Gå til innhold

Forby kredittkort!


nojac

Anbefalte innlegg

Dagens kredittkortordning er overmoden for innstramminger.

 

1. Renta på de fleste av kortene er nesten på mafia-nivå..... Jo da det går an å unngå den ved å betale ved forfall. Men hvis renta står i et rimelig forhold til risikoen kortselskapene tar, er det alt for lett å få slike kort. Myndighetene bør sette en øvre grense for rente på kredittkort og forbrukslån. Så får det bli långivers ansvar å sile sine kunder i stedet for å la de som faktisk betaler dekke opp tapene fra de som ikke fortjente kreditten....

 

2. Butikkene presses til å akseptere kortbruk der de må betale unødig mye for kortbruken. Det bør bli mer vanlig at brukerstedene pålegger sine kunder å ta en større del av regningen, eller nekter å akseptere de dyreste kortene.. Da vil raskt lavgebyr-løsningene (BankAxept) overta for Visa, MasterCard og det som verre er... I dag skjer det motsatte, gjennom payback og andre rabattordninger samt årsgebyr på debetkort men gratis kredittkort lokkes vi forbrukere til å benytte løsninger som er gunstige for oss, men dyre for brukerstedene. (At noen velger å bruke kort til markedføring og for å oppnå merkelojalitet og økte markedsandeler har jeg derimot ikke noe imot)

 

3. Kortselskapene bør pålegges å sende ut regning på hele beløpet som normalordning. Så får de som faktisk ønsker/trenger betalingsutsettelse endre beløpet. Ikke slik som nå, der normalordningen er en regning på minimumsbeløpet, med store ekstrakostnader for den som selv ikke passer på.

 

Noen kommer til å mene at hver får ordne opp for selv og at reguleringer er å sy puter under armene på folk. Men den nåværende ordning skaper unødig mange gjeldsoffer som havner i inkassoselskapenes klør. Og den fremmer ikke en sunn kortbruk.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi ikke like greit forby sportsbiler da det oppfordrer folk til å bryte fartsgrensen? Kan vi ikke forby all alkohol da det gjør at folk drikker seg dritings, fyllekjører og ødlegger for seg selv og andre? Kan vi ikke forby hver minste ting som fører til faenskap?

 

Nei, hvis du har noe imot kredittkort så slutt å bruk det da vell, ingen som tvinger deg. Hvis man ikke klarer å beherske bruken, så vil det gå til helvete, som alt annet i verden, synd for deg

Lenke til kommentar

Renten ligger vel mellom 16 og 20 %, men tapene siste året har vært 8 %, så om myndighetene skulle satt et øvre tak ville selskapene kuttet produktet. Husk at finansieringsselskapene i norge har minimalt med info om kunder. I Sverige kan de f eks se all kundens gjeld og har derfor bedre vurdering, minimale tap, og derfor mye lavere rente. Den høye renten er derfor myndighetenes skyld.

 

Om BankAxept overtar for Visa og MasterCard kan vi bare glemme kortbruk når vi passerer grensa. Uaktuelt for meg i hvert fall.

 

Har 3 kredittkort her i huset, og total gjeld står på regningene. Det er jo ikke en faktura, bare en anmodning om betaling, så ferdig utfylt med fult beløp synes jeg ikke passer.

 

Dessuten mener jeg man ikke skal sy puter under armene på folk, men tilrettelegge for at to rasjonelle parter kan gjøre business på en åpen og ærlig måte :)

Lenke til kommentar

Uh. Hva forventer du skal skje ved å skrive det her?

He he.. At myndighetene umiddelbart reagerer, selvsagt. På samme måte som vi er kvitt sharia-lov-problemet straks vi har fulgt oppfordringen i signaturen din....:thumbup:

 

Nei, hvis du har noe imot kredittkort så slutt å bruk det da vell, ingen som tvinger deg.

 

Akkurat. Og hvis jeg er imot fyllekjøring kan jeg bare slutte å kjøre i fylla....

