Gå til innhold

Studiet til Høsten - NHH


Anbefalte innlegg

Heisann:)

 

Etter mye frem og tilbake har jeg kommet fram at jeg ønsker å studere økonomi. Som studiested tenker jeg da først og fremst på NHH, men holder alle muligheter åpne. Ettersom jeg ikke har så mye kjennskap til skolen og studiet, lurer jeg på om noen kan fortelle meg litt om miljøet, studiet, osv? Dessuten lurer jeg på om det er lett å få seg hybel/leilighet i Bergen?

 

Og sist men ikke minst. Har noen en formening om hvor snittet vil ligge i den ordinære kvoten? Har akkurat 56 poeng, så jeg er litt nervøs for at det ikke går.

 

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer ikke, snittet i den ordinære kvoten lå vel rett under 55 poeng i 2009. Vanskelig å si om du kommer inn, kommer jo an på hvor mange som søker og søkernes poeng! Men jeg ville vært positiv :)

 

NHH er den beste skolen dersom du skal ta en utdannelse innen økonomi så du tar et riktig valg der! De har en aktiv studentforening, mye som skjer der borte i Sandviken :)

Lenke til kommentar

Stemmer ikke, snittet i den ordinære kvoten lå vel rett under 55 poeng i 2009. Vanskelig å si om du kommer inn, kommer jo an på hvor mange som søker og søkernes poeng! Men jeg ville vært positiv :)

 

NHH er den beste skolen dersom du skal ta en utdannelse innen økonomi så du tar et riktig valg der! De har en aktiv studentforening, mye som skjer der borte i Sandviken :)

Fins det flere økonomiskoler i norge?

Lenke til kommentar
Du kommer dessverre ikke inn:( Må ha 59+.

NHH er en solid skole, verdt å prøve.

 

Tull.

 

NHH 191345 Økonomi og administrasjon 54.4 592 52.3 516 54.7 1336 52.7 1138

 

Opptaksgrensen i 2009 var altså 54.4 poeng i den ordinærekvoten (varaopptak).

 

Grensen varierer dessuten fra år til år, så å si at man "trenger" en poengsum for å komme inn er galt.

Lenke til kommentar

 

Og sist men ikke minst. Har noen en formening om hvor snittet vil ligge i den ordinære kvoten? Har akkurat 56 poeng, så jeg er litt nervøs for at det ikke går.

 

 

Takk på forhånd :)

 

Jeg vil tro det går, men man vet aldri.

 

Du har ellers mange andre muligheter i landet til å studere økonomi, BI er nevnt (BI Nydalen i Oslo som gjelder da, intet annet), så har du f.eks TØH i Trondheim som også skal være veldig bra. Selv valgte jeg UiA fremfor NHH etter mye om og men, og angrer ikke et sekund på det, stortrives her. UMB og HHB er også greie alternativer. Så har du UiS da, men selv om Stavanger er en fantastisk by tror jeg ikke det er helt rette byen for en student som kommer fra en annen by, studentmiljøet der er litt labert. Bortsett fra disse skolene kan du studere økonomi ved diverse høyskoler rundt omkring, men det er vel egentlig ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

TØH er en god skole, med svært godt studiemiljø. Det er også et arbeid med Samfunnsøkonomi og Industriell Økonomi på NTNU om å danne en handelshøgskole i Trondheim. Jeg går selv i 1. kull her på TØH. Ellers i tillegg til fagene og linja, så er studentbyen Trondheim ganske utrolig. Jeg har ikke vært i andre studentbyer, og kan ikke sammenligne, men jeg er overbevist om at Trondheim skiller seg ut. Man kan ikke gå på bussen uten å sette seg ned ved siden av en utvekslingsstudent fra Ghana.

 

Når jeg har fronta TØH, så må jeg si at NHH, BI Nydalen (det er vel denne skolen i Oslo som er virkelig godt, de andre BI når vel ikke helt den samme høyden. Dette er kun hva jeg tror, og ikke noe jeg vet), og HHB (Bodø) også gode skoler. Da jeg søkte i fjor valgte jeg TØH foran NHH og de andre. Uansett vil jeg anbefale deg å lese på de ulike hjemmesidene, der kan du få et inntrykk av hvor du hører hjemme. Husk også å tenk på hvilken by du ønsker deg til.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Du kan studere øk.adm. på mange universitet (f.eks. UiS), i tillegg har du BI i Nydalen som er minst like bra som NHH.

