Gå til innhold

Hvordan få kustus på bengal kattunge?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en F4 Bengal kattunge som vi har endel problemer med når det kommer til oppførselen.

 

Og vi lurte på om noen kanskje hadde noen tips å komme med?

 

 

Vår er en F4 hannkatt som nå er litt over 4mnd gammel og er veldig "av og på", store deler av dagen ligger han pent og rolig i kurven på klatrestativ og tar ting veldig rolig, ofte kan vi plukke han opp og kose med han hvor han holder seg helt rolig fint.

 

Men i andre perioder er det raka motsetningen, stort sett minst engang i løpet av dagen har han en periode på rundt en time hvor han rett og slett er vill, hvor han løper rundt som en gal, klatrer bokstavelig talt over alt, klorer på alt mye rart, skal helst være overalt hvor han ikke får lov til å være osv osv..

 

 

Vi har et gjentakende problem hvor han med sin frykttingytende spent klarer å sprette opp på alle mulige steder, så vi sliter med at han er oppå bord, kjøkkenbenken, vinduskarmer og slike ting, hvor han da gjerne skal leke med og gjerne spise mat, og får gjerne snappet til seg ting jeg har vanskelig for å tro er noe bra for han i utgangspunktet, og på bord og i vinduskarmer gås det til angrep på alt fra perlefigurer, blomster til alt mulig annet.

 

 

Forventer jo ikke at en kattunge, spesielt ikke av den aktive og lekne typen bengalkatter normalt er skal være helt rolig og et englebarn 24 timer i døgnet, men det blir litt vell voldsomt til tider, og spesielt når det kommer til å gå på steder hvor vi helst ikke vil at han skal gå og angrep på blomster osv.

 

 

Det er ikke til å komme utenom at han sprettet opp på bordet så fort han får muligheten, eller går til angrep på noen blomster så fort vi slipper han ut av kjellerleiligheten (hvor jeg og han bor). Når han får komme opp i stua oppe så er det rett opp til blomstene, eller opp på bordet stort sett med engang, får han ikke lov, spiser vi mat uten at han får komme opp på bordet å smake osv så blir det majuing og syting i det uendelige?

 

 

Til slutt blir man rett og slett nødt til å bare bære han ned og sperre han inne i kjellerleiligheten, hvor det hvert fall ikke er så mye han kan ødelegge selv om han ikke har lov til å bevege seg oppå bord, kjøkkenbenker osv her ned heller!

 

 

Det verste blir når han skal på død og liv klatre opp og ned gardiner til mamma sin frustrasjon, eller gå til angrep på dyre høytallere, klatre bak dyre forsterkere med en haug av ledninger som ikke tåler så alt for mye press / stress og faktisk begynne å klore og angripe bildet på TV-en.

 

 

 

 

Det oppsummerer egentlig kort alt det vi ikke liker at han gjør i løpet av dagen, som han gjør uansett, i noen få tilfeller så kan vi heve stemmen, ta han i nakkeskinnet og sette han et annet sted uten at han da går tilbake å gjør akkurat det samme 1min etterpå, men i de fleste tilfeller så går han bare tilbake til å gjøre nøyaktig det samme sekundet etterpå?

 

 

Det går som sagt i bølger, fra hvor han knapt gjør en flue fortred, til perioder hvor han rett og slett bare skal gjøre så mye faenskap som overhode mulig på kortest mulig tid, om vi skal kalle det det, han er også helt ram til å gå til angrep på armer og tær i form av kloring og biting i perioder.

 

 

 

Problemer er at vi ikke aner hvordan vi skal takle disse situasjonene, noen sier at det skal holde med å bare ta tak i katten (gjerne i nakkeskinnet når han er kattunge) og bare frese litt til han (si nei osv litt høyt i et forsøk på å få han til å forstå at det han nettopp gjorde var en uting) også skulle det normalt ha gått seg til etter hvert.

 

Om det ikke fungerer så er det visst mange som har stor suksess med å sprute vann i ansiktet på katten i det han gjør noe galt, som i det han går på bordet så er det ett - to sprut så er han nede av bordet igjen, noe som i for seg fungerer han forsvinner i motsatt retning når vi spruter han i ansiktet, men like fult er han tilbake på bordet igjen før det har gått 5min i de fleste tilfeller? Og da går han gjerne av eget insitativ bort der hvor vannflaska står for å snuse litt på den, helt tydelig at vann i seg selv ikke er noe problem og at han bare går sin vei akkurat i det du spruter fordi han ikke er så begeistret for vann midt i trynet.

