Gå til innhold

om livet, før og etter


Anbefalte innlegg

Vind, vær, frykt, adrenalin legger seg sammen til at man oppfatter ting annerledes enn de er, er man flere forsterkes effekten.

 

EDIT: Du får vel be dem om å ha på en opptaker døgnet rundt, en pc med en mikrofon kan ta opp i flere uker uten problemer, da burde man jo få med seg det meste.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som kommer med en påstand er også bevisansvarlig. Det som påstås uten bevis, kan fjernes uten bevis.

 

Det å teste religion er da uhyre enkelt. Si en bønn til gud om at du er alene og i villrede, og trenger hjelp innen en time. Så finner du vel fort ut om du får svar eller ikke.

 

EDIT: Jeg har uendelig mye mer tillit til de som gjorde hus, strøm, bil, pc mulig, enn de som gjentar sitater fra en eldgammel bok skrevet av sauegjeter til det kjedsommelige.

Du kan velge å gjemme deg, bak troen, late som om det er noe mer.

Eller du kan si at det kun er du som er ansvarlig for deg selv, og få noe gjort i livet ditt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Spøkelser/gjenferd finnes selvsagt ikke. De forutsetter en uavhengig udødelig sjel, noe som aldri er påvist empirisk (vitenskaplig). Og ikke nok med det, i og med at de fleste som påstår at de har sett denslags, også rapporterer om at gjenferdene er kledd i klær (munken i Nidarosdomen skal f.eks være kledd i ei munkekappe med hette), så må dette bety at også klær har sjel og kan bli til gjenferd. Så jeg kan altså risikere å bli plaget av noen av mine tidligere klær, hvis de ble kastet på en brutal måte? :!:

 

De som finner livets sannheter i Bibelen burde også avvise begrepet sjel. Sjelen ble oppfunnet av de gamle grekerne før de ble kristnet, det var deres forklaring på hvordan én kjøttklump er død og en annen er levende. Begrepet sjel var altså oppfunnet av førkristne, av hedninger. Grekerne var de første i Europa som ble kristnet og de oversatte Bibelen med sine egne ord og begreper, deriblant oversatte de ordet det hebraiske ordet for liv med det greske ordet for sjel slik at grekerne skulle forstå meningen. Senere europeiske oversettelser ble alle basert på den greske oversettelsen og på hverandre og slik ble det greske begrepet sjel et felleseuropeisk begrep. Selv den nye norske bibeloversettelsen som lanseres i disse dager er i hovedsak basert på den greske utgaven av Bibelen, antagelig fordi veldig få teologer behersker hebraisk.

 

I den opprinnelige hebraiske bibelen finnes det ikke noe sånt ord, derimot snakkes det om liv i motsetning til død. Det hebraiske livet bestod ikke av en separat ånd, men var direkte knyttet til kroppen, til "kjødet". Dette sees i det kristne gravferdsritualet: "Av jord skal du atter oppstå". Man oppstår altså fra det som er nedgravd i bakken, kroppen. Den er død til man eventuelt får det evige livet. Skulle man gjenoppstått fra en åndelig sjel som var uavhengig av kroppen, så burde man ikke i den kristne trosbekjennelsen snakke om "kjødets oppstandelse og det evige liv". Dette er helt tydelig en arv fra den opprinnelige hebraiske bibelen, der begrepet sjel altså ikke fantes.

 

Så hva da med såkalte nær-døden-opplevelser som mange påstår å ha opplevd, og som mange tar som bevis på at vi har en udødelig sjel som overlever kroppen vår når vi dør? I følge hjerneundersøkelser de siste tiårene kan det se ut som hjernen ved oksygenmangel (som er en nær-døden-situasjon) kutter ut mange intrykk og konsentrerer seg om noen få. Man får bl.a et tåkete tunellsyn, der det lyset som faller inn på netthinnen oppfattes som uskarpt og veldig lyst. En person som kommer inn i dette snevre lysfeltet vil bli oppfattet som tåkeaktig/drømmeaktig. Man hører svake lyder rundt seg som man ellers ikke ville klart å oppfatte. Smerter fra kroppen slås av. Hele oppfattelsen av verden oppfattes altså mer intenst i sekundene før hjernen slås av og man er død. Hvis man i denne kristiske fasen gjenopplives, så kan man etterpå fortelle om opplevelsen som blir oppfattet som uvirkelig og uvanlig. Og det bør en slik opplevelse være, man bør helst ikke få oppleve nær-døden-opplevelser særlig ofte.

