Gå til innhold

Hva slags hund skal vi velge?


Anbefalte innlegg

hei.

jeg og min familie skal KANSKJE få hund.

da er det kanskje greit å vite hvilken type det skal bli.

Jeg vil ha en hund med personelighet og vi er fullstendig klar over annsvaret.

Så hvis dere ikke har noe annet å skrive enn om at vi ikke klarer å ha et annsvar så drit i å skriv. ok

=)

Håper på seriøse svar.

Endret av idatherese
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg soarer til h undeutstyr, men det står mellom Akita/Shiba inu eller hvit schæfer.

Hva synes dere?

Hva passer best til meg?

 

Jeg er 13 år.

Ingen alergi ( yeeey )

Liker snille, kosete, aktive, lekene hunder med personelighet.

Agility? utstiling???? ja, det ville være gøy å prøve.

 

MÅ være en kosegris ♥♥♥

HVA BLIR DET.. HMMM...

og en ting til!

 

hva koster det å skaffe seg en slik hund. inkludert alt utstyr og alt det derre.¨

 

Taaaakk på forrhånd.

love ya

 

jeg jobber i dyrebutikk, så har litt greie på priser. Tror det vil koste deg kansje 3-4000 for allt utstyr med bur og slikt :)

 

Du må huske på at det er veldig dyrt med mat til hund! Må regne med å betale 600 til mat i månden hvis du har schæfer ;)

Lenke til kommentar

hva koster det å skaffe seg en slik hund. inkludert alt utstyr og alt det derre.¨

 

Taaaakk på forrhånd.

love ya

 

jeg jobber i dyrebutikk, så har litt greie på priser. Tror det vil koste deg kansje 3-4000 for allt utstyr med bur og slikt :)

 

Du må huske på at det er veldig dyrt med mat til hund! Må regne med å betale 600 til mat i månden hvis du har schæfer ;)

 

 

takk =)

 

Er det lov med hvit schæfer i norge?

noen sier det er det samme som hvit gjeterhund.

Og... er det lurt for en familie?

Jeg ville tatt godt vare på den!!!

og. nop, hvis jeg skaffer meg hund så har jeg ikke ansvar alene =)

Lenke til kommentar

hvit gjeterhund er det samme som Schæfer ;)

 

Det er store hunder som krever mye. Du bør ikke kjøpe en slik om familien din ikke har erfaring med hund fra før.

Velg heller en mindre hund.

 

Det er også stoor forskjell på Akita inu og Shiba.

Ikke lurt å velge hund kun etter utseende.

Lenke til kommentar

hvit gjeterhund er det samme som Schæfer ;)

 

Det er store hunder som krever mye. Du bør ikke kjøpe en slik om familien din ikke har erfaring med hund fra før.

Velg heller en mindre hund.

 

Det er også stoor forskjell på Akita inu og Shiba.

Ikke lurt å velge hund kun etter utseende.

 

Hvit Gjeterhund er ikke "det samme" som Schäferhund, selv om det fortsatt er en krevende hunderase.

 

Men er nok fortsatt feil rase i forhold til det inntrykket jeg fikk, hvis det da er TS som skal ha hovedansvaret.

 

Det er forresten en kjempedårlig idé om det er hun som skal ha hovedansvaret for hunden.

 

Hva med en annen, mindre krevende selskapsrase?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvit gjeterhund er det samme som Schæfer ;)

 

Det er store hunder som krever mye. Du bør ikke kjøpe en slik om familien din ikke har erfaring med hund fra før.

Velg heller en mindre hund.

 

Det er også stoor forskjell på Akita inu og Shiba.

Ikke lurt å velge hund kun etter utseende.

 

Hvit Gjeterhund er ikke "det samme" som Schäferhund, selv om det fortsatt er en krevende hunderase.

 

Men er nok fortsatt feil rase i forhold til det inntrykket jeg fikk, hvis det da er TS som skal ha hovedansvaret.

 

Det er forresten en kjempedårlig idé om det er hun som skal ha hovedansvaret for hunden.

 

Hva med en annen, mindre krevende selskapsrase?

 

Nå mener jeg ikke å være frekk, men jeg har ikke så velldig lyst på en liten minihund.

Jeg vil ha en ekte hund som krever litt av meg. Det er slik jeg lærer å ta annsvar.

Ikke en som sitter støpt ppå sin lille sofapute store deler avlivet og som er fornøyd med 15 til 30 min. lufting om dagen.

