Gå til innhold

Kjøp av studentlaptop: MAC eller PC?


Laptop: MAC eller PC?  

99 stemmer

  1. 1. MAC eller PC?

    • MAC
      36
    • PC
      63


Anbefalte innlegg

... og jeg er fornøyd med min 3 år gamle Compaq nc6310 med Win XP.

 

Bytta disk et par ganger (for å unngå gammel-disk-type-kræsj samtidig som nye disker har høyere spin rate) samt satt i mere (og raskere) RAM. Alt til en rimelig penge hvor standard hw bla kjøpt via nettbutikk "super"-tilbud, uten at Compaq blander seg inn på noen måte.

 

Fri for bloatware er den også så den er kjappere nå enn da den ble kjøpt.

 

 

Om du ikke visste det, så kan du bytte RAM og HDD i Mac'er selv uten problemer, standard komponenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommentar til Jann-Oves innlegg: For en som ikke gidder å bruke mye ekstra tid på det som burde vært unødvendig vedlikehold holder ikke Vista SP1 for "evig" etter min erfaring. Det er hovedgrunnen til at jeg har formatert og innstallert OSet på nytt såpass mange ganger.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Er også vært og ta en titt på en vanlig pc, med Linux OS. F.eks Ubuntu. Jeg er blitt veldig glad i Linux på ett par år nå. Installerte Ubuntu på samboerns pc, og hun er også fornøyd.

 

Fordeler:

- Slipper "bloatware" som følger med pcer.

- JEG synes det er mer stabilt

- Mer "customable" man kan gjøre om på alt.

- Lett og bruke (Er man vant til windows, så tar det ikke lang tid før man er oppe å går.)

- Mulighet for og dualboote med windows (hvis man trenger det).. - Dette kan man jo gjøre med mac også (bare så det er sagt)..

- Kjempebra community.

- Lite virus/trojanere o.l. (Skal sies at jeg ikke hadde noe problemer med dette på Windows heller.)

 

Ulemper:

- Mer "customable" man kan gjøre om på alt.

- Uvant i starten.

- Ikke støtte for alle spill, man kan bruke WINE for og kjøre windows programmer i Linux, men er ikke alltid det fungerer, og har somoftest ytelsesstap.

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er enig i std. PC + Linux varianten (som også jeg foreslo tidligere i tråden). Utvilsomt mest verdi for pengene.

Dessuten, så bra som FF, Thunderbird, OppenOffice, VNC, GIMP etc har blitt etterhvert er det (bortimot) ingen grunn til å bruke WINE lenger. Eneste ulempen, dersom det kan regnes som en ulempe, er spill.

 

Om du ikke visste det, så kan du bytte RAM og HDD i Mac'er selv uten problemer, standard komponenter.

Ok, kjekt å vite. Dvs. jeg visste at det er standard deler, men ikke at dette kan gjøres på Mac uten å bryte garantier. Du kan altså selv montere større HDD eller mer RAM uten at dette går ut over noen garantier ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det meste som oppstår av eventuelle feil vil dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, men det er også velkjent at Apple i det store og hele har lavere feilrate enn konkurrentene.

 

Ja, det er "velkjent".

Siste undersøkelse jeg så, lå Apple på 4. plass over de bærbare med minst feil. Asus, Toshiba og Sony lå på plassene over.

 

Link

Lenke til kommentar

Om du ikke visste det, så kan du bytte RAM og HDD i Mac'er selv uten problemer, standard komponenter.

Ok, kjekt å vite. Dvs. jeg visste at det er standard deler, men ikke at dette kan gjøres på Mac uten å bryte garantier. Du kan altså selv montere større HDD eller mer RAM uten at dette går ut over noen garantier ?

Uten å bryte garantier, ja. På Apples websider ligger det gjør-det-selv instruksjoner for disse operasjonene, med følgende innledning:

"Follow the instructions in this document carefully. Failure to follow these instructions could damage your equipment and void its warranty."

Implisitt, følg instruksjonene og gjør det riktig, så gjelder garantien fortsatt.

http://manuals.info.apple.com/en_US/MBPRO_13inch_Mid2009_Hard_Drive_DIY.pdf

Lenke til kommentar

Det meste som oppstår av eventuelle feil vil dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, men det er også velkjent at Apple i det store og hele har lavere feilrate enn konkurrentene.

