Gå til innhold

Muslimer og Darwin ?


Anbefalte innlegg

Dag: Definisjon;

Tiden mellom solen står opp og solen går ned.

 

En dag:

24 timer; Fra middag til middag, eller midnatt til midnatt.

 

En dag er som 1000 år for gud, betyr at gud i løpet av 24 timer vil oppleve, og være i stand til å reagere på det som hender i verden i løpet av 24 timer, som om perioden var 1000 år.

 

Det er den eneste rimelige tolkningen, da "dag" tydeligvis referer til menneskenes dager, mens når det sies at det for gud er SOM 1000 år

Setningen finnes også i Bibelen og Tanahk.

 

2 Peter 3:8‘But do not forget this one thing, dear friends: With the Lord a day is like a thousand years, and a thousand years are like a day. The Lord is not slow in keeping his promise, as some understand slowness. He is patient with you, not wanting anyone to perish, but everyone to come to repentance

 

Ikke "en dag er for gud tusen år", men "ER SOM tusen år".

Ikke "tusen år er for gud en dag", men "ER SOM en dag".

 

Dessuten referer Peter her til:

Psalm 90:4 For a thousand years in your sight

are like a day that has just gone by,

or like a watch in the night.

 

Igjen. Er som.

 

HVIS gud opererer med en annen tidsenhet enn dager, så burde helt klart gud eller bibelforfatterene hatt et eget ord for den tidsenheten som distanserer denne fra dagene som har en klar definisjon på menneskespråk, i perioden solen er oppe, og tidsrommet mellom to middager eller midnatter.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og i den originale versjonen av bibelen mener jeg å huske at tidsrommet Gud brukte på å skape jorden aldri ble beskrevet som "dager". Det er all den oversettingen som har fordervet forståelsen av det originale budskapet. (Har ikke kilder: Dette kommer fra en samtale jeg hadde med en oversetter for noen år siden).

 

Minner meg om amerikanere som sier at deres King James bibel er rett og den originale hebraiske/greske versjonen er feil.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_translations

Lenke til kommentar

Hva så om gud brukte tusen år som en dag? Hva betyr det fra eller til egentlig? Vi VET jo at vi har evolvert og trenger ikke å unnskylde røver historien vi finner i bibelen ved å lage lange dager, for vi vet at det ikke skjedde sånn.

 

So whats the point? Why the fuzz? It's proves nothing!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det morsomme med "bok-tro" fundamentalister er at de legger alle eggene i en kurv.

Hele deres tro baserer seg på at f.eks. koranen er sann. Og så får de et strev

når en motbeviser dette - eller så må de være useriøse angående vitenskap.

Slik blir det når en har en uærlig "agenda". Det er ikke sanneheten en er ute

etter - men en politisk og familiær "greie" som egentlig har lite med historiske

røtter å gjøre. De tidlige muslimene og kristne søkte kanskje sannheten - og da var det

kanskje naturlig for dem å lete også i religiøse tekster. Dagens fundamentalister

er ikke slik!

 

Jeg tror at islam i dag mye er en "familie-greie" der en forsøker å stemple

seg selv ut av moralsk ansvar og å sikre kontroll med damene. Tenk deg f.eks.

at en ung "muslimsk" jente blir hensatt ("giftet burt") til en gammel gris

for å serve han selsuelt og statusmessig. Voldtekt satt i system. Når fedre

gjør slikt med sine døtre, så trenger de gjerne en "bok" (koranen) for

å slippe unna sin egen skyld. Det er i slike sammenhenger koranen må bli forstått.

Og dette skjer ofte også i dagens Norge.

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Hva er koranen for deg prettyboy?

 

Er den hellig, ukrenkelig, ufeilbarig?

 

Eller er koranen det den er for meg, en samling påstander om fantastiske ting som er gjort hellig for at ingen skal tørre å kritisere det som står der, det er til og med listet opp hva slags straffer som vanker for de som kritiserer disse påstandene!

 

 

Feil i koranen:

 

Den gangen den godeste profeten skrev koranen så la han til noen lover som sikkert var både fine og flotte den gangen, men i dag har de fleste samfunn en moral som ikke bare er like bra som den moralen i koranen, men langt langt bedre moral jevnt over, så å bruke de lovene en finner i koranen er å stige flere hundre år tilbake i tid. Bare se på afganistan som har/hadde et nært forhold til disse lovene og se hvor utrolig baklengst og grusomt det var å bo i det landet under disse lovene. Skal en følge de lovene som står i koranen her i landet så varer det ikke lenge før du er arrestert og satt bak los og slå, da vi har lover som for lengts har gått forbi de lovene vi finner i koranen. Disse lovene er laget for mennesker av mennesker og ikke bassert på en haug med overtro og direkte undertrykkelse av halvparten av befolkningen. Elelr syntes du at lovene vi har her i landet ikke er moralsk overlegne de du finner i koranen?

