Gå til innhold

Hva er MENINGEN med LIVET?!


Gjest ASDF

Anbefalte innlegg

Er glad jeg slipper å finne noen mening jeg, skjønner at du blir gal av tanken :)

 

Meninga med livet blir akkurat det du lager det til, surrer du bare rundt så er det din mening med livet. Mange finner også meninga i religion av en eller annen grunn, men tenk så kjipt å ha evig liv...

 

Jeg er fryktelig glad vi dør en gang, det betyr at man må gjøre max ut av de årene man har her på planeten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11 svar og ingen nevner 42. Samfunnet er i forfall :(

Det verste er at Douglas Adams var inne på noe med det tallet...

 

...for hva sier 42 deg?

 

Ikke annet enn at det er det du vil det tallet skal være og slik er vel livet også...

 

 

Det som ofte forundrer meg er at det er de menneskene med størst frihet til å gjøre hva faan de vil som er de største syterne over hva meningen med livet er.... Tenk om du var født i en lutfattig stråhytte et eller annet sted i afrika, der gjennom snittelig levealder er litt over tredve, der vold, voldtekt, drap og alskens faanskap var daglige hendelser og dine fremtids utsikter kunne skrives på baksiden av et knappenåls hode, DA kan du syte å klage over meningen, og ikke minst, urettferdigheten, ved livet da. Men isteden sitter vi nedsyltet i luksus, vi har mer enn nok mat og mer enn nok penger til å reise og gjøre omtrent hva pokker vi vil og fremdeles så sitter vi å syter over meningen med livet? Come on!!!

 

 

Hvis du ikke er villig til å ta i et tak selv er jo meningen med livet ditt akkurat det... Det kommer ikke folk hjem til deg og lager den meningen, den må du lage selv!

 

Når en koker det helt ned til benet er meningen med våre liv her kun forplantning... Som det var det for den endesløase rekken av dine forfedre. Å lage barn er meningen med livet ditt, din primær oppgave. Egentlig så er arten best tjent med at du lager barn med så mange som mulig for variasjonen del og for å lage best mulig avkom, men det er ikke nødvendig for din DNA's overlevelse.... For det er spredningen av DNA'et ditt som er din hoved oppgave om vi koker meningen helt ned til benet... Du er den siste (hvis du ikke har barn) i en laaaaaaaaaang rekke av forfedre som faktisk har overlevd på denne planeten i 3,5 milliarder år, så egentlig skulle du være utrolig stolt over å få være med å forlenge den grenen av tilpasnings dyktige individer som har kjempet for å få dette til før deg... :)

 

Resten er du pokka nødt til å lage til sjøl... Akkurat som tallet 42, det er du som lager noe ut av tallet og ikke omvendt....

 

Meningsløst? Absolutt ikke! Men det fordrer at du klarer å legge noe i din egen hverdag som faktisk gir DEG mening!

 

Ga det noen mening? :)

Lenke til kommentar

Tenkte på hva meningen er med livet slik vi kjenner det nå i går kveld faktisk. Hva er det vi gjør nesten hver dag, i hele vårt voksne liv? Jo, man lever for å tilfredsstille andres behov, og også bli tilfredsstilt av andre.

 

Tenk deg en vanlig arbeidsdag. Hvorfor jobber du? Jo for å tjene penger vil du si. Men hvorfor har du blitt ansatt der du jobber? Jo, fordi arbeidsgiveren kan bruke dine evner til den jobben som skal gjøres. Dette gjelder også fritiden din. Selv om du prøver å være så selvstendig fra andre som overhodet mulig, så vil du på en eller annen måte ha nytte av en jobb som andre har gjort tidligere.

Spørsmålet rundt dette er vel om det jeg sier kan være en definisjon på meningen med livet eller om det bare er en definisjon på hva vi er - en jævla svær maurtue. Sannheten er at ovennevnte er en del av alles liv i en ekstremt stor grad.

