Gå til innhold

HTC Desire eller SonyEricsson Xperia X10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer seriøst å anskaffe meg en Desire og kikket på to telefoner i dag og sammenlignet dem direkte imot min SE X10.

 

Det første som slo meg var at HTC'en hakker når du scroller i Android-menyen, noe X10'en ikke gjør. Mener disse telefonene har samme prosessor så da må det vel ligge i softwaren..? Eller så var skjermen på HTC'en noe klarere,men SE har tydligvis laget litt "friskere" ikoner til Androidsystemet og bruker andre bakgrunnsfarger i innstillingsmenyen så det veier noe opp.

Den optiske leseren på HTC'en er genial, spesielt når man skal trykke seg inn på linker i web-leseren - fort gjort å bomme med fingeren,både på HTC og SE,men med den går det som en lek.

Å kunne "pinch-zoome" er også en funksjon jeg savner på SE'en og fotolyset på denne tør jeg påstå er lavmål. Lydbildet ved musikkavspilling virket også faktisk noe bedre på HTC'en,men dette var UTEN hodetelefoner og jeg hadde ikke muligheten til å sammenligne med tilsvarende sanger på begge. X10'en har helt rå lyd selv via billige hodetelefoner,men har som nevnt ikke fått forsøkt dette på Desire.

X10'en spiste strøm som et villsvin spiser trøfler i starten,men har kommet seg noe. Ser dette kommer frem som et issue på Desire også og er nysgjerrig på om dette også bedrer seg etter noen ladinger..?

X10 har også noe lav samtalelyd og et par stykker har klaget på ekko under samtaler.

Ellers var HTC'en noe bedre å ha i hånda,men alt i alt virket ikke HTC'en som den var SÅ mye bedre som jeg hadde sett for meg.Når SE kommer med Android 2.X oppdatering og muligheten for HD-opptak etc. en gang i fremtiden tror jeg det blir ennå vanskeligere å peke ut den "beste" - blir nok en smakssak. Jeg må si meg totalt sett meget godt fornøyd med X10 så langt.

 

Minner om at dette er basert på en 2x 3min rask bruk og slettes ikke kan sees på som noen dyptgående vurdering.

 

Fint hvis andre som har sammenlignet disse direkte eller har kjøpt seg Desire kan komme med innspill på hvordan de oppfatter telefonen mtp. kamera/musikkavspiller og samtalelyd - er som sagt litt i markedet for en sånn.:)

Endret av TurboTore
Lenke til kommentar

Her er inntrykket jeg sitter igjen med, etter å ha lest og hørt mye om begge telefoner:

 

Xperia X10:

-Den er treg og hakker/lagger.

-Den er kjapp og flyter fint.

-Kameraet er bæsj, selv om det er 8MP.

-Kameraet er kjempebra.

-Problemer med inntasting.

-Ingen problemer med inntasting.

-God samtalekvalitet.

-Ekko under samtale.

-Bare Android 1.6.

-Skal oppgraderes til 2.1 snart.

-Plastikkskjerm.

-Glass-skjerm.

-Elendig batteritid.

-Helt ålreit batteritid.

 

Desire:

-"Verdens beste telefon!"

-Lagger litt i Android-menyen.

-Lagger ikke i det hele tatt.

-Dårlig musikk-lyd ut av 3,5mm jack.

-Blir veldig varm under lading.

-Helt fin temp under lading.

-Skjermen blir fort stygg.

-Skjermen holder seg helt fin.

-Dårlig kamera.

-Fin-fint kamera.

-Tungvinn skjerm-opplåsing.

 

Etc. etc. etc.

 

Er jo ikke til å bli klok på! :o

 

Virker veldig tilfeldig om den (spesielt X10) fungerer 'strøkent' eller ikke.

Ble direkte advart mot X10 av butikkansatte her om dagen, fordi den er treg og lagger ifølge dem.

Andre mener den er helt nydelig.

 

Ikke lett. Når alt dette er sagt så vil jeg gå fra en C902 til en av disse, så sånn sett vil det vel være en klar oppgradering uansett... Nå lurer jeg bare på om jeg heller skal vente på 4G telefonene som kommer til sommeren/høsten...

