Gå til innhold

Når en fisk er i vannet, hvordan veit man et den er våt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man merker jo først at fisken er våt, når den blir tatt ut av vannet, siden man ser at det drypper vann av den. Så hvordan veit man at fisken er våt når den er i vannet?

 

Definer våt.

Er det at den er omgitt av en (begrenset eller større) del vann? Da er den våt i vannet alt ettersom hvilket krav du stiller til "våt".

 

Om "våt" er at noe er i fri luft men er belagt med vann, så er fisken først våt når man tar den opp, da det ikke finnes "fri luft" under vannet.

 

Om du lurer på fiskens vannavstøtende evne, så er den ikke mer eller mindre våt når den kommer opp på land desto mer vannavstøtende den er, den drypper bare av seg raskere.

De fleste fisker har en slimhinne utenpå kroppen som gjør at de ikke blir gjennombløtt.

Makrell er mer vannavstøtende, kveite er mer slimete.

Så fiskene er ikke våte slik mennesker er våte når vi bader, da vann trenger inn i huden til mennesker når vi bader eller er våte -- fisk er vannavstøtende.

 

Til syvende og sist er dette et definisjonsspørsmål.

 

...

Hører ikke denne hjemme i vitenskapsdelen, eller er det jeg som tar meg vann over hodet og er bløt bak ørene innen filosofien?

Lenke til kommentar

Det er emprisk vedtatt at vann er vått (all væske er vått, det er en abstrakt beskrivelse). Fisker lever i vann. Fisker er derfor våte når de er i vannet.

Mennesketkroppen inneholder 50-60% med vann, er mennesket da vått?

 

Mener du at blod og gørr er tørt inne i oss?

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Men man kan jo ikke se det når det ikke er dråper på den.

Definisjonen din på om fisken er våt eller ikke, er om den drypper, altså har vann rundt seg. I så fall er det veldig lett å vite om fisken er våt i vannet, fordi det er veldig lett å se om et objekt under vann er omgitt av et tynt lag av luft eller lignende. Derimot hvis det er vann helt inn til huden/fiskeskjellene, så vil det se "normalt" ut, og ergo vet man at fisken er våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rart, for hvis et håndkle ligger i en bøtte med vann, eller i sjøen for den saks skyld, vil jeg si det er rimelig vått selvom det ikke er tatt opp...

Vil tro det gjelder fisk og.

 

Sist jeg sjekket så er ikke et håndkle en fisk.

Er et håndkle født i havet? Bor det i havet? Legger det fiskeegg? Kan man fange og spise det?

 

Ganske tydelig at min setning om visdomsord ble for vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...