Gå til innhold

Sammenligning Canon 50D - 7D - 5DII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal jeg være enig i noe som jeg mener ikke betyr særlig i praksis for min del? Søkeren - sett på f.eks en 17mm på 5DII og en 10mm på 7D (eller annet tilnærmet) - og begge gir deg antagelig den vidvinkelen du da søker med de brennviddene. Husk at dette er mine (nok en gang) meninger om de praktiske forskjellene, ikke dine, ikke Per eller Lisa's.

 

Brennvidde på objektiv og fysisk størrelse på søker er to vidt forskjellige mål. Du hadde gjort dine argumenter en tjeneste ved å ikke blande dem sammen.

 

Nå har både 5DII og 7D stor søker, men søkeren alene gir ingen utsyn, utsynet, det bildet man får i søkeren, er avhengig av hvilken brennvidde objektivet har. I praksis får man ca samme "angle of view" med f.eks en 16mm på et ff som en 10mm på et 1.6 crop eller alle andre brennvidder med samme forhold. Og i praksis vil de fleste føle disse forhold som passe likeverdige er min mening dersom de fikk la øyet vandre kjapt fra det ene til det andre..

 

Tor

 

Herlig!

Så hvis jeg er misfornøyd med søkeren på min D90 i forhold til min D700, så er det bare å sette på litt mer vidvinkel på d90-en og problemet er løst.

 

Jeg bør vel da også vokte meg for å sette tele-objektiv på D700-en da det er fare for at søkeren kan reduseres til en ert.

Måtte Gud forby....

 

Beklager Tor Vidle, men hvis dette var et forsøk på oppklaring, så var det ikke helt vellykket.

Lenke til kommentar

For de som er interessert. Her er en sammenligning av 7D og 1D mk3 ved samme brennvidde:

http://iwishicouldfly.com/iwishicouldfly/journal/pdfs/Canon%207D%20vs%201D%20Mark%20III.pdf

 

Ikke uventet kommer 7D best ut. Siden 5D mk2 har høyere pikseltetthet og bedre høyisoegenskaper enn 1D mk3 er forskjellen mellom 7D og 5D mk2 helt sikkert mindre.

 

Hadde ikke sett den sammenligningen før, men den er innom poenget mitt..

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg være enig i noe som jeg mener ikke betyr særlig i praksis for min del? Søkeren - sett på f.eks en 17mm på 5DII og en 10mm på 7D (eller annet tilnærmet) - og begge gir deg antagelig den vidvinkelen du da søker med de brennviddene. Husk at dette er mine (nok en gang) meninger om de praktiske forskjellene, ikke dine, ikke Per eller Lisa's.

 

Brennvidde på objektiv og fysisk størrelse på søker er to vidt forskjellige mål. Du hadde gjort dine argumenter en tjeneste ved å ikke blande dem sammen.

 

Nå har både 5DII og 7D stor søker, men søkeren alene gir ingen utsyn, utsynet, det bildet man får i søkeren, er avhengig av hvilken brennvidde objektivet har. I praksis får man ca samme "angle of view" med f.eks en 16mm på et ff som en 10mm på et 1.6 crop eller alle andre brennvidder med samme forhold. Og i praksis vil de fleste føle disse forhold som passe likeverdige er min mening dersom de fikk la øyet vandre kjapt fra det ene til det andre..

 

Tor

 

Herlig!

Så hvis jeg er misfornøyd med søkeren på min D90 i forhold til min D700, så er det bare å sette på litt mer vidvinkel på d90-en og problemet er løst.

 

Jeg bør vel da også vokte meg for å sette tele-objektiv på D700-en da det er fare for at søkeren kan reduseres til en ert.

Måtte Gud forby....

 

Beklager Tor Vidle, men hvis dette var et forsøk på oppklaring, så var det ikke helt vellykket.

 

Glad jeg ikke har Nikon hvis skissert problem over er til stede på deres kameraer.

 

 

En tabel over angle of view:

 

http://www.acapixus.dk/photography/angle_of_view.htm

 

Tor

Lenke til kommentar

Dere snakker jo om to forskjellige ting. Den fysiske størrelsen på søkeren bli jo hverken større eller mindre om man setter på et objektiv med den ene eller andre brennvidden.

