Gå til innhold

Den store/lille parkour og freerunningstråden!


Wutwut

Anbefalte innlegg

Har vel droppet litt mer enn 2m, jeg og, er ikke sikker på hvor høyt det var men rundt 2m. Men tror ikke jeg kommer til å ta noe skade av det. Man kan nok bli leget helt, særlig i den alderen, men var mer vondt der og da, og en liten stund etter.

 

Men om du gjør det flere ganger, så er det nok ikke helt bra.

 

Grunnen til at personer i 10 - 18 års alderen ikke bør droppe over sin egen høyde (om ikke mindre) er fordi beina mens er fremdeles i utvikling, og et drop kan fort skade sener og ledd som ikke kan leges

Joda, men jeg tror det blir litt overdramatisert av deg. Selvom ja, hvis du er uheldig, KAN du få en større skade når du er eldre.

Vil heller si at du er heldig om du ikke får det, jeg var "Sånn" før jeg og, da jeg og kameraten min trodde vi drev med parkour, og hoppet ned fra garasjetaket mitt (ca 2 m) og rullet. 3-4 uker etterpå merket vi smerter i begge knær, og fikk lest oss sikkelig opp på hva parkour egentlig er og trygg treningsstil på parkour.no, og deretter sluttet med høye drops, nå håper vi bare at vi sluttet tidlig nok og unngikk større slitasje på knær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil heller si at du er heldig om du ikke får det, jeg var "Sånn" før jeg og, da jeg og kameraten min trodde vi drev med parkour, og hoppet ned fra garasjetaket mitt (ca 2 m) og rullet. 3-4 uker etterpå merket vi smerter i begge knær, og fikk lest oss sikkelig opp på hva parkour egentlig er og trygg treningsstil på parkour.no, og deretter sluttet med høye drops, nå håper vi bare at vi sluttet tidlig nok og unngikk større slitasje på knær.

Ja, det går nok bra ;p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Interessant tema!

 

Driver smålig med litt Parkour her selv, men i og med at jeg ikke bor i byn så blir og litt verre og finne plasser i området her. Men litt blir det.

Har tenkt lenge på og lære meg frontflip eller backflip.

Hvilken er 'lettest' og lære seg?

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Interessant tema!

 

Driver smålig med litt Parkour her selv, men i og med at jeg ikke bor i byn så blir og litt verre og finne plasser i området her. Men litt blir det.

Har tenkt lenge på og lære meg frontflip eller backflip.

Hvilken er 'lettest' og lære seg?

 

Vel, man kan si at frontflip er lettest å få til, men vanskeligst å få til å se "fin" ut, altså å perfektsjonere den - backflip derimot, kan man si er ~30% teknikk og 70% guts til å gjøre det. Om du tørr å slenge deg bakover, er backflip piece of cake i forhold til å få til en "perfekt" frontflip da.

 

Vil bare minne på at flips ikke blir brukt i parkour, da dette ikke er en effektiv måte å bevege seg på :)

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det, da blir det mer over på freerunning delen :)

 

Klarer fint backflip og frontflip på trampoline uten noe problem, har og veldig bra spennst (ikke for og skryte men får påpekt dette av mange)

Så er vell egentlig bare det og tørre det.

 

Bør eg prøve fra en liten høyde først, vill det være lettere?

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det, da blir det mer over på freerunning delen :)

 

Klarer fint backflip og frontflip på trampoline uten noe problem, har og veldig bra spennst (ikke for og skryte men får påpekt dette av mange)

Så er vell egentlig bare det og tørre det.

 

Bør eg prøve fra en liten høyde først, vill det være lettere?

 

Backflip fra høyde kan lett hjelpe deg med å overkomme frykten utenfor trampolinen, men pass deg for for store høyder, da man lett kan få belasningsskader i ledd som knær og ankler. Men lykke til!!

Lenke til kommentar

Er bare livredd for og slå bakhode i kanten jeg står og hopper fra :p

Skal sikkert litt mye til da men.

 

Vel, det skal faktisk ikke så mye til, en kompis av meg ( som ikke kan backflip fra før av) prøvde fra en snøhaug, og endte med nærmest å sette hodet fast inni snøhaugen xD.

 

Bare husk å len deg bakover før du satser, så går det bra skal du se :)

 

Du kan jo også få et par venner til å hjelpe deg (evt. å 'spotte' deg). Altså at de holder og støtter deg og hjelper deg med å komme deg rundt. Dette er mer for backflip på bakkenivå though.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det, da blir det mer over på freerunning delen :)

 

Klarer fint backflip og frontflip på trampoline uten noe problem, har og veldig bra spennst (ikke for og skryte men får påpekt dette av mange)

Så er vell egentlig bare det og tørre det.

 

Bør eg prøve fra en liten høyde først, vill det være lettere?

Har en i klassen som gjør backflip fra trampolinekanten. Altså uten sprett, bare på stangen. Han klarer det fint han, men bruk noen madrasser under første gang. Og du må klare å hoppe bakover og lande lenger bak. Sånn som jeg ikke klarer. xD Lander akkurat der jeg starter jeg, lolz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...