 

Ja, det er "velkjent".

Siste undersøkelse jeg så, lå Apple på 4. plass over de bærbare med minst feil. Asus, Toshiba og Sony lå på plassene over.

 

Link

Du kom med unntaket som bekrefter regelen, ser jeg ;) Bortsett fra at avviket mellom de beste er så lite at man like gjerne kan snakke om statistisk feilmargin, at dette er en enkeltstående undersøkelse basert på kundedatabasen til ett forsikringsselskap, og at undersøkelsen attpåtil ekstrapolerer framover i tid, så kan det være flere årsaker til at SquareTrade avviker fra andre undersøkelser: http://www.resourcesforlife.com/docs/item2594

 

Tendensen i andre undersøkelser er at Apple topper statistikken over mest pålitelige bærbare datamaskiner, og det har gjentatt seg år etter år:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2352798,00.asp

http://brainstormtech.blogs.fortune.cnn.com/2010/02/22/apple-is-no-1-in-reliability-survey/

http://www.pcworld.com/article/156450/apple_laptops_extend_their_lead_in_reliability.html

 

God support skader heller ikke: http://news.cnet.com/8301-13579_3-10467112-37.html

 

Og det er greit å vite at selv Apples rimeligste bærbare tåler en støyt, der konkurrentene feiler:

http://www.dn.se/ekonomi/apple-bast-i-omskakande-test-1.514522

:cool:

Lenke til kommentar

La oss si det slik; Mac OS X er mer brukervennlig, penere, renere, mer intuitivt, mer kontroll (terminal) enn Windows' operativsystemer på alle områder kanskje med unntak av spill. Avgjørelsen bør ligge på det økonomiske, altså om du er villig til å bruke betraktelig mer penger på en Mac.

Lenke til kommentar

Mac er en investering. Men til gjengjeld er aluminium mye mer robust enn plastikk.

 

Og Mac synker ikke i verdi like fort som PC gjør. Om du skal selge den flere år etterpå, kan du få flere tusen for den. Mens du ikke vil få flere hundre for en laptop en gang.

 

Dette argumentet med spill kommer til å dø ut fort, ettersom Steam lanseres nå i April til Mac.

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal du bruke pcn til vanlig bruk, så ville jeg tatt asus ul30a,

 

Det er ingen vits i å bruke mer enn 5-6k på en pc.

 

Med Asus Ul30a, event Acer timeline, så får du 10 timer reel batterikapasitet, med en macbook får du 4-5 timer. Det er stor forskjell på en pc som varer fra skolestart til skoleslutt uten behov for en lading.

Den er også mye lettere en macbook, hvis det har betydning.

 

En timeline/ul30a vil også være mer en kraftig nok for skriving,surfing og vanlig skolearbeid.

 

Skal du gå media ville jeg gått for Hp envy eller macbook pro.

 

Problemet med Macbook pro er det at hvis du først ikke liker mac os, så har du kastet vekk masse penger, og du må forholde deg til de programmene som apple har laget. Skal du begynne å bruke windows programmer på en mac, så er det ingen grunn til å velge mac.

 

 

Windows 7 er like stabilt, og må rebootes like ofte som hvilken snow leopard.

 

Det er uvesentlig om du må reboote pcn din hver 4 dag eller hver 6 dag.

 

Sikkerhetsmessig så kan du google snow leopard vs windows 7, og du vil finne ut at windows 7 er minst like sikkert. Vil ikke anbefale linux, da windows er mye bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Himmel, det må gå an å vise litt moderasjon i iveren etter å forherlige egne favoritter.

 

Kjøp Mac, det er best!

Jeg kjøpte meg Macbook da jeg begynte på Høgskolen, og har blitt frelst.

Skal aldri ha PC igjen.

Deg om det.

Med Mac er det mye lettere å organisere arbeidet ditt. Det gir deg mye bedre programmmer å arbeide med rett ut av boksen også.

La oss si det slik; Mac OS X er mer brukervennlig, penere, renere, mer intuitivt, mer kontroll (terminal) enn Windows' operativsystemer på alle områder kanskje med unntak av spill.