 

For å illustrere med et eksempel, om man antar at størrelsen på søkeren til 7D tilsvarer en 32" flatskjerm så kan man tilsvarende anta at størrelsen på søkeren til en 5D tilsvarer en 40" eller kanskje til og med en 47" flatskjerm. Den er altså fysisk større, helt uavhengig av brennvidde og utsnitt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg være enig i noe som jeg mener ikke betyr særlig i praksis for min del? Søkeren - sett på f.eks en 17mm på 5DII og en 10mm på 7D (eller annet tilnærmet) - og begge gir deg antagelig den vidvinkelen du da søker med de brennviddene. Husk at dette er mine (nok en gang) meninger om de praktiske forskjellene, ikke dine, ikke Per eller Lisa's.

 

Brennvidde på objektiv og fysisk størrelse på søker er to vidt forskjellige mål. Du hadde gjort dine argumenter en tjeneste ved å ikke blande dem sammen.

 

Nå har både 5DII og 7D stor søker, men søkeren alene gir ingen utsyn, utsynet, det bildet man får i søkeren, er avhengig av hvilken brennvidde objektivet har. I praksis får man ca samme "angle of view" med f.eks en 16mm på et ff som en 10mm på et 1.6 crop eller alle andre brennvidder med samme forhold. Og i praksis vil de fleste føle disse forhold som passe likeverdige er min mening dersom de fikk la øyet vandre kjapt fra det ene til det andre..

 

Tor

 

Herlig!

Så hvis jeg er misfornøyd med søkeren på min D90 i forhold til min D700, så er det bare å sette på litt mer vidvinkel på d90-en og problemet er løst.

 

Jeg bør vel da også vokte meg for å sette tele-objektiv på D700-en da det er fare for at søkeren kan reduseres til en ert.

Måtte Gud forby....

 

Beklager Tor Vidle, men hvis dette var et forsøk på oppklaring, så var det ikke helt vellykket.

 

Glad jeg ikke har Nikon hvis skissert problem over er til stede på deres kameraer.

 

 

En tabel over angle of view:

 

http://www.acapixus.dk/photography/angle_of_view.htm

 

Tor

 

Greit nok, men hva har dette med størrelsen på søkeren å gjøre?

 

Mitt innlegg hadde et visst element av ironi i seg men mye tyder på at dette ikke ble helt fanget opp...

 

Bildevinkler og størrelse på søker er vel, som Spook sier, to helt uavhengige størrelser?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg være enig i noe som jeg mener ikke betyr særlig i praksis for min del? Søkeren - sett på f.eks en 17mm på 5DII og en 10mm på 7D (eller annet tilnærmet) - og begge gir deg antagelig den vidvinkelen du da søker med de brennviddene. Husk at dette er mine (nok en gang) meninger om de praktiske forskjellene, ikke dine, ikke Per eller Lisa's.

 

Brennvidde på objektiv og fysisk størrelse på søker er to vidt forskjellige mål. Du hadde gjort dine argumenter en tjeneste ved å ikke blande dem sammen.

 

Nå har både 5DII og 7D stor søker, men søkeren alene gir ingen utsyn, utsynet, det bildet man får i søkeren, er avhengig av hvilken brennvidde objektivet har. I praksis får man ca samme "angle of view" med f.eks en 16mm på et ff som en 10mm på et 1.6 crop eller alle andre brennvidder med samme forhold. Og i praksis vil de fleste føle disse forhold som passe likeverdige er min mening dersom de fikk la øyet vandre kjapt fra det ene til det andre..

 

Tor

 

Herlig!

Så hvis jeg er misfornøyd med søkeren på min D90 i forhold til min D700, så er det bare å sette på litt mer vidvinkel på d90-en og problemet er løst.

 

Jeg bør vel da også vokte meg for å sette tele-objektiv på D700-en da det er fare for at søkeren kan reduseres til en ert.

Måtte Gud forby....

