Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://semiaccurate.com/2012/01/23/exclusive-and-the-nvidia-keplergk104-price-is/

 

hvis USD299 stemmer så kommer kortet til å yte dårligere enn 7970 - selvfølgelig.

 

greit nok så lenge det yter bedre enn GTX580 eller tilsvarende! GK110 kommer dermed til å eie 7970, men det kommer alt for sent... :(

De kan ikke lansere et kort til 300$ med bedre ytelse enn GTX 580. GTX 570 koster 350$, å lansere et kort som yter betydelig bedre enn dette til 300$ gir ikke mening. Jeg tipper GTX 570-ytelse + 5-10% ekstra et sted maskimalt. Definitivt ikke bedre enn GTX 580 for halve prisen.

 

EDIT:

Etter Fermi og GT200 tror jeg heller ikke Nvidia har et ønske om å skape en priskrig nedover, med mindre Kepler er ekstremt effektiv per transistor (225W TDP med 256bit minnebuss hinter dessverre om noe annet) vil AMD fortsatt ligge et godt stykke foran dem her og kan dermed presse prisene lengre ned.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er definitivt noe som ikke stemmer overens her. 225W for en sånn brikke virker tvilsomt, om det har rot i sannheten så er det mest sannsynlig enten snakk om en annen brikke eller et prøveeksemplar. Men husk at GTX 460 matchet omtrent GTX 285 ytelsemessig, så at GK104 skulle matche forrige toppmodell er sånn sett ikke umulig, spesielt hvis overgangen til 28nm går bedre enn 40nm. I overgangen blir det slik at den gamle generasjonen gir dårlig ytelse for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er definitivt noe som ikke stemmer overens her. 225W for en sånn brikke virker tvilsomt, om det har rot i sannheten så er det mest sannsynlig enten snakk om en annen brikke eller et prøveeksemplar. Men husk at GTX 460 matchet omtrent GTX 285 ytelsemessig, så at GK104 skulle matche forrige toppmodell er sånn sett ikke umulig, spesielt hvis overgangen til 28nm går bedre enn 40nm. I overgangen blir det slik at den gamle generasjonen gir dårlig ytelse for pengene.

GTX 460 kostet 230$ og erstattet GTX 285 til 380$, det er 150$ prisforskjell. At GK104 skal tilby bedre ytelse enn GTX 580 med en 250$ prisforskjell er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Nå må du huske på at prisene endrer seg fra lansering til utfasing. GTX 285 kostet vel $400 først, og betraktelig mindre tidlig i 2010. Tilsvarende gjelder for GTX 580 som koster cirka 3400 kr og oppover i dag.

285 lanserte på 380$ og senket sikkert prisen over tid, jeg pleier bare ikke huske på priser på skjermkort i USA ;)

Litt sjekking rundt indikerer at GTX 285 kostet ~300$ ved 5850-lanseringen, som gjør prisforskjellen til GTX 460 enda mindre.

Lenke til kommentar

Med krymping så burde en dobling av transistorer kreve cirka samme areal som GF110, men det endelige tallet er også avhengig av hvordan endringene i designet krever avstand mellom transistorer.

 

Bildet ser derimot tvilsomt ut, hvordan kan GPU-Z fra TechPowerUp vite lanseringsdatoen til "GTX 680"? Denne type informasjon kommer da nettopp fra en tabell som programmet lagrer selv. Andre observasjoner er tre-sifret GPU-klokk og firesifret shader-klokk, dvs fortsatt hotclock. Ellers inneholder ikke dette bildet noe spesielt nyttig, og dessuten kunne hvem som helst laget en slik tegning selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var det dags for ny Beta igjen

 

Release Highlights

This is the first beta release from the R295 family of drivers. For more information, read the 295.51 driver article on GeForce.com. This driver package supports GeForce 6, 7, 8, 9, 100, 200, 300, 400, and 500-series desktop GPUs as well as ION desktop GPUs.

