Gå til innhold

Norsk innvandringspolitikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se post 91 i denne tråden. Mye fin fakta der... Jeg vil konkludere at norsk innvandringspolitikk er bra, men det vil alltids finnes rom til forbedringer

Tallene dine viser at innvandre bidrar betydlig mindre enn nordmenn (lavere sysselsettingsrate), de er også på langt flere stønader. Tallene dine viser at nordmenn er mer utdannet og fullfører grunnskolen i langt større grad. Ja, de gjør det bedre etterhvert, men gjør det forsatt betydlig dårligere enn nordmenn. Å gå fra møkkadårlig til dårlig betyr ikke at innvandringspolitikken fungerer. I tilegg bør vi heller ikke glemme hvem som er overrepresentert på kriminalitetstatistikken.

 

Ja, det er noen grupper som gjør det bedre enn andre, og noen gjør det bedre enn nordmenn. De inkluderer noen få fra sørøst asia som generelt sett blir her i korte perioder. Det er også en del arbeidere fra østeuropa som også bidrar. Derimot, hvis du titter på grupper som kommer igjennom asylsøkere og familie vil du se at de gruppene gjør ikke det bra og er ingen måte et tegn på at norsk innvandringspolitikk er bra for Norge.

 

Det er sant at Norge gjør det bedre enn andre europeriske land, men hovedgrunnen til det er at oljen gir Norge muligheten til å kaste penger på asylsøkerene sine. I tilegg har Norge tatt imot langt færre enn mange andre land.

Lenke til kommentar

For å kunne diskutere hvorvidt den er vellykket, må man først definere hva formålet med den er.

 

Mitt syn er at folk bør ha rett til å søke lykken og skape et godt liv for seg og sine. Dog er det ikke noens plikt å forsørge andre mot sin vilje (foruten egne barn). Derfor er jeg for fri innvandring, forutsatt at det ikke gis noen statlige velferdsrettigheter. I så måte er ikke norsk innvandirngspolitkk noe jeg vil skryte særlig av.

Lenke til kommentar

Så om du er født på feil side av grensa skal du ikke få de samme rettighetene som de som ble født på andre sida av grensa? Jeg er uenig - jeg syns alle skal ha like rettigheter, fordi alle er like mye verdt, og alle fortjener like muligheter, like forutsetninger og lik sosial sikkerhet. Frihet, likhet, brorskap er et gammelt slagord, men det ble visst aldri gjennomført.

 

Start med det vi kan gjøre noe med - diskrimineringa av innvandrere i arbedslivet og boligmarkedet. Gjør noe med klasseskillene i Oslo. Gjør noe med norskundervisnings-tilbudene. Fjern kontantstøtta.

Lenke til kommentar

Så om du er født på feil side av grensa skal du ikke få de samme rettighetene som de som ble født på andre sida av grensa? Jeg er uenig - jeg syns alle skal ha like rettigheter, fordi alle er like mye verdt, og alle fortjener like muligheter, like forutsetninger og lik sosial sikkerhet. Frihet, likhet, brorskap er et gammelt slagord, men det ble visst aldri gjennomført.

 

Start med det vi kan gjøre noe med - diskrimineringa av innvandrere i arbedslivet og boligmarkedet. Gjør noe med klasseskillene i Oslo. Gjør noe med norskundervisnings-tilbudene. Fjern kontantstøtta.

Jeg tror ikke på at du mener dette. I mange andre land har jeg frihet til å kunne jobbe så lenge jeg ønsker (og få betalt for det). Den friheten har jeg ikke i Norge. I Mange andre land har jeg frihet til å ikke gi bort 60% av inntekten min, pluss avgifter av inntekten min, men kanskje bare 20%. Dette er friheter du ikke ønsker at jeg skal ha fordi jeg har blitt født i Norge. Faktumet er at du har de rettighetene og frihetene som landet ditt gir deg og Norges jobb er å ta vare på sine egne statsborgere og ikke ødelegge for andre land. Deres jobb er ikke å ta vare på resten av verden, og ikke vil de klare det heller fordi å ta imot asylsøkere dreper flere enn det hjelper på kort sikt. Fordi de asylsøkerene driver opp matprisene sånn at fattige folk i Afrika kan importere mindre.

