optikk.

 

fullstørrelse lenger nede

 

 

Sikkert en vanesak, skarpheten er det ingen ting å utsette dette på (f7).

 

/LL

post-83377-1272048381,7923_thumb.jpg

post-83377-1272048934,5957_thumb.jpg

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...