Gå til innhold

Ta bilder av person i refleks jakke


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et EOS 400D med ekstern blitz. Husker ikke hva den het, men er en av de bedre modellene til canon. Jeg skal ta bilde av flere personer som har på seg refleksjakke. Har noen tips som gjør at jeg kan se personene og ikke bare refleksen? Kan litt RAW redigering om det hjelper.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt kan du ha blitsen av kameraet, da reflekteres lyset tilbake en annen vei enn inn i kameraet. :)

 

Så lenge det reflekteres lys vil nok dette lyset lure seg inn i kamera. Forhåpentligvis. Og uansett hvilken vei du måtte vinkle blitsen.

 

Og for å få noe bilde i det hele tatt må du ha en eller annen form for lys.

 

Siden refleks er rimelig god til å reflektere lys vil jeg anta at effekten fra refleksene blir vrien å ta helt bort. De vil helt sikkert reflektere mer lys enn noe annet hos motivene. Kan du løse dette på noen måte? Tja, det beste tipset hittil syns jeg du har fått av den som ba deg ta bildet ditt mens det er nok naturlig lys tilstede så du slipper å bruke blits...

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du ha blitsen av kameraet, da reflekteres lyset tilbake en annen vei enn inn i kameraet. :)

 

Så lenge det reflekteres lys vil nok dette lyset lure seg inn i kamera. Forhåpentligvis. Og uansett hvilken vei du måtte vinkle blitsen.

 

Og for å få noe bilde i det hele tatt må du ha en eller annen form for lys.

 

Siden refleks er rimelig god til å reflektere lys vil jeg anta at effekten fra refleksene blir vrien å ta helt bort. De vil helt sikkert reflektere mer lys enn noe annet hos motivene. Kan du løse dette på noen måte? Tja, det beste tipset hittil syns jeg du har fått av den som ba deg ta bildet ditt mens det er nok naturlig lys tilstede så du slipper å bruke blits...

 

Refleks er flink til å reflektere lys ja, men det den er virkelig flink til er å reflektere lys tilbake dit det kom fra. Dvs at hvis du separerer blits og kamera vil det hjelpe veldig. Reflekser er konstruert for å sende lyset tilbake der det kommer fra, i motsetning til et speil feks som sender det ut med motsatt vinkel.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du ha blitsen av kameraet, da reflekteres lyset tilbake en annen vei enn inn i kameraet. :)

 

Så lenge det reflekteres lys vil nok dette lyset lure seg inn i kamera. Forhåpentligvis. Og uansett hvilken vei du måtte vinkle blitsen.

 

Og for å få noe bilde i det hele tatt må du ha en eller annen form for lys.

 

Siden refleks er rimelig god til å reflektere lys vil jeg anta at effekten fra refleksene blir vrien å ta helt bort. De vil helt sikkert reflektere mer lys enn noe annet hos motivene. Kan du løse dette på noen måte? Tja, det beste tipset hittil syns jeg du har fått av den som ba deg ta bildet ditt mens det er nok naturlig lys tilstede så du slipper å bruke blits...

 

Refleks er flink til å reflektere lys ja, men det den er virkelig flink til er å reflektere lys tilbake dit det kom fra. Dvs at hvis du separerer blits og kamera vil det hjelpe veldig. Reflekser er konstruert for å sende lyset tilbake der det kommer fra, i motsetning til et speil feks som sender det ut med motsatt vinkel.

 

Sikkert riktig, men da må man jammen vinkle den blitsen ganske mye i forhold til motivet, noe som kanskje ikke er heldig for belysning av personen.

 

Tror at det denne gangen handler mye om å prøve og feile... :)

Lenke til kommentar

Sett alt til å være manuelt: blits-styrke, blender, iso, lukkertid. Så eksperimenterer du litt på en jakke som henger over en stol før du skyter levende mennesker. Når du skyter i RAW med ISO 100, så kan du justere inn siste unøyaktighetene pga manglende automatikk i etterkant (bare pass på at du ikke overeksponerer for mye, sjekk kurven jevnlig)

Lenke til kommentar

Som det skrives lengre oppi her, så er reflekser spesielt gode på å reflektere lys tilbake (det er derfor de er så enormt effektive). Simon Aldra la ut et blitsbelyst bilde av en kar i refleksvest for en måned eller to siden - helt uten ubehagelige reflekser og meget bra gjennomført.

 

Alt handler om å få blitsen av kamera og ut til siden (eller opp eller ned, om det gir ønsket effekt). Litt eksperimentering vil fortelle TS akkurat hvor langt ut til siden blitsen må, men det er nok ikke snakk om så voldsomt mange grader.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter ikke har mulighet for å bruke blitsen av kameraet (f.eks mangler kabel) så kan han fortsatt få blitslyset unna kameraet ved å rette blitsen mot taket, veggen eller bakken. Sett fra personene med refleksvest bør blitslyset komme fra helst minimum 10° unna kameraet.

Lenke til kommentar

Som det skrives lengre oppi her, så er reflekser spesielt gode på å reflektere lys tilbake (det er derfor de er så enormt effektive). Simon Aldra la ut et blitsbelyst bilde av en kar i refleksvest for en måned eller to siden - helt uten ubehagelige reflekser og meget bra gjennomført.

asco-2.jpg

 

Og dette er bildet. :)

 

Blitsen er plassert overfra rimelig langt ute mot siden. Strengt tatt er jakken i seg selv et like stort problem, de er lysere enn det meste, snø er lysere, men bare nesten. Det er tricky å få ansiktet bra uten at jakken ender opp som noe midt mellom gult og hvitt.

 

Som sagt ligger mye av løsningen i å sørge for at blitsen ikke kommer rett på. :)

Lenke til kommentar

Hadde du kjørt Nikon, hadde en så basic kombo som D80 og SB-600 latt deg styre blitsen trådløst så du kunne hatt 30 meter mellom deg og blitsen om du ville. Kanskje mer smile.gif

 

Korriger meg om jeg tar feil, men D80 må vell blitze for å trigge SB-600? Ikke nødvendigvis så ekstremt mye, men det vil nokk reflekteres av refleksen enn då. Tom Su-800 har blitz i seg.

Men en papplate forran kameraets blitz vinklet mot SB-600 hadde vell gjort susen. :)

Lenke til kommentar

Og som bilde over viser, prisen for å holde blitsen så langt ut til siden er en skikkelig slagskygge på blant annet nesa. Men man slipper refleksen fra refleksen...

 

Man kan lette opp den slagskyggen med enten en blits til på andre siden, eller en eller annen form for reflektor.

Lenke til kommentar

En paraply hadde også fungert brukbart, og gjort lyset mykere, om det er det man ønsker. Skyggen fra nesen hadde også vært bedre om blitsen var høyere, noe som ikke gikk pga. hjelmen, for ikke å snakke om at stativet mitt het Petter og bare er en åtti høy, og gubben sto på toppen av en liten høyning i bakken.

 

That's life. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...