 

New in 295.51

 

NVIDIA SLI

 

Adds SLI profiles for :

•7554

•Kingdoms of Amalur: Reckoning

•Oil Rush

•Red Faction: Armageddon

•3D Vision

 

Adds support for 3D Vision windowed mode on DLP HDTVs and on Optimized for GeForce passive 3D monitors

Adds or updates 3D Vision profiles for:

•The Adventures of Tintin – rated Good

•Afterfall: Insanity – rated Fair

•Black Prophecy – rated Not Recommended

•Chaos Online – rated Fair

•Da Vinci Online – rated Fair

•DotA 2 – rating upgraded to Fair

•Dungeon and Dragons: Daggerdale – rated Fair

•Ferrari Project – rated Not Recommended

•The First Templar – rated Fair

•Fractal – rated Excellent

•FreeStyle 2 – rated Good

•The Haunted Halls Reach – rated Excellent

•King Arthur II – DQ

•Kingdoms of Amalur: Reckoning – rated Fair

•Kong Fu Ying Xiong – rated Fair

•Love Beat – rated Good

•Marvel Super Hero Squad Online – rated Good

•Microsoft Flight – rated Fair

•Perpetuum – rated Fair

•Post Apocalyptic Mayhem – rated Fair

•Prototype 2 – rated Fair

•Q.U.B.E. – rated Excellent

•Quan Qiu Shi Ming – rated Excellent

•rFactor 2 (mod mode) – rated Good

•Saints Row: The Third – Rated Not Recommended

•Shadow Company: Left for Dead – rated Not Recommended

•Special Force – Rated Good

•Tera – rated Good

•Top Gun: Hard Lock – rated Not Recommended

•Tropico 4 – rated Good

•Worms Blast – rated Good

 

NVIDIA PhysX

•Updates PhysX System Software to 9.11.1111

 

HD Audio

•Updates HD Audio to version 1.3.12.0

 

Key Bug Fixes and Enhancements

•Fixes instances where the GeForce GTX 590 fan unnecessarily increased to 100%.

•Fixes instances of driver timeouts while simultaneously watching multiple videos.

•Adds edit/delete option for custom resolutions.

Lenke til kommentar

Nvidia's Kepler suffers wobbly perturbations

Parts on the 32nm had to be redesigned for 28nm, but along the way there were challenges with packaging and interconnects. Some industry watchers suggest that Nvidia gave up a lot of space on its chip, trying to buff up Kepler by bringing Ageia to the hardware.

 

 

Hvorfor poster jeg kun rykter som hinter om problemer hos Nvidia? Fordi jeg liker å tenke at noen fanboys rager :!:

Lenke til kommentar

Jeg så en lenke til dette fra en annen side og jeg lo hardt. For det første er PhysX implementert i CUDA, i tillegg er ikke Tahiti en umiddelbar trussel for nVidia, det skal ikke mye til før nVidia har ytelsetronen tilbake, og tilgangen på Tahiti er ganske begrenset inntil videre. GTX 580 ligger også på nivå med HD 7950 ytelsemessig. nVidia ønsker ikke å gjøre en papirlansering, så de venter til de har et tilstrekkelig volum til markedet.

 

GDI kan sikkert svare på om det er noe hold i påstanden om 32nm.

Lenke til kommentar

Jeg så en lenke til dette fra en annen side og jeg lo hardt. For det første er PhysX implementert i CUDA, i tillegg er ikke Tahiti en umiddelbar trussel for nVidia, det skal ikke mye til før nVidia har ytelsetronen tilbake, og tilgangen på Tahiti er ganske begrenset inntil videre. GTX 580 ligger også på nivå med HD 7950 ytelsemessig. nVidia ønsker ikke å gjøre en papirlansering, så de venter til de har et tilstrekkelig volum til markedet.

 

GDI kan sikkert svare på om det er noe hold i påstanden om 32nm.

Nvidia satser jo fortsatt på å selge kortene sine med physx som grunnlag, å legge til dedikerte, raskere og mer effektive regneenheter for mer komplekse kalkulasjoner av physx høres ikke utrolig ut. De fl

 

Folk flest tror jo faktisk at PhysX er mye brukt i dag.

 

Tahiti er en trussel for Nvidia jo, produseringskostnadene for et 7970 og 7950 er betydelig lavere og i en priskrig vil Nvidia tape grundig, når brikka i tillegg er betydelig mer effektiv per watt og konkurrerer på compute-ytelse er det all grunn til å tro at Nvidia faktisk vil få et svar ut så fort som mulig.

 

Dessuten er det ikke enkelt å øke ytelsen med slike komplekse design, flere regneenheter tar deg bare så langt før du får minkende vinning grunnet intern båndbreddebegrensning og lignende skaleringsproblemer, å påstå det ikke er mye som skal til for at Nvidia skal ta igjen AMD er fanboytenkning. tilgangen på de nye kortene er jo ganske lav, så at prisen er høy pga lav tilgang er jo mulig.