 

Renten ligger vel mellom 16 og 20 %, men tapene siste året har vært 8 %, så om myndighetene skulle satt et øvre tak ville selskapene kuttet produktet. Husk at finansieringsselskapene i norge har minimalt med info om kunder. I Sverige kan de f eks se all kundens gjeld og har derfor bedre vurdering, minimale tap, og derfor mye lavere rente. Den høye renten er derfor myndighetenes skyld.

Ja, dette innlegget var jo delvis rettet mot myndighetenes slappe holdning på denne sektor... Datatilsynets "personvern-hensyn" legger jo en klam hånd over de fleste tiltak som skal begrense kriminalitet og økonomisk ruin...men det er vel en annen debatt...

 

Men den effektive renten ligger betydelig over 16-20%, på den siste oversikten jeg så hadde bare 5 kort under 20%, 18 lå mellom 20 og 28% mens 9 var over 28%!(Denne listen er sikkert ikke komplett...)

 

Om BankAxept overtar for Visa og MasterCard kan vi bare glemme kortbruk når vi passerer grensa. Uaktuelt for meg i hvert fall.

Nei,nei, de vanlige debet-kortene med BankAxept er jo fullt brukbare i utlandet... Visa/MC skal jo ikke forbys selv om kedittkortordningen strammes inn...

 

Har 3 kredittkort her i huset, og total gjeld står på regningene. Det er jo ikke en faktura, bare en anmodning om betaling, så ferdig utfylt med fult beløp synes jeg ikke passer.

Jeg har uten suksess forsøkt å få AvtaleGiro med automatisk trekk av hele beløpet på mine kredittkort. Men det er visst en del av forretningsideen at vi ikke skal betale hele beløpet....

Lenke til kommentar

Folk som bruker kredittkort er idioter. Det er ALLTID en dum ide å bruke penger man ikke har. Enda værre er det å bruke kredittkort, da det er mafiarenter på det. Forbrukslån er idiotisk nok som det er.

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk kan ta opp lån til noe annet enn bolig (og i noen tilfeller bil). Hva er greia? Man må betale tilbake uansett, så å tjene pengene selv kommer man ikke unna. Er det da ikke bedre å tjene dem først, så slipper du renter og eventuell innkasso senere?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Folk som bruker kredittkort er idioter.

 

Med dagens ordning grenser det vel heller til idioti IKKE å bruke kredittkort med alle rabatter og paybacks man kan oppnå... I tillegg kommer fordelene med sikker handel over Internett m.m. Forutsatt at man har en ordnet økonomi og betaler alt ved forfall.

 

Å bruke kreditten i kortet er derimot mer enn tvilsomt. Hvis kredittkortvilkårene er de beste du kan oppnå i markedet, bør du ikke låne i det hele tatt. Har du en velordnet økonomi vil du kunne oppnå betydelig bedre vilkår i en bank. Særlig om du har pantesikkerhet.

 

Og å ta opp lån er ikke nødvendigvis dumt. Men er du avhengig av lån for å skaffe deg stereo og PC, bør varselklokkene ringe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som bruker kredittkort er idioter.

 

Med dagens ordning grenser det vel heller til idioti IKKE å bruke kredittkort med alle rabatter og paybacks man kan oppnå... I tillegg kommer fordelene med sikker handel over Internett m.m. Forutsatt at man har en ordnet økonomi og betaler alt ved forfall.

Jeg har full kontroll, og er ikke redd for overforbruk. Men jeg ORKER ikke å handle på kreditt bare for å måtte finlese og passe på at jeg ikke blir "lurt" hver gang det kommer en faktura. Jeg finner meg rett og slett ikke i å måtte være på vakt hele tiden for å unngå å få en kjempesmell. Hvis noen orker å leve under sånne forhold, så for all del gjør det, men jeg synes det er noe forbanna herk, og vil være sikker på at jeg kan stole på at jeg faktisk betaler når jeg betaler.

