Gå til innhold

HTC Desire eller SonyEricsson Xperia X10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jadda, den duger som ventepølse (*) før HTC slipper sin Evo 4G :thumbup:

 

(*) Ventepølse - den halvkalde, men svidde pølsa du hiver i deg mens du venter på at grillen skal bli passe varm før biffen/indrefileten hives på.

 

Vel, bortsett fra EVO 4G's Wimax og 8 mp kamera, saa gjør de bedre speksene, den raskere processoren og ikke minst Super Amoldes Skjermen Galaxy S til hoved attraksjonen.

Lenke til kommentar

For å se på harde fakta, så blir det vel slik(?)

 

Desire

+ Radio

+ AMOLED

 

X10

+ Større skjerm

+ Bedre kamera

 

 

For min del blir det nok Desire, skjermen er stor nok for min del og kamera bruker jeg alt for lite uansett.. Må også si at jeg liker det jeg har sett av Sense =) Galaxy S har også blitt vurdert, men tror det blir for langt frem i tid..

Lenke til kommentar

X10 støtter ikke multitouch:

http://www.itavisen.no/839084/ingen-multitouch-paa-x10

 

Det er ingen avgjørende sak for meg da jeg i liten grad bruker mobilen til å ta bilder. Det som er mer litt viktigere for meg er at den kjører Android 1,6. Hvorfor ikke 2,1 når det er ute? Det er sikkert en smal sak å oppdatere selv men det burde man slippe på en telefon i den prisklassen IMO.

Lenke til kommentar

Eller nesten like uforståelig, hvorfor er den bare et par hundrelapper dyrere enn Legend? Jeg kan ikke forstå annet enn at Desire er usedvanlig aggresivt priset.

Vil anta at Google sponset utviklingen av Nexus One ganske tungt, og at HTC dermed trenger mindre penger fra Desire for å gå i plus, og kan risikere å selge den med en lavere margin enn vanlig.

Lenke til kommentar

X10 støtter ikke multitouch:

http://www.itavisen.no/839084/ingen-multitouch-paa-x10

 

Det er ingen avgjørende sak for meg da jeg i liten grad bruker mobilen til å ta bilder. Det som er mer litt viktigere for meg er at den kjører Android 1,6. Hvorfor ikke 2,1 når det er ute? Det er sikkert en smal sak å oppdatere selv men det burde man slippe på en telefon i den prisklassen IMO.

 

 

X10 bruker 1.6 grunnet at det er denne versionen Sony Ericssons UI og extra funksjoner er utviklet på.

 

Det er derfor det alltid vil ta litt tid mellom nye Android versioner kommer til mobiler med "custom" UI's blir oppgradert. (SE maa omprogramere ui og ekstra funksjoner fra X10 til å virke ilage med den nye Android versionen.)

 

Det samme gjelder HTC telefoner med Sense, der vil også videre oppdateringer ha et viss "lagg".

 

Hvis det å alltid ha siste Android version er vikitig for deg, da er Google Nexus One et bedre valg.

Endret av Bacchus
Lenke til kommentar

X10 støtter ikke multitouch:

http://www.itavisen.no/839084/ingen-multitouch-paa-x10

 

Det er ingen avgjørende sak for meg da jeg i liten grad bruker mobilen til å ta bilder. Det som er mer litt viktigere for meg er at den kjører Android 1,6. Hvorfor ikke 2,1 når det er ute? Det er sikkert en smal sak å oppdatere selv men det burde man slippe på en telefon i den prisklassen IMO.

 

 

X10 bruker 1.6 grunnet at det er denne versionen Sony Ericssons UI og extra funksjoner er utviklet på.

 

Det er derfor det alltid vil ta litt tid mellom nye Android versioner kommer til mobiler med "custom" UI's blir oppgradert. (SE maa omprogramere ui og ekstra funksjoner fra X10 til å virke ilage med den nye Android versionen.)

 

Det samme gjelder HTC telefoner med Sense, der vil også videre oppdateringer ha et viss "lagg".

 

Hvis det å alltid ha siste Android version er vikitig for deg, da er Google Nexus One et bedre valg.

 

Det er ikke avgjørende, men trekker i retning av Desire. Jeg er veldig usikker. Det er små marginer som skiller disse slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Driver også å vingler mellom disse to telefonene. Var i utgangspunktet helt bestemt på X10, men så fant jeg denne testen av Desire: http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/htc-desire-679515/review

 

Her synes jeg det kommer fram mange fine småting ifm. meldinger bl.a. samtidig som det på filmer av denne telefonen i bruk ser ut som det er mindre "lag" enn med x10.