 

Enhver land kan bestemme hvilke folk de skal ta imot. Jeg er for å ta imot de som bidrar til Norge og de som ikke gjør det kan få bli i landet sitt.

 

Start med det vi kan gjøre noe med - diskrimineringa av innvandrere i arbedslivet og boligmarkedet. Gjør noe med klasseskillene i Oslo. Gjør noe med norskundervisnings-tilbudene. Fjern kontantstøtta.

1. Hvordan skal du gjøre noe med diskrimineringen av innvandre. Den er der, fordi Norge har sluppet inn haugevis av uduglige asylsøkere, og fordi arbeidsgivere har dårlige erfaringer med noen av dem, så diskriminerer dem mot hele gruppen, fordi de kan ikke vite om en ansatt er god eller ikke. I tilegg er det viktig å huske på at det er veldig vanskelig å sparke ansatte i Norge, noe som betyr at de må passe godt på før de ansetter noen.

 

2. Hvordan skal du gjøre noe med klasseskillene i Oslo, øke skattene?

 

3. Hvordan skal du gjøre noe med norskundervisningstilbudene, kaste mer penger på det? Altså, øke skattene.

 

Alle de problemene som er nevnt over, kunne ha blitt løst ved å ta imot folk som faktisk bidrar til Norge fra starten av. Da ville det ikke ha vært diskriminering i arbeidsmarkedet, fordi de ville ha vært bedre ansatte enn nordmenn. Klasseskillene ville ikke ha oppstått mellom innvandre og nordmenn. I tilegg ville ikke norskundervisning vært et problem, fordi det ville ha vært et krav på søknaden om statsborgerskap.

 

PS: Å fjerne kontatnstøtten vil ikke fianisere dette, fordi kontantstøtten koster ikke mer enn 1.5 milliarder kroner og mange av dem kommer til å putte barna sine i barnehage som koster mye mer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på at du mener dette. I mange andre land har jeg frihet til å kunne jobbe så lenge jeg ønsker (og få betalt for det). Den friheten har jeg ikke i Norge. I Mange andre land har jeg frihet til å ikke gi bort 60% av inntekten min, pluss avgifter av inntekten min, men kanskje bare 20%. Dette er friheter du ikke ønsker at jeg skal ha fordi jeg har blitt født i Norge. Faktumet er at du har de rettighetene og frihetene som landet ditt gir deg og Norges jobb er å ta vare på sine egne statsborgere og ikke ødelegge for andre land. Deres jobb er ikke å ta vare på resten av verden, og ikke vil de klare det heller fordi å ta imot asylsøkere dreper flere enn det hjelper på kort sikt. Fordi de asylsøkerene driver opp matprisene sånn at fattige folk i Afrika kan importere mindre.

 

Du har et veldig amerikansk-inspirert syn på begrepet frihet. Frihet til å jobbe ræva av seg, frihet til å enten feile eller lykkes, frihet til å ikke ha sosial sikkerhet. Jeg har et annet utgangspunkt. Om du først gir folk sosial sikkerhet, gode velferdstjenester - så har man frihet til å realisere seg selv med mindre risiko. Det er heller ingen som har snakket om 60% skatt. I dag ligger den på 30-35%, og jeg har ingen ønsker om å øke skatten for folk med lave eller normale inntekter. Tvert imot vil jeg gjerne redusere skatten for de med lave inntekter ihvertfall. Mens de med høye inntekter (i millionklassen) kan få høyere skatt, samt skatt på aksjeutbytte osv.

 

 

Enhver land kan bestemme hvilke folk de skal ta imot. Jeg er for å ta imot de som bidrar til Norge og de som ikke gjør det kan få bli i landet sitt.

 

"De som bidrar til Norge". Jeg syns dette er et nærmest fascistisk syn på mennesker, og nasjonen. Du opphøyer "nasjonen" til selve målet, mens menneskene som bor i det geografiske området kun er nytte-objekter som skal jobbe for nasjonen, bygge det store stolte fedrelandet. De som ikke jobber for nasjonen, må ut. Men dette gjelder selvsagt kun de som ikke er født her, de som er født her har rett til å gjøre som de vil...

