Gå til innhold

Utsette førstegangstjeneste


mske

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ble altså i dag innkalt til førstegangstjeneste, noe jeg i utgangspunktet er positiv til.

Problemet er bare at jeg har avtalt med min nåværende arbeidsgiver å jobbe der frem til sommeren 2011, og jeg er innkalt i juli 2010.

 

Jeg har gått IKT-servicefag og planen var å studere Dataingeniør når jeg er ferdig her sommeren 2011. Jeg er ikke lærling der jeg jobber nå, jeg fikk bare en unik mulighet til å jobbe her ett år (så ble jeg altså spurt om å bli et år til). Det jeg lurer på, og som arbeidsgiveren har foreslått, er å bli IKT-lærling - altså satse på å få godskrevet det året jeg har jobbet nå som læretid og ta fagbrevet til sommeren 2011 innenfor IKT-servicefag - er det da mulig å få utsatt førstegangstjenesten til etter fagbrevet? Jeg er altså ikke lærling nå, er det for sent å søke om å bli det når jeg allerede er innkalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke ekspert på området, men dersom du blir innkalt mener jeg du har krav på å få fortsette stillingen etter førstegangstjenesten?

 

Lurer kanskje på om du ville fått bedre svar i jus-forumet på dette. :)

 

Det stemmer at du har krav på å få stillingen tilbake etter endt tjeneste. Derimot har du ikke noe krav på utsatt tjeneste dersom du ikke er i en utdannelse.

Lenke til kommentar

Da er jeg usikker, og du bør ringe 03003 for å høre om regler og sånn. Greia er at du skal få gjøre ferdig påbegynt utdanning, og du skal ikke bli innkalt før du er 19 fordi du skal få tid til å gjøre ferdig vgs. For de som ikke tar skole og utdanning da folk flest gjør det (dropper ut, tar seg friår eller lignende og begynner senere) så er det verre. Men siden dette er vgs og ikke høyere utdanning kjenner jeg ikke regelverket.

 

Derfor: Ring 03003 og forklar situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...