 

 

 

Noen sier også at et knips på nesa eller det å rett og slett skremme katten er effektive metoder, men nå er ikke jeg noen stor fan av metoder som faktisk går løs på katten fysisk ala knips på nesa, ei heller liker jeg å skremme vetten av den da jeg umulig kan se hensikten med noe sånt, men kanskje om han forbinder blomster, bord osv med noe skremmende kanskje han da lar være?

 

Mamma har forsøkt med knipse metoden uten større hell, jeg forsøkte engang å skremme han da jeg har en metode som jeg vet han misliker og blir livredd av hver eneste gang, men det giret han egentlig bare enda mer og fikk han til å gå fra ille, til å gå helt bananas.

 

 

 

 

Saken er jo den at vi ikke kan ha en katt som knuser minst en blomsterpotte i uka, som går på alle steder hvor han ikke får lov, som går å spiser på alt som er innen for dens rekkevidde, som klorer på TV-en, som skal klatre opp gardinene og klore opp blomster, ødelegge pynte gjenstander osv..

 

 

Har forsøkt å gi han tilstrekkelig med leker, han har alltid tilgang på rikelig med mat og ferskt vann, får våtfor to ganger i uka og har faktisk to forskjellige tørfor i tilfellet han skulle gå helt lei det ene og dermed kan variere med det andre alternativet, han har også rikelig med leker, har et gigantisk klatrestativ og leiligheten i kjeller er så godt som finkjemmet for knuslige pyntegjenstander osv for at katten skal kunne leke seg litt her og der, hvor han måtte ønske.

 

 

Han får også mye oppmerksomhet av alle i familien og det er ikke mange timene løpet av dagen hvor han blir alene ettersom jeg har en lillebror som kommer hjem fra skolen 14:00 som gjerne tar med noen venner som koser seg og leker litt med katten.

 

 

 

Likevel så har han sine umulige perioder i løpet av dagen og vi ser rett og slett ikke ut til å finne noen effektiv måte å lære han hva som er rett og galt?

 

 

Finnes det noen smarte løsninger? Hvordan burde slike problemer angripes og takles?

 

 

 

Håper noen kan hjelpe oss med noen gode og fornuftige svar!

 

Vi vurderer å kanskje anskaffe en katt nr 2 så han har en lekekompis osv, og kanskje de da kan få ut litt energi på hver andre kontra alt mulig annet av blomstre, møbler osv.. Men vi frykter jo samtidig å da få enda en katt som skal gjøre alt mulig tull løpet av dagen og dermed fordoble problemet på mange måter, samtidig så blir det nokså dyrt å eventuelt ha to bengalkatter da de ikke er spesielt rimelige og det å kombinere bengal med en vanlig billig blandingsrase vil vell kanskje ikke være noe, men tanke på at de gjerne trenger forskjellig for, og at bengalkatten sikkert vil drive den andre katten til vannvidd med tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 5 min hopper han opp på bordet igjen og snuser på vannflasken?

Da er dere ikke konsekvente nok. Umiddelbart når han er på bordet må han i tilfelle sprutes på. Hvis ikke kan du bare la være.

Personlig har jeg ikke stor tro på vannflasken. Mye av det du beskriver vokser han av seg. Blomster og slikt kan man sette luktestikker i og da vil han avsky området.

Å tro at det roer seg med to katter er å tro på julenissen. To lager 3 ganger så mye styr som en katt.

Dere bør jo vurdere om han skal slippe inn i stuen i det hele om dere ikke takler at han er nysgjerrig. Personlig tror jeg dere vil oppdage at han vokser av seg det meste av dette. Blomster er ikke så spennende om et år som de er nå. For ikke å snakke om evt juletrær...

Lenke til kommentar

Enig med alt kjartana sier. Det er en guttunge, og guttunger gjør rampestreker. Merker veldig forskjell på abysiner gutten her i huset også, han var akuratt som du beskriver da vi fikk han men nå er han over ett år og har fått med seg hva som gjelder av regler og slikt her.

 

For å klarifisere: Dette er ikke for å utheve hvilket kjønn dyret er, men snarere at det er snakk om en unge.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Er nok bare å smøre seg med tålmodighet og bare være konsekvent når det kommer til dårlig oppførsel, altså at vi tar tak i han hver gang han gjør noe galt så han ikke ender opp med en følelse at det er greit, så går vell ting seg til med tiden regner jeg med.

 

 

Når det kommer til det å slippe han løs ute så har vi vært endel skeptiske, vet at endel Bengal oppdrettere foretrekker at kattene holdes hovedsaklig innendørs, om dette skyldes det faktum at Bengal i seg selv er en litt mer eksklusiv og dyr raskekatt og at man derfor for blir langt mer overbeskyttende, eller om det skyldes dens litt mer nysgjerrige og ville natur som fort kan få den i vanskeligheter med dyr i nabolaget, biler og den slags, eller om det kanskje henger sammen med det at Bengal katter fort blir kidnappet på grunn av at det er en såpass dyr og eksklusiv rase vet jeg ikke.