Litt krevende høres spennende ut.

Jeg har lest masse om hunden hele livet så jeg vet en god del også.

Har gått på hundestylisten hundeleir så jeg kan masse om stell av hunder hvordan trene di, lære di å gå pent i bånd drive agility osv.

(Ikke ta ordet ``hundestylisten`` som det høres ut. det var et ordentlig kurs! =P )

Lenke til kommentar

Du er tretten år, -jeg vil påstå det er direkte uansvarlig å gi en hund til en 13 åring med alt ansvaret det innebærer. Å skaffe seg hund er som å skaffe seg et barn, det krever enormt mye arbeid. Og man må belage seg på at den vil leve i 10 år +.

 

Så ikke for å være frekk, men jeg håper virkelig ikke at du klarer å mase til deg noe hund med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er tretten år, -jeg vil påstå det er direkte uansvarlig å gi en hund til en 13 åring med alt ansvaret det innebærer. Å skaffe seg hund er som å skaffe seg et barn, det krever enormt mye arbeid. Og man må belage seg på at den vil leve i 10 år +.

 

Så ikke for å være frekk, men jeg håper virkelig ikke at du klarer å mase til deg noe hund med det første.

 

 

helt ælig så... var det frekt.

velldig sårende faktisk. hva får deg til å tro at familien min ikke kan få hund?

Lenke til kommentar

Du er tretten år, -jeg vil påstå det er direkte uansvarlig å gi en hund til en 13 åring med alt ansvaret det innebærer. Å skaffe seg hund er som å skaffe seg et barn, det krever enormt mye arbeid. Og man må belage seg på at den vil leve i 10 år +.

 

Så ikke for å være frekk, men jeg håper virkelig ikke at du klarer å mase til deg noe hund med det første.

 

 

helt ælig så... var det frekt.

velldig sårende faktisk. hva får deg til å tro at familien min ikke kan få hund?

 

Det er så absolutt ikke noe frekt med det svaret. Bare ren sannhet. Vet om flere tilfeller hvor 13-åringen i huset har fått mast seg til å få hund. Så går det tre år og personen er lei av å stå opp tidlig om morgenen for å gå tur, måtte rett hjem rett etter skolen for å gå tur og så helst ut en tur om kvelden og.

 

For å bestemme hunderase bør du forresten kikke på Canis' rasevelger

 

Schäfer er forresten galskap om du ikke har masse erfaring. Selv mennesker med mye hundeerfaring sliter med disse hundene. Når man skal ha hund for første gang, er det veldig lurt med en rase som ikke krever så mye.

Lenke til kommentar

helt ælig så... var det frekt.

velldig sårende faktisk. hva får deg til å tro at familien min ikke kan få hund?

Nå skriver du vel at det er du som skal ha deg hund. Noe du gir inntrykk av i både denne tråden og den andre tråden du har lagd.

 

Hvis det er sånn at det er familien din som skal ha hund sammen, så er det uansett galskap å gi ansvaret til en 13 åring for hvilken rase man skal skaffe seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Familien din kan godt ha hund, men å velge en av de mest aktive rasene er ikke så lurt. Jeg vil tro de krever et par-tre timer jobb hver dag for å ikke kjede seg. Jeg tror kanskje familien din hadde foretrukket en rase som kunne roe seg og slappe av etter en times mosjon og litt hjernetrim. Om du finner ut at hund er en lidenskap, så kan du heller velge en mer krevende rase senere. Når du har hatt hunden en stund, så kommer du til å like den uansett hvilen rase det er.

 

Du er tretten år, -jeg vil påstå det er direkte uansvarlig å gi en hund til en 13 åring med alt ansvaret det innebærer.

 

I januar fikk dyrehold aldersgrense.

 

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører. Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som at trådstarter ikke har diskutert dette tilstrekkelig med foreldrene, i og med at h*n får "velge" hvilken rase det står mellom. Dersom jeg var foresatt i huset, ville jeg ikke la min 13 år gamle datter/sønn velge rase, da det er det viktigste valget. Men siden trådstarter nå en gang spør og fortjener et ordentlig svar..:

 

Å ha hund er flott. Mange supre fordeler med det, men også som sagt mye jobb og slit. Skal man ha hund er ansvaret STORT, da hunden er nesten som en unge, trenger like mye oppmerksomhet. Hvis valget står mellom en Schæfer eller Akita, ville jeg nok valgt en Akita, selv om jeg egentlig ALDRI ville valgt noen av dem som første hund. Begge de rasene krever mye forståelse for hunden, mye trening og hjertetrim, samt. at det generelt er en vanskelig hund å lære opp, selv om den kan være ganske så flott.

