Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skiftet til sommerdekk, bilen ble mer ustabil i styringen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

La om til sommerdekk i helgen og synes at bilen etter det har blitt litt mer uforutsigbar i styringen. Dvs trekker litt til venstre noen ganger og jeg må holde litt bedre i rattet. Generelt blitt litt mer nervøs om man kan kalle det det.

Kjøpte bilen i høst så har aldri kjørt bilen med sommerdekk før.

Dimensjonen på vinterdekkene er 205/45-17, mens sommerdekkene er 225/40-18.

Skal jeg tippe så er det den økte bredden på dekkene som gjør det og da er det kanskje lite å gjøre hvis jeg vil beholde de felgene.

 

En ting jeg la merke til når jeg satte på dekkene var at det ene dekkparet hadde innsiden ut montert på felgen. Jeg er klar over at dette kan ha innvirkning på dekkets egenskaper på våt vei og slikt og langt fra optimalt men det vil vel ikke gi seg utslag på styringen på bilen slik jeg beskriver?

 

Kan dekkene være feil balansert? hvordan vil feil balanserte dekk oppføre seg på bilen?

 

Det jeg vet er at felgene var nye til bilen i fjor sommer. På felgene så er det også merker etter tidligere lodd, og dekkene som nå sitter på ser ut til å ha rullet noen sesonger. Så det kan da se ut som om dekkene er montert på etter fjorårets sommersesong og før jeg kjøpte bilen.

 

 

Har jo tenkt å ta opp med forhandlern at dekkene har innsiden ut, men det er 1,5t unna så skal litt til å bare ta en svipptur bortom for å få det fikset... ;)

 

 

Noen som har noen tanker/innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig normalt å oppleve forskjell på styring og lignende mellom vinterdekk og sommerdekk. Sommerdekk er i seg selv veldig mye mer presis på styringen enn vinterdekk, og økt bredde vil gi enda mer av samme effekt. Dette kan oppleves som at styringen er "mindre stabil" i starten.

 

Hvis du har dekk som det står markert innside og utside, så SKAL der utside-merket være montert utover. Det kan ha mye å si på slike dekk at de er montert korrekt. De har ofte en annen type mønster ytterst som er laget for å ta sterkere i svinger (siden mesteparten av belastningen ligger på yttersiden av dekket som ligger ytterst i svingen), og begrense slitasje. Dette kan være grunnen til det overnevnte problemet. Dersom dekkene er feilmontert er dette en klar reklamasjonssak mot bilselger, og en seriøs bilselger skal fikse dette opp ganske enkelt.

 

Husk også at dekk med lavere profil skal ha høyere lufttrykk enn originaldekk med høyere profil. Hvor mye mer kan jeg ikke beregne, men generelt sett er dette noe man må prøve seg frem på.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg hadde kraftig risting (pluss noe feilstilling) i rattet etter skifting til vinterdekk og antok at et av dekkene var feilbalansert. Reiste bort på Sharifs Dekksenter for å fikse på det, men der viste det seg at dekket jeg trodde "bare" var feilbalansert hadde en stor utbuling i gummien og ville eksplodert før eller senere!

 

Har i ettertid konkludert med at 4 stk nye testvinner-piggdekk til 4300 kr er billig livsforsikring!

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Dekkene så forsåvidt hele ut så tror ikke de har noen utbulninger (men skal dobbeltsjekke dette).

 

Bilen ble kjøpt av en seriøs forhandler så jeg tror ikke det vil være noe problem og få snudd rundt på dekkene heller. Det er bare som sagt litt styr for meg.

Må si jeg også heller litt til å kjøpe meg helt nye dekk. Er litt usikker på hvor bra dekkene som sitter på nå egentlig er, og som Dunsay nevner så er det ikke akkurat dekkene man burde være gjerrigknark på. Riktignok ser det ut til at jeg må ut med 8-9k for å skifte dekkene så det sitter jo litt langt inne for det.

Men skal sjekke litt videre. Hvem vet, kanskje forhandleren kan gi meg en bra deal på et sett med nye dekk også... ;)

Lenke til kommentar

Dette kalles 'sporing', og kommer av at hjulene kommer i spor i veien og følger dem. Dette er helt normalt når du setter bredere dekk på. Eneste måten å fikse det er vel å kjøpe smalere eller bedre dekk. Til og med mine 195\60-15 opplever jeg sporing i ny og ne.