 

 

Bengal katter har vell ikke noe dårligere utgangspunkt når det kommer til å klare seg godt utendørs, ettersom den er ganske så atletisk og sporty av natur og dermed burde stille ganske så sterkt når det kommer til konflikter med eventuelt andre katter og dyr i nabolaget, på kaldere dager må den vell holdes innendørs på grunn av dårlig med pels rundt magepartiet som gjør at den er i fare for å rett og slett fryse ihjel om det er for kaldt ute?

 

 

 

Nå har jeg forsøkt å få den så husvarm som overhode mulig, er jo bare litt over fem uker siden vi fikk han og vil sørge for at han vet hvor hjemme hans er osv før han slippes ut, så han ikke farer gatelangs uten å komme hjem igjen, har et inntrykk av at en katt vender hjem til varmen og maten før eller siden og da er det greit å få en liten innføring og tilvenning til den nye huset og miljøet før den blir slipt ut?

 

 

Men tiden er kanskje moden, og til tross for et stort hus så er virker det helt klart som om katten selv kunne hatt godt av litt friluft, utendørs så er det jo egentlig ingen grenser for hva katten kan finne på så her kan han jo virkelig få utløp for sin energi og nysgjerrighet, hvert fall sammenlignet med hva han klarer å få utløp for innendørs.

 

 

 

 

Men man blir jo litt små skeptisk til å slippe katten ut i det fri for aller første gang, og han er jo ikke fylt året enda og er så vidt jeg vet ikke vandt med å klare seg ute på egenhånd, jeg tror årsaken til at Bengal oppdrettere gjerne ikke føler samme trangen til å ha kattene sine utendørs og i det fri kan ha noe å gjøre med at et hus med over ti Bengal katter gjør at de finner mer enn nok underholdning i hver andre og klarer å få utløp for det meste av energien ved å leke med hver andre.

 

 

Dette er jo også av typen Bengal F4, så den er jo nokså vill av natur og da vil vell fort en innestengt tilværelse 24/7 bli for kjedelig rett og slett for han?

 

 

Men igjen så er vi jo redde for eventuelle konsekvenser av å slippe han ut, det er jo ikke gitt at han kommer hjem igjen, han kan møte andre dyr som kan skade han, han kan skade seg på andre måter, kan bli påkjørt osv osv.. Og dette er vell kanskje en risiko vi helst ønsker å unngå så langt som det lar seg gjøre, det er både surt og trist å ende opp med en ihjel slått katt som du betalte 8'000kr for og som ikke levde mer enn noen få måneder.

Lenke til kommentar

Har selv en Abysinerkatt og de kan vel sammenlignes med bengaler.

 

Katten min var også svært svært rampete som yngre. Han ble kastrert så fort jeg fikk muligheten til det, han er enda svært leken og ivrig, men rampestrekene er det slutt på!

 

Som noen her inne kanskje fikk med seg fikk han seg en tur ut (Stakk av) under en fest vi hadde her hjemme, når han endelig kom hjem hadde han både skadet seg og blitt redd for å være ute. Disse kattene har det best inne.

Lenke til kommentar

Vell, kan jo alltids går for en eller annen kontrollert løsning?

Ute under oppsyn, eller å kjøre som mann ofte gjør med hunder, nemlig å tar et LANGT bånd og fester den rundt en solid stolpe eller fester den i bakken eller noe så katten kan løpe litt fritt og kring å herje, men da innenfor en bestemt radius som da naturlig nok er innen for hageområdet og derfor burde by på svært få problemer?

 

 

Men da tror jeg vi kan glemme alt som har med å slippe katten ut i det fri, men kastrering kan jo alltids vurderes så fort som fy, jeg vet ikke hvor gammel katten må være før den kan bli kastrert?

Lenke til kommentar

Tror vanlig praktis på kastrering er når katten blir kjønnsmoden (ca 10 mnd ved hunnkjønn og 1-2 mnd senere ved hannkjønn). I USA blir de dog kastrert langt langt tidligere. Så tja..

 

Når det gjelder det å ha katten ute så har jeg en SELE(!) og ikke kun ett halsbånd som jeg bruker. Sela går rundt halsen, over ryggen og ned rett foran bakbeina. Dermed er sela festet på to steder noe som gjør det vanskeligere for katten å komme seg løs, men ikke umulig. Har du bare ett halsbånd kan jeg garantere deg at katten kommer løs.