 

Hvis du kjøper en ganske vanlig rase som schæfer, ligger prisen på alt fra 9.000-15.000, gjerne nærmere 15 hvis det er ren rase. Blandingshunder er selvsagt illigere. Det er gjort undersøkelser på hvor mye det faktisk koster det FØRSTE året å ha hund, og det er funnet ut at en vanlig hundeier med en vanlig hunderase som f.eks schæfer, bruker rundt 20-30.000 første året. Valpen, utstyret den trenger, vaksiner og veterinærskjekk, forsikring, fòr osv. Det kan itillegg komme "uventete" utgifter med store beløper ved f.eks sykdommer, kurs eller annet.

Lenke til kommentar

Det virker som at trådstarter ikke har diskutert dette tilstrekkelig med foreldrene, i og med at h*n får "velge" hvilken rase det står mellom. Dersom jeg var foresatt i huset, ville jeg ikke la min 13 år gamle datter/sønn velge rase, da det er det viktigste valget. Men siden trådstarter nå en gang spør og fortjener et ordentlig svar..:

 

Å ha hund er flott. Mange supre fordeler med det, men også som sagt mye jobb og slit. Skal man ha hund er ansvaret STORT, da hunden er nesten som en unge, trenger like mye oppmerksomhet. Hvis valget står mellom en Schæfer eller Akita, ville jeg nok valgt en Akita, selv om jeg egentlig ALDRI ville valgt noen av dem som første hund. Begge de rasene krever mye forståelse for hunden, mye trening og hjertetrim, samt. at det generelt er en vanskelig hund å lære opp, selv om den kan være ganske så flott.

 

Hvis du kjøper en ganske vanlig rase som schæfer, ligger prisen på alt fra 9.000-15.000, gjerne nærmere 15 hvis det er ren rase. Blandingshunder er selvsagt illigere. Det er gjort undersøkelser på hvor mye det faktisk koster det FØRSTE året å ha hund, og det er funnet ut at en vanlig hundeier med en vanlig hunderase som f.eks schæfer, bruker rundt 20-30.000 første året. Valpen, utstyret den trenger, vaksiner og veterinærskjekk, forsikring, fòr osv. Det kan itillegg komme "uventete" utgifter med store beløper ved f.eks sykdommer, kurs eller annet.

 

når jeg startet denne tråden var det ikke sikkert. det var bare en liten mulighet så jeg skrev fra mitt syn og hva jeg ønsket.

Nå er det store muligheter og jeg tror vi skal få.

nå er det lite av det jeg skrev som passer.

jeg vet foresten en god del om hunder, har gått kurs(leir) og har masse mer erfaringer.

jeg lager vel en ny oppgradert tråd.

ha en fin dag

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

I januar fikk dyrehold aldersgrense.

 

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører. Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Så bra!! :thumbup:

 

 

Som du kanskje KAN LESE I HVA JEG HAR SKREVET TIDLIGERE så er det min familie og jeg som skal få bikje.

Jeg skrev også at hvis dere bare har tenkt å skrive at vi ikke kan ha et ansvar så DRIT I Å SKRIV!

du kjenner ikke meg og mamma, du vet ikke NOE om hvordan vi er, så du har ingen rett til å si at jeg ikke BØR FÅ HUND!

det er faktisk ikke det jeg spurte om.

Og hvis du bare er ute etter å være kjempe frekk, så vær så god, og gå til noen andre!

Lenke til kommentar

helt ælig så... var det frekt.

velldig sårende faktisk. hva får deg til å tro at familien min ikke kan få hund?

Nå skriver du vel at det er du som skal ha deg hund. Noe du gir inntrykk av i både denne tråden og den andre tråden du har lagd.

 

Hvis det er sånn at det er familien din som skal ha hund sammen, så er det uansett galskap å gi ansvaret til en 13 åring for hvilken rase man skal skaffe seg.

 

 

 

 

JA, JEG ER 13 ÅR.

 

 

 

OG MAMMA ER 53!

 

Er det et problem for deg?

Har du tenkt å plage oss ennå mere?

Sansynelig vis bare si noe frekt tilbake og påstå at det også ikke er frekt?

 

Hvis det er slik du har lyst å drive så husk at vi ikke er laget av stål!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...