Gå til innhold

Over 100 millioner bruker Opera


Anbefalte innlegg

@snartenkt:

Dersom et marked øker med 150 % årlig er en vekst på bare 30 % katastrofetall (betyr at markedsandelen blir halvert). Så katastrofal at i de fleste tilfeller hadde det medført et ras på børsen og en ledelse uten jobb. Vær så vennlig å lese konteksten. Derfor sier ikke 30 % vekst en fordømrade ting i en slik setting. Skal den si noe - må man se veksten i sammenheng med resten av markedet.

 

Jeg har ingen ukritisk tro på nettleserstatistikk, men pr dato er det det eneste brukbare verktøyet vi har for å vurdere "markedsandeler". Andre kilder er befengt med langt større feil. Og uten å sjekke tidligere poster, har jeg nok både kommentert utvalg etc på artikler om nettleserstatistikk. Jeg har også ved flere andre anledninger kommentert denne type "markedsføringsjournalistikk".

 

Jeg har heller aldri sagt at det ikke er relevant hvor mange brukere Opera har, men så lenge vi ikke informeres eksakt hvordan dette måles - samt at vi ikke vet nøyaktig tilsvarende tall for IE, Firefox, Safari og Chrome - så forteller tallene særdeles lite. Personlig synes jeg f.eks det er helt uinteressant om Apple selger x mill iPhone - om jeg ikke vet hvor mange mobiltelefoner det totalt blir solgt i de ulike segmentene. Apple vil klart bruke det antallet i sin markedsføring (helst uten sammenligning), men uten resten av tallene forteller det minimalt om Apple lykkes eller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg tror de som ser negativt på denne artikkelen har misforstått noe kraftig. Dette er ikke en artikkel for å bevise at Opera er mye bedre enn noen annen nettleser, det er for å vise at Opera nå har 100 millioner brukere som en meritt, ferdig med det. Det er overhodet ingen grunn til å argumentere mot en påstand som ikke motsier noe og som er 100% fakta.

Lenke til kommentar

[quote name='Bolson' date='13. april 2010 - 11:31' Ingen statistikk på bruk av nettlesere på PC-er indikerer at bruken av Opera har økt etter nettleservalget kom.

Ikke? Var det ikke en nyhetsartikkel referert til Opera selv som gladelig fortalte at bruken hadde økt etter gjennomslag og endring av denne praksisen?

 

Mener jeg leste den her.

Lenke til kommentar
Nettleservalget i Windows, som Microsoft aktiverte omtrent samtidig som Opera 10.50, bidro også til å øke populariteten av Opera.

Jeg tror ikke bare det bidro men at det var avgjørende at MS reklamerer for Opera via Windows 7 etc.

 

Kjekt å få gratis markedsføring via MS som kanal.

 

Med tanke på at Opera med stor sannsynlighet ville ha hatt langt flere brukere de siste årene hvis det ikke hadde vært for den antageligvis ulovlige bundlingen av IE, og dermed også mye større inntekter de siste årene, er "gratis" definitivt ikke ordet jeg ville ha brukt for å beskrive kostnaden av MS sin "markedsføring"... Sjeldent har nok noe selskap måttet ofre så mye for "gratis markedsføring". Det har heller ikke vært mye "kjekt" ved den prosessen Opera har måttet gå igjennom for å få det til.

 

 

Uansett er det hyggelig at Opera har en så solid brukerbase også før denne nye Windows 7-valgskjermen slår ordentlig ut. Vi tjener alle godt på at det fortsatt er mulig for en uavhengig bedrift å leve av nettleser-produksjon og ikke bare gigant-aktører som Microsoft, Apple og Google, som bruker nettleseren først og fremst som et strategisk "våpen" for å fremme sine andre produkter.

 

Først og fremst, jeg er ingen motstander av Opera eller deres fremgang og synes det er flott at et Norsk selskap og deres produkter øker i popularitet.

 

Men jeg er ikke enig i at et OS med IE har vært en bremsekloss for Opera, dette må brukermassen selv lastes for. Og selvf. får Opera og mange andre nå gratis markedsføring via MS og deres salg av OS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
@snartenkt:

Dersom et marked øker med 150 % årlig er en vekst på bare 30 % katastrofetall (betyr at markedsandelen blir halvert). Så katastrofal at i de fleste tilfeller hadde det medført et ras på børsen og en ledelse uten jobb. Vær så vennlig å lese konteksten. Derfor sier ikke 30 % vekst en fordømrade ting i en slik setting. Skal den si noe - må man se veksten i sammenheng med resten av markedet.