Lenke til kommentar

Hehe, veldig bra sammendrag John P. Motstridende informasjon over alt :)

 

Har selv hatt Touch HD og skal over på Android.

Bruker kameraet en del, og en stor sak jeg hadde å utsette på HD var at lukkertiden ble ubrukelig lang under mørke forhold.

 

Har noen med Desire fått testet dette godt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte meg X10, for det meste bare for å utforske den inside out.. og når jeg hadde titta gjennom, fikk jeg mulighet til å bytte, så jeg fikk noe penger tilbake av netcom, og fikk Desire.. Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til X10!

 

Bilder som jeg hadde på X10, ble kanskje 10ganger bedre på Desire enn på X10, Desire har blandt ingen ulyder i seg hvis du klemmer litt på siden av den, X10 er plast rett ut og inn. Desire er rett og slett mer solid, batteritiden er litt blandet.. Jeg gjorde det samme på X10, som på Desire, og magiskt nok, så holdt Desire lengre på å høre musikk, enn det X10 gjorde (Det var bare ett eksempel)

 

Video og lyd syns jeg selv var bedre på Desire, også ved utkobling av jack-en. Går jo ann å installere hva enn man vil på denne, så alt kan ordnes på Android-Market ; ) Jeg har ikke slete med lyden, så jeg hakke gjort noe spess.. Har selv ikke installert noe ekstra greier til den, som gjør forskjellige ting BEDRE.. (Hjelpeprogrammer til Desire) eksempel lyd-ting ellerno..

Kamera - Hva skal man med mobilkamera når alle vet at det er de hånd-holdte ordentlige kameraene som er ment for å ta bilder med? Men mellom x10 og Desire, syns jeg det var rimelig likt etter min mening.. så 8Mpx vs 5Mpx var rimelig likt etter mitt øye etter å ha åpnet dem på pcen for å titte nærmere på hvert eneste bilde.

 

Skjermen, vel.. Alle sier at de telefonene med Glass er så utrolig dumme å kjøpe grunnet at det er dyrt hvis den faller i gulvet og skjermen knuses.. bruk hodet å kjøp "Invisible Shield" fra eksempel cdon.com slik jeg gjorde.. Smart som søren.

Hadde Shield-en på min gamle 5800, og jeg hadde den i over et år, skjoldet satt like godt på som dagen jeg satte det på. Var litt vanskelig å slite det av skjermen når jeg skulle selge den, men det ble ikke noe merker ingen på skjermen, det ville bare ikke slippe taket.

 

Man tar jo ikke tak i telefonen, og slår den inn i en stein med vilje heller, men det testa jeg med min 5800 som hadde plastikskjerm da, jeg er rimelig sikker på at Invisible Shield gjorde at det ikke sprakk. Jeg tok litt i, siden jeg var lei av den etter et år ; )

 

Jeg glemte å teste taleopptakeren på X10, men på Desire, hvis noen trenger denne informasjonen.. så tok jeg opp ett lydklipp som varte i 1 time og 8 min, klippet var 6435Kb stort, og lydkvaliteten ( for å høre på etterpå ) var mer enn ok.

 

Multitasken er rimelig bra etter min mening, hvis man hopper ut av et program, kan man holde inne "hjem" knappen, for å få opp hvilke programmer som kjøres.. Hvis du har flere enn 6 programmer oppe, så kan man trykke på ikonet for det programmet du brukte ( som både og, var på lista eller ei ) og da fortsetter Desire der du slapp sist. Jeg bruker nå "Advanced App killer" for å være sikker på at alle programmene som jeg ikke vil bruke mer, avsluttes, slik at ikke Desire bruker noe strøm på dem. Et genialt abonnemang for denne telefonen, er iConnect fra Netcom ( som jeg bruker ) Det gir deg full nett tilgang hele mnd gratis.. noe som passer spesielt på denne telefonen, ettersom denne telefonen bruker nett til det meste ( Første start, nettleser, andre apps som trenger nett)

 

Og Desire var også billigere enn X10, noe jeg syns er morsomt, siden JEG syns at Desire er BEDRE enn X10, jeg fant også en artikkel om Desire på dinside.no som handlet om Desire.. (*)

 

Den fikk blandt annet terningkast 6, noe som ikke mange telefoner fikk.. Etter andre tester som jeg ikke fant linken til, sier at Vivaz faktisk slår både X10, og X10mini.

