Gå til innhold

Har pressen noe å lære av Leksikon-tabben?


Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen tvil om at de må tilpasse seg en ny hverdag. Avisa Fiskeri Nytt (tror jeg den het, aldri hørt om den før jeg leste en artikkel om den) fant ut at nettutgaven deres, var deres største konkurrent. Som en nisje/bransje avis så er det ikke nødvendigvis direkte sammenlignbart med almene dagsaviser. Men jeg tviler ikke på at papiravisene møter konkurranse fra deres egen nettutgave. Da skal det bli spennende å se hvordan avisene møter den utfordringen, for papirutgaven betaler for deler av (eller har gjort) nettutgaven, og hva skjer når pengesekken blir for slank? Legge ned nettutgaven? Kan være at man da klarer å "tvinge" noen tilbake til papirutgaven, men det kan også resultere i at avisa ikke blir kjøpt/lest. Og finnes det konkurrerende nettutgaver så går nok leserene dit, så skal noe slikt ha mulighet til å lykkes så må hele bransjen være samkjørt.

 

Ett av problemene med papiravisa i dag er at det er ett tregt medium. De fleste morgen aviser blir produsert rundt kl 23-01 (litt avhengig av størrelse og transport fra trykkeriet til distribusjons området), og skal være hos abonnenten innen kl 07. De kan aldri konkurrere med tv, radio og Internett i hurtighet, saken kan allerede være "gammel" når den havner i postkassa. Da spørs det om papiravisene må prøve dra nytte av tregheten og tilby mer bakgrunnsstoff, dybde, oppfølging osv. Mulig de også må satse mer på undersøkende journalistisk, noe det i dag har blitt mindre og mindre av. Slik at det stoffet de tilbyr ikke er like avhengig av å være "ferskvare".

De må også kunne tilpasse seg/gjøre seg interessante for yngre lesere. Det hjelper fint lite om undersøkelser viser at abonnentene liker måten man skriver avisa på hvis "alle" er 50+. Hva gjør man da når de parkerer tøflene? De på 50+ skal selvfølgelig ikke ignoreres, men skal avisa overleve så må man få med seg den yngre garde også.

 

Fra en annonsørs ståsted så er nok papirutgaven å foretrekke. Det er større respons på annonser (både i avisa og innstikk) der enn på nett, og ingen reklame blokkerere (kan selvfølgelig kaste innstikket med en gang). Dette kan selvfølgelig endre seg med noen generasjonsskifter.

 

Det spørs også om kommende generasjoner ønsker en papiravis. Da blir utfordringen hvordan å tjene penger på/finansiere en ren nettutgave. Kan være at det må bli abonnement basert, men det krever igjen en samlet bransje. Eller at det man tilbyr er vesentlig bedre enn konkurrentene, slik at nok personer er villig til å betale for innholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...