 

 

1. Hvordan skal du gjøre noe med diskrimineringen av innvandre. Den er der, fordi Norge har sluppet inn haugevis av uduglige asylsøkere, og fordi arbeidsgivere har dårlige erfaringer med noen av dem, så diskriminerer dem mot hele gruppen, fordi de kan ikke vite om en ansatt er god eller ikke. I tilegg er det viktig å huske på at det er veldig vanskelig å sparke ansatte i Norge, noe som betyr at de må passe godt på før de ansetter noen.

 

2. Hvordan skal du gjøre noe med klasseskillene i Oslo, øke skattene?

 

3. Hvordan skal du gjøre noe med norskundervisningstilbudene, kaste mer penger på det? Altså, øke skattene.

 

Alle de problemene som er nevnt over, kunne ha blitt løst ved å ta imot folk som faktisk bidrar til Norge fra starten av. Da ville det ikke ha vært diskriminering i arbeidsmarkedet, fordi de ville ha vært bedre ansatte enn nordmenn. Klasseskillene ville ikke ha oppstått mellom innvandre og nordmenn. I tilegg ville ikke norskundervisning vært et problem, fordi det ville ha vært et krav på søknaden om statsborgerskap.

 

PS: Å fjerne kontatnstøtten vil ikke fianisere dette, fordi kontantstøtten koster ikke mer enn 1.5 milliarder kroner og mange av dem kommer til å putte barna sine i barnehage som koster mye mer.

 

Selvfølgelig er det innvandrernes egen feil at de blir diskriminert! Akkurat som at jenter som kler seg utfordrende selv har skyld i om de blir voldtatt! Sier seg selv.

 

Nei, dette handler nok ikke om at innvandrere må være "bedre ansatte" osv. Forskning viser at innvandrere som har lik utdanning, ambisjoner osv. som nordmenn (de har gått i samme kull) likevel ikke får jobb. De kan søke på hundrevis av jobber, søknaden blir kastet i søpla pga. navnet deres. De får aldri en mulighet til å gjøre sitt beste, fordi arbeidskjøperne er forutinntatt og har fremmedfrykt. Dette må gjøres noe med, om vi skal forbedre integreringen. Vi må sanksjonere arbeidskjøpere som diskriminerer innvandrere, vi må straffe de. Og vi må sørge for at det offentlige ikke lenger diskriminerer, da det tross alt er våre skattepenger som brukes her.

 

Klasseskillene i Oslo er i stor grad avhengig av boligpolitikken. Det har i alle år vært vanlig å plassere innvandrere i sosialboliger som utelukkende bygges i Oslo Øst. Hvorfor bygges de ikke i Oslo Vest, blant hvite, rike nordmenn?

 

Mer norskundervisning er viktig ja, og det er ikke noe annet å gjøre enn å gi det offentlige større overføringer og nye norsk-programmer. Dette er ikke snakk om store utgiftene tross alt, og kan godt finansieres med penger fra den avskaffa kontantstøtta. Blir det nødvendig med flere skattekroner, ta noen fra de rike da. De har råd.

 

Kontantstøtta vil også bidra til å integrere innvandrere, slik at ikke mamma føler seg presset til å sitte hjemme med barna - istedet blir barna "tvangsintegrert" sammen med norske barn i barnehagen.

Lenke til kommentar

Du har et veldig amerikansk-inspirert syn på begrepet frihet. Frihet til å jobbe ræva av seg, frihet til å enten feile eller lykkes, frihet til å ikke ha sosial sikkerhet. Jeg har et annet utgangspunkt. Om du først gir folk sosial sikkerhet, gode velferdstjenester - så har man frihet til å realisere seg selv med mindre risiko. Det er heller ingen som har snakket om 60% skatt. I dag ligger den på 30-35%, og jeg har ingen ønsker om å øke skatten for folk med lave eller normale inntekter. Tvert imot vil jeg gjerne redusere skatten for de med lave inntekter ihvertfall. Mens de med høye inntekter (i millionklassen) kan få høyere skatt, samt skatt på aksjeutbytte osv.

 

Du kan godt mene at jeg ikke skal ha frihet til å kunne jobbe så lenge jeg har lyst til. Jeg gir blaffen, jeg bor ikke i Norge uansett.