 

Ved første øyekast synes jeg også at Sense virker mer brukervennlig og designmessig bedre enn UiX på X10.

 

Skulle gjerne likt å se noen bilder av x10 i bruk utenom Media/Timescape (altfor mye fokus på disse synes jeg...) ??

 

Min erfaring med SE (W980) er at telefonene fort blir trege, og henger seg opp.

 

Slik jeg ser det står det slik nå:

 

X10

+Kamera

+Skjermstørrelse

 

Desire

+Sense

+Multitouch

+RAM

 

Gleder meg til å kunne sammenligne bilder tatt med Desire og x10, da kamera er svært viktig for meg.

Lenke til kommentar

Jeg tar noen få bilder hver dag, og med geotagging, så gir det meg en liten enkel form for dagbok. I disse datadirektivtider, så liker jeg tanken på å vite minst like mye om meg selv som det en med tilgang til mine elektroniske spor vil kunne ha :) X10, med sitt bedre kamera og timeline-funksjonen passer godt til dette, selv om det også gir vedkommende og uvedkommende en potensiell mulighet for hijacking av min hverdag.

 

AMOLED bruker mindre støm når bildene på skjermen er mørke. Den bruker imidlertid mer støm når de er lyse. Siden jeg foretrekker å lese e-post og notater "svart på hvitt", så vil AMOLED med mitt bruk ikke være noen fordel sett ut fra et strømforbrukssynspunkt. Intil Super-AMOLED kommer, så er vel også AMOLED en teknologi som passer best innendørs. Ute i sollyset kan man i det minste se hva som står på en TFT-skjerm, selv om bildet på ingen måte er bra, mens lyset fra en AMOLED-skjerm vel kommer til kort. Siden skjermen er vesentlig når man skal ta et bilde, så har jeg derfor tvilt meg fram til at X10 kan være bedre der (eller mindre dårlig - alle skjermene sliter i sollyset).

Geo-tagging er da ikke begrenset til X10?

Tester rapporterer dessuten at Desire sin AMOLED-skjerm ikke er noe dårligere i dagslys enn andre telefoner.

 

Jadda, den duger som ventepølse (*) før HTC slipper sin Evo 4G :thumbup:

 

(*) Ventepølse - den halvkalde, men svidde pølsa du hiver i deg mens du venter på at grillen skal bli passe varm før biffen/indrefileten hives på.

 

Vel, bortsett fra EVO 4G's Wimax og 8 mp kamera, saa gjør de bedre speksene, den raskere processoren og ikke minst Super Amoldes Skjermen Galaxy S til hoved attraksjonen.

EVO 4G er en CDMA-telefon, og vil ikke fungere i Norge. Ikke at jeg foretrekker Galaxy S, den ligner alt for mye på iPhone.

Lenke til kommentar

Geo-tagging er da ikke begrenset til X10?

 

Nei, og det har jeg da heller ikke skrevet noen steder. Jeg skriver at jeg tar noen bilder hver dag, og siden min X10 ikke har kommet ennå, så betyr det at jeg geotagger med en annen telefon i dag. Nei, det er ikke sant, for telefonen jeg har gjort det med, en iPhone, har jeg gitt bort, så akkurat disse dagene må jeg klare meg uten geotagging.

 

Det jeg skriver om X10 er at den med Mediascape og Timescape (jeg skriver feilaktig "timeline") er godt egnet til å holde orden på mine (geotaggede) bilder, SMSer og andre ting jeg tar vare på som en slags digital dagbok.

 

En annen sak er at det nok er lettere for HTC eller en 3.partsutvikler å lage en Mediascape/Timescape app. enn det foreløpig ser ut til å få multitouch på X10. Ryktet sier vel egentlig at det ikke vil la seg gjøre i det hele tatt med dagens HW.

 

At en AMOLED-skjerm kan sees i dagslys tror jeg helt sikkert. Problemet oppstår i sollys, som jeg håper det blir mye av i sommer ;) Siden man med AMOLED-skjermen ser pixel som et lyspunkt, så vil det bli problemer når kontrastene blir for store. På en bakgrunnsbelyst TFT-skjerm, så kan man bruke sollyset for å se hva som står på skjermen. Det blir ikke noe bra bilde, for fargene vil ikke bli reflektert på riktig måte, men jeg kan i det minste lese en e-post eller se omtrent hva det er jeg tar bilde av. SAMOLED er vel utvikla nettopp for å gjøre skjermen god også i sterkt (sol)lys.

