Gå til innhold

Hvor mye utgjør VR-II på Nikon objektiver?


Anbefalte innlegg

Hei sitter og ser på noen objektiver, også står det "Nikon VR-II funksjon". Men så lurer jeg på om det er verdt og betale ekstra for et VR-II objektiv? Har det stor eller lite virkningsgrad på bildene mine?

 

Takk på forhånd! :new_woot:

 

-Kire

Endret av xkire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VR er Nikons navn på bildestabilisering. Det sies at dette gjøres best i objektivet (og i i kameraet) ettersom det må være tilpasset kameraets egenskaper. VR-II er Nikons 2den generasjon av bildestabilisering og gjør at bildet kan bli bra (redusere kamera/objektivrystelser) noe som medfører at du kan ta håndholdte bilder på engre tid/større tele enn det du elelrs ville kunne.

Lenke til kommentar
VR er Nikons navn på bildestabilisering. Det sies at dette gjøres best i objektivet (og i i kameraet) ettersom det må være tilpasset kameraets egenskaper.

 

Nå er det vel strengt tatt ikke noen andre steder dèt kan gjøres vel...?

 

VRII hevdes å være ett "stopp" bedre enn VR. Om det gjelder i praksis blir veldig subjektivt og avhengig av utallige variabler, og derfor vanskelig å kontrollere.

Lenke til kommentar
VR er Nikons navn på bildestabilisering. Det sies at dette gjøres best i objektivet (og i i kameraet) ettersom det må være tilpasset kameraets egenskaper.

 

Nå er det vel strengt tatt ikke noen andre steder dèt kan gjøres vel...?

 

VRII hevdes å være ett "stopp" bedre enn VR. Om det gjelder i praksis blir veldig subjektivt og avhengig av utallige variabler, og derfor vanskelig å kontrollere.

 

Regner med at "i i kameraet" skal oversettes med "ikke i kameraet".

Lenke til kommentar

Hei sitter og ser på noen objektiver, også står det "Nikon VR-II funksjon". Men så lurer jeg på om det er verdt og betale ekstra for et VR-II objektiv? Har det stor eller lite virkningsgrad på bildene mine?

 

Takk på forhånd! :new_woot:

 

-Kire

 

Det er sikkert ikke noe galt med litt VR, uansett hvilken versjon det måtte være. Men ikke glem at det er blitt tatt bøttevis av gode bilder i de drøye 100 årene fotografering med småbildeformatet har eksistert, så om det strengt tatt er nødvendig med en eller annen form for VR, tja, kanskje/kanskje ikke...

Lenke til kommentar

Fordeler med VR (eller IS i de kameraene jeg bruker) er det jo.

Bevegelsesuskarphet reduseres (noe), du sitter igjen med flere akseptabelt skarpe bilder enn før og du kan lete etter nye svakheter ved bildene dine...

Nå må jeg jo til sist si da at jeg har tilgode å se VR eller IS så godt laget at det kan erstatte et godt stativ... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...