Gå til innhold

Den store/lille parkour og freerunningstråden!


Wutwut

Anbefalte innlegg

Den store/lille parkour og freerunnings tråden!

 

Le%2520Parkour0.jpg

 

Har sett en del forumbrukere som er intrisert/driver med parkour og freerunning. Og da tenkte jeg i og med at vi har alle slags mulige kafèer og store tråder, så kunne vi lage en for Parkour/Freerunning også. Om det blir mye aktivitet her vet jeg ikke men men. Her skal vi som uansett er intrisert i Parkour, kose oss og snakke sammen, dele tips/triks, filmer, bilder, opplevelser osv. Lager muligens en avstemning for moro skyld her også.

 

Del gjerne bilder/filmer/linker. Så legger jeg det kanskje på hovedposten!

 

- NiiiK

 

 

 

 

Her er noen svar, før dere spør:

 

 

Q: Hva er forskjellen mellom parkour og freerunning?

 

A: Parkour handler om å komme fra et punkt til et annet kjappest mulig og til dette er det lagd vaults og andre "triks" som man bruker for å komme seg frem. Freerunnning handler mer om å stoppe opp i løpingen og kanskje ta en backflip for eksempel, eller ta omveier o.l.

 

 

Q: Hvor egner det seg å drive med parkour/freerunning?

 

A: I starten kan du prøve deg i skogen og om vinteren i snøen for å få myke landinger. Gymsaler egner seg også veldig godt til trening. Senere kan det være veldig bra å løpe i byen eller parker. F.eks Frognerparken i Oslo.

Endret av JT_NIKO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, du vet ikke om en side om parkour eller? Har vurdert å starte med det lenge. Har også sett på et par videoer på youtube, men jeg skjønte straks at det ikke er så lett å lære seg.

 

Btw: Bor i Stavanger, hvis det er en form for klubb her så har jeg gjerne lyst til å vite om den. Men jeg intresserer meg bare i parkour.

 

Så lurer jeg også på en ting angående kosthold og styrke. Ikke svar på dette hvis du ikke vet det virkelig godt. Men hvordan blir jeg så sterk, og hvordan får jeg balansen de har?

Endret av Edit00r
Lenke til kommentar

Det er en liten gjeng her jeg bor. Som driver med parkour og har treninger.

 

Jeg har ikke skikkelig peiling på det der. Men vi her har bare trent og trent. Vi driver en del med styrke og balanse trening ved siden av også. Ikke bare prøve vaults og andre triks.

 

Forresten hvor gammel er du? Og er det noen andre du trener med? Og hvor hen?

Endret av PrideCake
Lenke til kommentar

Jeg er 13 år og trener ikke med noen andre (for øyeblikket). Bor i Stavanger. ^^

Hehe. Er 13 år selv. Men tror ikke du skal begynne å tenke på kosthold og sånn enda. Men tren og tren, hvis det er noe du nøler med å gjøre, se for deg at du gjør det og prøv deg litt fram.

 

Til noe annet: I dag filmte klubben vår, filmer, fordi vi skal lage YouTube film, mest sannsynligvis. Så dere får kanskje se en film eller to fra meg senere, hvor dere kan se litt av hvert av hva vi driver med. Senere lager vi kanskje noen filmer med kommentarer og tips også. =)

Endret av PrideCake
Lenke til kommentar

neida;) pakrour/freerunning er kult. men noe mer imponerende er turn!: )

Don't see the difference. Har en i klubben som drev med turn, han sluttet med det, ikke det at han syntes det var kjedelig, men freerunning og parkour var bedre. Men, som dere sikkert har hørt før: Folk har forskjellige meninger. Og FreeRunning og Turn er ikke så forskjellig fra hverandre ...

 

BTW; Fetteren din var ikke så dårlig for å si det sånn. ;p

Eeh.. Hva er vitsen med å poste det i en parkour og freerunning tråd?

 

Hva som er kult og ikke er vel en subjektiv mening?

+ 1

Endret av JT_NIKO
Lenke til kommentar

haha, jeg bare poster det får å vise ett eksempel på hva man kan gjøre som inneholder litt parkour/freerunning og noe XMA..

 

men over til parkour ja!

 

høyeste jeg har dropet er sikkert 2,7 meter ;)

 

Uff uff.. Ser du er født i 1996, og jeg håper _virkelig_ at du vet at sånne belastninger på ledd og ben IKKE er bra for deg, og vil (ikke bare kan, men det vil) gi sterke smerter senere i livet?

Lenke til kommentar

hva sier du? :O

 

btw.. var litt å ta i.. maybe to meter.. men syns det er morsomt og være med folk på ett langt gress og ta roundoff 4 bklengsstifter ;) turn skader vel ikke? jeg er jo jævla myk :p

 

En god regel er, ikke hopp ned fra ting du ikke kan hoppe opp til, selv om det ikke gjør vondt der og da, kan jeg love deg at du vil kjenne, og angre, når du blir eldre. Så du kan spørre deg selv:

 

Hva er artigst? Å få et lite adrenalin-kick der og da ved å hoppe ned 2 meter, eller er det artigere å kunne trene aktivt i mange mange mange år?

Lenke til kommentar

Har vel droppet litt mer enn 2m, jeg og, er ikke sikker på hvor høyt det var men rundt 2m. Men tror ikke jeg kommer til å ta noe skade av det. Man kan nok bli leget helt, særlig i den alderen, men var mer vondt der og da, og en liten stund etter.

 

Men om du gjør det flere ganger, så er det nok ikke helt bra.

Endret av JT_NIKO
Lenke til kommentar

Har vel droppet litt mer enn 2m, jeg og, er ikke sikker på hvor høyt det var men rundt 2m. Men tror ikke jeg kommer til å ta noe skade av det. Man kan nok bli leget helt, særlig i den alderen, men var mer vondt der og da, og en liten stund etter.

 

Men om du gjør det flere ganger, så er det nok ikke helt bra.

 

Grunnen til at personer i 10 - 18 års alderen ikke bør droppe over sin egen høyde (om ikke mindre) er fordi beina mens er fremdeles i utvikling, og et drop kan fort skade sener og ledd som ikke kan leges

Lenke til kommentar

Har vel droppet litt mer enn 2m, jeg og, er ikke sikker på hvor høyt det var men rundt 2m. Men tror ikke jeg kommer til å ta noe skade av det. Man kan nok bli leget helt, særlig i den alderen, men var mer vondt der og da, og en liten stund etter.

 

Men om du gjør det flere ganger, så er det nok ikke helt bra.

 

Grunnen til at personer i 10 - 18 års alderen ikke bør droppe over sin egen høyde (om ikke mindre) er fordi beina mens er fremdeles i utvikling, og et drop kan fort skade sener og ledd som ikke kan leges

Joda, men jeg tror det blir litt overdramatisert av deg. Selvom ja, hvis du er uheldig, KAN du få en større skade når du er eldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...