 

Og nei, man bør ikke forby kredittkort, men med tanke på forbrukerlovgivning på andre områder i samfunnet, så er det merkelig at de får holde på med denne type tåkelegging og skjulte kostnader.

Lenke til kommentar

Fordeler med kredittkort:

1. Som regel ingen årsavgift(mange debet-kort har årsavgift med mindre man har et kundeprogram)

2. Som regel gratis å bruke(de fleste debet-kort har et bruksgebyr med mindre man har et kundeprogram)

3. Ofte rabattavtaler(så og si ingen debet-kort gir noen fordeler)

4. Noen har cashback på alt eller deler av det man kjøper(ingen debet-kort gir cashback)

5. De fleste tilbyr 30-45 dager rentefri kreditt(da kan pengene stå og rente seg i 45 dager i stede for)

6. De fleste har en reiseforsikring som automatisk gjelder om man bruker kortet til å betale reiser med(med debet-kort må man forsikre seg om å ha dette utenom)

7. I tilfelle svindel så får ikke kriminelle tak i pengene dine direkte, kun kreditten som ligger i kortet(forsvinner 25k fra konto så er det ikke 25k av dine penger, og du trenger bare å rapportere det til kredittyter, så ordner det seg)

8. Med mindre man har opptrådt uaktsomt så er risikoen for å bli belastet for svindel ikke-eksisterende(ref pkt 7)

9. Ved en evnt "reklamasjonssak" ovenfor selger så kan man henvende seg direkte til kredittyter for å få pengene tilbake i stede for å kontakte en ukjent butikk i for eks Spania(da vil kredittyter gi deg pengene tilbake og deretter ta saken selv med butikken)

 

Så eg vil påstå at bruk av kredittkort har MANGE fordeler og med korrekt bruk så SPARER man penger. Så hvorfor skal vi som klarer å bruke kredittkortet fornuftig miste fordelene fordi det finnes personer som ikke klarer å styre seg?

 

Eg har flere kredittkort og så langt det er mulig så er det utelukkende disse som blir brukt når eg handler på internett, forbruk og andre innkjøp i butikker. Eg bruker aldri opp kreditten, har fint nok penger til å ikke bruke kredittkort og eg betaler alltid utestående beløp ved forfall. Det er selvfølgelig dumt da eg er en kunde kredittkortselskapene ikke tjener så mye penger på(stort sett kun transaksjons avgiften butikken må betale de har som inntekt på meg).

 

Men i samme slengen kan vi jo forby 100% boligfinansiering, alle forbrukslån, våpen til sivile samt alkoholsalg i butikker og på byen.

 

Eg sier "nei takk" til overformynderi. Hvor får eg klistremerket?

Lenke til kommentar

Jeg har full kontroll, og er ikke redd for overforbruk. Men jeg ORKER ikke å handle på kreditt bare for å måtte finlese og passe på at jeg ikke blir "lurt" hver gang det kommer en faktura.

Man leser avtalen ved inngåelse av kundeforholdet til kredittkortselskapet. Avtalevilkårene endrer seg ikke fra faktura til faktura, så man risikerer ikke å bli lurt annen hver gang. Endres disse får man beskjed om dette. Så bruker man 4500 en måned på kredittkortet så blir man ikke mer lurt neste måned når man bruker 4800. Så eg ser ingen grunn til å måtte være "på vakt". Eneste man må passe på er å korrigere e-fakturaen til å betale hele det utestående beløpet, og ikke minstebeløpet som er forhåndsutfylt. Men dette er ikke værre en vanlig kontroll av innkommende regninger før de legges til betaling.

 

Derimot ser eg større grunn til å måtte være på vakt ovenfor betalingsterminaler og minibanker som er skimmet/modifisert når eg bruker betalingskort med direkte tilgang til mine penger.