 

Vitenskaplig sett finnes det altså ingen holdepunkter for at vi har en sjel som kan overleve kroppen.

 

Det eneste evige livet jeg tror på er ens ettermæle. Folk som setter spor etter seg mens de lever livet får et ettermæle, dette er deres evige liv. Meningen med livet er å hjelpe medmennesker til å få et bedre liv, det er derfor vi er flokkdyr og danner samfunn med flere mennesker. Dette er bra for alle enkeltindividene og det øker sjangsene for å overleve såpass lenge at man kan formere seg og lære opp ens barn til å bli gode samfunnsborgere. Hvis man dør mens barna er små, så vil samfunnet overta opplæringsansvaret.

 

Et slikt samfunn trenger lover og regler for å fungere. I tidligere tider ble dette regulert ved hjelp av religionen, f.eks de ti budene. I våre dager har de fleste samfunnene opprettet sitt eget lovverk som fungerer uavhengig av religion. Vi trenger derfor ikke religionene lengre, de har utspilt sin rolle. Det reasjonelle er derfor å droppe religion og søke svar på livets mening i vitenskapen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

ikke noen flere meninger?

Et godt tips til deg er å starte med å forme dine egne meninger. Vi kan ikke bestemme hva du skal tenke og tro. Grunnen til at jeg har mitt ateistiske syn på livet i dag er at jeg har kommet fram til dette selv. Ingen har gitt meg formelen til dette, men jeg har plukket opp gode råd her og der. Det det hele koker ned til er:

Du må stille spørsmål og reflektere over motivene med svarene du får.

Du må tillate deg selv å tenke i baner du ikke har fått lov til tidligere.

Vær kritisk til det du leser, ser og hører fra andre. Noen har skjulte agenda....

 

Litt om min filosofi som ateist:

Jeg er trygg på at vitenskapen hele tiden vil søke mot den fulle sannhet. Noen feilskjær kan oppstå underveis, men dette avsløres så kjapt av vitenskapen selv at jeg med trygghet kan påstå at vitenskapen er den eneste troverdige kilde til informasjon i dag. Dette innebærer at aviser, tv-sendinger, ukeblad, blogger, nettsider osv inneholder mye søppel-informasjon som må filtreres ut. Problemet i dag er at dette ikke gjøres av et lovverk, derfor kan du finne de mest uhyre påstander i disse informasjonskanalene. DU MÅ FILTRERE DETTE SELV!.

Vi ateister tror ikke på en skaper eller for den del ånder, tankelesing, homøopati og annet kvakksalveri. Vi krever vitenskapelige bevis for at noe skal være troverdig.

En ateist har en hoved-agenda (som vi ikke forsøker å skjule): Fri verden fra religiøs tenking og få menneskene til å ta ansvar for sitt eget liv. Vi mener at verden vil bli bedre dersom alle kan godta at menneskeheten egentlig bare er et resultat av en lang-lang rekke tilfeldigheter og en mengde fysiske lover. Religion er farlig for et moderne og globalisert samfunn og det er også skadelig for enkeltindivider (selv om vi finner unntak). Noen lever fredelig og harmonisk med sin tro uten å skade noen og det er ikke vårt motiv å omvende disse.

Et krav om religionsfrie skoler i alle demokratisk styrte land er også veldig viktig for oss. Religionsfrie skoler vil sikre oss at barn fra alle religioner blir vant til å omgås barn fra andre religioner. Med dette unngår vi en grunnleggende fremmedfrykt.