 

Beklager Tor Vidle, men hvis dette var et forsøk på oppklaring, så var det ikke helt vellykket.

 

Glad jeg ikke har Nikon hvis skissert problem over er til stede på deres kameraer.

 

 

En tabel over angle of view:

 

http://www.acapixus.dk/photography/angle_of_view.htm

 

Tor

 

Greit nok, men hva har dette med størrelsen på søkeren å gjøre?

 

Mitt innlegg hadde et visst element av ironi i seg men mye tyder på at dette ikke ble helt fanget opp...

 

Bildevinkler og størrelse på søker er vel, som Spook sier, to helt uavhengige størrelser?

 

I praksis er det objektivet som bestemmer hva du ser i søkeren, eller er du uenig i det? Som jeg har sagt flere ganger så bruker jeg de side ved side og merker ikke at den ene søkeren er større og eventuelt den andre mindre. Om andre ville merket det skal jeg ikke uttale meg om, men man skal være rimelig opphengt i noe som i dette tilfellet er etter min mening bagateller i virkeligheten. Man må nesten prøve side ved side selv over tid for å føle om det er noe som i praksis betyr noe, men for en som velger 7D over 5DII vil dette i såfall være et ikkeproblem.

 

7D's søker har fått betydelig oppmerksomhet pga størrelsen og hvor lys den er.

 

5DII:

•Eye-level pentaprism

•98% frame coverage

•Magnification: 0.71x

•Eyepoint: 21 mm

 

7D:

•Eye-level pentaprism

•100% frame coverage

•Magnification: 1.0x

•Eyepoint: 22 mm

 

 

 

Tor

Lenke til kommentar

I praksis er det objektivet som bestemmer hva du ser i søkeren, eller er du uenig i det?

Ja, objektivet bestemmer hva du ser i søkeren - hva du ser i "firkanten". Men - hvor stor søkeren er - hvor stor "firkanten" ser ut for øyet ditt - det er søkeren, og har ingenting med objektivet å gjøre. Du kan fint se hvor stor søkeren er uten å ha på noe som helst objektiv.

 

Hvis vi skal diskutere de enkelte kamerahusene, så har 5D2 mye større mattskive (på grunn av sensorstørrelsen), men 7D har en del forstørrelse*), så søkeren allikevel blir ganske stor. Dpreview har forøvrig sammenligning her:

vfcompCan.jpg

 

5D2 er grå og nest ytterst, 7D er rød, 50D er hvit strek innerst.

 

 

Hvor stor søkeren er påvirkes av størrelsen på pentaprismet - 5D2 har større søker, og måtte derfor ha større pentaprisme. ..Nok derfor den ikke har blits - det var ikke plass.

 

 

 

*) Vel - egentlig er det 7D som ikke har forminskning, men effekten blir den samme.

Lenke til kommentar

At 7D sin søker er både stor og lys er det ingen som helst tvil om. Men, det hele har en "kostnad". Man får nemlig ikke korrekt "DOF preview" om man har satt en stor eller middels stor blenderåpning på 7D. Det hele har sammenheng med hvordan søkeren på 7D er konstruert og den "trasnsmissive LCD" skjermen som ligger over søkeren (og er gjennomsiktig - denne gjør blant annet at man kan vise "hjelpelinjene" samt "vaterfunksjonen" oppå bildet i søkeren). Bakdelen er som sagt at man ikke får presis "DOF preview", i hvertfall ikke om man har satt blenderen til noe særlig større (dvs mindre tall) enn f8. Det gjør at man fort blir lurt da DOF vil være mye smalere enn det man ser gjennom søkeren ved "DOF preview", og bildet man tar blir derfor overraskende uskarpt. Så lenge man er oppmerksom på dette så kan man imidlertid kompensere for dette (eller "gjette litt"), men "DOF preview" blir altså veldig upresis.

 

Prøv selv med forskjellige blenderåpninger mindre enn f8 og du vil se at "DOF preview" ikke ikke viser noen forskjell i søkeren i det hele tatt. For eksempel så ser jeg ingen som helst forskjell ved "DOF preview" ved blender f1.4 kontra f5.6 med mitt Sigma 30mm objektiv, jeg må ned til blender f7.1 før jeg klarer å se noen forskjell.

