Gå til innhold

GTX 480 vs HD 5970 de neste to årene: Ytelse er én ting, men hva med andre teknologier?


MiSP

Anbefalte innlegg

Min situasjon: Jeg skal snart kjøpe meg ny PC (rundt juni), og lurer litt på hvilket skjermkort jeg skal velge. Det står mellom Radeon HD 5970 og Nvidias nye GTX 480. Alt skal vannkjøles, så støy er ikke et problem. Jeg har ikke tenkt å benytte meg av noen 3D-teknologier eller flere skjermer, og kommer til å spille i 1920x1200.

 

De harde fakta: Tester viser at 5970 stort sett slår 480 i ren ytelse, ofte med god margin. 480 ligger i pris i underkant av 4000 kroner (med unntak av Zotac, som ligger en høvding under dette, men det må da være feil), mens 5970 fås fra rundt 4600,-. Om vi fortsetter på se på ren ytelse i dagens tester vil jeg si at de ekstra hundringsene er verdt forskjellen mellom dem. Har dessuten hørt rykter om et nært forestående priskutt for AMD/ATI sin del (vet noen noe om dette?), og da virker jo saken som grei skuring - om prisen er noenlunde lik, er 5970 veien å gå. Ellers kommer jo alltids tokjernekort basert på 480, men det skjer gjerne ikke før TSMC går med på 28 nm eller noe slikt, og det skjer ikke med det første (i alle fall ikke før jeg kjøper PC). Prisen blir vel også et mareritt uten nevneverdige sidestykker - det samme gjelder to stykk 480 i SLI.

 

Dilemmaet: Jeg har tenkt å ha PC-en i minst to år, og lurer derimot på om 480 vil være et bedre valg enn 5970 på lang sikt. 480 inneholder etter sigende flere teknologier som kan vise seg nyttig i kommende spill, men dette kan ikke jeg så mye om. 5970 støtter jo f.eks. tesselering den også, gjør den ikke? Og kortene ligger ikke så langt unna hverandre i dette ut ifra benchmarks i Heaven (tesselerings-benchmark) - 5970 vinner stort sett, med unntak av under "Extreme tesselation", da 480 tar ledelsen. Jeg vet også at Nvidia har sin CUDA-teknologi, som kan være nyttig ettersom flere og flere spill får mer og mer kompleks kode som med fordel kan dyttes over på GPU-en.

 

Spørsmålet: I ren ytelse i dagens spill vinner 5970, men er det andre teknologier som bør være med i ligningen? Har disse i realiteten noe å si for meg som en gamer de neste to årene? (Ettersom alt skal vannkjøles, kan også overklokkingsvennlighet ha noe å si her.)

 

Setter stor pris på alle svar, spesielt de begrunnede. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå yter 5970 en god del mere enn 480, så jeg ville klart ha valgt det om det kunn er snakk om noen få hundrelapper.

 

Tilogmed 5870 kan måle seg med 480 i enkelte tester.

 

Driverene til ATI er også blitt ganske stabile i forhold til begynnelsen. Noe som sikkert vil ta noen mnder før nvidias drivere er helt 100% perfekte.

Lenke til kommentar

5870 vil nok være normen, NV vil slite med high end og teknologier etter hvert som det kommer da produksjonen er treg blant annet og tørken vil nok fortsette en stund til.

Resultatet er at totale salgstall så vil nok ATi ta kaka, og ergo vil spill tilpasse seg majoriteten.

I tilegg ser det ut til at Nvidia sliter en god del med DX11 mot 5870 også med enkelte drops ned i DX9 modus for å holde koken.

Lenke til kommentar

Om ikke skall kjøpe deg skjermkort før jul, Kan hende at Northern Islands (ati ny gfx kommet ut)

 

 

Men per i dag har jeg kjøpt ATI 5970. 5990 er dyrt kort. Er mere lønsomt kjøpte 2x 5870 med 2GB :p

 

For meg ville jeg ikke hatt GTX 480 før blir 28nm. Bråker for mye trekker mere støm en 5970.

Lenke til kommentar

Hva er 5990? Hvis det bare er et overklokket 5970, så kan jeg ordne det selv, siden jeg skal ha vannkjøling...

 

Takk for svar så langt! Kom gjerne med mer! :)

 

 

Den Zotaken er en GTX 470, Misp

 

et eventuelt 5990 kort er noe ala

http://www.legitreviews.com/article/1263/1/

 

med 4gb minne inkludert en heftig overklokk. Med tanke på at du ønsker å vannkjøle så kan du jo ha i bakhodet at 5970/5990 korta har de beste cypress chippene og dermed sikkert kan overklokkes vilt.

Endret av Madcatatlas
Lenke til kommentar

Har det samme problemet som MiSP med valg av nytt skjermkort. Skal ikkje få nytt skjermkort før til sommaren, men spørsmålet, blir det realease av nye kort som er verd vente på?

 

Eg ser for meg at ATI 5970 er eit bra kjøp kontra nVidia 480 GTX med tanke på rein ytelse og pga. Ati sin EyeInfinity Technology som gjer det mulig og koble flere skjerme en nVidia som har maks to skjerme simultaneously.

 

Vist man ser på pris og strømforbruk ser det ut som ATI er eit fornuftig valg forhold til strømslukeren til nvidia.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Evt 2x 5970 som hadde knust 480 i sli :p

 

ja det skulle vel bare mangle ? 5970 er jo 2 kort i ett. skjønner ikke hvorfor folk sammenligner de 2 kortene. vent til GTX 495 eller no med 2 gpuer kommer. da kan man sammenligne med 5970.

nå er det kun 5870 som man kan sammenligne 480 med.