 

Ateister vil ikke direkte tjene på å fremme slik tankegang, men det har de fleste religioner. Penger og makt står i fokus!

 

Tilbake til å forme sine egne meninger: Du må begynne og produsere egne meninger snart. Finn påstander fra andre som du trekker i tvil. Debatter aktivt. Ikke bare spør om svar....

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

tenk om det finnes en gud da, the metal god, og han straffer deg fordi du ikke tror? :(

Kjøss meg i ræva sier jeg! Hadde vel for pokker ikke prøvd å belære deg om noe dersom jeg ikke var sikker i min sak.

 

 

EDIT: Det jeg mener er at jeg gidder ikke bruke mer tid på å besvare spørsmål. Du må ta deg selv i nakken gutt!

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Det finnes mange mange tusen forskjellige guder, du har ikke sjanse å velge riktig om en slik absurd tanke i det hele tatt skulle være korrekt.

 

Tenk om månen detter end i morgen om ikke jeg løper ti runder rundt huset mitt - Man vet aldri - Men man kan være ekstremt sikker hvis det ikke skulle finnes en eneste grunn for å tro det.

 

Slutt å spørre etter mening på internet, finn din egen mening.

Bruk hodet ditt. Finnes det noen som helst grunn til å tro at det finnes en gud?

Det er ditt liv, bare du kan og vil ta tak i det og gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Det finnes mange mange tusen forskjellige guder, du har ikke sjanse å velge riktig om en slik absurd tanke i det hele tatt skulle være korrekt.

 

Tenk om månen detter end i morgen om ikke jeg løper ti runder rundt huset mitt - Man vet aldri - Men man kan være ekstremt sikker hvis det ikke skulle finnes en eneste grunn for å tro det.

 

Slutt å spørre etter mening på internet, finn din egen mening.

Bruk hodet ditt. Finnes det noen som helst grunn til å tro at det finnes en gud?

Det er ditt liv, bare du kan og vil ta tak i det og gjøre noe med det.

Word! :thumbup:

Lenke til kommentar

Metal god, jeg slutter ikke å lete, jeg må finne ro i sjelen min, vettu.

Jeg tror nok innerst inne ikke på noen gud jeg heller.

Men det er disse negative tankene jeg har fått som er litt vonde.

Men en ting som plager meg det er tanken på at det er tilfeldig at vi ble til, og at etter dette livet så er det slutt.

Merkelig tanke :roll:

Endret av gerrardo
Lenke til kommentar

Verden klarte seg mange milliarder år før deg, og kommer til å klare seg i mange milliarder år etter deg. Uavhengig av hva noen av oss gjør. Så hvilken mening mener du at livet skulle ha? Livet har den meningen du gir det, hverken mer eller mindre. Og hva skjer etter livet? Akkuratt det samme som før, husker du noen lidelse eller sorg fra før du ble født? Ikke? For du kommer til å oppleve nøyaktig det samme etter at du dør.

Lenke til kommentar

Jeg har lest utrolig mange meninger om dette inne her.

Og det er jo mest sannsynlig at det du sier er sant.

Men tenk om våre barne barn sitter og ler av teoriene våres om 100år. hvem vet?

Tror du big bang er det som utløste alt, eller vil den teorien forsvinne etterhvert?1

Lenke til kommentar

Det har vært en stor eksplosjon, meget følsomt utstyr sies å fortsatt kunne fange opp "ekko" fra den. Men hva den har vært, og om alt virkelig har vært klemt sammen i et bittelite punkt vet jeg ikke, det er veldig vanskelig å forestille seg noe som har skjedd for så utrolig lenge siden.

 

Men når det kommer til fremtiden, så er en av de tingene jeg gleder meg mest til, nemlig fremskrittene vi skal gjøre, teknologiene, fysikken, teoriene, bare det alene gir meg nok mening til å leve fremover.

 

Hva om jeg sier at meningen med mennesket er å se og nyte av den nydelige verden rundt oss. Vi er unike i hvordan vi oppfater alt rundt oss. Vi har muligheter til å se hele verden, se den utrolige skjønnheten rundt oss. Som ingen andre dyr kan.