Dette er en smaks-sak og ingen regel, det må være opp til hver enkelt å bedømme.

 

Mac er en investering. Men til gjengjeld er aluminium mye mer robust enn plastikk.

Og windows/Ubuntu/Mint etc. kan ikke kjøres på noe laget i aluminium ?

Dette argumentet med spill kommer til å dø ut fort, ettersom Steam lanseres nå i April til Mac.

Igjen, plattformen/distributøren Steam kommer til Mac. Alle spillene som leveres derfra vil ikke nødvendigvis komme til mac fordi dette er opp til hver enkelt utvikler. Dessuten er steam dyrt, men det er vel noe Mac folket syns er helt topp.

Lenke til kommentar

Himmel, det må gå an å vise litt moderasjon i iveren etter å forherlige egne favoritter.

 

La oss si det slik; Mac OS X er mer brukervennlig, penere, renere, mer intuitivt, mer kontroll (terminal) enn Windows' operativsystemer på alle områder kanskje med unntak av spill.

Dette er en smaks-sak og ingen regel, det må være opp til hver enkelt å bedømme.

 

Gutten ville ha "tips, råd og forslag", og da blir det fort egne erfaringer og meninger som blir delt i det lange og det brede. Om han var ute etter hard facts og benchmarks hadde han sikkert funnet det ut på egen hånd vha Googles søketjeneste :)

Lenke til kommentar

Du kan altså selv montere større HDD eller mer RAM uten at dette går ut over noen garantier ?

Jeg gjorde dette på Macbook Proen min i dag, og det satt ikke et eneste klistremerke der med beskjed om at garantien ryker om det tas bort. Ergo regnes det som noe man kan gjøre selv. Alt jeg trengte var en skrutrekker.

Lenke til kommentar

Jeg bruker MacBooken min gjennom åtte timers skoledager uten lading.

Den bytter til hvilemodus når jeg ikke skriver, og vekkes fort igjen. Da holder den lenge.

 

At man må vende seg til Apples programmer er jo akkurat det samme tilfellet for Windows. Du må vende deg til Windows programvare.

 

Det er ikke spørsmål om egne meninger her. Å organisere for eksempel bilder i OSX er ti ganger lettere enn i Windows. Du har alle i iPhoto, kategorisert etter steder på kartet, ansikter, hendelser osv. Her ligger Windows langt bak.

 

Ved første øyenkast ser Windows 7 likt ut i utforskeren. Men med én gang du begynner å bruke stabler på docken, vil du se hvor lett det er å finne fram dokumenter du jobber med.

 

Programmene i OSX jobber mye bedre med hverandre. Og når du jobber med skolearbeid sparer dette deg virkelig mye tid.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg bruker MacBooken min gjennom åtte timers skoledager uten lading.

Den bytter til hvilemodus når jeg ikke skriver, og vekkes fort igjen. Da holder den lenge.

 

At man må vende seg til Apples programmer er jo akkurat det samme tilfellet for Windows. Du må vende deg til Windows programvare.

 

Det er ikke spørsmål om egne meninger her. Å organisere for eksempel bilder i OSX er ti ganger lettere enn i Windows. Du har alle i iPhoto, kategorisert etter steder på kartet, ansikter, hendelser osv. Her ligger Windows langt bak.

 

Ved første øyenkast ser Windows 7 likt ut i utforskeren. Men med én gang du begynner å bruke stabler på docken, vil du se hvor lett det er å finne fram dokumenter du jobber med.

 

Programmene i OSX jobber mye bedre med hverandre. Og når du jobber med skolearbeid sparer dette deg virkelig mye tid.

 

apple er best, ingen protest, den som står imot, er en windows bruker!'

 

 

 

apple er inovasjon, windows er best.

 

man bruker windows hvis man vil være produktiv, apple hvis man vil være effektiv

Lenke til kommentar

Solgte Mac'en min etter 2 uker,og gikk tilbake til PC med w7. var ikke fornøyd og klarer ikke helt se hypen. Men selvfølgelig for Apple fanatikerne som ikke ser annet en Apple,blir noe annet.

 

Ville kjøpt en liten ultraportabel PC med W7, mindre knot og betaler ikke like mye for merket Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...