 

Jeg har selv et 7D og er veldig glad i det kameraet, personlig så ville jeg ikke byttet det mot en 5DMk2 selv om jeg fikk bytte likt. Men jeg lånte en 5DMk2 i et par uker og må si at for portrettfotografering, macrofotografering og annen fotografering med liten DOF og eventuelt manuell fokus så er 5DMk2 langt å foretrekke fremfor 7D, blant annet pga "egenskapen" ved 7D sin søker som jeg beskriver ovenfor. Det faktum at man oppnår enda mindre DOF ved 5DMk2 enn 7D ved samme blenderåpning spiller for meg mindre rolle i den sammenhengen. Men totalt sett så foretrekker jeg uansett 7D pga alle de andre fordelene ved denne. Når det er sagt så ville jeg uansett ikke byttet bort søkeren på 7D med den på 50D for å få presis "DOF preview", men det gjelder altså å være oppmerksom på denne litt spesielle egenskapen ved søkeren på 7D.

 

Når det gjelder den fysiske størrelsen på søkeren til 7D kontra 5DMk2 så er jeg enig med Tor i at forskjellen er såpass liten at det i praksis ikke merkes - i hvert fall ikke av meg.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt min 50D, og den har jeg byttet mattskive på, så jeg bruker gjerne den i stedet for 7D når jeg fotograferer med veldig liten DOF.

 

Om det fantes en 5DMk3 med alle egenskapene til 7D i FF og en pris ikke mer enn 20000 så hadde jeg kjøpt den tvert. Når jeg er helt ærlig med meg selv så har jeg egentlig ikke et reelt behov men slik kan det fort gå :)

Lenke til kommentar

I praksis er det objektivet som bestemmer hva du ser i søkeren, eller er du uenig i det?

Ja, objektivet bestemmer hva du ser i søkeren - hva du ser i "firkanten". Men - hvor stor søkeren er - hvor stor "firkanten" ser ut for øyet ditt - det er søkeren, og har ingenting med objektivet å gjøre. Du kan fint se hvor stor søkeren er uten å ha på noe som helst objektiv.

 

Hvis vi skal diskutere de enkelte kamerahusene, så har 5D2 mye større mattskive (på grunn av sensorstørrelsen), men 7D har en del forstørrelse*), så søkeren allikevel blir ganske stor. Dpreview har forøvrig sammenligning her:

vfcompCan.jpg

 

5D2 er grå og nest ytterst, 7D er rød, 50D er hvit strek innerst.

 

 

Hvor stor søkeren er påvirkes av størrelsen på pentaprismet - 5D2 har større søker, og måtte derfor ha større pentaprisme. ..Nok derfor den ikke har blits - det var ikke plass.

 

 

 

*) Vel - egentlig er det 7D som ikke har forminskning, men effekten blir den samme.

 

I praksis er det knapt synlig som jeg sagt mange ganger nå. Tallene du viser forteller jo det selv og, dvs at man snakker om marginaler i virkeligheten og til allsidig bruk, ellers kommer man ikke utenom den saken jeg nevnte med objektivene.

 

Edit: Den tegningen må være forstørret slik at i real world er forskjellene mindre enn det som synes på den.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt min 50D, og den har jeg byttet mattskive på, så jeg bruker gjerne den i stedet for 7D når jeg fotograferer med veldig liten DOF.

 

Om det fantes en 5DMk3 med alle egenskapene til 7D i FF og en pris ikke mer enn 20000 så hadde jeg kjøpt den tvert. Når jeg er helt ærlig med meg selv så har jeg egentlig ikke et reelt behov men slik kan det fort gå :)

 

Tipper mk3 har betydelig oppgradert fokussystem og sikkert og bps mm. Blir nok en god del ført over fra 7D for å sikre 5D seriens sterke markedsandel på ff/video - da først begynner en å snakke allsidig redskap. Men prisen blir vel håpløs som vanlig. (en annen sak er hva 7DII kan overraske med når den kommer en stund etterpå)

 

Edit: En annen sak er at Canon må snart få et annet system for sensorrens, den som er nå er bare ræva og særlig elendig på 5DII, man får støv på sensoren bare man ser på kameraet.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Pff, har ikke sett anntydninger til støv (på bildende) og jeg har aldri tørka støv manuellt. Kan ikke tenke meg til at BPS blir økt noe betydelig i neste versjon av 5D. Fokus er dog mer sannsynlig. For folk flest er ikke høy BPS nødvendig (på samme måte som liten dof og ekstremhøy ISO ikke er viktig for deg ;)).