Lenke til kommentar

Evt 2x 5970 som hadde knust 480 i sli :p

 

ja det skulle vel bare mangle ? 5970 er jo 2 kort i ett. skjønner ikke hvorfor folk sammenligner de 2 kortene. vent til GTX 495 eller no med 2 gpuer kommer. da kan man sammenligne med 5970.

nå er det kun 5870 som man kan sammenligne 480 med.

 

For meg blir det helt feil å tenke slik. Skal jeg kjøpe en pc så sammenligner jeg produkter utifra PRIS og ytelse. Ikke hvor mange gpuer eller kjærner den komponenten har. GTX 480 er nermere 5970 i pris og er da derfor den jeg ville sammenlignet med.

Lenke til kommentar

Fikk mitt GTX480 i går kveld. I forhold til mitt gamle GTX 280 kort så hverken bråker det noe mer eller mindre, og er heller ikke noe varmere. Dog har jeg ikke fått testet det så alt for mye. Kjørte en 3dmark vantage test, der var max temp 83 grader mot ca 85 med GTX280. Min gamle score med GTX280 var 13537. Ny score er 21545.

Jeg spiller en del Age of Conan som er noe krevende i DX10, med alt på full pupp (@1920*1200, 16QAA) så har min FPS nesten doblet seg til minimum 50 og max 90 i de mest befolkende områdene. Før lå jeg på 25-50 på medium.

 

Rimelig fornøyd med støy, varme og ytelse her i gården med andre ord ;)

Endret av Knugo.
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt GTX 480 SLi.

For det første så skalerer GTX 480 bedre enn noen andre kort.

For det andre så er minimums-fps viktigere en gjennomsnitts-fps, og det er her GTX 480 viser sin sterke side.

 

 

Driverne er 100 prosent stabile fra dag 1. Det eneste som mangler nå er å øke ytelsen i alle spill (10-50%).

Nvidia kortene gir mulighet for mer eyecandy eller altså finere grafikk. PhysX er også noe som gir deg økt opplevelse i mange spill og kan også kalles eyecandy.

Tesselering er jo det viktigste i DX 11, og som nevnt tidligere er det her GTX 480 virkelig sparker fra seg.

Tror en ny review av GTX 480 vs 5970 vil se noe anderledes ut om 1 år, og GTX 480 er et mer langsiktig valg.

 

Men alt kommer ned til pris. Å kjøpe 5970 fremfor GTX 480 er ikke et dårlig valg, men det er heller ikke dårlig valg motsatt vei. Men hvis pris var ute av bildet ville jeg heller hatt 2x 480 SLi enn 2x 5970 CF. Det er her valget blir lett, da dette er noe helt annet enn GTX 480 vs HD 5970.

 

Det er svært mange som peker på at Dual-GPU kort er ustabilt når det gjelder levering av lik ytelse i alle spill. Dette gjelder både Nvidia og ATI.

Lenke til kommentar

For meg blir det helt feil å tenke slik. Skal jeg kjøpe en pc så sammenligner jeg produkter utifra PRIS og ytelse. Ikke hvor mange gpuer eller kjærner den komponenten har. GTX 480 er nermere 5970 i pris og er da derfor den jeg ville sammenlignet med.

Helt enig. Om det er én eller to kjerner har ingenting å si for meg som forbruker, jeg er bare interessert i pris/ytelse.

 

For det første så skalerer GTX 480 bedre enn noen andre kort.

Ja, fikk med meg dette jeg også. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt GTX 480 SLi.

For det første så skalerer GTX 480 bedre enn noen andre kort.

Gjør dem? Ifølge denne testen som tar for seg GTX470 SLi skalerer crossfire bedre på 2 kort:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/30999-nvidia-geforce-gtx-470-sli-review-16.html

 

However, the facts are quite clear: in general, ATI’s cards offer better multi GPU scaling than anything NVIDIA can currently offer. Believe it or not, NVIDIA’s SLI scaling is actually very, very good considering we saw on average a 60% to 81% increase when going from one card to two. We’re just not that excited about it because ATI threw a live hand grenade into the SLI party by posting performance increases that were simply jaw-dropping in nearly every respect. It is because of this dual card scaling that a HD 5850 Crossfire setup can make up a ton of lost ground when compared to ATI’s single GPU scores. On the other hand, the HD 5970 is simply trampled by the GTX 470 SLI setup.

 

For det andre så er minimums-fps viktigere en gjennomsnitts-fps, og det er her GTX 480 viser sin sterke side.

Mimimums-fps sier heller lite da det ikke sier noe om hvor ofte eller når frameraten er så lav. Framerate over tid, altså en form for histogram derimot..

 

Tesselering er jo det viktigste i DX 11, og som nevnt tidligere er det her GTX 480 virkelig sparker fra seg.

Tror en ny review av GTX 480 vs 5970 vil se noe anderledes ut om 1 år, og GTX 480 er et mer langsiktig valg.

Jeg tror det vil ta mer enn et år før vi begynner å se spill som er byggd opp med tessellering i tankene og bruker det på nivå med heaven benchmarken.

 

Men alt kommer ned til pris. Å kjøpe 5970 fremfor GTX 480 er ikke et dårlig valg, men det er heller ikke dårlig valg motsatt vei. Men hvis pris var ute av bildet ville jeg heller hatt 2x 480 SLi enn 2x 5970 CF. Det er her valget blir lett, da dette er noe helt annet enn GTX 480 vs HD 5970.

Støynivå, strømforbruk/varmeutvikling kan også være faktorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...