Gå til innhold

HTC Desire eller SonyEricsson Xperia X10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på hva jeg skal kjøpe, Desire eller X10.

 

SE x10:

+Bedre kamera

+Mye bedre design

-Android 1.6 (inntil videre, blir vel oppdatering til 2.1 i uke 16 eller noe?)

-Har ikke Sense

 

HTC Desire:

+Sense

+Litt billigere

+Sense!!!! (just love it)

-Kamera

-Design

 

Så jeg aaaner ikke hva jeg skal gå for, venter selv på å finne en dritbra grunn til å kjøpe den ene kontra den andre.

Lenke til kommentar

AMOLED, hver pixel har LED-baklys og har sitt eget bakgrunnslys. Derfor; når skjermen skal være svart, blir den helt svart og bildet får bedre kontrast. Veldig enkelt, det er nok mer dersom man går mer avansert inn i det. Bildet blir generelt mye bedre med klarere farger. Du blir nok positivt overrasket.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å bestemme meg for hvilken av disse jeg skal ha jeg heller.

 

Slik jeg ser det:

 

Xperia:

 

+ batteri

+ kamera

+ media-timescape

+ skjermstørrelse

+ design

 

- android 1.6

- skjermtype

 

Desire:

 

+ skjermtype

+ Android 2.1

 

- Design

- Kamera

- Batteri?

 

Sense synes jeg er ganske oppskrytt, og der finnes ahome som gjør det samme og kan legges inn på Xperia dersom dette er avgjørende

 

Hvordan er SE med hensyn til oppdateringer? HTC er jo så sykt treg, og utrolig kjedelig å vente i flere mnd på at de skal klare å oppdatere OS på telefonen. Om SE kommer med en oppdatering til android 2.x innen en mnd eller to så er det greit, men bruker de 6 mnd så er det uaktuelt å gå for xperia.

Lenke til kommentar

SE scorer høyt hos mange pga god integrering og bra kvalitet på kamera og musikk. Fra å ha en god statistikk tidligere er det dessverre ikke noe tvil om at SE har slitt voldsomt med ustabilitet og reklamasjoner på svært mange modeller de siste 2 årene. Unntaket er W995 som har vist seg både stabil og ganske problemfri.

 

X10 virker ut fra specs veldig bra og jeg bestilte den selv og var nærmest i ekstase da specs ble presentert for faktisk maaaange måneder siden. Men, etterhvert som den ble utsatt gang på gang, på gang, kom meldingene inn om at andre like kraftige og ikke minst like interessante telefoner (Vi snakker android). N1 ble vurdert, men når Desire ble offentliggjort avbestilte jeg X10 tvert og gikk for HTC.

 

X10 er deres første android telefon. HTC er erfaren med android og har levert over tid. Det har ikke SE. Skallet Sense er også ett pluss.

Lenke til kommentar

Ja bestemme seg for hvem er ikke lett.. Bikker litt i favør HTC Desire for min del pr. idag.

Zoomingen på Xperia X10 ser jævlig tungvinn ut bl.a i forhold til HTC'n..

 

Kommer HTC Desire i sølv her til lands? Den ser hvertfall bedre ut enn denne sorte varianten. htc-desire-silver

Endret av excellent
Lenke til kommentar

Skal ha ny tlf, men hva burde en velge av HTC Desire og SonyEricsson Xperia X10?

 

*Hva er dette AMOLED-greine som HTC Desire har?

*Fordeler og ulemper?

 

Designmessig er jo SonyEricsson-telefonen overlegen..

AMOLED står for Active Matrix Organic Light-Emitting Diode. Dette vil si, som Marcyss forklarte, at hver pixel har sitt eget lys, mens skjermen i X10 har et felles baklys. Fordelene med OLED overfor LCD/TFT er at det gir mye klarere farger og mørkere sort (jmf. det Marcyss sa), i tillegg til at det er batteribesparende (opptil 40% ekstra levetid på mørke bilder). Derfor vil Desire med dette som eneste gjeldende faktor ha en mye lenger levetid i bruk enn X10, fordi den både har mindre skjerm, og skerm av mer batterivennlig type. Samtidig får du en skjerm med mye bedre farger. Skjermen er også veldig responsiv, men dette har ikke noe med typen belysning.

 

Sense synes jeg er ganske oppskrytt, og der finnes ahome som gjør det samme og kan legges inn på Xperia dersom dette er avgjørende

 

Hvordan er SE med hensyn til oppdateringer? HTC er jo så sykt treg, og utrolig kjedelig å vente i flere mnd på at de skal klare å oppdatere OS på telefonen. Om SE kommer med en oppdatering til android 2.x innen en mnd eller to så er det greit, men bruker de 6 mnd så er det uaktuelt å gå for xperia.

Jeg synes det stikk motsatte av deg der; at Timescape er stygt, og at Sense er veldig bra. Det er mange dypereliggende funksjoner du får med Sense som kanskje ikke er de første du tenker på når du tenker på Sense, og jeg tviler på at aHome gir deg alt det (selv om det sikkert finnes apps for mesteparten av det), i tillegg til at det ser bra ut.