 

 

Skapelses berettningen:

Den vet vi er bare tull i koranen som den er det i bibelen (Den versonen i koranen er jo egentlig "rappet" fra bibelen) Vi VET at vi ikke er skapt fiks ferdige på noen dager av en gud og det hjelper ikke om du tolker en "dag" som 50 000 år i guds øyne, for det er uansett ikke fakta. Du kan tro at det som står i koranen er fakta, men det er altså ikke det...

 

Usikkerheten i oversettelsene:

Det råder STOOOOR usikkerhet i oversetteslen av koranen og da tenker jeg ikke på oversettning til et annet språk, men på arabisk fra skriftene som etter sigende skulle være skrevet av noen rundt profeten. Hvor mye skal vi stole på de som satt der og skrev dette når de hadde en klar agenda med det de skrev? Muntelig overleveringer er IKKE til å stole på... Så har du alle tilleggene til koranen, som det ofte legges like stor vekt på som selve koranen. Feilen her er at de som leser dette tilslutt ikke ser ut til å bry seg om hva som faktisk er sant og ikke, de er mer opptatt av å trykke sin oppfattning av virkeligheten på andre og gjerne med tvang. De enten truer folk til taushet eller dreper folk for å få de tause og hvordan er det med løgner som gjentas lenge nok? Jo, de blir "sannheter". Mye av den muslimske verden er fryktelig ignorante og vet ikke om annet enn det islam forteller dem og er det sannheten alltid? Nei, det er ikke det! Når du da finner både politikk og makt iblandet det religiøse systemet, som islam da faktisk er pr dags dato veldig mange steder, så blir skille linjene mellom hva som faktisk står i koranen og hva som faktisk praktiseres veldig forskjellig, men en trenger ikke å se lenge på islam før det går opp for deg at dette ikke har noe å gjøre i hverkan politikk eller hos de som har makt, da det alt for lett brukes til et verktøy for undertrykkelse. For så å unnskyldes med at det ikke står i koranen....

 

Det rare er at dere enda ikke har begynt å kikke nærmere på hvordan imamene deres påvirker dere i rettninger de vil påvirke dere, de er hellige kuer som ikke må kritiseres eller sies i mot, for de har opparbeidet seg en stilling som er nesten like hellig som profeten selv virker det som. Jeg husker godt den koranskole historien vi hadde her i Drammen for noen år tilbake, der flere av "elevene" hadde blitt slått av imamen og hvor stort ramaskrik det ble i etterkant over sjokket over at noen kunne finne på å anklage en imam for noe slikt. Personlig tror jeg vold er langt mer utbredt i muslimske miljøer enn i andre miljøer og jeg betviler ikke at noe av det som kom frem kan være sant, at han faktisk slo noen av ungene som han kanskje syntes hadde en litt for norsk holdning, men det siste der får gå på min kappe....

 

I og med at islam er sammensmeltet så mye med den arabiske kulturen så blir det litt hyklerisk å si at koranen er feilfri i alt og et syntes jeg. For den har tydeligvis en enorm innvirkning både på det åndelige planet og i politikk og makt... Noe vi ser i alle de landene der islam blir praktisert.

 

Islam er enda en like arrogant tros rettning som kristendommen en gang var. Men kristendommen undergikk en reformasjon der folk begynte å stille spørsmål ved presters makt, ved kirkens makt og gradvis redusere den makten og innflyteslen kirken og dens dogmer hadde og innførte lover som fulgte bedre med i tiden enn de vi finner i bibelen. Og der er ikke islam og dens tilhengere enda! Dere stiller ikke spørsmål (for hvem har lyst til å miste livet, vi ser jo nesten dagelig at kritikkere av islam henges til skrekk og advarsel til de som måtte mene noe annet.) og de spør ikke imamene om hvorfor, med mindre de vil miste ansikt og jeg vil derfor påstå at imamene sitter på alt for stor makt! Et system som ikke kan behandle kritikk er ikke et godt system og muslimer må hgjerne hyle opp om hvor ufeilbar koranen og islam er, men de unngår å se problemene med islam i øynene og på toppen av det sitter de å undertrykker seg selv i den tro at allah vil det for det har imamene fortalt.... Trenger jeg å si mer?