Lenke til kommentar

Mange mener at det ikke er noen mening. Andre mener at man må lage meningen selv.

 

Jeg skal ikke starte en filosofisk debatt, men jeg mener at det å si at det ikke er noen mening er vanskelig å fordøye, da vi trenger mening for å gi ordet mening mening.

 

Vi kan lage vår egen mening. Mange gjør det. Noen av disse har det godt med sin egen mening, andre ikke.

 

Jeg vil påstå at et slikt spørsmål er veldig viktig og bør vel ikke "feies raskt over".

 

Ingenting er meningsfylt i seg selv. En toaster, brødbake-maskin, bil er ikke meningsfull i seg selv. Disse ting blir meningsfulle når noe utenfor det kan bruke det til et formål. Er et univers meningsfylt i seg selv? Kan vi trekke ut mening av det naturlige vi ser?

 

Hvis det finnes noe utenfor det vi ser, utenfor tid og rom, en gud? Ja ville det ikke vært lurt å iallefall stille spørsmål til denne ukjente? Ville det vært dumt å begi seg ut på en slik søken? Ville det vært bortkastet tid? Er folk som ber idioter?

 

Enhver må vel finne ut for seg selv hvor viktig dette spørsmålet er : "Hva er meningen med livet"?

Lenke til kommentar

Hvorfor finner enkelte det meningsfylt å bedrive såkalt 'radikal altruisme' imotsetning til 'gjensidig altruisme'?

 

Litt interessant dette spørsmålet fordi det er logisk å få gjensidig altruisme fra utviklingen. Altså man gjør noe godt for andre, for å få noe godt tilbake for å bedre sikre sin overlevelse.

 

Men hvorfor bedriver enkelte en 'radikal altruisme'? Altså hvorfor velger enkelte mennesker, religiøse men også humanister, å gjøre noe 100% uegoistisk og i ekstreme tilfeller dø for en annen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor finner enkelte det meningsfylt å bedrive såkalt 'radikal altruisme' imotsetning til 'gjensidig altruisme'?

 

Litt interessant dette spørsmålet fordi det er logisk å få gjensidig altruisme fra utviklingen. Altså man gjør noe godt for andre, for å få noe godt tilbake for å bedre sikre sin overlevelse.

 

Men hvorfor bedriver enkelte en 'radikal altruisme'? Altså hvorfor velger enkelte mennesker, religiøse men også humanister, å gjøre noe 100% uegoistisk og i ekstreme tilfeller dø for en annen?

 

Hva har det med gud å gjøre? Har det med gud å gjøre så er det jo nettopp egoistisk...

Lenke til kommentar

Hvorfor finner enkelte det meningsfylt å bedrive såkalt 'radikal altruisme' imotsetning til 'gjensidig altruisme'?

 

Litt interessant dette spørsmålet fordi det er logisk å få gjensidig altruisme fra utviklingen. Altså man gjør noe godt for andre, for å få noe godt tilbake for å bedre sikre sin overlevelse.

 

Men hvorfor bedriver enkelte en 'radikal altruisme'? Altså hvorfor velger enkelte mennesker, religiøse men også humanister, å gjøre noe 100% uegoistisk og i ekstreme tilfeller dø for en annen?

 

Hva har det med gud å gjøre? Har det med gud å gjøre så er det jo nettopp egoistisk...

 

Jeg sa ikke at det hadde noe med gud å gjøre. Svaret på hvorfor enkelte finner det meningsfyllt å bedrive 'radikal altruisme' kan peke mot en gud. Men hvis gud ikke finnes, kan man da finne svaret et annet sted? Vi vet at det skjer. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Altså hvorfor velger enkelte mennesker, religiøse men også humanister, å gjøre noe 100% uegoistisk og i ekstreme tilfeller dø for en annen?

 

Well that's quite simple to answer: They don't.

 

Gi meg et eksempel, og jeg kan vise deg at du tar feil. Det er ikke værre enn det. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...