Det at ene dekket er montert på feil vei kan også såklart være en god grunn hvis bilen bare drar mot venstre.

Ubalanserte hjul vil merkes med risting i rattet ved kjøring.

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøre til et lokalt verksted å få snudd dekket på den felgen hvor det sitter feil vei =)

Endret av cozmos
Lenke til kommentar

225/40-18 er generelt lite egnet for norske krøtterstier. De kan se tøffe ut, men mangel på komfort og sporing må man regne med. Noe smalere dekk med 65 profil er gjerne det som egner seg best i Norge. Da får du bedre komfort og mindre støy.

Vi har hatt 225/55-16 på familiebileni flere år uten at jeg har merket noe til sporing eller annet som tilsier at dekkene bidrar til å senke komforten på norske veier, verken som passasjer eller sjåfør. En skal huske på at større flate i kontakt med veien senker bremsestrekning og fører til generelt bedre grep. Det gjelder da selvsagt å finne et kompromiss.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Bare lurer, har du fylt på riktig mengde lufttrykk på hver av dekkene etter at du satt dem på? Om ikke kan nok det være en av grunnen. Samt så må du være sikker på at du har satt dekket på riktig side av bilen så det spinner i rettningen pilen anviser på siden av dekket. ;)

Lenke til kommentar

Vi har hatt 225/55-16 på familiebileni flere år uten at jeg har merket noe til sporing eller annet som tilsier at dekkene bidrar til å senke komforten på norske veier, verken som passasjer eller sjåfør. En skal huske på at større flate i kontakt med veien senker bremsestrekning og fører til generelt bedre grep. Det gjelder da selvsagt å finne et kompromiss.

Det er feil. Større flate gjev lengre bremsestrekning og dårlegare grep.

 

Mønsteret er og avgjerande for kor mykje eit dekk sporer. Mine Vredestein-dekk med store mønster sporer ein god del samanlikna med andre dekk.

Små variasjonar alt etter forholdene vil det alltid være, men generelt sett har smalere dekk jevnt over betre egenskaper på det meste enn breie.

 

Breie dekk har litt betre styrerespons sidan ein større flate blir rotert, men grepet er dårlegare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Jeg hadde dekkene av i helgen og sjekket dem begge. renset også nav og felg for det som måtte være av smuss og annen drit.

Problemet mitt er nok sporing som det blir nevnt. Ble nok bare litt overasket med engang. Prøvde å la bilen vandre litt når jeg lå i midtre felt og det var liten trafikk og da virket det som om den fulgte sporene sånn mer eller mindre. Kjørte også på veier som ikke var like slitt og der var det heller ikke så ille.

Så dette er nok noe jeg må finne meg i så lenge jeg har de felgene. Bytte ut felger er forløpig litt utenfor budsjettet... ;)

Endret av Gerber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også at dekk med lavere profil skal ha lavere lufttrykk enn originaldekk med høyere profil. Hvor mye mer kan jeg ikke beregne, men generelt sett er dette noe man må prøve seg frem på.

Ja dette var noe nytt for min del.

 

Du mener altså at jeg med mine 40-profil sommerdekk skal ha lavere lufttrykk enn vinterdekka, 60-profil med 2.5 bar ?

 

 

Det er det dummeste jeg har hørt. Umiddelbart ville dekket blitt slått sammen i kraftige humper (vi bor tross alt i Norge), med det resultat at felgen hadde fått en bulk.

 

 

Lenke til kommentar

Om bilen kjennes nervøs og rattet ristar på ei rett strekke med flat asfalt bør du kanskje sjekke balanseringa på dekkene. Første gong eg satt på mine sommarhjul måtte eg stoppe og sjekke at alt var skrudd til riktig. Kom eg over 100 km/t byrja det å riste merkbart i rattet. Ein kjapp tur på nærmaste bensinstasjon for ein balansering så var problemet borte vekk.

 

Forskjellen er vel at sporing kjennes ut som at dekkene drar bilen til sidene, du må halde litt meir kontroll på rattet. Dårleg balansering merkes oftest ved risting i høgare hastighetar, merkes godt i rattet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bare et lite innspill om brede dekk og veigrep..

 

Brede dekk vil gi best veigrep på tørt og fast underlag. På løst, glatt eller veldig vått underlag vil smale dekk gi best grep.

 

Dette lærte vi til og med på kjøreskolen, og det er også forklaringen til hvorfor biler leveres med smalere dekk til vinterdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...