Lenke til kommentar

...Så eg vil påstå at bruk av kredittkort har MANGE fordeler og med korrekt bruk så SPARER man penger. Så hvorfor skal vi som klarer å bruke kredittkortet fornuftig miste fordelene fordi det finnes personer som ikke klarer å styre seg?

 

Jeg er helt enig i alle dine argumenter for kredittkort. Og jeg er selv en aktiv kredittkortbruker, som forsyner meg av fordelene og alltid betaler ved forfall. Kredittkortselskapet tjener stort sett bare de gebyrene jeg påtvinger brukerstedene gjennom min kortbruk. Dette forsøker jeg å redusere ved for det meste å bruke et kort med BankAxept. Som riktignok ikke har payback eller rabatter, derfor har jeg også bensinkort m.m.

 

Det er de uheldige sider ved dagens ordning jeg vil til livs. For de goder jeg oppnår finansieres jo stort sett av andre. Ordningen hadde ikke vært så gunstig for meg hvis ikke en stor del av brukerne periodevis brukte kreditten, enten bevisst eller ved forglemmelser. Til renter som stort sett er hinsides folkeskikken. Og butikkene påtvinges ekstrakostnader for at vi som ikke trenger det, skal få kreditt.

 

De interessante spørsmålene går ikke på hvilke fordeler de gir oss, men på HVORFOR de gir oss disse fordelene....

Lenke til kommentar

Vel. Det samme prinsippet kan trekkes mot andre områder i samfunnet.

 

For eks billige elektronikkprodukter eller subsidierte mobiltelefoner. Tror du billige produkter ene og alene skyldes rimeligere komponenter og produksjonsmetoder? Hvordan klarer de å selge en laptop til kr 2590? Kanskje pga billig arbeidskraft?

 

Eller mobiltelefoner? Kjøper du en subsidiert telefon til kr 299 når den egentlig koster 4190 usubsidiert. Her henter teleoperatøren inn differansen i økte ringekostnader. Veldig likt kredittkort. Et kredittkort er gratis å bruke så lenge man betaler utestående beløp ved forfall. En subsidiert telefon er billig om man bruker et annet(som passer ringemønsteret ditt bedre) abonnement.

 

Skal subsidierte telefoner og billige laptoper bli forbudt også?

Lenke til kommentar

...Så eg vil påstå at bruk av kredittkort har MANGE fordeler og med korrekt bruk så SPARER man penger. Så hvorfor skal vi som klarer å bruke kredittkortet fornuftig miste fordelene fordi det finnes personer som ikke klarer å styre seg?

 

Jeg er helt enig i alle dine argumenter for kredittkort. Og jeg er selv en aktiv kredittkortbruker, som forsyner meg av fordelene og alltid betaler ved forfall. Kredittkortselskapet tjener stort sett bare de gebyrene jeg påtvinger brukerstedene gjennom min kortbruk. Dette forsøker jeg å redusere ved for det meste å bruke et kort med BankAxept. Som riktignok ikke har payback eller rabatter, derfor har jeg også bensinkort m.m.

 

Det er de uheldige sider ved dagens ordning jeg vil til livs. For de goder jeg oppnår finansieres jo stort sett av andre. Ordningen hadde ikke vært så gunstig for meg hvis ikke en stor del av brukerne periodevis brukte kreditten, enten bevisst eller ved forglemmelser. Til renter som stort sett er hinsides folkeskikken. Og butikkene påtvinges ekstrakostnader for at vi som ikke trenger det, skal få kreditt.

 

De interessante spørsmålene går ikke på hvilke fordeler de gir oss, men på HVORFOR de gir oss disse fordelene....

 

Alle rabatter burde egentlig forbys. Jeg har rabatter gjennom fagforeningen, gjennom jobben, gjennom OBOS, osv. Dette er dypt urettferdig overfor de som ikke har rabatt. Og bør forbys. Alle bør betale det samme for alt. Og prisen bør styres av staten. Først da kan vi alle bli lykkelige.

