Gå til innhold

om livet, før og etter


Anbefalte innlegg

Metal god, jeg slutter ikke å lete, jeg må finne ro i sjelen min, vettu.

Jeg tror nok innerst inne ikke på noen gud jeg heller.

Men det er disse negative tankene jeg har fått som er litt vonde.

Men en ting som plager meg det er tanken på at det er tilfeldig at vi ble til, og at etter dette livet så er det slutt.

Merkelig tanke :roll:

Problemet ditt er påført deg av et litt bakstreversk samfunnssyn. Du hadde for eksempel aldri spurt om hva som kommer etter døden dersom alle rundt deg fra dag en hadde forholdt seg til det vitenskapen sier om døden. Hvis moren din fortalte deg om døden slik:

"gerrardo". Det er noe jeg må fortelle deg. Bestemor døde i natt. Det betyr at vi ikke vil treffe henne igjen. Hun er borte for alltid nå gerrardo.

 

Men slik omtaler vi jo ikke de døde? Neida, du kan garantere at det er en eller annen fjott som skal ha det til at "vi sees igjen etter døden". Alt annet ved livet kan de forstå og godta , men det enkleste konseptet av alt, "døden", er helt umulig å for dem å ta inn over seg.

 

Gerrardo du må begynne å se på døden som en fin ting. En del av livet. En del av realiteten. Jeg synes det er betryggende å vite at man er ferdig med alt mas ved livets slutt. Evig liv er i mine øyne et grusomt konsept og jeg tviler for at de som higer etter dette har tenkt gjennom hva "evig tid" vil si.

Prøv å sette på Wencke Myhre med "Når jeg blir 66" på repeat på mp3 spilleren og spill den konstant i en uke i strekk. Tenk deg så hvordan dette hadde vært til evig tid :!: !!!

(bytt gjerne ut artist og sang med hvasomhelst)

 

Døden skal man unngå så lenge en har god helse, men når livskvaliteten ebber ut skal døden komme som en befrielse :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve døden er ikke skremmende, fordi selve det å være død ikke er en opplevelse som man vil oppleve personlig. Man vil antagelig oppleve selve det å dø (hvis man ikke dør på en voldsom rask måte), men ikke selve døden, så døden i seg selv er ikke skremmende. Men vi liker selvsagt å leve vi også, og ønsker ikke å dø "før tiden".

 

Døden er altså ikke det spor ille for den som alt er død, kun for de pårørende. Så når unge mennesker dør i en trafikkulykke, så synes jeg egentlig ikke det spor synd på dem som døde, for de opplever jo ikke noe mer, de er døde. Derimot har jeg stor medfølelse med de pårørende, det er de det er synd på, det er de som opplever sorg, det er de som har mistet en de var glad i.

 

Jeg ser ikke på begravelser som et rituale for den døde, men et rituale for de pårørende. Det er de som med dette ritualet sier farvel, ikke den døde.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Trist at vi skal dø og aldri komme tilbake da :no:

På meg høres det ut for at du ligger og teller dager. Si meg, har du en faktisk medisinsk grunn for å bekymre deg?

 

Hvis du er frisk som en fisk får du ta deg selv i nakken. Dette er ikke noe man skal gruble på og hvert fall ikke når man er frisk som en fisk.

Sørg for å begynne å fylle livet ditt med positive opplevelser.

 

 

Se for deg at du sitter som 85åring i lenestolen med et lurt glis om kjeften og tenker tilbake på alt du har opplevd i gjennom livet. Er du heldig lever du enda lengre og kan oppleve enda mer.

Lenke til kommentar
Trist at vi skal dø og aldri komme tilbake da :no:
Døyr fe

døyr frendar

døyr sjølv det same.

Men ordet om deg aldri døyr

vinn du eit gjetord gjævt.

Dette verset fra Håvamål (et norrønt diktverk) forteller oss at selv om vi selv alle dør til slutt, så kan vi likevel få et slags evig liv etter døden. Nemlig ved det ettermælet vi etterlater oss. De som elsker oss vil minnes oss, forhåpentlig med et positivt fortegn. Og hvis vi har markert oss og gjort noe bra for samfunnet i løpet av livet, så vil vi bli husket også etter at den nærmeste familien er døde.

 

Leonardo da Vinci (1452-1519) har f.eks fått et slags evig liv, og med et positivt fortegn, han blir neppe glemt med det første. Adolf Hitler (1889-1945) vil nok også bli husket i lang tid, men med et negativt fortegn, få av oss vil foretrekke å bli husket sånn.

 

Så selv om vi ikke får gleden av å oppleve det selv, så kan vi likevel sette spor etter oss og få et slags evig liv, "vinn du eit gjetord gjævt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...