Hva er best? BI eller NHH?

Svært liten faglig nivåforskjell på lavt nivå, men jeg vil tro BI har noen forskningsmiljøer som er sterkere enn NHH, og vice versa. Det kommer an på hva du skal skrive master om, altså. Kommer du inn på NHH, gå på NHH. Så kan du heller søke deg over til BI og ta master der, om du finner ut at du ønsker det.

Edit: Siden NHH er gratis, og ikke BI.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Du kan studere øk.adm. på mange universitet (f.eks. UiS), i tillegg har du BI i Nydalen som er minst like bra som NHH.

Hva er best? BI eller NHH?

Svært liten faglig nivåforskjell på lavt nivå, men jeg vil tro BI har noen forskningsmiljøer som er sterkere enn NHH, og vice versa. Det kommer an på hva du skal skrive master om, altså. Kommer du inn på NHH, gå på NHH. Så kan du heller søke deg over til BI og ta master der, om du finner ut at du ønsker det.

Edit: Siden NHH er gratis, og ikke BI.

Går selv på BI. Men skulle ønske jeg gikk på NHH.

NHH føles mer anerkjent og godtatt her i Norge.

Lenke til kommentar

Det er nok sånn at en del bedrifter utelukkende rekrutterer fra NHH, BI Nydalen og NTNU.

Skal ikke nevne noen, men det er "dessverre" et faktum.

Vil tro kanskje at TØH blir mer anerkjent etterhvert som inntakskravene øker.

 

Jeg vil rangere NHH som nr.1 nettop på grunn av de høye inntakskravene på Bachelor. Det øker nivået på medstudentene som du samarbeider med og lærer mye av, samt at det skjerper konkurransen og dermed høyner nivået.

 

Så hadde jeg vært deg ville jeg helt klart prioritert NHH øverst.

Lenke til kommentar

Det er nok sånn at en del bedrifter utelukkende rekrutterer fra NHH, BI Nydalen og NTNU.

Skal ikke nevne noen, men det er "dessverre" et faktum.

Vil tro kanskje at TØH blir mer anerkjent etterhvert som inntakskravene øker.

 

Jeg vil rangere NHH som nr.1 nettop på grunn av de høye inntakskravene på Bachelor. Det øker nivået på medstudentene som du samarbeider med og lærer mye av, samt at det skjerper konkurransen og dermed høyner nivået.

 

Så hadde jeg vært deg ville jeg helt klart prioritert NHH øverst.

Enig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens =)

 

Har helt klart oppfatningen av at NHH er det beste stedet å gå om man kommer inn. Og det er jo dette som er sånn halvveis problemet =P Med mine 56 poeng er jeg absolutt ikke sikker på om det går, og jeg tror ikke jeg har lyst å gå noe annet sted.

 

Takk igjen for at dere tar dere tid...

Lenke til kommentar

Du kan studere øk.adm. på mange universitet (f.eks. UiS), i tillegg har du BI i Nydalen som er minst like bra som NHH.

 

Har alltid hørt at de som ikke kommer inn på NHH går BI. Vil ikke være for bastant å påstå at det er sant, men hva kreves for å komme inn på BI? Bortsett fra tjukk lommebok:)

Lenke til kommentar

Du kan studere øk.adm. på mange universitet (f.eks. UiS), i tillegg har du BI i Nydalen som er minst like bra som NHH.

 

Har alltid hørt at de som ikke kommer inn på NHH går BI. Vil ikke være for bastant å påstå at det er sant, men hva kreves for å komme inn på BI? Bortsett fra tjukk lommebok:)

BI ønsker at alle skal få prøve. De som ikke får det til, får ingen utdannelse:) og blir litt blakkere;O

Er selv BI-student. Har tenkt å bli litt smartere, og søke meg inn på NHH om noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...