Det er her du bommer totalt. Man trenger ikke se veksten i sammenheng med resten av markedet. Katastrofen ville være hvis man mistet kunder/brukere, men så lenge man øker brukermassen vil man fortsette å tjene mer og mer penger.

 

Jeg har ingen ukritisk tro på nettleserstatistikk, men pr dato er det det eneste brukbare verktøyet vi har for å vurdere "markedsandeler". Andre kilder er befengt med langt større feil. Og uten å sjekke tidligere poster, har jeg nok både kommentert utvalg etc på artikler om nettleserstatistikk. Jeg har også ved flere andre anledninger kommentert denne type "markedsføringsjournalistikk".

Du kan da ikke bare plukke ut tilfeldig statistikk du selv liker bare fordi man ikke har noe bedre. Hvis statistikken ikke er holdbar, er den ikke det.

 

Jeg har heller aldri sagt at det ikke er relevant hvor mange brukere Opera har, men så lenge vi ikke informeres eksakt hvordan dette måles - samt at vi ikke vet nøyaktig tilsvarende tall for IE, Firefox, Safari og Chrome - så forteller tallene særdeles lite. Personlig synes jeg f.eks det er helt uinteressant om Apple selger x mill iPhone - om jeg ikke vet hvor mange mobiltelefoner det totalt blir solgt i de ulike segmentene. Apple vil klart bruke det antallet i sin markedsføring (helst uten sammenligning), men uten resten av tallene forteller det minimalt om Apple lykkes eller ei.

Det har lite å si hva du personlig synes er relevant. Tydeligvis er slike absolutte tall relevante for andre.

Lenke til kommentar

At man øker brukermassen trenger langt fra å bety økte inntekter. Når et marked vokser svært mye betyr det ofte at inntekten pr bruker/enhet går ned. Trenger ikke å gjøre det, men det er svært ofte en slik sammenheng. Uansett regnes det å ikke vokse noenlunde i tråd med markedsveksten (vokse langt mindre) som et alvorlig tegn for en virksomhet. Selv om vekten skulle gi økte inntekter, regnes det som alvorlig - fordi konkurrentene tjener så mye mer og gis finansielle muskler til å vinne i konkurransen.

 

Jeg plukker ikke ut tilfeldig statistikk som jeg liker - jeg leser og vurderer all tilgjengelig statistikk på dette området. Og du har ennå ikke kommet med et eneste reelt argument for at statistikken er rav ruskende gal.

 

Om andre synes tallene er relevante i ukritisk tapning, det får stå for deres regning. Jeg har heller aldri skrevet at man ikke bør skrive om at Opera melder at de har x antall brukere på hw.no, men jeg etterlyser litt mer kritisk og seriøs journalistikk. Ikke bare kopi av Opera sin markedsavdeling sine "pressemeldinger". Og jeg står på at tall som dette er lite interessante så lenge de ikke er presentert i relasjon til konkurrentene - ikke fordi ikke 100 mill brukere kan være verdt å feire, men fordi det ikke forteller særlig mye om det går bra eller dårlig med Opera. At andre kilder (børs etc) forteller at Opera har en positiv utvikling etter nedgangen i fjor høst er en realitet, også at Opera har en langt svakere utvikling enn resten av IT-sektoren siste 12 mnd.

 

@Theo343:

Det vart litt uryddig sitering hos deg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hvordan kan Opera med over 10 år med utvikling bli forbygodt av Google Chrome? (her tenker jeg kun på brukertall).

Varemerke Google samt reklame på Google.com?

 

Er det sikkert at det er fullt så enkelt? Kan det være at Google har gjort andre ting også på en lur måte. Ikke at jeg mener varemerke og reklame er uten betydning, men jeg tror faktisk forklaringen er noe mer komplisert.

Lenke til kommentar

@Theo343:

Det vart litt uryddig sitering hos deg.

En merkelig bug i forumet som gjør at om riktig lukkeklamme mangler så viser forumet deler av teksten man selv skriver. Trykker du rediger på innlegget vil du se dette.

 

Jeg tar innlegget på nytt her.

Ingen statistikk på bruk av nettlesere på PC-er indikerer at bruken av Opera har økt etter nettleservalget kom.

Ikke? Var det ikke en nyhetsartikkel referert til Opera selv som gladelig fortalte at bruken hadde økt etter gjennomslag og endring av denne praksisen?

