Gå til innhold

Klokking generelt- noe som kan gå galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei vurder å begynne og klokke med min pc er det noe jeg burde tenke på :)? Kan klokking føre til at dataen tar kvelden osv :)

 

Hei! Har tenkt å begynne med det selv... Jeg fikk tips fra en annen sin post på en annen thread. Dette er linken han ga meg, som virker veldig bra:

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1804

 

Det handler om Overklokking for Begynnere. Skal lese det ferdig om ikke så lenge - det blir kjekt! :)

Lenke til kommentar

Hei vurder å begynne og klokke med min pc er det noe jeg burde tenke på :)? Kan klokking føre til at dataen tar kvelden osv :)

 

Permanent skade: Nei, så lenge du ikke overvolter deler så er det så og si umulig å permanent skade deler.

 

Midlertidig "skade" slik som t maskinen ikke starter: Ja, dette kan lett oppstå med feile innstillinger og er nestesn å forvente at du opplever om du skal overklokke noe betydelig, men normalt er det ikke værre enn å resette bios og prøve å på nytt om sånt skjer.

 

bare google "overclocking guide" så får du masse guider for nybegynnere på hvordna du går frem. Det er lurt å finne en guide som har med akkurat den type prosessor som du bruker. For eksempel google "i5 overclocking guide". Spesiellt er det viktig i forhold til om du har Intel eller AMD system, da noen av degrunnleggende tingene for å overklokke er forskjellige, selv om metotologien er mye den samme. Det er kort sagt enklest om du forholder deg til en guide av riktig systemtype, og det finnes plenty av dem for alle typer moderne systemer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei vurder å begynne og klokke med min pc er det noe jeg burde tenke på :)? Kan klokking føre til at dataen tar kvelden osv :)

 

Permanent skade: Nei, så lenge du ikke overvolter deler så er det så og si umulig å permanent skade deler.

 

-Stigma

 

Nja, har sett strømforsyninger ryker pga den "ekstra" belastningen overklokkingen påførte di, men da bør det også nevnes at det stort sett har vært jalla kvalitets psu'er (hyper , etc).

 

Overklokker man både skjermkort og cpu kan man fort øke belastningen på systemet med alt fra 25W til 75 - 100W anslår jeg , helt avhengig selvsagt av overklokk og om man øker Volt. Selv uten volt økning vil man se et økt effektforbruk.

 

Sånn sett vil overklokking alltid kunne være med på å øke risikoen for at andre komponenter kan bli skadet, en annen ting som derimot som kan diskuteres er om dette er en vesentlig ting eller ei. Personlig tipper jeg sjangsen kanskje øker med 10 - 15%.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ikke la deg skremme av ord som "midlertidig ødelagt", "PSU ryker" eller "større sjanse for defekte komponenter".

 

Klokking er generellt ganske simpelt, det er når du er ute etter den siste juicen at du beveger deg på ukjent farvann. Det finnes tonnevis av guider til basic OC, men i bunn og grunn starter alt med å øke frekvensen til prosessor og mate prosessoren med strøm.

 

For en 45nm så er vCore-normen på maksimalt 1,4v for permanente klokker, hold deg litt under den (1,30-1,35) og eksprimenter litt med frekvenser. For 32nm (i7, i5 osv) vil jeg maksimalt gått for 1,2v.

 

Men jeg anbefaler at du leker deg litt med frekvenser før du begynner å leke med spenning. Ting går aldri galt med mindre du rører spenning, så om Pcen din skulle skru seg av og ikke starte så er det bare å resette BIOS eller spørre om hjelp her.

Lenke til kommentar

Skal mye til for å skade hardware da du ikke for kjørt PCen høyere enn den er stabil. Er også først ved full last det utvikles betydelig med varme og det greier du jo ikke hvis den ikke er stabil. Tryner pcen så slutter varmeutviklingen. Vil ikke anbefale å øke spenningen betydelig.

Lenke til kommentar

Varmeutvikling vil aldri være relevant før du setter opp spenning, og dermed trenger du ikke å tenke på det med det første. Men varme er absolutt et viktig punkt.

 

Slik som jeg pleier å si: Du har ikke klokket nok før det begynner å lukte brent.

 

På den litt mer seriøse siden så er normen at alt under 60'C er bra på CPU. GPU (skjermkort) har selvsagt helt andre normer.

Lenke til kommentar

Varmeutvikling vil aldri være relevant før du setter opp spenning, og dermed trenger du ikke å tenke på det med det første. Men varme er absolutt et viktig punkt.

 

Slik som jeg pleier å si: Du har ikke klokket nok før det begynner å lukte brent.

 

På den litt mer seriøse siden så er normen at alt under 60'C er bra på CPU. GPU (skjermkort) har selvsagt helt andre normer.

vet du hvor mye det er på skjermkort :)? alltså hvor mye temp du kan ha:)? Å hva burde jeg begynne å klokke på skjermokort eller cpu?

Endret av nilzern
Lenke til kommentar

Cpu burde du begynne med etter min mening :thumbup:

 

Tempraturmessig så på luft så er alt under 70 en grei grense.

Gpu kan fint kjøre på 80-90 grader( jeg liker ikke at den går over 60 på gpu ), men du bør uansett gjøre ditt for og få tempen så lav som mulig :)

 

 

Les mye, det er noe som alltid lønner seg.

Ikke bruk auto når du klokker, sett stock-volten selv så er du sikker. Siden pcen setter opp volten når den står på auto.

 

Angående maks-vcore på 32nm så er jeg veldig uenig med Gavekort. Holder du den under 1,3 så er du trygg.( finnes mange meninger om hva som er trygt osv., grei regel er og holde seg litt under Intels maksgrense hvis man skal ha høy volt på 24\7 )

Men beste i starten er og sette volten på stock og se hvor langt du får den, og etterhvert som du forstår mer så begynner du og styre mer med volt-settingene.

Hvis du trenger guider så kan jeg finne noen gode til deg;)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Maksgrensen til Intel garanterer bare at CPU ikke tar skade umiddelbart.

 

Hele poenget mitt var at dersom systemet er ustabilt så stanser varmeutviklingen fordi PC henger. Det vesentlige er at varmeutviklingen stanser. Teoretisk kunne prosessoren bli 470-700 grader og brenne opp dersom du kjørte uten kjøler, men det skjer ikke pga varmeutviklingen stanser. Anbefaler likevel ikke å prøve det. Effekten på en overklokket i7 er er under 50W på idle men på full last kan det raskt bli 250-300W om ikke mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...