Gå til innhold

Nexus One Tråden [Google Android Mobilen]


Anbefalte innlegg

Handcent er et helt fantastisk program. Lek litt rundt inne i menyen, så kan du tilpasse nesten alt du vil.

Noe av det enkleste er å endre standard tema. Iphone-tema er jo en skam å i det hele tatt vurdere.

 

I både Handcent, og standard meldingsprogram finner du enkelt frem til innstillinger for notifications. Skru av fra det programmet du ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg kvitta meg med Nexus One. En måned sammen med den var nok...

 

Gikk fra en iPhone 3G S, som jeg synes er hyperresponsiv ift. Nexus'en. Ble virkelig skuffa... var überklar til å forlate overformynderiet til Steve Jobs og sette kursen mot Android.

 

Og Android i seg sjøl var jo relativt bra, mange interessante apps, men dessverre også en ekstrem mangel på relevante apps sammenlignet med iPhone. (Dette skyldes jo at de fleste kvalitetsapps'ene utviklet i/for Norge koster penger, og så lenge Google aldri får på plass dette så kommer det nada til Android.)

 

Shoppa meg iPhone 4, og må si det er en annen verden. (Dog på godt og vondt, men mest godt egentlig...) Ekstrem responsivitet, syk skjerm (og perfekt størrelse på skjerm., noe større enn iPhone-skjermen er faktisk for stort til å betjenes med én hånd), kvalitetsfølelse hele veien i OS'et (og hardware), enormt utvalg av apps - også til norske forhold, nå senest Dolly's pizzabygger! Hehe...

 

Nei, Android og spesielt Nexus One skuffa. Føltes prematurt. Men jeg er åpen for en "return" hvis Android 3.0 bringer noe godt med seg, men også mobilene må bli langt bedre. (Selv om det nå sikkert finnes bedre telefoner enn Nexus One.)

 

Synd egentlig, du går glipp av en bra telefon.. Slik jeg ser det så er Iphone for de som liker å ha det enkelt uten for mange fancy funksjoner, Nexus + Android generellt er for de som liker det litt mer teknisk.

 

Er helt enig at det er bak mål av Google og ikke klare å lansere betalte applikasjoner til resten av verden. Men dette løses enkelt med MarketAccess ;) Kjøpt masse programmer jeg..

 

Du burde ha prøvd Cyanogen 6.0, så merker du fort at Iphone ikke har så mye å stille med på de fleste områder, om det så er 3gs eller 4.

Slik jeg ser det så er Nexus uten tvil den aller beste Android telefonen på markedet og den ble lansert for en god stund siden.

 

Det du og de fleste glemmer er at apple har så langt produsert kun 4 forskjellige mobiler med samme OS(ipad + touch også da).

Android er et OS med ufattelig mange varianter av seg. De forskjellige produsentene vil brande OS'et sitt på sin måte (ref sense ui) noe som fører til fragmenteringsproblematikken som plager android så langt. Dette er ikke noe apple sliter med. Så man kan si utviklingen på android er eksplosiv, men samtidig så stagnerer den litt pga eldre mobiler og avarter av OS'et som må oppdateres.

 

Android er for å bli og det er en grunn til at Android enheter selger mer en Iphones for tiden. Android kommer til å vinne frem pga opensource og apple med sin mer og mer lukka platform / restriksjoner vil sitte igjen i støvet.

 

Hvis alle bare hadde insett hvordan apple faktisk bedriver markedsføring, overprising og legger restriksjoner på sine brukere så hadde de ikke hatt mange brukere.

 

Men på en annen side, hadde det ikke vært for apple og Iphone så hadde ikke smarttelefoner vært der de er idag. Vi hadde vel sitti med trykkfølsom skjerm og Symbian fortsatt.

 

Og ja, jeg har hatt Iphone 2g,3g og 3gs..

 

Så, folkens - her har dere en utfordring. Hvilke hovedgrunner burde ligge til grunn for at jeg skal gå over fra stock 2.2 til Cyanogenmod eller liknende? Jeg innser at jeg kan lese meg fram til dette, men er i grunn mer interessert i hva deres prioriteringer er?

 

Cyanogen 6.0 i seg selv er en god nok grunn. Du får ufattelig mye mer funksjonalitet. Tilgang til betal apps i marked f.eks. Men husk, hvis du rooter / unlocker Nexus'en så ryker garantien.. Ikke det at dette har vært noe problem for de fleste Nexus eiere. HTC har vært geme med represajon selv om telefonen er unlocket.

 

Men det som blir dealbreakeren for de fleste Android brukere er egentlig hvor teknisk annlagt du er. Det er ikke bare bare å roote / flashe o.s.v.

Endret av MiRaCL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, folkens - her har dere en utfordring. Hvilke hovedgrunner burde ligge til grunn for at jeg skal gå over fra stock 2.2 til Cyanogenmod eller liknende? Jeg innser at jeg kan lese meg fram til dette, men er i grunn mer interessert i hva deres prioriteringer er?

 

Det opplagte er jo tilgang til applikasjoner som krever root-tilgang på din telefon. For eksempel "MarketAccess" som gir deg enkel tilgang til betal apps (du velger hvilket simkort du vil ha, f.eks. T-Mobile (US) og da har du tilgang til samme apps som de i USA har). Kan slås av og på med enkelhet. Hvis du allerede er rootet så er jo dette ikke noen grunn til å gå over til Cyanogen.

 

Noe som jeg synes er greit er at man kan forandre farge på statusbaren og notification-gardinen, den grelle hvitfargen er ikke helt min greie heh. Også får du prosenttall for batteriet direkte på batteriikonet og signalstyrke i dBm ved siden av antall bars.