 

Det ALLE religiøse ser ut til å glemme totalt er at de basserer sin tro på påstander og påstander alene og derfor ikke har rett til å kreve hverken respekt eller noe som helst av andre som ikke tror på dette, men islam gjør dette allikevel! De krever at alle skal holde dette hellig og går ikke av veien for å drepe de som kritiserer islam og hva er et et system som ikke tåler kritikk? Ikke mye verdt... i mine øyne ihvertfall! Og jeg tror mange er enige med meg i det. Muslimer skulle være flinkere til å holde troen sin for seg selv og ikke kreve en dritt fra andre som ikke tror på dette da det faktisk er bassert på ubegrunnede påstander! Men der er ikke de fleste muslimer enda dessverre, noe en hel haug mennesker må dø totalt bortkastet for rundt om i verden daglig!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Den gangen den godeste profeten skrev koranen så la han til noen lover som sikkert var både fine og flotte den gangen, men i dag har de fleste samfunn en moral som ikke bare er like bra som den moralen i koranen, men langt langt bedre moral jevnt over, så å bruke de lovene en finner i koranen

Hvilke lover?

Den vet vi er bare tull i koranen som den er det i bibelen
Hva er det som er tull?
Hvor mye skal vi stole på de som satt der og skrev dette når de hadde en klar agenda med det de skrev? Muntelig overleveringer er IKKE til å stole på...

Den første nedskrivingen av Koranen fant sted allerede i profetens levetid, men dette ble aldri noen komplett utgave. Etter profetens død ble en mer fullstendig utgave samlet av hans medarbeider Zayd ibn Thabit på oppdrag fra den første kalifen Abu Bakr (632-634). Denne utgaven ble senere gitt den Omar, den andre kalifen (634-644), og deretter ble den oppbevart av Omars datter Hafsa.

Koranen ble skrevet ned hele tiden, vers vers som ble åpenbart ble skrevet ned av sahabe som kalles for ''Katebine Wahy'' (de som skriver åpenbaring). Men koranen ble satt sammen slik vi ser den idag, og den rekke følgen vi har idag etter profeten. Men den hadde blitt skrevet, i profetens tid.

Svar fra en annen på et forum.

Koranen blei skrevet ned i profetens tid, det blei skrevet på dyreskin, treplanker, steiner osv... Etter hans død så var det et krig der mangen hafizer døde , Abu Bakr r.a opprettet en komisjon av hafizer (folk som kunne det utenat), ærlige folk som alle stolte på, og dei samlet dei nedskrevne suranen og samlet heile Koran som ein bok. Dette blei gjort kun 1-2 år etter profetens død.

Etterpå så fekk Omar r.a. eller retter sakt døtra hans (som var profetens kone) oppgave i å passe på den. Etter Omar r.a. så var Osman khalifa. Det blei uenigheter om Koranen fleire steder, mellom muslimer . Så han lagde et komisjon som skulle lage 6 kopier av den orginale Koran fra Abu Bakr r.a. sin tid. Dette skjede ca 19 år etter profetens død. Desse kopiene blei sendt til dei store byer i den muslimske riket.

Lenke til kommentar

 

Feil i koranen:

 

Bare se på afganistan som har/hadde et nært forhold til disse lovene og se hvor utrolig baklengst og grusomt det var å bo i det landet under disse lovene. Skal en følge de lovene som står i koranen her i landet så varer det ikke lenge før du er arrestert og satt bak los og slå, da vi har lover som for lengts har gått forbi de lovene vi finner i koranen. Disse lovene er laget for mennesker av mennesker og ikke bassert på en haug med overtro og direkte undertrykkelse av halvparten av befolkningen. Elelr syntes du at lovene vi har her i landet ikke er moralsk overlegne de du finner i koranen?

 

 

Du behøver ikke å dra til Afganistan :-)

 

Når en bakstreversk muslim-far på Tøyen "selger" (tvangsgifter)

sin unge datter til en gammel gris fra Pakistan for å tjene han selsuelt,

så gjelder dette altså en ung norsk jente som er vokst opp i en kultur

hvor kvinner har likeverd og integritet. Denne unge jenta er ikke en

"pakistansk" jente som burde kjenne sin underdanige posisjon i forhold

til menn. Det er altså (også kulturelt sett) unge norske jenter som

slik "selges" av sin familie for å bli serie-voldtatt av en fremmed mann

som hun ikke har spurt om. Barn/unge er mer påvirket av andre unge i

sine omgivelser enn foreldrene.

