Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ubekvem legebehandling av kjæresten


pbns1979

Anbefalte innlegg

Dette er nok sikkert bare en bagatell, men jeg føler for å stille spørsmålet uansett da jeg føler meg ubekvem når andre "klår" på min kjæreste.

 

Saken er helt enkel dog, kjæresten min var i går inne til lege for å få seg en ny resept på p-piller. Dette var en mannlig lege og han ville i samme slengen demonstrere for henne hvordan hun kunne lete og kjenne etter eventuell brystkreft. Hun måtte da kle av seg på overkroppen så han kunne demonstrere dette. Jeg mener da, kan ikke sånt demonstreres på en dukke eventuelt? Har de teknisk sett lov til å gjøre det sånn? Er det virkelig nødvendig å måtte kle av seg sånn og bli klådd på? Legen mente nok bare godt, det er jeg (nesten) sikker på. Men kan man ikke i sånne tilfeller kreve at en kvinnelig lege utfører en sånn sjekk?

 

Jeg er sikkert bare litt paranoid...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er HELT enig med deg! En mannelig lege har egentlig ikke lov til å ta på en jente/kvinne på andre steder enn armer eller bein. Det veit han legen så jævlig godt, men det blir noe annet hvis dama di "godkjenner" det. Men uansett er det drøyt å måtte kle av seg. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka det opp ;)

Lenke til kommentar

Jeg er HELT enig med deg! En mannelig lege har egentlig ikke lov til å ta på en jente/kvinne på andre steder enn armer eller bein. Det veit han legen så jævlig godt, men det blir noe annet hvis dama di "godkjenner" det. Men uansett er det drøyt å måtte kle av seg. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka det opp ;)

Legen kan ta hvor han vil så lenge pasienten samtykker. De samme reglene gjelder for han som for alle oss andre, du kan ta så mye du vil lenge det er samtykke :ph34r:

Lenke til kommentar

Dette er nok sikkert bare en bagatell, men jeg føler for å stille spørsmålet uansett da jeg føler meg ubekvem når andre "klår" på min kjæreste.

 

Saken er helt enkel dog, kjæresten min var i går inne til lege for å få seg en ny resept på p-piller. Dette var en mannlig lege og han ville i samme slengen demonstrere for henne hvordan hun kunne lete og kjenne etter eventuell brystkreft. Hun måtte da kle av seg på overkroppen så han kunne demonstrere dette. Jeg mener da, kan ikke sånt demonstreres på en dukke eventuelt? Har de teknisk sett lov til å gjøre det sånn? Er det virkelig nødvendig å måtte kle av seg sånn og bli klådd på? Legen mente nok bare godt, det er jeg (nesten) sikker på. Men kan man ikke i sånne tilfeller kreve at en kvinnelig lege utfører en sånn sjekk?

 

Jeg er sikkert bare litt paranoid...

 

Har hørt at flere mannlige gynekologer er sporløst forsvunnet i harstad og omegen, du vet vel ikke noe om dette?

 

Neida, men dette er rutine ting da - leger er veldig proffersionele, og dette er ting som de gjør ofte!

Men vi er MENN! Selvsagt blir vi sjalu til de grader når sånt skjer.

 

 

Du velger lege selv, vis hun ber om en kvinnelig lege til slike undersøkelser vil hun få det.

Lenke til kommentar

Jeg er HELT enig med deg! En mannelig lege har egentlig ikke lov til å ta på en jente/kvinne på andre steder enn armer eller bein. Det veit han legen så jævlig godt, men det blir noe annet hvis dama di "godkjenner" det. Men uansett er det drøyt å måtte kle av seg. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka det opp ;)

Legen kan ta hvor han vil så lenge pasienten samtykker. De samme reglene gjelder for han som for alle oss andre, du kan ta så mye du vil lenge det er samtykke :ph34r:

 

Hmm .. jeg har faktisk aldrig spurt min kjæreste om samtykke.

Det er vel ikke helt bra .. :hrm:

 

 

Men en kan da understrekke at man ikke MÅ noe hos legen, du kan si at du ikke ønsker og gjøre *det*.

Lenke til kommentar

Litt paranoid er no normalt

 

Det har seg at ikkje alle legekontor ikkje har økonomi for ansettelse av to leger eller at dei har ein kvinnleg legen for kun kvinnleg pasienter.

 

Men leger er her for og hjelpe oss så hun er i trygge hender. Desverre kan noen undersøkelse vere litt ubekvemt men viktigst for legen er pasientens helse. Du kan høre med legen (fastlegen) om det er mulig med ein kvinnleg lege for sånne undersøkelser.

 

Håper det hjelpe litt

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Jenter oppfordres hele tiden til å sjekke brystene for klumper, men dette er vanskelig når de ikke vet hva de skal leite etter. Hadde han demonstrert på en dukke kunne han like gjerne bare beskrevet det på en lapp. Ved å demonstrere deg på pasienten, så er det mye lettere å forstå hvordan det skal gjøres. Bare fordi han er mann så er det ikke ulovlig for han å gjøre sånt, så lenge hun samtykket til det.

Lenke til kommentar

Leger tenker ikke sex, de tenker bare profesjonellt. Tror du gynekologer blir kåte av å kikke på sykdom/soppinfiserte vaginaer dagen lang? I think not.

 

Tror ikke det er smart å være helt ukritisk og naiv heller. Finnes mennesker som er upassende i alle yrker. Dette var nå mulig en helt uskyldig liten situasjon. Men å leve i en drømmeverden om at leger aldri oppfører seg uprofesjonell blir for dumt.

Lenke til kommentar

I andre land er det krav om at en sykepleier skal være til stede under alle "intim" undersøkelser, dette er gjort for å ungå søksmål osv. Men jeg ser ikke helt problemet, kvinnlige leger sjekker testikler osv på menn hele tiden. Ser ikke noe forskjell på testikel testing og undersøkelse av bryster.

Lenke til kommentar

I andre land er det krav om at en sykepleier skal være til stede under alle "intim" undersøkelser, dette er gjort for å ungå søksmål osv. Men jeg ser ikke helt problemet, kvinnlige leger sjekker testikler osv på menn hele tiden. Ser ikke noe forskjell på testikel testing og undersøkelse av bryster.

Det går bare én vei skjønner du. På samme måte som at menn ikke kan bli sextrakkasert eller liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...