 

Mener jeg leste den her.

 

 

EDIT:

Er det også bare jeg som må trykke 2 ganger på rediger for å få redigert? Dette nye forumet har tæret mye på tålmodigheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når Google kan reklamere for sin egen nettleser i nettsøk og alle sine tjenester, er dette så kraftig reklame at de fleste andre faktorene blir små i den sammenheng.

 

Og tilsvarende kraftig reklame er det for Opera når valgsiden kommer opp og Opera faktisk har den mest attraktive ledeteksten av nettleserene som er listet ut der. Men den siden ser folk bare én gang, og da har de allerede lest om Google Chrome gjennom Google-tjenester et utall ganger. Folk velger gjerne noe de kjenner til.

 

Her er en av mange artikler om positiv effekt for Opera. Opera merket økning i antall nedlastinger, bruk er ikke nevnt.

 

http://www.idg.no/computerworld/article160582.ece

Lenke til kommentar
At man øker brukermassen trenger langt fra å bety økte inntekter. Når et marked vokser svært mye betyr det ofte at inntekten pr bruker/enhet går ned. Trenger ikke å gjøre det, men det er svært ofte en slik sammenheng. Uansett regnes det å ikke vokse noenlunde i tråd med markedsveksten (vokse langt mindre) som et alvorlig tegn for en virksomhet. Selv om vekten skulle gi økte inntekter, regnes det som alvorlig - fordi konkurrentene tjener så mye mer og gis finansielle muskler til å vinne i konkurransen.

Nå endrer du tema. Opera har en konrakt med Google om hvor mye de får betalt for søk. Denne har blitt fornyet med jevne mellomrom. Og nei, det er ikke et alvorlig tegn for en virksomhet å ikke vokse som markedet. Det man må se på er om virksomheten får inntekter.

 

Jeg plukker ikke ut tilfeldig statistikk som jeg liker - jeg leser og vurderer all tilgjengelig statistikk på dette området. Og du har ennå ikke kommet med et eneste reelt argument for at statistikken er rav ruskende gal.

Dette har jeg gjort flere ganger, men du har bare lukket øynene.

 

Om andre synes tallene er relevante i ukritisk tapning, det får stå for deres regning. Jeg har heller aldri skrevet at man ikke bør skrive om at Opera melder at de har x antall brukere på hw.no, men jeg etterlyser litt mer kritisk og seriøs journalistikk. Ikke bare kopi av Opera sin markedsavdeling sine "pressemeldinger". Og jeg står på at tall som dette er lite interessante så lenge de ikke er presentert i relasjon til konkurrentene - ikke fordi ikke 100 mill brukere kan være verdt å feire, men fordi det ikke forteller særlig mye om det går bra eller dårlig med Opera. At andre kilder (børs etc) forteller at Opera har en positiv utvikling etter nedgangen i fjor høst er en realitet, også at Opera har en langt svakere utvikling enn resten av IT-sektoren siste 12 mnd.

Hvorfor skal du hele tiden fortelle andre hva de skal synes er interessant? At Opera har 100 millioner brukere forteller at de er større enn folk flest tror, og at brukermassen vokser forteller at Opera ikke er i trøbbel.

 

Hvis ikke du synes det er interessant så er det helt greit. Men du bør holde deg for god til å fortelle andre hva du mener de skal mene.

Lenke til kommentar

@Theo343:

Det vart litt uryddig sitering hos deg.

En merkelig bug i forumet som gjør at om riktig lukkeklamme mangler så viser forumet deler av teksten man selv skriver. Trykker du rediger på innlegget vil du se dette.

 

Jeg tar innlegget på nytt her.

Ingen statistikk på bruk av nettlesere på PC-er indikerer at bruken av Opera har økt etter nettleservalget kom.

Ikke? Var det ikke en nyhetsartikkel referert til Opera selv som gladelig fortalte at bruken hadde økt etter gjennomslag og endring av denne praksisen?

 

Mener jeg leste den her.

 

 

EDIT:

Er det også bare jeg som må trykke 2 ganger på rediger for å få redigert? Dette nye forumet har tæret mye på tålmodigheten.

 

Min også.

 

Og det er helt korrekt at det er skrevet artikler om økt nedlasting og økning av aktive brukere. Særlig Operafansen har en tendens til å dra disse fram. Men europeisk statistikk på nettleserbruk viser foreløpig ingen signifikante endringer i bruk. Det er heller ingen påtagelige endringer i statistikk for enkelte nettsteder som jeg har tilgang på. Disse har noe over 5 millioner "brukere" på månedsbasis.