 

Jeg pleier å ta med katten på en liten tur i skogen bak huset her, ser ut som om den liker det. Dog iler katten fort inn for å vaske seg og legge seg i pleddet. Herlig :)

Lenke til kommentar

Enig med alt kjartana sier. Det er en guttunge, og guttunger gjør rampestreker. Merker veldig forskjell på abysiner gutten her i huset også

 

Vel, jeg hadde en jentunge som satt hannen helt i skyggen med sin energi, så jeg tror ikke du skal være så kjapp med å konkludere at katten handler som den gjør på grunn av kjønnet. Det blir for dumt.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg skjønner godt problemet. Jeg sitter her selv med en sølvbengal gutt på 11 uker og han har samme raptustaktene, selv om han her er bitteliten enda ser jeg godt for meg hvordan det blir når han vokser og blir stor. Jeg tok dette i beregningen da jeg kjøpte katten, kanskje ikke alle i familien har forstått konsekvensene men det kommer til å gå opp for dem at vi har fått et familiemedlem som skal ha mye oppmerksomhet og er en krevende katt.

 

Vår skal være ute, og han skal kastreres før han blir 5 mnd, dette har veterinæren anbefalt på grunn av at det er lurt å gjelle katten før hormonproduksjonen starter (ca 5 mnd).

 

Subsi som vår katt heter sover mye og leker masse, det går ut over møbler etc, men vi har beholdt gamle møbler på grunn av små barn som søler litt. Subsi får straks beskjed om hva han får lov til og ikke lov til, erfaringsmessig har katter et øyeblikkshukommelse som gjør at du må reagere i det han setter poten på borplaten slik at han får en ramme (bordet) å forholde seg til. Sier du nei, spruter vann eller knipser på nesen et sekund etter han har gjort det som han ikke skal, skjønner han ikke sammenhengen mellom kjeften og handlingen. Men man må begynne tidlig med en katt, vi er konsekvente og tidelige i instruksjoner og håper det gir et godt resultat.

 

Legger ved et bilde av Subsi og Alaska som er pappaen hans.

post-71218-1276945245,617_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Gratulerer, RamGuy - du har en kattunge. Mesteparten av det du beskriver er 100% naturlig og forventet av en 4 måneder gammel kattunge, det er ikke noe å være redd for. Kattunger skal klore på ting, de skal klatre i gardiner og de skal være energiske og masete.

 

Om du virkelig er redd for TVen, steroen og blomstervasene dine, så søk hjelp hos eksperter og ta alle råd fra folk her på forumet med svært store doser skepsis. Ikke gjør noe med kattungen du ikke ville gjort mot dine egne barn.

 

Men om jeg skal komme med noe konkret, så tror jeg jeg ville forsøkt å avlede fremfor å korrigere. Har katta funnet seg et fint møbel å kvesse klørne på, så skaff den et bedre, mer attraktivt (for katten) sted å gjøre jobben på istedenfor å kjefte og smelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Gratulerer, du har kjøpt deg en tilsynelatende normal bengalkatt.

Rasen er som kjent både svært aktiv og smart.

En kombinasjon som dessverre ikke alle takler eller forstår hvor krevende de er.

Bengalkattene er spesielt i ramp-alderen fra de er 4-6 mnd frem til de ofte er godt over året før de roer seg litt.

jeg anbefaler deg å IKKE rive katten i nakken, til det er den for stor -det er kun når katten er så liten at kattemor kan bære de at det er greit å ta de etter nakken, senere løfting eller riving i nakken kan skade kattens nakkehud stygt.

Jeg anbefaler ikke å knipse, sprute vann på eller skremme katten med lyder eller roping, dette er oppskriften på å lage en katt med problem-adferd.

De blir nervøse og begynner gjerne med med urin-markering pga stress, av og til avførings-markering (dette må ikke forveksles med kjønnsmoden markering)

 

Selv om alt hva en katt kan ønske seg, er kjøpt inn til den, så er ikke det ensbetydende med at den greier å aktivisere seg nok selv.

Det er tydelig at den nyter oppmerksomheten den får ved at folk løper etter den , når den gjør ting som enkelte ikke liker.

kattunger må ha et like barne-vennlig hjem som små barn, ledninger, planter som er giftige o.a må dermed fjernes -ikke verre enn det.

 

Det er ikke alle som har nok kunnskap om rasen før de anskaffer seg et eksemplar av den, og ikke alle oppdrettere er flinke nok til å informere fremtidige kjøpere om rasen -for å finne de rette hjem.

Og da ender det gjerne slik som i dette tilfellet..

Det er ikke enestående.

 

Leking er eneste metode for å få katten til å bruke energien sin i denne perioden, for å avlede fra andre typer leking og dette krever innsats fra den nye eieren.

Nå tenker jeg at den omtalte katten nok har roet tempoet sitt noe med alderen (ser at innlegget ikke er helt nytt)

 

Jeg ønsker katten lykke til i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...