Lenke til kommentar

At 7D sin søker er både stor og lys er det ingen som helst tvil om. Men, det hele har en "kostnad". Man får nemlig ikke korrekt "DOF preview" om man har satt en stor eller middels stor blenderåpning på 7D. Det hele har sammenheng med hvordan søkeren på 7D er konstruert og den "trasnsmissive LCD" skjermen som ligger over søkeren (og er gjennomsiktig - denne gjør blant annet at man kan vise "hjelpelinjene" samt "vaterfunksjonen" oppå bildet i søkeren). Bakdelen er som sagt at man ikke får presis "DOF preview", i hvertfall ikke om man har satt blenderen til noe særlig større (dvs mindre tall) enn f8. Det gjør at man fort blir lurt da DOF vil være mye smalere enn det man ser gjennom søkeren ved "DOF preview", og bildet man tar blir derfor overraskende uskarpt. Så lenge man er oppmerksom på dette så kan man imidlertid kompensere for dette (eller "gjette litt"), men "DOF preview" blir altså veldig upresis.

 

Prøv selv med forskjellige blenderåpninger mindre enn f8 og du vil se at "DOF preview" ikke ikke viser noen forskjell i søkeren i det hele tatt. For eksempel så ser jeg ingen som helst forskjell ved "DOF preview" ved blender f1.4 kontra f5.6 med mitt Sigma 30mm objektiv, jeg må ned til blender f7.1 før jeg klarer å se noen forskjell.

 

Jeg har selv et 7D og er veldig glad i det kameraet, personlig så ville jeg ikke byttet det mot en 5DMk2 selv om jeg fikk bytte likt. Men jeg lånte en 5DMk2 i et par uker og må si at for portrettfotografering, macrofotografering og annen fotografering med liten DOF og eventuelt manuell fokus så er 5DMk2 langt å foretrekke fremfor 7D, blant annet pga "egenskapen" ved 7D sin søker som jeg beskriver ovenfor. Det faktum at man oppnår enda mindre DOF ved 5DMk2 enn 7D ved samme blenderåpning spiller for meg mindre rolle i den sammenhengen. Men totalt sett så foretrekker jeg uansett 7D pga alle de andre fordelene ved denne. Når det er sagt så ville jeg uansett ikke byttet bort søkeren på 7D med den på 50D for å få presis "DOF preview", men det gjelder altså å være oppmerksom på denne litt spesielle egenskapen ved søkeren på 7D.

 

Når det gjelder den fysiske størrelsen på søkeren til 7D kontra 5DMk2 så er jeg enig med Tor i at forskjellen er såpass liten at det i praksis ikke merkes - i hvert fall ikke av meg.

 

Jeg har ikke sammenlignet det du sier om dybdeskarpheten vs søkeren(e) da jeg føler til mine bruksområder får jeg den dybdeskaprheten jeg ønsker enten den ene eller den andre veien uten problemer (Jeg bruker heller ikke de ekstremt åpne objektivene da jeg føler ikke jeg har hatt særlig behov for ekstrem stor blenderåpning - og klarer fint nattfoto etc uten, dvs med mer normale blenderåpninger, som nå har jeg vært ute hele dagen og tatt ca 2500 bilder med begge husene helt fra det lyseste til når jeg kom hjem nettopp i natten og har brukt samme objektivene hele tiden)

 

Ja det er i praksis marginale forskjeller på de 2 søkerne.