 

Jeg var selv lenge på stock 2.2 og skiftet egentlig over fordi jeg kjedet meg en kveld, men tar nå og legger inn siste "nightlies" titt og ofte, er helt stabilt og funker flott. En annen ting som Cyanogenmod har er "touch-to-focus" i kameraapplikasjonen, både for stillbilder og mens du tar video.

 

Enkelt fortalt så får du flere innstillingsmuligheter med Cyanogen og man er alltid garantert siste versjon av Android da de tar siste kode direkte fra Android Open Source Project (AOSP). Som et eksempel så kom det en ny build av 2.2, FGR33, i forrige uke og da hadde det som var forandret der vært i CyanogenMod en stund.

 

Så det er forsåvidt ikke noe must, men er en del småting jeg setter pris på.

Endret av SBS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen av dere liste opp negative ting ved cyanogen på nexus en? Kjenner at jeg ikke er så langt unna nå, men jeg vil vite hva jeg går inn i, på godt og vondt. Tenker for eksempel om google goggles ikke virker, sliter med trådløs, osv (har ikke peiling på hva slags problemer det kan være, så dette er bare eksempler).

Er det vanskelig å gå tilbake til stock android dersom jeg for eksempel finner ut at jeg sikler etter gingerbread?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde FRG33 build, ikke noe spesielt nytt som gjør at jeg ville egentlig gjort det, flasha tilbake til Cyanogenrom, ingenting negativt med den.

 

Forandringene som er i FRG33 har vært i CyanogenMod en stund, ettersom de tar og bygger rom'en rett fra kildekoden. Av samme grunn kommer Gingerbread til å komme tidlig til CyanogenMod og man trenger ikke vente noe særlig når det kommer. Det er forøvrig ikke noe problem å bare flashe en stock ROM hvis man vil det. Har ikke merket noen negative ting med CyanogenMod som ikke er tilstede i en stock ROM.

Lenke til kommentar

Har endelig fått ut fingeren og installert CyanogenMod, etter å ha rootet i midten av sommeren.

 

Fra ferdig rootet telefon, var prosessen mildt sagt enkelt.

Jeg installerte Rom Manager (ClockworkMod) fra market, fulgte instruksjonene her. Jeg hoppet over Radio, da jeg hadde versjonen det stod i guiden (Dog, hadde jeg nok droppet det uansett, da radio-upgrade er det som kan bricke telefonen).

Tok backup med Titanium backup, før jeg brukte Rom Manager til å laste ned og installere CM 6.0 med Google Apps.

 

Var litt hickup underveis med reboot av telefonen, og Rom Manager som måtte flashes på nytt. Da jeg prøvde å starte backup/wipe/CM flash via Rom Manager, bootet ikke telefonen inn i Clockwork, men viste bare et utropstegn i varselskilt med en android foran. Løsnignen var at jeg var nødt til å flashe ClockworkMod via Rom Manager, for så å kjøre prosessen med CM-installasjon uten å reboote i mellom.

Fikk også feilmelding da jeg prøvde å laste ned gapps som "vedlegg" til CM6.0. Lastet ned gapps individuelt fra samme menyen inne i Rom Manager, og bad om å laste ned CM på nytt. Da fant den at både CM og gapps var lastet ned og bad om å starte prosessen uten noen nedlasting først.

 

Kanskje litt kryptisk skrevet, men alle som har situasjonen foran seg vil vite hva jeg snakker om.

 

 

Alt i alt overraskende enkelt. Alt ble gjort via Rom Manager som finnes på market. (Merk at dette er fra en ferdig rootet telefon.)

 

-----------------------------------------

Noen som vet om jeg kan få 5 ikoner på baren nederst i ADWLauncher?

Lenke til kommentar

Da har jeg installert Cyanogenmod på min N1, og kan ikke annet enn å si meg storfornøyd. Telefonen responderer mange ganger kjappere enn med stock 2.2, og jeg rådigger de få funksjonene jeg har funnet så langt. Jeg ble endog litt skuffet over at kamera-appen med touch to focus ikke var tilstedeværende, og at 720p-video også ser ut til å glimre med sitt fravær.

 

Er det forresten noen som kan forklare meg hvordan jeg forandrer farge på topplinja fra hvit til svart (a la Sense-linjen)?

Lenke til kommentar

Da har jeg installert Cyanogenmod på min N1, og kan ikke annet enn å si meg storfornøyd. Telefonen responderer mange ganger kjappere enn med stock 2.2, og jeg rådigger de få funksjonene jeg har funnet så langt. Jeg ble endog litt skuffet over at kamera-appen med touch to focus ikke var tilstedeværende, og at 720p-video også ser ut til å glimre med sitt fravær.

 

Er det forresten noen som kan forklare meg hvordan jeg forandrer farge på topplinja fra hvit til svart (a la Sense-linjen)?

 

Har du den nyeste radioen?

 

Og er video kvaliteten på det høyeste?

 

Hvis ja, så skal du kunne filme i 720p

Lenke til kommentar

Kan noen der ute hjelpe meg! Når jeg kobler nexus 1 til wifi så går det ikke an å bruke web browser, den står bare å laster inn sider uten at noe skjer. Men å laste inn mail og bruke facebook og marked går helt fint, og dette gjelder kun når jeg er tilkoblet wifi, har prøvd på flere forskjellgie nettverk.

 

Kan det ha noe med at jeg har installert Cyanogen, ettersom det var da problemet startet. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...