Gå til innhold

Studiet til Høsten - NHH


Anbefalte innlegg

Dessuten er det bare BI Nydalen som er særlig anerkjent, de andre skolene har ikke den samme statusen blant arbeidsgivere.

Mener du de andre BI-skolene? I så fall tar du heeeelt feil! BI-systemet har akkurat den samme undervisningen på alle skolene. Det er så og si de samme lærerne ettersom BI flyr inn forelesere fra hele landet til hver enkelt skole. BI har også en del av de samme foreleserne som NHH bruker og jeg vil si at kvaliteten på undervisning og opplegg nok er ganske likt på BI og NHH. Men! Velg helt klart NHH om du kommer inn. Jeg kommer ikke inn og skal på BI Stavanger nå til høsten for så og fortsette på NHH og ta master.

Er det stor forskjell på å ta bachelor på et universitet/høgskole (eks. tromsø) for så å ta master på BI/NHH, enn om man tar alle årene på BI om man ikke kommer inn på NHH? Ligger på grensa til å kunne komme inn på NHH og lurer da på om det er verdt pengene å gå alle årene på BI.

 

Ser også at flere mener at BI Nydalen er det som gjelder, hvorfor ikke de andre (tenker da spesielt på Stavanger)?

Jeg pratet med Anne Røren Andreassen på telefon om akkurat dette. Hun er Direktør for trainee- talentutvikling i HR-avdelingen i Storebrand og er vel kanskje en av Norges dyktigste talentspeidere. Hun sa det at Storebrand besøker 4 studiesteder i Norge(med forbehold om at jeg har glemt en eller to). Det er UMB(siv.øk), BI Nydalen(alle mastergradene), NTNU(ind.øk.) og NHH(de har vel bare siv.øk). Som du ser er dette kun Mastergrader. Men det å gå i Stavanger på Universitetet de 3 første årene har ikke så mye å si. Det er høye krav for å komme inn på master både ved NHH(3.8/5.0) og BI(3.5/5.0) så du stiller sterkt med begge.

Hun mente: gå på BI de første 3, så NHH. Grunnen er at jeg vil til utlandet og UiS har ikke så gode utvekslingsavtaler som BI, samtidig er det bedre forelesere på BI vs UiS.

Når det gjelder den evinnelige BI vs NHH debatten så mente Anne Røren at NHH hadde litt større faglig tyngde mens BI hadde bedre kontakt med næringslivet, spesielt siden de holder til i hovedstaden.

 

(MERK at Anne Røren kun snakket om Mastergrader ettersom storebrand ikke en gang vurderer folk med kun bachelor til opptak i deres traineeprogram)

 

 

Tøffere for ferske siviløkonomer

 

http://www.dn.no/karriere/article1875938.ece

 

 

 

 

Pass deg, når du er ferdig kan det være at NHH ikke er noen garanti i det hele tatt. Og i hvertfall ikke BI.

Latterlig. 97% av alle som gikk ut som siviløkonomer fra BI i fjor hadde relevant jobb 6 måneder etter utdanning. 93% av alle med bachelor i øk.adm. som gikk ut fra BI i fjor hadde relevant jobb 6 måneder etter utdanning.

 

Det vil si så og si alle. Resten er nok ikke akkurat arbeidslediger. Det at det blir tøffere har bare med at siv.øk.-studenter er VELDIG ettertraktet og har nå blitt mindre ettertraktet på grunn av nedgangstider. Tror fortsatt økonomi-utdanning knuser de fleste andre utdanninger. F.eks. så jeg at 4 av 10 hadde relevant jobb 6 måneder etter 2-årig utdanning innen multiemediedesign. "Tøffere" betyr ikke at det er tøft å få seg jobb, betyr bare ikke at det er liike lett som før.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latterlig. 97% av alle som gikk ut som siviløkonomer fra BI i fjor hadde relevant jobb 6 måneder etter utdanning. 93% av alle med bachelor i øk.adm. som gikk ut fra BI i fjor hadde relevant jobb 6 måneder etter utdanning.

 

Det vil si så og si alle. Resten er nok ikke akkurat arbeidslediger. Det at det blir tøffere har bare med at siv.øk.-studenter er VELDIG ettertraktet og har nå blitt mindre ettertraktet på grunn av nedgangstider. Tror fortsatt økonomi-utdanning knuser de fleste andre utdanninger. F.eks. så jeg at 4 av 10 hadde relevant jobb 6 måneder etter 2-årig utdanning innen multiemediedesign. "Tøffere" betyr ikke at det er tøft å få seg jobb, betyr bare ikke at det er liike lett som før.

 

Det stod vel noe sånt som at de måtte skrive 8 søknader i snitt og ikke 5 i snitt før de fikk jobb.

 

Det synes jeg ikke vitner om at det er grusomt vanskelig å få jobb..

Men er vel kanskje også sånt at man tror at man får sivøk og da skal velge og vrake i jobber..

 

Kan godt skrive 10 søknader uten at jeg går til avisa og griner om at jeg ikke får jobb..

Lenke til kommentar

Alle får jobb. Oppfatningen av en student jeg snakket var slik at han trodde de fleste hadde fått jobb innen et halvt år før de avsluttet utdanningen til og med. Vil tro at siv.øk og siv.ing.-utdanningene fortsatt er utdanninger som så og si garanterer jobb, hvertfall om man har greie karakterer. I en finanskrise som vi er inni nå er det ikke til å unngå at statistikken går litt ned, men husk at situasjonen er jo en helt annen om 5 år når årets nye studenter utdanner seg. Tall, undersøkelser og analyser peker alle mot at veldig mange av dagens økonomer og ledere går av med pensjon i løpet av 5-10 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...