 

Ytelsesmessig ligger 580 likt sammenlagt med 7950, 580 vinner stort sett i eldre titler på lav oppløsning mens 7950 vinner mest i nyere på høyere oppløsning, du kan jo selv tenke deg hva som er mest interessant.

 

AMDs Tahiti ble designet for 32nm har jeg hørt, at Kepler ble det samme er ikke utrolig.

Lenke til kommentar

Nvidia's Kepler suffers wobbly perturbations

Parts on the 32nm had to be redesigned for 28nm, but along the way there were challenges with packaging and interconnects. Some industry watchers suggest that Nvidia gave up a lot of space on its chip, trying to buff up Kepler by bringing Ageia to the hardware.

 

 

Hvorfor poster jeg kun rykter som hinter om problemer hos Nvidia? Fordi jeg liker å tenke at noen fanboys rager :!:

 

Når den nye Nvidia brikka kommer skal jeg kjøpe kortet, helst to , selv om det er 50% dyrere en AMD.

Så er det bare og vente på standard arni kommentar "men du får jo mer for penga med AMD" , skal bli en fin dag :)

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Når den nye Nvidia brikka kommer skal jeg kjøpe kortet, helst to , selv om det er 50% dyrere en AMD.

Så er det bare og vente på standard arni kommentar "men du får jo mer for penga med AMD" , skal bli en fin dag :)

Hver til sitt, jeg håper nå Nvidia lanserer et kort med 7950-ytelse til 2500 kr eller noe slikt så vi kan få litt priskonkurranse. Å være merkelojal er kun idiotisk, det lureste er å kjøpe det kortet som passer deg og ditt bruk.

Lenke til kommentar

Tahiti er en trussel for Nvidia jo, produseringskostnadene for et 7970 og 7950 er betydelig lavere og i en priskrig vil Nvidia tape grundig, når brikka i tillegg er betydelig mer effektiv per watt og konkurrerer på compute-ytelse er det all grunn til å tro at Nvidia faktisk vil få et svar ut så fort som mulig.

 

Dessuten er det ikke enkelt å øke ytelsen med slike komplekse design, flere regneenheter tar deg bare så langt før du får minkende vinning grunnet intern båndbreddebegrensning og lignende skaleringsproblemer, å påstå det ikke er mye som skal til for at Nvidia skal ta igjen AMD er fanboytenkning. tilgangen på de nye kortene er jo ganske lav, så at prisen er høy pga lav tilgang er jo mulig.

 

Ytelsesmessig ligger 580 likt sammenlagt med 7950, 580 vinner stort sett i eldre titler på lav oppløsning mens 7950 vinner mest i nyere på høyere oppløsning, du kan jo selv tenke deg hva som er mest interessant.

 

AMDs Tahiti ble designet for 32nm har jeg hørt, at Kepler ble det samme er ikke utrolig.

La meg si det på en annen måte så du tar poenget:

Det er kun HD 7970 nVidia ikke klarer å konkurrere med, og disse er fremdeles i relativt begrenset opplag.

nVidia har to valg, enten lansere sin kandidat i begrenset opplag og bli sittende igjen med et godt parti GF110, eller holde av til de har tilstrekkelige mengder av Kepler og har fått solgt mest mulig Fermi. Jeg er ganske sikker på at tapet av kjøp pga. sitnevnte vil mer enn veies opp for med bedre total fortjeneste ved salg av Fermi-brikker først. nVidia taper ikke stort på at de ikke har ytelsetronen i 2-3 måneder, AMD fikk ikke ytelsetronen med sine HD 6970 (enkelgpu).

 

La oss ta et tankeeksperiment, sett at nVidia bare krympet GF110 til 28nm og hevet kjernefrekvensen til cirka 890 MHz og hatt 3GB minne, da hadde den kunne målt seg ganske fint med Tahiti til og med 1920x1200, og trolig ligget rett under i høyere oppløsninger. Det vil overraske meg stort om Kepler ikke gjør det bedre enn dette.

 

Jeg vil minne om at det er først ved høyere oppløsninger enn 1920x1200 at HD 7950 leder ytelsemessig, og flertallet kjører faktisk ikke det.

 

Jeg forholder meg til målinger og tall, så du skal være forsiktig med hvem du kaller fanboy.

 

Fra

"Kepler is based on 28nm..."
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...