Lenke til kommentar

Yaddah yaddah. De rabatter du nevner er gitt for å øke markedsandelen for en butikk/kjede. Ingen grunn til å protestere mot slike ordninger. Selv om jeg personlig ofte foretrekker slike som gir de samme vilkår til alle (Nettbanker flest, Rema1000..) framfor de du må "prute" med... Jeg innrømmer gjerne at jeg føler meg litt lurt når jeg må betale full pris mens andre får store rabatter. (Jeg sa opp kontoen i Bank2 da jeg oppdaget at de hadde bedre vilkår for medlemmer av NorskFamilieøkonomi enn for egne kunder.) Men her er det opp til oss som forbrukere å navigere...

 

Problemet oppstår først når jeg oppnår fordeler ved å velte kostnader over på en uskyldig tredjepart. Den nåværende kredittkort-ordningen fremmer IKKE fornuftig og kostnadseffektiv kortbruk. Den drives fram av profitthungrige kortselskaper, godt hjulpet av forbrukere som bare ser på sin del av regningen og så "krever" at butikkene skal godta deres kort kostnadsfritt. Og myndighetenes rammevilkår er ganske slappe...

 

Men jeg innrømmer gjerne at jeg selv har fordeler av systemet slik det nå er. Både mine kortselskap og mine leverandører av mobil, fasttelefoni og banktjenester hadde vel gått konk om alle deres kunder hadde benyttet deres produkter slik jeg gjør...

Lenke til kommentar

Å sammenligne kredittkort med billige laptoper eller subsidierte mobiler blir da helt feil. Kjøper du en mobil til en krone blir det ingen nye utgifter som baller på seg helt til du sitter der med skjegget i saksa. Da er det 12 mnd binding, og ferdig med det. At det stort sett er økonomisk ulurt å kjøpe en subsidiert mobiltelefon er en annen sak. Men med dagens ordninger med at en alltid skal vise total pris er det klart for de aller fleste at å kjøpe subsidert telefon er et tapsprosjekt.

 

Helt ærlig kan jeg ikke se hva vi forbrukere skal med kredittkort. Å bruke penger man ikke har er nesten alltid et tapsporsjekt, forbundet med større risiko. Skal innrømmme at jeg ikke har satt meg inn i fordelene en får ved bruk av kredittkort, men de kan vel ikke være så store at det betyr noe? Husk at det sitter noen menn i dress lenger oppe i systemet som tjener rikt med penger på de som bruker kredittkort. Disse fordelene er ikke der fordi at noen er snille.

 

Mastercard tar jeg, å benytte det når du bestiller på internett kan være en god ide. Men bortsett fra det, er det noen som kan fortelle meg hvorfor man skal bruke penger man ikke har gjennom kredittløsninger?

Lenke til kommentar

Helt ærlig kan jeg ikke se hva vi forbrukere skal med kredittkort. Å bruke penger man ikke har er nesten alltid et tapsporsjekt, forbundet med større risiko. Skal innrømmme at jeg ikke har satt meg inn i fordelene en får ved bruk av kredittkort, men de kan vel ikke være så store at det betyr noe? Husk at det sitter noen menn i dress lenger oppe i systemet som tjener rikt med penger på de som bruker kredittkort. Disse fordelene er ikke der fordi at noen er snille.

 

Mastercard tar jeg, å benytte det når du bestiller på internett kan være en god ide. Men bortsett fra det, er det noen som kan fortelle meg hvorfor man skal bruke penger man ikke har gjennom kredittløsninger?