Tror heller ikke at SE blir noe raskere enn HTC med oppdateringene sine, siden de også må tilpasse dem til sitt eget UI.

Hvor fikk du +batteri på X10 og -batteri på Desire fra? Har X10 mye større batteri enn Desire?

 

X10 er deres første android telefon. HTC er erfaren med android og har levert over tid. Det har ikke SE. Skallet Sense er også ett pluss.

Veldig sant, og en veldig god grunn til å gå for Desire over X10.

 

Kommer HTC Desire i sølv her til lands? Den ser hvertfall bedre ut enn denne sorte varianten. htc-desire-silver

Desire i sølv er for øyeblikket exclusive til Nederland, Belgia og Tyskland.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er en av disse telefonene som er objektivt bedre enn den andre. De har begge sine kvaliteter, med fordeler og ulemper. Jeg har tvilt meg fram til X10 fordi den har litt større skjerm, og jeg er gammal nok til å sette pris på alt som er litt større og tydeligere :)

 

Jeg tar noen få bilder hver dag, og med geotagging, så gir det meg en liten enkel form for dagbok. I disse datadirektivtider, så liker jeg tanken på å vite minst like mye om meg selv som det en med tilgang til mine elektroniske spor vil kunne ha :) X10, med sitt bedre kamera og timeline-funksjonen passer godt til dette, selv om det også gir vedkommende og uvedkommende en potensiell mulighet for hijacking av min hverdag.

 

AMOLED bruker mindre støm når bildene på skjermen er mørke. Den bruker imidlertid mer støm når de er lyse. Siden jeg foretrekker å lese e-post og notater "svart på hvitt", så vil AMOLED med mitt bruk ikke være noen fordel sett ut fra et strømforbrukssynspunkt. Intil Super-AMOLED kommer, så er vel også AMOLED en teknologi som passer best innendørs. Ute i sollyset kan man i det minste se hva som står på en TFT-skjerm, selv om bildet på ingen måte er bra, mens lyset fra en AMOLED-skjerm vel kommer til kort. Siden skjermen er vesentlig når man skal ta et bilde, så har jeg derfor tvilt meg fram til at X10 kan være bedre der (eller mindre dårlig - alle skjermene sliter i sollyset).

 

Jeg er enig i at det er en tabbe at SE ikke i det minste har gjort det mulig å implementere multitouch. De sitter muligens på gjerdet og avventer søksmålet fra Apple mot HTC, men går det mot at det er fritt fram for å bruke denne teknologien, så vil SE ha et problem, uansett hvor bra de måtte finne på å lage sitt eget system. At det er mulig å lage en like god zoom-funksjon uten mulititouch er jeg ganske sikker på, men dersom spill og andre programmer forutsetter MT for å virke, så er X10 død for mange brukere. Men igjen - fordi jeg er så gammal, så er ikke spill prioritert hos meg :)

 

Amobil gir Legend tyn for dårlig styring av programmer, og dermed i praksis en dårlig levetid på batteriet. På papiret har Legend bedre kapasitet enn Desire (lengre oppgitt stand-by og taletid), og jeg er redd for at Desire kan være veldig sulten på batteri når den kommer. Samtidig vil nok HTC legge seg i selen for å ordne opp i dette, på samme måte som SE må gjøre noen grep i løpet av kort tid - som å legge ut Android 2.1.

 

Jeg skulle også ønske at SE hadde brukt mindre plast.

 

Men som nicket mitt antyder, det kommer straks noe nytt jeg kan hive meg på :D

Endret av Gadgeteer
Lenke til kommentar

Jeg er også i tvil om jeg skal velge X10 eller Desire. God erfaring med HTC og tilsvarende dårlig erfaring med SE gjør at jeg kanskje heller litt mot Desire nå. MEN, når jeg leser tester av X10 så blir jeg usikker.

 

Når det gjelder design så synes jeg Desire er penere enn X10. Desire er så vidt jeg vet i helstøpt aluminium, hvordan er det med X10? Hvis X10 er i plastkasse så velger jeg den bort.

Lenke til kommentar

Når det gjelder design så synes jeg Desire er penere enn X10. Desire er så vidt jeg vet i helstøpt aluminium,

 

Nei, det er Legend som er i et alu-hus som er frest i ett smykke stykke.

Desire er vel en kombo av plast og stansa alu-blikk, mens X10 nok desverre er for det meste plast ja. Om kromlista på sida er plast eller metall vet jeg ikke. Heller ikke om tynt utstansa alu-blikk er mer holdbart enn plast.

Lenke til kommentar

Når det gjelder design så synes jeg Desire er penere enn X10. Desire er så vidt jeg vet i helstøpt aluminium, hvordan er det med X10? Hvis X10 er i plastkasse så velger jeg den bort.

 

SE X10 - Plast

 

HTC Desire - Plast

 

HTC Legend - Helstøpt Aluminium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...