Gå til innhold

Kan katter tenke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, katter er inteligente de fleste pattedyr er inteligente og kan tenke forbi rene instinkter, nøyaktig hvordan de tenker vet vi ikke, men katter kan lære å følge kommandoer så de må skjønne noen lyder mennesker lager.

Hva de forstår av lydene vi laget er litt usikkert, noen sier dem ikke forstår ord, men tonefall og slikt, men mye tyder på at de faktisk forstår ord.

Lenke til kommentar

Den ene katten min forstår navnet sitt, men bare hvis jeg sier det i riktig tonefall. Om det hjalp noe.. Jeg har også sett at de kan læres til å forstå handling- konsekvens. Og at de bryr seg om at andre har det bra og prøver å bidra til det.. Feks slo den ene katten benet sitt her om dagen og da kom den andre for å hjelpe og trøste:) Men dette er uansett bare synsing da..

Lenke til kommentar

Katter, og andre dyr, forstår ikke ord i den forstand at de har en forståelse av at "sitt" betyr handlngen å sette seg ned slik vi gjør. For dem er et helt likegyldig om vi bruker ordet "sitt" eller "bord" for å lære dem å sitte. Men de lærer å assosiere at hvis de sitter når du sier "sitt", så vanker det en godbit.

 

Jeg har også lurt på dette med katter og tenker. Det virker jo som om de er i stand til å foreta valg i hverdagen. Noen ganger ligger de på varmekablene på badet, andre ganger i sengen, andre ganger igjen i sofaen. Da må de jo, til en viss grad, tenke og bestemme seg for hvor de ønsker å sove?

Lenke til kommentar

Det blir vel rimelig vanskelig for et menneske å se for seg hvordan noe kan tenke uten et språk, men jeg er 99% sikker på at de aller fleste levende vesener kan tenke i den form at de aktivt vurderer handlingene sine opp mot alternativer. Man kan lett se at dyr er usikre og at de nøler, som nærmest er et bevis på at de vurderer en situasjon, og derfor nødvendigvis også tenker. Dersom dyret skulle handlet kun på grunnlag av instinkter, ville de aldri vist tegn til usikkerhet. Vitenskaplig sett finnes det få (ingen?) gode grunner til å tro at dyr ikke tenker. Det er mer interessant å se på hvordan de tenker, og hvor mye de tenker.

Lenke til kommentar

Katter og hunder er meget intellegente vil jeg tro ja, og at de tenker og oppfatter både menneskelig språk og deres eget språk (eller lyder) i mellom seg.

 

Når jeg hadde katt for en tid tilbake reagerte hun på ordet "mat" og løp direkte til kjøkkenet hvis jeg sa det ordet og så på henne. :p Men jeg måtte si ordet i et slags spørrende tonefall for at det skulle ha noen effekt.

 

Katter kan også vurdere om ting er for farlig har jeg observert. For eksempel når katta er oppå en bokhylle vurderer hun å hoppe direkte ned, men velger i stedet en alternativ rute for å komme seg ned til gulvet, siden det er tryggere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Haha. I det siste har vi hatt besøk av 2 familier, hvor den ene hadde hund. Katta vår var dritt redd for denne hunden, og hun sprang som en pil ut huset med en gang den var i nærheten.

 

En dag lå katta og "chilla" på sofaen i stua. Da kommer først den ene familien inn gangen, og katten ligger der fortsatt. 1 minutt senere kommer eieren av hunden inn. Katta så han ikke, men hørte stemmen av eieren, og med en gang ser vi katta bli drittredd, og gjemmer seg bak en stol.

Lenke til kommentar

Katter kan også vurdere om ting er for farlig har jeg observert. For eksempel når katta er oppå en bokhylle vurderer hun å hoppe direkte ned, men velger i stedet en alternativ rute for å komme seg ned til gulvet, siden det er tryggere.

 

Jøss, sier du det.. :whistle: Det er godt de fleste katter innehar denne evnen da, ellers hadde vi ikke hatt mange katter igjen på jorda :D

 

Ingen tvil om at menneskene som er klodens mest intelligente skapninger har en tendens til å undervurdere andre levende vesens intelligens. Vi blir som regel mektig imponert hver gang vi ser et dyr utføre en nøye gjennomtenkt handling den er tjent med. Skaperen deres har heldigvis tildelt dem nok intelligens til å kunne overleve.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Det med at dyr generelt kan tenke, er jo et ganske så diskutert tema. Selv tror jeg 100% at absolutt alle dyr kan tenke, vi vet jo at dyrene har hvert sitt språk.

Selv har jeg registrert mange ganger at katten vår får et spesielt utrykk i ansiktet hvis hun må velge mellom to ting. Man ser godt at katten sitter å overveier hva den skal gjøre.

 

En annen viktig ting er at dyr handler mer etter instinker, noe som utelukker alle tankene slik som vi mennesker gjør før vi handler.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Ut fra mine erfaringer må jeg si at katter kan tenke, føle etc.

 

Eksempler:

 

- Pus lyder navnet sitt

- Pus kan sitte på kommando, uansett tonefall.

- Når Pus vil ha kos, dunker han til meeg med hodet sitt

- Når pus vil ha vann, stiller han seg i vasken og mjauer. Sier jeg "Vann?" så mjauer han for å si ja.

- Han er selektiv på hvem som får lov å løfte ham, uten omfattende klaging og jamring (Kun meg som egentelig får lov, samboeren for noen ganger lov)

 

 

Har enda fler eksempler, men for meg er dette egentelig bevis nok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...