Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)


Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, men du kan vel få både begge deler :-), men da må du skjerpe deg ja. Prøv å forsone deg med tanken på det verste som kan skje hvis du stikker hodet fram og prøver deg på noen. Hva er det verste som kan skje?

 

Eneste som skades er egoet. :)

 

ja det er jo sånn for alle, au au:-)

Lenke til kommentar

Jeg har trent bra i over 6mnd nå og gått ned over 15kg men er fortsatt feit. Kjenner jeg sliter utrolig med motivasjonen ettersom jeg også har fjerna kebab og godteri nesten helt, bare på bursdag og maks en i måneden. Drikker sånn iste med blå kork, bedre enn vann men savner cola. Tanken var jo at jeg skulle bli mer attraktiv men siden det ikke funker så må jeg fortsette å trene enda mer men jeg er så lei nå :(

Lenke til kommentar

Jeg har trent bra i over 6mnd nå og gått ned over 15kg men er fortsatt feit. Kjenner jeg sliter utrolig med motivasjonen ettersom jeg også har fjerna kebab og godteri nesten helt, bare på bursdag og maks en i måneden. Drikker sånn iste med blå kork, bedre enn vann men savner cola. Tanken var jo at jeg skulle bli mer attraktiv men siden det ikke funker så må jeg fortsette å trene enda mer men jeg er så lei nå :(

 

15 kg på 6 mndr er da ikke så ille... det sies jo at langsom nedgang er mer varig enn om du bare raser ned.

 

Og, hvis du har trent, så har du kanskje gått ned mer fett enn 15 kg, om du har fått mer muskler.

 

Iste med blå kork? Hvilken er det? Så det var en sukkerfri her om dagen, men i de vanlige, så er det jo nesten like mye sukker (og kalorier) som i cola.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tityboi:

 

Nå er jeg langt fra ekspert på området, men jeg har noen tips til deg, ang. kosthold. Du kan også spørre i treningsdelen av forumet om det er noe mer du lurer på.

 

Drikk heller vann. Og hvis du absolutt MÅ ha smak, så drikk saft eller juice. Innbiller meg at de variantene er sunnere enn iste. Te er jo ikke bra for tennene heller. Og drikker man for mye av det kan man bli dårlig i magen.

 

Og hold deg unna sportsdrikker under trening. Hold deg til vann akkurat da, sportsdrikker er mer for ekstreme atleter. Frukter du kan spise for å holde søtsuget unna er epler og bananer. De tilfredsstiller hjernens craving for søtt.

 

Og hvis du ikke allerede har gjort det, bytt ut brød med knekkebrød. Billigere og sunnere. Keep up the good work. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips. Det med knekkebrød driver jeg å jobber med, men blir nok litt for mye brød. Tar tid å avvenne et liv med brød. Blir litt havregryn med rosiner i også. Heldigvis greid å slutte med energidrikker, drakk syke mengder før. Te er nok ikke bra i store mengder det heller nei, ganske sikker på at du har rett ang. Tannskader. Jeg tror jeg har en tråd i treningsdelen, får vel grave den opp og se :)

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva slags te. Det du sier gjelder for grønn te. Svart te er ikke like sunt og det tærer faktisk på tennene. Kilde til dette har jeg ikke, men googler du litt så ser du hva jeg mener. De fleste anbefaler altså grønn te for helsemessige grunner.

Lenke til kommentar

Føler at livet til nå bare har vært en stor løgn, der dobbeltmoralen lenge leve, og mennesker man trudde man hadde nær, driver en bort.

 

Jeg er en stille og rolig mann på 30 som har slitt masse i oppveksten med manipulerende foreldre og andre i oppveksten som har tatt seg til rette kan man si, så man kan vel si at jeg kanskje har tiltrukket meg samme type venner som meg. Venner som har opplevd misbruk, foreldre med alkoholmisbruk og rus. I hvert fall, jeg kan si at vi alle har vokst opp sammen og gått gjennom tykt og tynt, men at vi hele veien har hatt et sterkt bånd. Til nå.

