Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skiftet til sommerdekk, bilen ble mer ustabil i styringen


Anbefalte innlegg

Nei, smalere dekk gjev betre styreegenskaper.

 

Eit smalare dekk har mindre område med marktrykk og mindre gummi som må roteres for å endre retning. Eit breidt dekk vil styre meir i den retning hjulet er vendt, men det vil ikkje hjelpe når du skal svinge sidan hjulet heile tida endrer retning.

 

Breie dekk har meir styring i retning av hjulet, smale dekk har mindre styring, betre respons og styreegenskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, smalere dekk gjev betre styreegenskaper.

 

Eit smalare dekk har mindre område med marktrykk og mindre gummi som må roteres for å endre retning. Eit breidt dekk vil styre meir i den retning hjulet er vendt, men det vil ikkje hjelpe når du skal svinge sidan hjulet heile tida endrer retning.

 

Breie dekk har meir styring i retning av hjulet, smale dekk har mindre styring, betre respons og styreegenskaper.

Om breiere dekk gir lengre bremselengde og dårligere grep så lurer jeg på hva ingeniørene i F1 og andre store superbil produsenter driver med...

Jeg ser tankegangen din, Zeph, men breiere dekk gir økt friksjon = bedre veigrep. Den ekstra vekten og luftmotstanden utgjør i verste fall bare en redusert toppfart på noen få km/t, den har ingen negativ innvirkning på styreegenskaper.

 

Som vesleengen sier: hvorfor bruker F1-biler så brede dekk? Hvorfor bruker de ikke sykkeldekk?

Lenke til kommentar

Jeg svarer uten å ta hensyn til fysiske formler, da jeg har hatt mye forskjellige biler og dekk (opp til 255 bredde): Brede dekk sporer mye og lav profil gjør hjulet tungt (siden mye aluminium veier mye i forhold til gummi med luft i) slik at det ikke følger så godt med på ujevnt underlag. Du kjenner underlaget bedre, og bilen drar deg inn og ut av sporene i veien.

 

Lav profil gjør slik at dekkene ikke krenger i svingene, slik "ballongete" smale dekk gjør. Med smale dekk mister man mye kontaktflate i skarpe svinger. Dermed har mye gummi kontakt med underlaget, og det gjør at du opplever å kunne ha langt høyere fart i svingene uten at bilen overstyrer eller understyrer.

 

Når det gjelder nedbremsing er jeg usikker. Mer kontaktflate, ja, men det er den samme vekten. På snø er uansett smale dekk best, siden vekta fordeles på en mindre overflate og dermed går gjennom løssnø for å finne bedre feste.

Lenke til kommentar

Nei, smalere dekk gjev betre styreegenskaper.

 

Eit smalare dekk har mindre område med marktrykk og mindre gummi som må roteres for å endre retning. Eit breidt dekk vil styre meir i den retning hjulet er vendt, men det vil ikkje hjelpe når du skal svinge sidan hjulet heile tida endrer retning.

 

Breie dekk har meir styring i retning av hjulet, smale dekk har mindre styring, betre respons og styreegenskaper.

 

Og derfor har F1-biler smalere dekk framme en bak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...