 

Denne misshandlingen av unge norsk jenter blir altså rettferdiggjort

med bl.a. koranen! Denne tullingen av en familiefar renser altså

sin samvittiget med en bok (koranen) som om han tørket seg med den

i ræva etter å ha driti i do !!

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Ikke bland koranen med tvangsekteskap, ifølge Koranen, skal du kunne velge fritt, hvem din partner skal være, gjelder både gutter og jenter.

 

Kilde?

 

Nøyaktige sitater er du snill.

 

Og blir ikke tvangsekteskap noen ganger begrunnet med at damene ikke skal konvertere? Gift dem burt så de ikke begynner å rote med "ikke-troende"?

 

Hva sier koranen om at en dame finner en "ikke-troende" mer attraktiv enn

en troende muslim? Og er det ikke mange muslimske fedre i Norge som bruker

"boken" (koranen) i sin argumentasjon mot at dattera blir lei dette muslimske

styret og velger mer frihet? I så fall - bruker da disse fedrene koranen

for å rense sin svarte sjel (som dass-papir for sjelen lissom)? Og er kanskje

slike "bøker" sin hovedfunksjon å fungere som slikt "rense-middel"?

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Så min teori er at fundamentalistiske holdninger har mye med ansvars-fraskrivelse å gjøre. Darwin kunne for religiøse flytte ansvaret tilbake til individet. Derfor er dette spørsmålet interessant.

Ja, det har med fundamentalisme å gjøre, ikke med hver enkelt religion. Fundamentalisme har med samfunnsforhold å gjøre snarere enn å være spesielt knyttet til noen spesifikk religion.

Lenke til kommentar

At planter, dyr og mennesker, slik vi kjenner dem, er blitt til ved en evolusjon, pekte Koranen på allerede for femten hundre år siden. Himmel og jord ble til i stadier (Koranen, 41,9-12). Og mennesket ble til i stadier (71,14). Ja, lærer islam; den ”Adam” vi omtaler, og som kom inn i historien sammen med Eva; de to ”første” menneskene på jorden, altså, var bare de første i en ny prosess, med betydning for våre liv. Det kan ha vært adam’er og eva’er i utallige kjeder, før ”vår” Adam og Eva, også på denne planeten.

I koranen 41:9-12 står det at jorden ble til på to dager. Det står også at stjernene ble til etter at jorden ble til. Dette er jo motsatt av det vitenskapen sier.

 

I 71:14 refererer koranen ikke til stadier i menneskelig utvikling, men i verdens utvikling. Mennesket var bare et av disse stadiene.

 

Det finnes ikke en skapning på jorden som ikke Gud kjenner til! Han, Som har skapt himlene og jorden, (11,6-7). Det er selvsagt en tro. Men som ikke utestenger fornuft! Verden er skapt i fornuft (14,19)! Og muslimer er pålagt å bruke fornuft, det er et påbud i Koranen (8,22). Også om evolusjonsteorien.

I 11:7 står det at verden ble skapt på seks dager.

 

Konklusjonen må vel bli at koranen er alt annet enn vitenskapelig korrekt.

1. Tiden hos Allah er ikke sammenlignbar med jordisk tid

Koranen sier i vers 22:47 og 32:5 at en «dag» i Allahs syn er som 1.000 år i vår tidsregning. I vers 70:4 står det at en «dag» i Allahs syn er som 50.000 år i vår tidsregning. Om det er 1.000 eller 50.000 år i vår tidsregning, er det til en viss grad det samme som en «dag», eller muligens bare et sekund i Allahs syn. Eksemplene på 1.000 og 50.000 år er gitt i jordisk tid, versene betyr generelt at tiden til Allah ikke er sammenlignbar med jordisk tid.

Det eneste du egentlig oppnår her er å vise at koranen er selvmotsigende.

 

2. Yaum betyr også periode

Det arabiske ordet benyttet i alle disse tre versene er yaum, som i tillegg til å bety en «dag» også betyr en «lang periode» eller en «epoke». Dersom man oversetter ordet yaum korrekt som «periode» vil det ikke oppstå noen misforståelser.

Oversetterne er alle enige i at det skal oversettes som dager. Så kan man spørre seg hvorfor ikke den fantastiske koranen bare sier det den mener snarere enn å bruke forvirrende bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...