 

Ironisk nok har jeg kommet meg ut av et langt forhold der jeg ble misbrukt av dama mi. Jeg føler meg helt jævlig, men kom meg ut av det på egenhånd etter flere år med skyldfølelse og trusler.

 

To av kompisene mine har nåværende kjærester med psykopatiske trekk.

Og det er det som er problemet. Akkurat nå er det en tid jeg er veldig langt nede psykisk. Jeg hadde hatt godt av å hatt noen rundt meg som bare kunne satt seg ned og pratet med meg. Men opplever å bli møtt med kald skulder fra de såkalte "vennene" mine. Damene dems opplever jeg nesten som talspersoner for de. "N er så sliten nå han kan ikke prate" ,"N likte ikke det du sa på festen for 2 måneder siden", "N synes du tar for lite/mye kontakt".

 

Jeg sitter og hører på at psykodamene til vennene mine snakker for dem. Det her er aldri noe de ville sagt på egenhånd, såpass kjenner jeg de.

 

Det er et par ganger jeg har satt foten i bakken og sagt at nok er nok. Men det ender bare opp med total isolasjon fra venner og kjærestene dems.

 

Det er bare juging, manipulering, og rett og slett usannheter. De er så redde for og opptatte av rykter, men så er det de som sitter der og sprer dem.

 

Ting jeg har snakket om med andre folk i fylla som de har overhørt, blir tatt helt ut av kontekst, og brukt mot meg, og til å fyre opp under helt usanne rykter. Det er helt sprøtt! Akkurat hvis jeg sitter og pratet med en fyr på tomannshånd på trappa om gamle x-kjærester, eksperimentering av hasj i ungdomsårene osv. Hører en av disse kvinnemenneskene dette, så skal jeg love deg at dette blir dratt helt ut av kontekst og brukt som sladder og "påfyll" for enda mer faenskap.

 

Jeg føler bare meg urettferdig behandlet. Her har vi vært en liten, fast gjeng, som har gått gjennom tykt og tynt. Og jeg kan ikke telle på begge hendene engang hvor mange ganger jeg har stilt opp for vennene mine hver gang det har vært noe. Og den ene gangen jeg er så langt nede i kjelleren, har jeg plutselig mistet alle rundt meg. Det er helt jævlig!

 

Venner som forsvarer kjæresten sin når de sitter og prater usannheter om meg foran masse andre mennesker.

 

Eksempler på dobbeltmoral; dama til kompis 1 går til psykolog for depresjon. Jeg har ingen problemer med det da jeg har vært der før, og forsåvidt er der nå. Men jeg skulle aldri sagt at jeg har gått dit selv. Det ble drama uten like, hun kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke bare smilte mer og "gikk det av meg" Har du hørt? Og at det måtte ha noe med at jeg er rusmisbruker av heroin. (Fjæra er at jeg røkte hasj for 10 år siden, og høna er blitt til heroin til kveldskos)

 

Bak det hele tror jeg det er få med problemer som vil innse at de har et problem. Jeg vet at to av damene til kompisene mine har ting på si. Har prøvd å fortelle mine venner dette, men endte opp med å miste begge to. Dette er de samme folkene for en stund tilbake. Dum som jeg var brukte jeg altfor mye energi på å få alle tilbake inn i livet mitt igjen. Jeg er en reparerer på godt norsk, og det måtte være min feil siden damene dems aldri ville gjort noe sånt.

 

Jeg vet jeg bør finne meg nye venner, men jeg aner ikke hvordan. Uansett hvor jeg ender og med hvem jeg ender opp med, så virker det som at alle har en agenda om å kjøre over deg til slutt. Jeg er så lei. Lei av alt.

Har en stabil jobb og en plan for fremtiden, men med ingen å dele det med, føles alt monotont.

 

Har tatt kontakt med psykolog igjen nå, så venter i spenning, eller i isolasjon i min egen kjeller rettere sagt.