Lenke til kommentar

Men at det helt sikkert ikke er noe etter døden, det kan du ikke være?

For det er ikke sikkert vitenskapen klarer å bevise alt.

Men jeg er enig med deg at religion må være menneskeskapt, jeg har bedt såå mye oppigjennom.

Har aldri fått noe svar.

Og det finnes jo tusenvis av religioner.

Lenke til kommentar

Jeg tar utgangspunkt i at det før livet, og etter døden er nøyaktig det samme, det er ingen grunner til å tro noe annet.

 

Sinnet sitter ene og alene i den fysiske kroppen, dvs at vår bevissthet dør med kroppen. Kjedelig ja, men desto større grunn til å gjøre det beste av det når vi først er her.

Lenke til kommentar

Metal god, jeg slutter ikke å lete, jeg må finne ro i sjelen min, vettu.

Jeg tror nok innerst inne ikke på noen gud jeg heller.

Men det er disse negative tankene jeg har fått som er litt vonde.

Men en ting som plager meg det er tanken på at det er tilfeldig at vi ble til, og at etter dette livet så er det slutt.

Merkelig tanke :roll:

 

 

Ja, det er veldig merkelig, hvorfor ble du akkurat deg? 1 av flere millioner sædceller ble til deg, skikkelig flaks! Det er også litt merkelig å tenke på hvis man ikke hadde blitt født. Jeg tror jeg skjønner hva du grubler på, jeg tenkte mye rundt dette selv en periode, dog uten å blande inn noen gud. Alle religioner kom til pga håp, sannsynligvis fordi man lurer på hvorfor man er her og hva som skjer etterpå.. Men hva vet vi helt sikkert, før vi ble født var vi ingenting, hvorfor skal vi plutselig stige opp til himlen i all evighet når vi dør?

 

Prøv ihvertfall å tenk litt på at når man dør så dør man, hjernen slutter å sende signaler og alle dine tanker blir borte, bare minnene om deg er igjen i de som lever etterpå. Har du noen gang vært kanondrita? Så full at du våkner dagen etterpå uten å huske noen verdens ting? En såkalt blackout... Det var sånn jeg skjønte hva som skjer når man dør,man får en evig blackout.

 

Når det gjelder det å se spøkelser o.l, så er det rett og slett hjernen din som blir lurt, man ser og hører ting som ikke skjer. Du har sikkert hørt om folk som har tatt syre o.l, de ser også mye rart og hører mye rart, men her er det altså stoffene som, ja nettop, lurer hjernen. Når man feks blir redd så skjer det en del kjemiske reaksjoner i hjernen og sanseinntrykket endres. Tar man narkotika så er det narkotikaen som lager disse kjemiske reaksjonene og noe av det samme skjer i hjernen.

 

Håper du klarer å komme deg ut av de vonde tankene! Jeg har trua på at det ordner seg og ønsker deg uansett lykke til

Lenke til kommentar
Det har vært en stor eksplosjon, meget følsomt utstyr sies å fortsatt kunne fange opp "ekko" fra den.

Tj, man trenger ikke å ha spesielt følsomt utstyr for å fange opp dette ekkoet. Man kan bruke en vanlig TV med antenne og stille den inn på et sted mellom kanalene slik at bildet viser et slags "snøvær". Ca 10% av dette snøværbildet skyldes den kosmiske bakgrunnsstrålingen, og mye av denne kosmiske bakgrunnsstrålingen er ekkoet fra Det store smellet.

 

Ved å analysere denne strålingen (denne gangen med skikkelige radioteleskop) har man funnet ørsmå variasjoner som tolkes som de første antydingene til ujevnheter i materiefordelingen i universet rett etter Det store smellet. Da får man f.eks slike kart som dette:

6_b8c17099b12221682a99aa9cd0dd4569.jpg

 

Eksistensen av bakgrunnstrålingen regnes faktisk som det beste "beviset" for at teorien om Det store smellet (Inflasjonsteorien) er korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...