 

Faktisk ser det ikke ut til at det er markante endringer for noen nettlesere - i alle fall ikke endringer som vi kan tolke på denne måten foreløpig. Problemet er at Opera, Mozilla, Apple, Google osv fort slenger ut pressemeldinger om økt nedlasting eller annen vekst. Problemet er at uansett hvem det kommer fra er tallene i realiteten uten verdi.

* De er vanskelige å verifisere

* De forteller intet om bruk - jeg har f.eks installert en 7 - 8 nettlesere - men jeg bruker i realiteten bare to.

* Vi vet svært lite om generell vekst i bruk.

* Ja, jeg kunne fortsette.

 

Nå vil sikkert noen si at nettleserstatistikk er ikke å tro på. Men jeg ser pr dato ikke andre verktøy som kan fortelle om økt nedlasting også gir økt bruk. Dog bør vi vente noen måneder før vi trekker mer bastante konklusjoner.

 

@tommyb:

Jeg benekter ikke reklamens makt - og de effektene du peker på. Men reklame har primært den effekten at du laster ned og prøver nettleseren. Og det er her sannhetens øyeblikk kommer - misliker du deler av/hele nettleseren - ja da dropper du den fort. Særlig når det ikke koster er dette en normal effekt. Dessverre er det ikke gjort noen seriøse undersøkelser på dette, men vurdering av data på bruk og nedlastinger over mange år indikerer at Opera har en langt større avvisning enn f.eks Firefox og Chrome. Som sagt er dette bare hypoteser (indisier) basert på gitte data, men er det noe korrekt i disse - så forteller det en del om hvorfor Opera står på stedet hvil. Jeg vet i alle fall personlig hvorfor jeg droppet Opera til erstatning for Firefox for en del år siden.

 

Derfor mente jeg at man ikke skal være så kategorisk på at det bare er reklamens makt som gjør at Chrome har hatt vekst og Opera stillstand. Man bør være åpen på at andre effekter også kan ha betydning.

Lenke til kommentar
Og det er helt korrekt at det er skrevet artikler om økt nedlasting og økning av aktive brukere. Særlig Operafansen har en tendens til å dra disse fram. Men europeisk statistikk på nettleserbruk viser foreløpig ingen signifikante endringer i bruk. Det er heller ingen påtagelige endringer i statistikk for enkelte nettsteder som jeg har tilgang på. Disse har noe over 5 millioner "brukere" på månedsbasis.

Nå er statistikken dessverre lite pålitelig.

 

Nå vil sikkert noen si at nettleserstatistikk er ikke å tro på. Men jeg ser pr dato ikke andre verktøy som kan fortelle om økt nedlasting også gir økt bruk. Dog bør vi vente noen måneder før vi trekker mer bastante konklusjoner.

Det er ganske merkverdig at du insisterer på å bruke elendig statistikk, bare fordi man ikke har statistikk som ikke er det. Hvis man ikke har god statistikk, bør man ikke bruke noe av det.

Lenke til kommentar

Lær deg hvordan denne statistikken hentes inn og lages før du kommer med mer. Omtrent alle feilkilder (jf en annen tråd) som du hevder finnes - er faktisk mer eller mindre ikke eksisterende med de metoder som statistikk generes på i dag.

 

Beklager å måtte si det, men du har faktisk ikke klart å komme med et eneste faglig begrunnet argument for at den trenden som Statcounter viser for europeiske brukere hittil i år er feil. Om du ikke klarer det, synes jeg du faktisk skal innrømme at du er på bærtur.

Lenke til kommentar

Vel, i følge W3C's statistikker ser det ut til at Opera hadde signifikant framgang (i prosent) sommeren 2008, og mer eller mindre stått i ro ellers. I følge Wikimedia har de en oppgang de siste månedene. Mens ellers kan det se ut som om Opera sliter på noen markeder, for eksempel i Russland - der de tidligere var størst.

 

Uansett hvor mange som bruker Opera NÅ er det bra for Opera om alle vet om dem. Merkevarebyggingen er viktig. Hadde det handlet om kvaliteten eller funksjonaliteten, hadde ingen brukt IE eller Safari.