 

Poenget er at du ikke ønsker at jeg skal ha de frhetene, fordi du mener det ikke er friheter som er verdt noe. Friheten til å kunne jobbe så lenge jeg ønsker er noe jeg har her, men ikke noe jeg har i Norge. Du skrev at du mente alle burde ha de samme frihetene og rettighetene. Du burde kanskje korrigert det til, alle burde ha de samme frihetene og rettighetene som du er enig i. Det jeg prøver å si er at du har litt dobbeltmoral, hvor du mener at alle i utlandet skal ha norske rettigheter, men nordmenn skal ikke ha rettigheter/friheter som man har i andre land.

 

Skattenivået i Norge er 60%. Det er flere skatter som du ikke har tatt med. For inntekt er det tre skatter

Payroll: 14%

MVA: 25%

Inntektskatt: 25-45%

Pluss avgifter

 

Som ingeniør i Norge ville jeg ha startet rundt 350K (30%), senere økt til ca 550K (36%) og slutten av karrieren ligget rundt 800K. (41%)

 

Total skatt blir da

0.7*0.75*0.86= 55% i starten

0.64*0.75*0.86= 59% midt i karrieren

0.59*0.75*0.86 = 62% i slutten av karrieren

 

Her ligger det rundt, (ingen payroll her)

0.81*0.85= 31% i starten

0.76*0.85= 35% midt i karrieren

0.71*0.85= 40% på slutten av karrieren.

 

Det betyr at jeg får 20-25% mer av inntekten min tilbake og velferdtjenestene er like gode, faktisk litt bedre. Det er en frihet jeg ønsker, som finnes i andre land, som du ikke vil gi meg. Gir det mening at nordmenn skal gi alle som bor utenfor Norge norske rettigheter når du ikke mener at nordmenn skal få rettigheter man har i utlandet.

 

"De som bidrar til Norge". Jeg syns dette er et nærmest fascistisk syn på mennesker, og nasjonen. Du opphøyer "nasjonen" til selve målet, mens menneskene som bor i det geografiske området kun er nytte-objekter som skal jobbe for nasjonen, bygge det store stolte fedrelandet. De som ikke jobber for nasjonen, må ut. Men dette gjelder selvsagt kun de som ikke er født her, de som er født her har rett til å gjøre som de vil...

Som argumentert over, Norge har ikke ansvar for å gi alle som bor i verden samme rettigheter/friheter som nordmenn. Du mener tydligvis at det ikke skal gjelde den andre veien ihvertfall. Derfor skal den norske stat passe på nordmenn.

 

Andre folk burde gjøre seg fortjent til å komme hit. Det er ingen menneskerett å komme til et annet land og få lov til å bo der. I tilegg som nevne over, å "hjelpe" folk ved å la dem bo i Norge skader flere enn det hjelper uansett.

 

Selvfølgelig er det innvandrernes egen feil at de blir diskriminert! Akkurat som at jenter som kler seg utfordrende selv har skyld i om de blir voldtatt! Sier seg selv.

 

Nei, dette handler nok ikke om at innvandrere må være "bedre ansatte" osv. Forskning viser at innvandrere som har lik utdanning, ambisjoner osv. som nordmenn (de har gått i samme kull) likevel ikke får jobb. De kan søke på hundrevis av jobber, søknaden blir kastet i søpla pga. navnet deres. De får aldri en mulighet til å gjøre sitt beste, fordi arbeidskjøperne er forutinntatt og har fremmedfrykt. Dette må gjøres noe med, om vi skal forbedre integreringen. Vi må sanksjonere arbeidskjøpere som diskriminerer innvandrere, vi må straffe de. Og vi må sørge for at det offentlige ikke lenger diskriminerer, da det tross alt er våre skattepenger som brukes her.

Jeg sa aldri at det var innvandres skyld at de blir diskriminert. Skylden ligger på politikerene og de som har stemt dem inn.

 

Jeg sa at diskrimineringen har en basis og kommer av at norge har latt haugevis av uduglige innvandre kommet til Norge. Det er vansklig å vite hvem som kommer til å bli en god ansatt eller ikke, dermed må man diskriminere etter gruppe, fordi når man har ansatt noen er det veldig vanskelig å sparke dem igjen.