 

EVO G4 var et skudd i tåka for å understreke en spøk om at det stadig lanseres nye ting som jeg har en tendens til å ønske meg ;)

Lenke til kommentar

Beklager, jeg misforstod nok det du skrev ;) Har ikke sett så mye på UIet til X10 da jeg personlig synes det ser stygt ut. Jeg mener forresten å huske at du kan sortere etter både dato og sted i enten Sense-galleriet eller stock Android 2.1-galleriet, så det burde jo heller ikke være et problem (om jeg forstod deg riktig denne gangen :p).

 

tracyandmatt.co.uk testet Desire i sollys her om dagen, og hadde ikke noen større problemer med å lese på skjermen. Det eneste var når du reflekterte lyset fra skjermen slik at du ser direkte på lyskilden (i refleksjonen, altså), men akkurat det er jo ikke særegent for en AMOLED-skjerm.

Lenke til kommentar

Huff, jeg har ventet i mange måneder på x10, og i dag solgte jeg min HD2 til fordel for enten Desire eller x10. Men jeg begynner å helle litt mot Desire, da den støtter multitouch, og har sense... Men huff, jeg vet neimen ikke :/

Jeg har lite peil på specs generelt, så unnskyld at jeg spør så dumt:

Men har det mye å si at det er mer RAM på Desire enn x10, og isåfall, hvorfor?

Endret av Kaim
Lenke til kommentar

Jeg mener forresten å huske at du kan sortere etter både dato og sted i enten Sense-galleriet eller stock Android 2.1-galleriet, så det burde jo heller ikke være et problem (om jeg forstod deg riktig denne gangen :p).

 

Ja, å sortere etter en timeline er jo egentlig ingen ny funksjon, så at Sense, som jeg ikke har prøvd, har en mulighet tror jeg på. Siden jeg av naturlige årsaker ikke har prøvd noen av telefonene selv, så er Mediascape og Timescape-funksjonene foreløpig bare noe jeg har sett beskrevet i tester mm. Siden disse funksjonene lovprises som noe HTC bør se på, og siden beskrivelsen av funksjonene ser ut som noe jeg er ute etter når jeg leter etter en mobil, så har jeg antatt at dette er fordel X10. :)

 

tracyandmatt.co.uk testet Desire i sollys her om dagen, og hadde ikke noen større problemer med å lese på skjermen.

 

Det høres jo bra ut. Da kan det være at min forståelse av AMOLED, som jeg hittil bare har sett innendørs, er feil, eller at HTC har puttet inn en skjerm som takler dette bra. Eventuelt at vi snakker litt forbi hverandre ;)

Lenke til kommentar

Jeg har lite peil på specs generelt, så unnskyld at jeg spør så dumt:

Men har det mye å si at det er mer RAM på Desire enn x10, og isåfall, hvorfor?

RAM, random access memory, er såkalt "midlertidig minne". For å kjøre programmer mellomlagrer telefonen ting i RAM, og dette vil dermed si at om du ønsker å kjøre flere programmer om gangen, vil det lønne seg med mer RAM. Android er dog basert på Linux, som har en litt annerledes måte å jobbe med RAM på enn Windows, og du vil ikke merke noe "slow-down" av å ha mer kjørende i minnet. Derfor trenger du ikke så alt for mye RAM om du ikke planlegger å ha mer enn et par programmer i bakgrunnen, men med mer RAM betyr det at det tar lenger tid før du trenger å tømme minnet ved hjelp av task killere (Android kan også gjøre dette selv når det trenger mer minne), slik at du for eksempel kan fortsette der du slapp i browsing, et spill, musikk og mye mer.

 

Det høres jo bra ut. Da kan det være at min forståelse av AMOLED, som jeg hittil bare har sett innendørs, er feil, eller at HTC har puttet inn en skjerm som takler dette bra. Eventuelt at vi snakker litt forbi hverandre ;)

Jeg har også hørt at AMOLED skal være vanskelig å se i dagslys, men det virker som om de har funnet hvertfall en delvis løsning på dette. AMOLED har tross alt ikke vært brukt i veldig mange mobiler frem til nå (det er vel stort sett bare Omnia-serien?), så de har nok ikke hatt så mye grunnlag å basere forbedringer på tidligere.

Lenke til kommentar

Da har jeg valgt hvertfall. Gått for HTC Desire, selv om det var ett vanskelig valg.

 

Kriterier som gjorde det ble HTC Desire..

 

* HTC har erfaring med Android

* Multitouch

* HTC Sense

* AMOLED

 

Eneste som er litt nedtur med HTC Desire blir jo designet, for det er gørr kjedelig spør du meg..

Endret av excellent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...