 

Selv bruker jeg fire nettlesere hver mer enn to timer hver uke. Jeg synes ikke lengre IE er så rævva som den brukte å være, faktisk synes jeg ikke Firefox er spesielt mye bedre. De havner på fjerde- og tredjeplass på min preferanseliste. Chrome er kanskje dårligere utstyrt enn de andre, men jeg synes likevel den gir en bedre brukeropplevelse enn Firefox. Jeg bruker Chrome mer og mer, på bekostning av Opera. Chrome har helt fjernet min lyst til å starte Firefox.

 

For meg er det ikke tvil om at det er i Opera at brukeren står mest i fokus. For min bruk er de andre nettleserene rett og slett ikke like gode. Men samtidig gir Opera meg god støtte som utvikler også.

Lenke til kommentar
Lær deg hvordan denne statistikken hentes inn og lages før du kommer med mer. Omtrent alle feilkilder (jf en annen tråd) som du hevder finnes - er faktisk mer eller mindre ikke eksisterende med de metoder som statistikk generes på i dag.

 

Beklager å måtte si det, men du har faktisk ikke klart å komme med et eneste faglig begrunnet argument for at den trenden som Statcounter viser for europeiske brukere hittil i år er feil. Om du ikke klarer det, synes jeg du faktisk skal innrømme at du er på bærtur.

Jeg har gitt deg flere feilkilder som du har valgt å overse, og feilkildene er gyldige den dag i dag. Dessuten er bevegelsene i statistikker som StatCounter er såpass selvmotsigende at de ikke kan tas spesielt alvorlig.

 

Du kan selvsagt velge å fortsette å se bort ifra disse grove feilene, men argumentasjonen din blir ikke noe særlig troverdig av det.

 

Vel, i følge W3C's statistikker ser det ut til at Opera hadde signifikant framgang (i prosent) sommeren 2008, og mer eller mindre stått i ro ellers. I følge Wikimedia har de en oppgang de siste månedene. Mens ellers kan det se ut som om Opera sliter på noen markeder, for eksempel i Russland - der de tidligere var størst.

W3C gir ikke ut statistikk. Du viser sannsynligvis til W3Schools, som er et spesialnettsted som ikke har tilknytning til W3C.

 

Bolson:

Enig med deg i at nedlasting og bruk ikke er det samme :). Dessuten er gamle vaner vonde å vende, så det blir nok ofte bare en test.

Er det noen som har sagt at nedlasting og bruk er det samme?

Lenke til kommentar
Lær deg hvordan denne statistikken hentes inn og lages før du kommer med mer. Omtrent alle feilkilder (jf en annen tråd) som du hevder finnes - er faktisk mer eller mindre ikke eksisterende med de metoder som statistikk generes på i dag.

 

Beklager å måtte si det, men du har faktisk ikke klart å komme med et eneste faglig begrunnet argument for at den trenden som Statcounter viser for europeiske brukere hittil i år er feil. Om du ikke klarer det, synes jeg du faktisk skal innrømme at du er på bærtur.

Jeg har gitt deg flere feilkilder som du har valgt å overse, og feilkildene er gyldige den dag i dag. Dessuten er bevegelsene i statistikker som StatCounter er såpass selvmotsigende at de ikke kan tas spesielt alvorlig.

 

Du kan selvsagt velge å fortsette å se bort ifra disse grove feilene, men argumentasjonen din blir ikke noe særlig troverdig av det.

 

Jeg har faktisk pekt nøyaktig på hvorfor de feilkildene du viser til ved referanse til en blogpost fra 2005 ikke er gyldige. Primært at målemetoden faktisk ikke brukes, fordi den har akkurat de feilkildene - og har det også i dag. Tydelig at du faktisk ikke er villig til å sjekke hvordan dagens aktører arbeider, nemlig med metoder/teknologier som et helt annerledes - og relativt like for TNS Gallup, Statcounter, Net Application, Google og flere som leverer produkter for å "overvåke" nettbruk.

 

At vi har andre feilkilder, som du faktisk ikke har vært inne på, er en realitet.

 

Så for meg er det du som blir særdeles lite troverdig når du bruker feilkilder knyttet til en helt spesifikk metodikk - nemlig analyse av serverlogger - som hovedargument for at samme feilkildene finnes for statistikk basert på klientside "code trackers". Men ønsker du å innbille deg at verden er slik, så gjerne for meg.

 

Hvilke bevegelser i Statcounter sin statistikk er selvmotsigende, mener du de rare "hoppene" til Opera i Europa. Slike bevegelser trenger langt fra å indikere noen selvmotsigelse, faktisk kan årsakene være helt logiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...