 

Hilsen gammel mann på 30 år.



Anonymous poster hash: a6858...afb
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva slags te. Det du sier gjelder for grønn te. Svart te er ikke like sunt og det tærer faktisk på tennene. Kilde til dette har jeg ikke, men googler du litt så ser du hva jeg mener. De fleste anbefaler altså grønn te for helsemessige grunner.

 

Både sort og grønn er visst bra for tennene/gommen, selv om grønn er best... her er én kilde som bekrefer dette:

 

http://www.deltadentalins.com/oral_health/tea.html

 

Jeg tror de som får skader på tennene av te har tilsatt sukker... sukker er jo ikke akkurat kjent for å være bra for tennene. :)

 

Men det er jo ingen grunn til å drikke sort te når man har grønn... syns det smaker ganske likt.

Lenke til kommentar

Veldig angstfylt i dag. Kontekst: Klarte å tryne på isen forrige helg, og klarte å skade ryggen. Ryggen ble bedre for hver dag, men klarte igjen å tryne for noen dager siden, da på baderomsgulvet. Slo da også knærne veldig godt, og ryggen låste seg. Ryggen begynte å bli bedre igjen etter det, men idag var alt mye verre igjen. Er redd for at jeg kan ha fått en skade eller noe.. Ryggen og knærne er nå tilbake der dem var for over ett år siden.. :'(

Lenke til kommentar

Du river meg i filler, fysisk og psykisk, og bare grunnet tre kommende arbeidsdager.

Generalisert sosial fobi. Usikkerheten rundt alt, det minste ting.

Vil det være noen ute når jeg går til bilen på vei til jobb?

Vil de dømme om arbeidsklærne mine er for skitne?

Om høyre skoen min som knirker?

Hva om jeg ikke får låst opp døren på bilen hvis de fortsatt ser på, eller noen andre i vinduet?

Jeg må time det rett og sette over hovedlyset mens jeg starter, kan ikke gjøre det i ettertid, det ser bare dumt ut. Må sjekke om fjernlys står på eller vindusviskeren. Hva om de ser viskeren går på uten at det er regn? "faen for en idiot som ikke skrudde den av i går når han parkerte"

 

Alt dette er bare noen av de få scenarioer angsten river meg i filler for. Og dette er bare et lite utdrag av de 57 skrittene til bilen. 32 sekunder av den resterende dagen.

 

Jobber som håndverker, profesjonell sådan, og den personen alle kunder vil ha tilbake. Det tapper meg for krefter.

24 år tok det så rant begeret over. Foreldrene mine skjønner ikke hvordan jeg har klart å lyve for de og holde det skjult i alle år. Et halvt år har jeg vært innlagt. Bak åpne dører og bak låste dører. Tvangsinnlagt av politiet for beskyttelse av mitt eget liv.

To uker har jeg nå vært i jobb og jeg er livredd for å falle ned igjen. For bena svikter mer og mer. Glasset er aldri fullt før det renner over, jeg har aldri lært å stoppe rett før.

 

Jeg har søvnproblemer, alltid hatt, og det er kanskje ikke så rart.

#deppa

stakkars deg, som har det sånn...

For en pine det må være. Og være så bevisst på hvert eneste steg du tar, føle at alle følger med deg. Jeg har det bare litt sånn, føler meg litt "naken", litt gjennomsiktig. Tenker over hvordan jeg tar meg ut når jeg går forbi naboene. Det er lettere lengre vekk fra heimen, puster lettere..

Håper du finner veien til fred og glede, du skal ikke måtte ha det sånn, livet blir for strevsomt når du har det sånn. Du stiller for store krav til deg sjøl. Altfor store krav. Du må ikke være årests håndtverker. Det holder at du gjør en god jobb, så god jobb som du klarer der og da. Og av og til må du gjøre feil i jobben, og noen må klage, fordi ingen er perfekt, og skal ikke være det heller...Da er det bare å si beklager så mye, og rette feilen, og det var det.

Endret av hebbelilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...