 

Jepp. - Det kan jeg godt fortelle deg. - Ca 80% av oss forbrukere (tall tatt ut av luften) klarer nemlig aldri å spare så mye som en krone, - så hvis vi noen gang skal ha mulighet til å kjøpe oss noe annet enn det vi har råd til for de hundrelappene som blir til overs hver måned når regningene er betalt, så er vi nødt til å spare etterskuddsvis slik som kredittkortene gir deg mulighet til :=)

 

På den andre side så er jo alle klar over hvor dyrt det er, og når man da hører om folk som finansierer topplånet på huset med kredittkort eller fortsetter å ta opp flere og flere kortlån til man sitter der med en million i kredittkortgjeld, - da er det jo ikke så vanskelig å skjønne at menneskeheten kommer til å gå under :)

Lenke til kommentar

Å sammenligne kredittkort med billige laptoper eller subsidierte mobiler blir da helt feil. Kjøper du en mobil til en krone blir det ingen nye utgifter som baller på seg helt til du sitter der med skjegget i saksa. Da er det 12 mnd binding, og ferdig med det. At det stort sett er økonomisk ulurt å kjøpe en subsidiert mobiltelefon er en annen sak. Men med dagens ordninger med at en alltid skal vise total pris er det klart for de aller fleste at å kjøpe subsidert telefon er et tapsprosjekt.

1. Dyrere ringepriser

2. Høye faste abonnementskostnader

 

Betaler man ikke disse sitter man i saksa, på lik linje med kredittkort.

 

Helt ærlig kan jeg ikke se hva vi forbrukere skal med kredittkort. Å bruke penger man ikke har er nesten alltid et tapsporsjekt, forbundet med større risiko. Skal innrømmme at jeg ikke har satt meg inn i fordelene en får ved bruk av kredittkort, men de kan vel ikke være så store at det betyr noe? Husk at det sitter noen menn i dress lenger oppe i systemet som tjener rikt med penger på de som bruker kredittkort. Disse fordelene er ikke der fordi at noen er snille.

 

Mastercard tar jeg, å benytte det når du bestiller på internett kan være en god ide. Men bortsett fra det, er det noen som kan fortelle meg hvorfor man skal bruke penger man ikke har gjennom kredittløsninger?

Innlegget ditt legger til grunn at de som bruker kredittkort gjør det fordi de ikke har penger. Og da skal eg heller være enig med deg at det kan være ugunstig og risikabelt. Men det er mange av oss som bruker kredittkort som har pengene, men får 45 dagers rentefri betalingsutsettelse. Og når man har pengene så er det minimal/ikke-eksisterende risiko forbundet med bruk av kredittkort. Og da kommer fordelene frem(se liste over for noen fordeler).

 

Gjennom en måned har eg et ca forbruk på 10k totalt. På den måneden så får eg ca kr 200 rente på pengene eg ikke brukte den måneden. I tillegg får eg ca 50-100 kr i rabatt pr måned i bensinrabatt(ikke mye, men hjelper jo noe). Og på toppen kommer en cashback på ca 200-250 kr. Så da har tjener/sparer eg ca 450-550 kr pr måned for å bruke kredittkort i stede for debetkort(BankAxept). Det er ikke mye penger, men i løpet av et år blir det over 5k. Dvs 5k eg ikke hadde hatt om eg kun hadde brukt "penger eg har". I tillegg, skulle eg brukt debetkortet eg har i banken eg har lønnskonto i, så hadde bruken av kortet faktisk kostet meg penger. Grovt regnet ca kr 2000-2400 pr år i transaksjonsavgifter og årsgebyrer. Disse sparer eg på toppen av det eg tjener på kredittkortet. Eg kunne inngått i et kundeprogram i banken og dermed sluppet disse gebyrene, men da måtte eg også hatt dyrere lån og dyrere forsikring.

 

Så hva skal man egentlig med kredittkort? Er jo bare et onde :)

Lenke til kommentar

Gode poenger. Enig :)

 

Det som er kjipt med det systemet er at ikke alle har like god kontroll på kredittkortbruken som du har. Det er disse som finansierer gevinsten din. Hadde alle hatt like god kontroll på penga sine (det har ikke jeg, derfor jeg feks setter deler av lønninga på sparekonto med en gang den kommer, og holder meg langt unna kreditt) som du har hadde det vært en annen sak, men da hadde heller ikke ordningen eksistert.