 

Og det at høykvalifiserte arbeidstakere også har problemer er ingen overaskelse. Mange som kommer fra utenlandske universiteter har ikke de samme kvalifikasjonene. F.eks. juksning er vanlig på indiske universiteter og sikkert i vedlig mange andre land. I tilegg har mange lite praktisk forståelse. Det at samme universitetsgrad betyr like kvalifikasjoner og en like god ansatt er helt feil. Du må heller ikke glemme at norske arbeidstakere har ofte problemer med å få jobb de også.

 

 

Klasseskillene i Oslo er i stor grad avhengig av boligpolitikken. Det har i alle år vært vanlig å plassere innvandrere i sosialboliger som utelukkende bygges i Oslo Øst. Hvorfor bygges de ikke i Oslo Vest, blant hvite, rike nordmenn?

 

Mer norskundervisning er viktig ja, og det er ikke noe annet å gjøre enn å gi det offentlige større overføringer og nye norsk-programmer. Dette er ikke snakk om store utgiftene tross alt, og kan godt finansieres med penger fra den avskaffa kontantstøtta. Blir det nødvendig med flere skattekroner, ta noen fra de rike da. De har råd.

 

Kontantstøtta vil også bidra til å integrere innvandrere, slik at ikke mamma føler seg presset til å sitte hjemme med barna - istedet blir barna "tvangsintegrert" sammen med norske barn i barnehagen.

Ville ikke løst noe som helst. For det første eier de fleste innvandre i Oslo sin egen bolig (tror du alle er på sosialen eller noe). I tilegg blir ikke områdene de bor i noe særlig bedre, fordi de bor alle sammen i samme område. F.eks. se på sogn. Et annet viktig argument er at det ikke er plass til å bygge masse boligprosjekter på vestkanten. Siste argument, om du hadde fått det til ville de bare ha flyttet til bærum og ut av Oslo.

 

Det med kontantstøtten har du meninger som går imot hverandre. Først sier du at du vil få ekstra penger fra kontantstøtten. Dereter sier du at det vil være positivt, siden mange vil putte barna sine i barnehagen. Hvis mer enn 1/2 av de som mister kontantstøtten putter barna i barnehagen, vil det være et tapsprosjekt. Fordi en barnehageplass koster ca 8-10K kroner i måneden for staten og 2K for forbrukeren. Det er ikke mye penger man får fra å fjerne kontantstøtten og får å være ærlig tviler jeg på at å kaste penger på norskundervisningen hjelper noe særlig. Det største problemet er hvordan de lærer bort og hvordan de putter alle i samme klasse uansett nivå og arbeidsevne.

 

Å øke skatten for de rike er ikke noe som gir noe særlig penger. Norske politikere har hevdet at de har økt skatten for de rike, men egentlig øker de den for alle. Selv de som tjener minst (fulltid) i Norge betaler ca 50% skatt. Å øke skatten for de rike vil ikke gi deg noe særlige inntekter, altså du må øke skattene for alle for enhvert opplegg. Hva med privat velferd, altså de pengene folk kan bruke selv?

 

Hadde det ikke vært bedre om staten tok av seg de nødvendigste jobbene og lot folk bruke pengene sine selv? Istedenfor at Norge skal sløse med pengene på unødvendige offentlige tjenester? (Ja Norge sløser med pengene. Statlig effektivitet er veldig lav i hele skandinavia, spesielt Sverige.)

 

BTW: Jeg er for å fjerne kontantstøtten, men ikke fordi det gir ekstra penger til staten, fordi det gjør den ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så om du er født på feil side av grensa skal du ikke få de samme rettighetene som de som ble født på andre sida av grensa? Jeg er uenig - jeg syns alle skal ha like rettigheter, fordi alle er like mye verdt, og alle fortjener like muligheter, like forutsetninger og lik sosial sikkerhet. Frihet, likhet, brorskap er et gammelt slagord, men det ble visst aldri gjennomført.

 

Jo, alle bør ha de samme rettighetene. Derfor vil jeg også bygge ned velferdsstaten, men det blir en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...