 

Har ikke testet Vivaz eller X10mini selv, men de som har peiling på det, kan oftest hva de gjør.

 

 

Er et par venner som selv har kjøpt X10, X10 mini og Vivaz, og også et par som har Desire blant oss, vi er overlegne over farta, respons og stabilitet.

 

Har aldri måtte "drepe" Desire, pga den har stoppet opp. Hvis den har blitt litt i stå, så har jeg for det meste bare venta 2-3sek, og der var vi i gang igjen. Denne mobilen tillater også Tredjeparts programmer hvis man stiller det inn selv..

 

Vet ikke helt hvorfor eller om dette er interessant, men Desire har også mulighet for Antivirusprogram, som tar både backup, og scanninger av programmer som blir installert.

 

Har blant annet også et program som gjør at mobilen skrur av lydløs, og begynner å gnåle som **** hvis jeg sender melding til den, med et spesielt ord (Et ord man ikke vil gi til vennene, grunnet at de kan finne på å sende den meldinga mens du er på skolen, eller andre upassende tider) Vet ikke med X10, men tviler på at de har funnet på noe slikt før.. Dette var da IKKE intergrert i Desire, men det var gratis fra Android-Market ( Der har jeg funnet mange geniale programmer, også antivirusprogrammet Lookout - Gratis )

 

 

Men egentlig.. uansett hva en og annen sier her, så er det jo noen som alltid finner på et motargument, eller ikke vil høre på de som har peiling.. Hva DEN og DEN vil kjøpe, er jo opp til DEN og DEN, men skulle bare si min egen mening om X10 og Desire.

 

Flere hundre kan jo si at Desire er bedre, og flere hundre kan jo si at X10 er best. Akkurat på samme måte som at en av kompisene mine som har iPhone, nekter å ta til seg at det er flere og flere mobiler.. blant annet Desire, som har tatt dem igjen grunnet at Desire eller X10 kan flere ting enn iPhone.

 

 

Hos meg vinner iallfall Desire lett og de jeg kjenner som har kjøpt X10, angrer mer og mer når jeg viser dem hva Desire kan få til, blanding av apps og funksjoner i telefonen.

 

Vet ikke hva Telenor har av samme greia som netcom, men det er garantert noe av det samme.

 

Det jeg faktisk liker ganske godt, er at når jeg finner et program på Android-Market, og skal til å installere det, så kommer det opp hva dette programmet kommer til å gjøre i telefonen, og hva du til det tilgang til HVIS du installerer det.

 

Jeg har forresten aldri vært plaget med bugs eller andre feil, eksempel Virus og sånn..

 

Varmen disse to (X10 og Desire) utstrålte under forskjellige forhold var blandet.. noen ganger ble Desire gloheit, og noen ganger iskald og helt rolig. Det ble også X10, så jeg vetta...

 

Jeg digger iallfall Desire RÅTT!

 

 

Link til Dinside.no - Desire : www.dinside.no/841441/htc-desire

Endret av Emil Andrè/RRX 50 Spike
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Multitasken er rimelig bra etter min mening, hvis man hopper ut av et program, kan man holde inne "hjem" knappen, for å få opp hvilke programmer som kjøres.. Hvis du har flere enn 6 programmer oppe, så kan man trykke på ikonet for det programmet du brukte ( som både og, var på lista eller ei ) og da fortsetter Desire der du slapp sist.

 

Ved å holde inne "hjem-knappen" får man ikke opp alle apps som kjører i bakgrunnen, men de siste apps man har brukt. Viktig forskjell.

 

Edit: Du skriver også om diverse apps fra Market og får det til å se ut som om det er spesielt for Desire, men X10 er også Android-telefon, med tilgang til det samme Market med apps.

 

Ellers må jeg si jeg er glad det ble HTC Desire på meg, SE har jo ennå ikke kjørt ut Android 2.1 til X10. Og hvem vet når de kjører ut Android 2.2 Froyo? Den har jo vi med Desire allerede glede av.

Endret av allegerita
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...