 

Dessverre er det alt for mange som ødelegger seg helt på bruk av kreditt, og aldri kommer seg ut av gjeldsspiralen. Faren til en venninne feks, har så mye lån nå at han knapt klarer å betjene renta.

 

Kanskje en ordning kunne vært å regulere hvor mye rente det er lov å ta på disse kredittkortene, så får heller det gå på bekostning av de gunstige ordningene de som har stålkontroll på penga sine oppnår?

 

Helt ærlig kan jeg ikke se hva vi forbrukere skal med kredittkort. Å bruke penger man ikke har er nesten alltid et tapsporsjekt, forbundet med større risiko. Skal innrømmme at jeg ikke har satt meg inn i fordelene en får ved bruk av kredittkort, men de kan vel ikke være så store at det betyr noe? Husk at det sitter noen menn i dress lenger oppe i systemet som tjener rikt med penger på de som bruker kredittkort. Disse fordelene er ikke der fordi at noen er snille.

 

Mastercard tar jeg, å benytte det når du bestiller på internett kan være en god ide. Men bortsett fra det, er det noen som kan fortelle meg hvorfor man skal bruke penger man ikke har gjennom kredittløsninger?

 

Jepp. - Det kan jeg godt fortelle deg. - Ca 80% av oss forbrukere (tall tatt ut av luften) klarer nemlig aldri å spare så mye som en krone, - så hvis vi noen gang skal ha mulighet til å kjøpe oss noe annet enn det vi har råd til for de hundrelappene som blir til overs hver måned når regningene er betalt, så er vi nødt til å spare etterskuddsvis slik som kredittkortene gir deg mulighet til :=)

 

På den andre side så er jo alle klar over hvor dyrt det er, og når man da hører om folk som finansierer topplånet på huset med kredittkort eller fortsetter å ta opp flere og flere kortlån til man sitter der med en million i kredittkortgjeld, - da er det jo ikke så vanskelig å skjønne at menneskeheten kommer til å gå under :)

 

Men det er her det blir en logisk brist for min del. Når nevnte folk uansett klarer å betale i etterkant når de blir tvunget til det, hva er det som hindrer de i å ta et tak i nakken sin og heller spare opp pengene på forhånd?

Lenke til kommentar

Eg er helt enig med deg i at de som ikke klarer å holde styr på bruken fort kan sette seg i problemer. Og eg er også klar over at disse på lang vei finansierer fordelene vi andre har.

 

Men eg er ikke enig med at disse er helt uskyldige. Det er lett å påta seg offerrollen i forbindelse med kredittkort/økonomiske problemer. Og eg har selv hatt større økonomiske problemer tidligere som eg har måttet rydde opp i, og som eg fortsatt betaler på. Så eg er godt kjent med situasjonen og problematikken man støter på. Men samtidig er eg kynisk, det vet eg.

 

Det er lov å ha et ansvarlig forhold til sin egen økonomi, slik som deg. Har man ikke god nok kontroll eller selvbeherskelse så har man ikke kredittkort. Det er ens eget ansvar, slik du gjør.

 

Ser på Luksusfellen på TV3 når det passer og det er sjeldent eg får sympati for alle som melder seg på programmet. Det skjer, innimellom, men for det meste ikke.

Lenke til kommentar

Men det er her det blir en logisk brist for min del. Når nevnte folk uansett klarer å betale i etterkant når de blir tvunget til det, hva er det som hindrer de i å ta et tak i nakken sin og heller spare opp pengene på forhånd?

Enig med deg. Men mange gjør det slik, og skylder på at de ikke klarer å spare opp til det de ønsker seg. I stede bruker de sparepengene i forkant, og betaler dyrt for nettopp dette.

 

DER er det en risiko, for mange en kalkulert risiko, men fortsatt en risiko. Og alt etter økonomien ellers kan det grense til eller gå over grensen til uansvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...