 

Tor

Lenke til kommentar

Pff, har ikke sett anntydninger til støv (på bildende) og jeg har aldri tørka støv manuellt. Kan ikke tenke meg til at BPS blir økt noe betydelig i neste versjon av 5D. Fokus er dog mer sannsynlig. For folk flest er ikke høy BPS nødvendig (på samme måte som liten dof og ekstremhøy ISO ikke er viktig for deg ;)).

 

Vel da er du en av de få, er velkjent at låvedøren på ff skaper ekstra mye støv - er flere her som har nevnt det.

 

Det folk klager på er fokussystemet og skillpaddefrekvensen på lukkeren, noe som er velkjent trodde jeg, og Canon er nok klar over det. Er bare å putte i 2 prosessorer så jekkes den opp.

 

Liten DOF klarer du fint på crop og, er mer enn bare sensoren som bestemmer den. De fleste tar endel bilder med liten DOF, også jeg. Slike bilder er endel av allsidigheten de og.

 

Tor

Lenke til kommentar

Er garantert fullt av støv på sensoren, jeg ser de bare ikke i bildene, så da bryr jeg meg ikke.

 

Fokusen er ganske trist, ja - om man bruker de ytre punktene iallefall. Men at 5Den skyter for sakte tror jeg er et ikke-problem for mange tror jeg. Husk at det også kreves bedre mekanikk for å få opp skuddtakten, samt en sensor som kan resette seg raskt nok - er nok gjerne det som er grunnen til skuddtakten på 1Ds. Til og med med linjeskipping and what not greier den (edit: 5D II that is) såvidt bare 24 30fps i 1080P video, og til og med da resetter ikke sensoren seg raskt nok (synelig når man panorerer raskt)

 

Edit: Det er ikke tvil om at man kan skape tynn med crop - det er til og med mulig på kompaktkameraer med knøttesensorer. Det er dermed ikke sakt at den er tynn nok for alle.

 

Edit2: Ble litt dårlig formulert den posten her, poenget er uansett at for å greie video må man ty til lineskipping for å få opp read/reset-hastigheten - tror nok at prisen for en fullformatsensor med 10fps og 21+mp hadde blitt større enn man vil betale for et kamera i 5D-segmentet.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Det folk klager på er fokussystemet og skillpaddefrekvensen på lukkeren, noe som er velkjent trodde jeg, og Canon er nok klar over det. Er bare å putte i 2 prosessorer så jekkes den opp.
Canon kommer aldri til å lage en 5D så god at den er direkte konkurent til Deres Pro serie.

Kanskje fokus systemet til 60D når den kommer + en god sensor, 3-4 bps, dvs 1 prosessor.

Lenke til kommentar

I praksis er det knapt synlig som jeg sagt mange ganger nå. Tallene du viser forteller jo det selv og, dvs at man snakker om marginaler i virkeligheten og til allsidig bruk, ellers kommer man ikke utenom den saken jeg nevnte med objektivene.

 

Edit: Den tegningen må være forstørret slik at i real world er forskjellene mindre enn det som synes på den.

Ja, selvfølgelig. Sånn må det være. Du kan jo ikke se noen forskjeller.

Lenke til kommentar

I praksis er det knapt synlig som jeg sagt mange ganger nå. Tallene du viser forteller jo det selv og, dvs at man snakker om marginaler i virkeligheten og til allsidig bruk, ellers kommer man ikke utenom den saken jeg nevnte med objektivene.

 

Edit: Den tegningen må være forstørret slik at i real world er forskjellene mindre enn det som synes på den.

Ja, selvfølgelig. Sånn må det være. Du kan jo ikke se noen forskjeller.

 

Jepp. Ingen tvil. Den tegningen er manipulert! :D

 

Spøk til side så har jeg fortsatt problemer med å forstå hvorfor det skal være så vanskelig å innrømme/innse forskjellene som faktisk eksisterer mellom crop og FF. Søkerstørrelse er et element og som allerede nevnt så er forskjellen akkurat så stor som den faktisk er. Og forskjellen har betydning for noen og ikke for andre. Merkelig at det skal være så problematisk. Det har jo kun med at folk legger vekt på ulike egenskaper.

Endret av satchmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...